Nytt 420l!

#1 - 2 november 2006 23:55
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hejsan allihop![/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nu är det dags att köpa ett nytt kar och med det kommer givetvis en hel del funderingar och tankar. Efter mycket mätande och planerande har jag bestämt mig för att köpa ett 420l akvarium från PWSS, denna för att vara exakt [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#800080]http://www.pwss.nu/product.php?productid=3285[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har sedan tidigare ett 105L akvarium och det är därmed första gången jag startar upp ett så stort akvarium. Man skulle nog kunna säga att jag är en seminybörjare så därför har jag en del frågor som jag hoppas alla erfarna akvarister här kan hjälpa mig med. Jag planerar att det skall bli ett Sydamerikanskt kar förövrigt.[/FONT][/SIZE]

[LIST]
[*][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Är PWSS riktigt pålitliga, har ni som handlat hos dem förut haft bra erfarenheter av dem? Jag bor i Norrköping och såg att de har åkturer i min stad vilket underlättar antar jag istället för att de skicka det på posten.[/FONT][/SIZE][/LIST]
[LIST]
[*][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vilket filter kan ni rekommendera till ett 420l kar? Ytter/innefilter?[/FONT][/SIZE][/LIST]
[LIST]
[*][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hur många watt måste termostatvärmaren vara på för att fungera effektivt? Förslag på märke skulle uppskattas. [/FONT][/SIZE][/LIST]
[LIST]
[*][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag planerar att köpa råda sand 0,01 – 0,05mm. Hur många kilo är nog för ett 420l?[/FONT][/SIZE][/LIST]
[LIST]
[*][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Har ni några andra förslag vad man borde vara extra uppmärksam på innan jag beställer allt. [/FONT][/SIZE][/LIST][SIZE=3][FONT=Times New Roman]M.V.H [/FONT][/SIZE]
#2 - 3 november 2006 08:22
Odane skrev:

[LIST]

[*][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Är PWSS riktigt pålitliga, har ni som handlat hos dem förut haft bra erfarenheter av dem? Jag bor i Norrköping och såg att de har åkturer i min stad vilket underlättar antar jag istället för att de skicka det på posten.[/FONT][/SIZE][/LIST]

Tror jag säkert, däremot har jag hört en del som fått vänta lite på grejerna dom beställt.
Odane skrev:

[LIST]

[*][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vilket filter kan ni rekommendera till ett 420l kar? Ytter/innefilter?[/FONT][/SIZE][/LIST]

Ett rejält eheim ytterfilter hade jag investerat i. Sedan hade jag kanske kompleterat med något innefilter men det beror på vilken fisk du skall ha i.
Odane skrev:

[LIST]

[*][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hur många watt måste termostatvärmaren vara på för att fungera effektivt? Förslag på märke skulle uppskattas. [/FONT][/SIZE][/LIST]

300W jäger blir nog bra
Odane skrev:

[LIST]

[*][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag planerar att köpa råda sand 0,01 – 0,05mm. Hur många kilo är nog för ett 420l?[/FONT][/SIZE][/LIST][LIST]

[*][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Har ni några andra förslag vad man borde vara extra uppmärksam på innan jag beställer allt. [/FONT][/SIZE][/LIST]

Ta en funderare på om du skall ha en bakgrund nu direkt. Är så mycket jobbigare att komma på det när du har startat igång ditt akvarium.

Lyckat till!
#3 - 3 november 2006 10:28
Odane skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag planerar att köpa råda sand 0,01 – 0,05mm. Hur många kilo är nog för ett 420l?[/FONT][/SIZE]

Jag hade 25 kg i mitt 200l så runt 60 kg eller mer beroende på hur mycket sand du vill ha.
#4 - 3 november 2006 10:30
am-top yttefilter är mycket billigare än eheims, kan vara värt att kolla på de innan du bestämmer dig.
#5 - 3 november 2006 10:52
Odane skrev:

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Är PWSS riktigt pålitliga, har ni som handlat hos dem förut haft bra erfarenheter av dem? Jag bor i Norrköping och såg att de har åkturer i min stad vilket underlättar antar jag istället för att de skicka det på posten.[/FONT][/SIZE]

Jag har handlat BTN moduler, filter och lite sånt av PWSS och tycker de var bra. Kommer med stor sannorlikhet handla av dem igen.

Odane skrev:

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag planerar att köpa råda sand 0,01 – 0,05mm. Hur många kilo är nog för ett 420l?[/FONT][/SIZE]

I mitt 420 liters använde jag 50 kilo sand. Det finns några bilder i projekttråden där man nog kan se hur tjockt lager det blev:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=94384
#6 - 3 november 2006 16:58
Jag får tacka för tippsen! Nu har jag lite mer koll på vad jag skall beställa med det nya karet ^_^. Det får nog bli PWSS, jag hoppas det inte blir struligt med leveransen, men jag antar att man måste chansa lite och det verkar som om de är rätt pålitliga i alla fall.

Annons