Nytt akvarie

#1 - 27 augusti 2009 06:46
Hej allihopa!

Jag har precis fyllt mitt nya akvarium som jag inköpte från blocket, jag har en del enkla frågor som jag skulle bli väldigt tacksam om jag fick hjälp med(Jag är rätt så ny inom området).

Hela akvariumet står på en plastram som går runt det ca 1cm från ramen in till glaset.

Jag har ställt akvariumet på lecablock med en frigolitskiva på. (jag har även en frigolitskiva inuti akvariumet i botten)

Mitt problem och min fråga är då att den frigolitbiten som är mellan akvariumet och lecablocken, den är inte 100% heltäckande, den fattas lite lite täckning i ett hörn där jag ser att den har pressat ner frigoliten mer än på de andra ställena, Ingenting rör glaset dock då ramen även går under akvariumet.

Jag har en bild här:
http://tinypic.com/view.php?pic=2s5z0p2&s=3

Tror ni att det är någon fara med tanke på att frigoliten inte rör glaset? Ska jag akta mig för spänningar eller ska jag rent av göra om alltihop? :(
#3 - 27 augusti 2009 07:55
-

Tack för snabbt svar, jag har kikat där inne men jag hittar inget konkret svar på min fråga, behöver veta om jag kan vara lugn eller om det finns risk för spänningar.
#4 - 27 augusti 2009 08:02
Jag hade för att vara på den säkra sidan faktiskt gjort om, med tanke på att du kan få en annan belastning på den sidan dit frigoliten inte når.
Speciellt med tanke på underlaget den står på, jag hade även rekommenderat att sätta en träskiva under karet då även kan få spänningar där inte stenarna ligger...
Många här inne har även rekommenderat liggunderlag, kanske något för dig?
Glöm inte att använda vattenpass så att du ser att det står helt rakt så att du inte en morgon vaknar ev en smäll och hör hur vatten forsar ut på hela golvet...
#5 - 27 augusti 2009 08:22
-

Okej okej, sitter här på jobb och oroar mig.. :mad:, men jag pyser väl ut mot bauhaus och skär upp en playwood platta då.

Tror ni det blir stabilare om jag kör med en playwood mot lecablocken och sedan ett liggunderlag ovanpå playwood träet under akvariumet?

Mvh
#6 - 27 augusti 2009 08:28
Föe en sådär 20 år sedan hade jag ett 2-meters 600 liters kar i min ägo som stod uppallat på lecablock med en 20 mm:s spånskiva ovanpå. Mellan spånskivan och blocken hade jag en tunn frigolitskiva, och även mellan spånskiva och kar var det begåvat med en frigolitskiva. Nu hade jag bara detta kar i ca fyra år, men under den tiden hände det inget iaf;).
Liggunderlag fyller samma funktion som frigolit men är oftast lite snyggare att se då man slipper den vita kanten:).
#7 - 27 augusti 2009 08:39
-

Tack, då kör vi på det!

Finns det ingen chans alls att det kommer hålla med nuvarande konstruktion?
#8 - 27 augusti 2009 08:53
Jodå, men varför chansa? 250 liter vatten på golvet är ganska mycket;)...
#9 - 27 augusti 2009 08:57
Okej jag kör spånskiva och sen frigolit och karet på toppen, kan inte bli fel då ju..
#10 - 27 augusti 2009 09:12
Jag har en till fråga kom jag nyss på, alla säger man ska mäta med vattenpass och dylikt.. Vi säger att det skiljer några millimeter, vad gör man åt saken?

Om karet står på en frigolitskiva med en spånskiva under, behöver man inte oroa sig för detta moment då?

MVH
#11 - 27 augusti 2009 09:45
Att karet står ojämt i våg är ingen större fara, däremot om det står ojämt på diagonalen bör man dra öronen åt sig.

Frigolitskiva ovanpå spånskivan.
#12 - 27 augusti 2009 09:56
Jag tycker du ska göra om och lägga en spånskiva under frigoliten och sen karet ovanpå frigoliten. 250liter på golvet är som sagt en hel del. Prova att bara hälla ut ett glas! :p
#13 - 27 augusti 2009 09:59
Det skall göras idag.

kör en 20mm spånskiva ovanpå lecablocken, sedan en 20mm frigolit bit ovanpå det och sedan karet.
#14 - 27 augusti 2009 10:24
Vill inte sprida oro men det går verkligen att diskutera om en 20 frigolit mellan plyfa o kar är bra eller ej. Har du möjlighet så lyssna med tillverkarens instruktion i ämnet.
Vet med säkerhet att iallafall Akvastabil rekommenderar 5 mm frigolit mellan glaset och plyfan o då ska frigoliten inte finnas under ramen. Eftersom trycket nedåt är störst under ramen så kommer ramen att sjunka mer är bottenglaset o då finns det risk att bottenglaset buktar innåt o del vill man absolut inte.
Å enligt Åleds så ska man inte ens köra me skiva under karet om man har deras orginalstativ. Så ja säger det igen lyssna me tillverkaren vad dom tycker.
#15 - 27 augusti 2009 10:33
Tack för svaret!

Problemet här är att jag inte har någon tillverkare att kontakta med tanke på att karet blev köpt hos blocket.

Om jag har förstått det hela rätt så skall jag inte ha ramen på någon frigolit utan endast bottenglaset?

Det skulle vara jättebra om jag fick lite mer information precis om hur jag ska göra.

Mvh
#16 - 27 augusti 2009 10:36
Jag håller med, men kollar du in vad det är för kar det handlar om och tänker bakåt i tiden en sådär 25 år så får du säkert en flashback;).
Det är ett helglaskar med en påsilikonade plastram på ovan och nederkant av karet samt någon slags blank plåtbit på de övriga kanterna. Dessa kar fanns i mörkare och ljusare träimitation och jag hade ett par med den ljusare färgen:D!
Detta kar har blivit berövat plastsargen i överkanten av någon anledning...så något ramakvarium är det inte.

@Nattugglan! Du kan ha frigolit undert hela karet.
#17 - 27 augusti 2009 10:40
Då kör vi vidare på samma idé då.

Tack :p
#18 - 27 augusti 2009 10:40
Ja jo det är ju alltid dilemmat man har när man köper begangnat.
Om man säger så här då. Det flesta mindre ramakvarium har en fribärande botten det betyder att dom klarar att stå med stöd endast under ramen.
Det bästa du kan göra är att fråga den förra ägaren hur han/hon hade det uppställt o göra på samma sätt. det är visserligen ingen garanti men då vet du iallafall att det hållt ett tag.
#19 - 27 augusti 2009 10:41
Ahh där han du Ansjo in me ett annat svar emellan:):)
#20 - 27 augusti 2009 10:44
Jag har svårigheter att hitta en frigolitbricka som är smalare än 20MM, jag hoppas inte det blir något problem.

Karet när jag fick det stod på en 10MM frigolitbricka på en liten träbänk..(den frigolitskivan som jag har just nu som man ser på bilden)

Jag hoppas att det håller med 20MM frigolit samt en spånskiva..

Om ingen annan har något tips på var man kan köpa 10MM? [:o]

Mvh
#21 - 27 augusti 2009 10:48
Det finns i varje välsorterad bygghandel så det borde inte vara något problem:).
Jag hade även mitt kar stående på en träbänk med en 10 mm:s frigolitskiva mellan då den tiden begav sig.
Kolla även in silikonet om det ser/känns fräscht, då karet har några år på nacken...:)
#22 - 27 augusti 2009 10:51
Jodå, silikonet kändes OK. Karet har varit fyllt sen igår eftermiddag och det var ok i morse, hoppas man inte kommer hem och får se en flod :confused:

Jag kollar runt lite efter 10MM men om jag bara skulle få tag i 20 så är det inga problem?

Mvh
#23 - 27 augusti 2009 10:51
Nej det ska det inte vara, bara att den vita kanten är så skitful så man får krupp, men det är en annan sak;).
#24 - 27 augusti 2009 10:52
Nu vet ja inte var du bor men ja tror att Akvarielagret i Stockholm har 5mm frigolit.
#25 - 27 augusti 2009 10:56
Jag bor i Helsingborg i Skåne så det blir en lång resa för lite frigolit!

Jag ska absolut kolla runt efter 5mm/10mm

Tack för all hjälp grabbar, tråkigt att behöva gå runt och oroa sig :p

Den vita kanten kan jag stå ut med då jag är långt ifrån perfektionist, gillar hemmameck och dess utseende. :d

MVH
#26 - 27 augusti 2009 10:57
Då kommer det säkert att lösa sig:)!
#27 - 27 augusti 2009 10:59
Jag kan återkomma med en bild-update ikväll/imorgon och visa hur det har gått :d om ni är intresserade d.v.s.

Mvh
#28 - 27 augusti 2009 11:00
Jodå, gör du det:)!
#29 - 27 augusti 2009 14:33
Nattugglan skrev:
Jag kan återkomma med en bild-update ikväll/imorgon och visa hur det har gått :d om ni är intresserade d.v.s.

Mvh

jja jag vill gärna se
#30 - 27 augusti 2009 16:32
Liggunderlag är ett väldigt bra alternativ till frigolit :D
#31 - 28 augusti 2009 06:16
Godmorgon!

Igår gjorde jag flytten, jag plockade bort den gamla frigolitskivan,

lade istället in 2x 12MM spånskivor från k-rauta samt en HÅRDfrigolit bit, också från k-rauta, dem sa att hård frigoliten var bättre då den mjuka skulle få karet att sjunka för mycket, denna frigoliten var hård, men gick att forma om man tog i lite så jag tyckte det skulle passa bra.

Så här ser det ut nu, jag mätte med vattenpass och enligt det så är karet lika vinklat i alla ändar ( lite snett golv :mad: ).

Ursäkta om det ser skitfult ut, jag ska lägga ett tyg över för att täcka hemskheterna [:o]

Spånskivorna samt frigolit biten:
http://tinypic.com/view.php?pic=x21evq&s=3

Helhetsbild #1
http://tinypic.com/view.php?pic=e6duhh&s=3

Helhetsbild #2
http://tinypic.com/view.php?pic=10ciy4n&s=3

Slutligen, orvar som inte är helt överens med kameran ännu:
http://tinypic.com/view.php?pic=258cug4&s=3

Annons