Nytt 720 :) ,lite frågor..

#1 - 11 juli 2006 12:12
Håller på och knåpar på en beställning på ett 720 :)
Riktigt spritter i kroppen ;)

Några funderingar som kanske ni kan hjälpa mig med:

Tänkte köra med en "riktig" bakgrund med filter bakom á la BTN för första gången. Har hittat en Aqua Rock 200x55cm och undrar:

1. Har någon sett den live, är den ok?
2. Den är ju bara 55cm hög och karet är 60cm, betyder det att det inte kommer funka eller?
3. Har ni några andra bra alternativ på bakgrunder ni kan rekommendera?

Sen ska jag ju ha en cirkpump och har då funderingar på Aquaclear powerhead 110. Den gör ju 3700l/h och det är ju väl häftigt men modellen under 110 gör 1514l/h så det är lite för lite tycker jag.
Frågan: Kan man ställa in powerheadet på det flöde man vill ha, alltså strypa den lite?

Ja, det var väl det jag kom på för tillfället ;)

Ha´det!
#2 - 11 juli 2006 13:31
Powerhead vet jag inte men aquarock 200x55 har jag själv, mycket snygg bakgrund och väldigt platt, vilket ju är extra bra om du ska köra ytterfilter.

Vad det gäller att den är för låg så är mitt alukar på 60cm bara 57,5cm upp till bryggorna, lägger du då en skiva frigolit av lagom tjocklek under hela bakgrunden skyddar du både botten mot stötar och tryck samtidigt som du skickar upp hela bakgrunden i perfekt höjd.

här har du en bild på hur mitt kar såg ut ett par veckor efter installation.
http://jonatan.nu/misc/aquarock.jpg

och en där du kan se att rötterna sticker upp ganska bra från botten, något man får försöka gömma.
http://jonatan.nu/misc/bild10.jpg

Cheers
#3 - 11 juli 2006 13:43
Vet inget om bakgrunden du har tänkt dig men jag har sett att en del kör med filtermatta "under" bakgrunden för att få upp den. Då får man ju bra cirkulation vid botten oxå. Jag vet inte hur det funkar tillsammans med fin sand... kanske kan bli knepigt, det finns säkert ngn med erfarenhet kring det här.

Vad ska du ha i karet? Vad du ska ha för cirkulation beror ju på valet av fisk också.. Men det är bättre att köra två pumpar så du kan rikta och sprida ytcirkulationen bättre.

F-n va kul med nytt kar! Ha det kul nu och ta god tid på dig för det är ju inte varje dag man får chansen att sitta och planera och drömma om sitt nya kar!

/Erik
#4 - 11 juli 2006 14:19
Tack för bilderna Jonatan, ser ju kanon ut tycker jag :)
Jag tänkte egentligen INTE köra ytterfilter utan fylla på bakom bakgrunden med filtermaterial..
Kanske bara att köra med frigolit under bakgrunden såklart, då lär ju ingen sand kunna sugas in under bakgrunden antar jag :)

Ja, Erik, det är jkligt kul kan jag säga :)
Har inte spikat fiskbesättningen ännu men att det bli SA eller CA är nog klart, de jag gillar mest.
Kanske vore bra med 2 pumpar då? Ska man placera dem intill varandra då eller kan man ha dem i olika hörn av karet?

Tack för svaren, ös gärna på med mer synpunkter/tips om ni har några!

Ha´det!
#5 - 11 juli 2006 14:32
[quote=Johan73]Tack för bilderna Jonatan, ser ju kanon ut tycker jag :)
Jag tänkte egentligen INTE köra ytterfilter utan fylla på bakom bakgrunden med filtermaterial..
Kanske bara att köra med frigolit under bakgrunden såklart, då lär ju ingen sand kunna sugas in under bakgrunden antar jag :)

Ja, Erik, det är jkligt kul kan jag säga :)
Har inte spikat fiskbesättningen ännu men att det bli SA eller CA är nog klart, de jag gillar mest.
Kanske vore bra med 2 pumpar då? Ska man placera dem intill varandra då eller kan man ha dem i olika hörn av karet?

Tack för svaren, ös gärna på med mer synpunkter/tips om ni har några!

Ha´det![/quote]

aarghh, hade skrivit ett jätteinlägg om hur jag körde med specialbyggt innerfilter bakom bakgrunden och nu har bytt till fluval fx5 och så kommer jag åt bakåtknappen på musen.

jaja, du får en kortare version. när jag bytte till ytterfilter efter ett halvår var första lagret filter inte längre blått utan brunt. Vad man än läser tror jag att rengöring av delar av filtret åtminstone en gång i halvåret är mer eller mindre nödvändigt så titta närmre på ytterfilter, det tar lite plats utanför men du slipper sträcka dig över akvariet och köra ner hela armen bakom bakgrunden bara för att dra upp filtermaterial för rengöring utan att se ett skit.

Sedan kan du ju givetvis ha ett extra powerhead bakom bakgrunden för extra cirkulation.

Cheers
#6 - 11 juli 2006 17:43
Glöm inte att ta en titt på Pangeas bakgrunder, lite svåra att hitta i butik men väldigt snygga. Zooplanet.se har bilder men det är svårt att se djupet i dem.

Själv kör jag ytterfilter kombinerat med filter bakom bakgrunden Pangea Rocky 3 i 325:an. Har ett powerhead på 1500-liter till bakgrunden. Detta fungerar alldeles lysande, alltid kristallklart vatten. Filtermaterialet bakom bakgrunden ser jag inte behov att skölja av mer än en gång om året.

I mitt 720 kör jag en Fluval FX-5 i kombination med 2x1500 liters powerheads i BTN filtermoduler (här har jag biobollar+filtermattekuber).
Även här har jag vattnet fritt från partiklar.
Fluvalen gillar jag, följer med en extra koppling till filtret, koppla på en slang och anslut till utloppet och vattenbytet går på nolltid.

Kanske verkar det som mycket pumpar men mina Malawi verkar bra trivas med det och botten behöver aldrig slamsugas.
#7 - 11 juli 2006 17:50
jag har hört mycket skit om pangea, både med bakgrunderna och kring logistiken. När jag väl lyckades få prisuppgift på en 2m amazonas så kostade den över 4000 har jag för mig. aquarock är lite billigare. tror dock rocky-modellerna är billigare.
#8 - 11 juli 2006 18:27
Kvalitén har jag inget att anmärka på, jämngammal med BTN-moduler i ett annat kar och båda har stått sig bra.

Att logistiken felar förvånar mig inte, kan de totalt låta bli att marknadsföra sig i Sverige så är det nog något som felar. Samma sak verkar gälla Akvastabilkaren som jag tycker är ramakvariernas Rolls-Royce, speciellt ljusramperna utan täckglas.
Tur att man bor nära Danmark.......
#9 - 20 juli 2006 08:49
Och nu är det beställt :)
Blir ett Rubin 720 liters med Fx5. Struntar i bakgrunden (kör med svart plansch) och satsar på inredning med mer rötter.
Härlig känsla, man är som ett litet barn på Julafton ;)
#10 - 21 juli 2006 04:26
Moduler är ju inte så dumt heller :)
#11 - 21 juli 2006 09:22
Du kan ju bygga en egen bakgrund! Du kanske har semseter som du vill bli av med lite tid på:D

Mvh Mattias
#12 - 21 juli 2006 13:25
http://www.riftlakes.com/cichlids/artikel_mp_moduler.html

gammal bra länk för moduler. ligger i projektstadium för ett malawi och jag funderar på att nyttja denna metod.
#13 - 22 juli 2006 07:54
Hmm, moduler var ju ingen dum idé förståss, skönt att ni inspirerar en att bränna lite mer pengar ;)

Om jag nu bara skulle köra en modul för att dölja ytterfiltrets in och utblås, vilken skulle ni välja då?
Såg modul M här på länken, skulle den funka bra tror ni?
Ser det dumt ut med "bara" en modul tro?

http://www.pwss.se/product.php?productid=2194&cat=215&page=1

Annons