Nytt 375 liters mix

#1 - 21 augusti 2009 13:32
Har nu beställt mitt nya 375 liters akvarium!! det är färdigt om 2 veckor. Har även specialbeställt en svetsad ställning till akvariet som är 70 högt istället för det vanligaste 60. Trevligt att få upp akvariet lite. Har redan köpt 2 T8 ramper, filter, värmare, grus och rötter som ligger och flyter i badkaret. Jag är så peppad att starta ett större akvarium. har nu ett 150 liters men känner att jag vill ha ett pampigare med mycket småfisk i och ganska mycket växter. Gillar att se stimmfisk i stora akvarium :D Blodfenstetran är ju väldigt vacker.

Vill väldigt gärna ha "Celestichthys margaritatus" rasbora Galaxy. Dyr för sin storlek :P men så jäkla vacker. Ser ut som små vackra öringar :D
Sedan är jag väldigt svag för guramis. Skulle väldigt gärna ha chokladgurami men har hört att de är ganska känsliga :( Vet någon vilka fiskar som passar med chokladgurami? och kan man blanda dem med tex marmorgurami?? Som ni märker gillar jag att ha en salig blandning av fisk. Plockar liksom ut godbitarna:D

Lägger in bilder så fort jag får hem akvariet och ställningen.

tjing tjing så länge
#2 - 23 augusti 2009 12:39
Här är mina rötter som jag har tänkt att sätta i akvariet. Den stora i mitten behöver simma i badkaret ett tag till innan den sjunker. Tänker låta alla rötter ligga i två veckor tills jag får akvariet så att de kan färga ut så mycket som möjligt innan. Den stora färgar mycket!!

[ATTACH]22461[/ATTACH]
#3 - 23 augusti 2009 12:56
Här är ett urval av stenbumlingar jag vill använda. I mitt 150 liers akvarium har jag mer runda stenar och det gör att akvariet ser väldigt vänligt ut. Nu vill jag köra med lite mer dramatik och mycket grottor. Har startat en tråd angående stensorter, om det har någon betydelse vilka sorter man har med tanke på värden, kalk mm?? Men om jag kan använda dessa vore det härligt.

[ATTACH]22462[/ATTACH]

Har kastat sönder stora bumlingar för att få vassa kanter som jag nu har filar ner så att fiskarna inte skall göra sig illa. Jag länktar till mitt akvarium nu!!!
#4 - 23 augusti 2009 13:46
Snygga rötter och stenar!:)
Bilagor:
#5 - 23 augusti 2009 13:53
Tänk på att lägga en frigolitskiva i botten som du kan sätta stenarna på, fast det hade du kanske redan tänkt ut själv. :)

Man ser ju oftast galaxyrasboran i väldigt små akvarium såa tt se ett stort sådant stim i ett lite större skulle vara kul. :)
#6 - 23 augusti 2009 16:55
Ja, jag såg vad som hände med Johanskis 960 liters akvarium!!!! VILKEN MARDRÖM!! Jag hade tänkt att använda samma material under gruset som jag handlade på akvarielagret för att ha mellan akvariet och bänken, det är typ som ett liggunderlag. Nu blir man ju skitskraj efter man har sett hans tragedi. Är det lika känsligt med ett helglasakvarium som står på en tjock skiva med tryckutjämnande matta imellan som ett aluminiumramsakvarium med ställning? Där har ju inte glaset samma stöd.

Ja, galaxy är sååå snygga. Har hittat en till sort jag inte sett förut som är jättesnygg också, [COLOR=black][FONT=Arial]Gaffelstjärts-regnbåge “Pseudomugil furcatus”. Vill ju ha någon lite större fisk i akvariet också men kan inte bestämma mig för vad. Är väldigt svag för Guramis.[/FONT][/COLOR]
#7 - 23 augusti 2009 17:43
Ett helglas kar som står på en heltäckande styv skiva och frigolit/liggunderlag har bättre förutsättningar att botten håller än ett ramakvarium utan stöd.
Som jag förstod det så köper du ett kar, förutsätter att de som tillverkar det har erfarenhet och vet vad dom pysslar med.
Det kvittar vad man håller på med så finns det alltid en risk att något går fel hur noggrann man är , visst tanken ska vara tänkt så man minskar på risken men det är ingen mening med att gå och oroa sig.
Kolla upp med ditt försäkringsbolag vad som gäller sedan är det bara till att njuta av ditt kar :)
#8 - 23 augusti 2009 17:55
Försäkringen är redan kollad, och den skall täcka.

Jo visst, olyckor kan ju alltid hända hur noga man änn är. De som skall bygga mitt akvarium har väldigt stor erfarenhet och expertis så jag litar fullt på dom. :)
#9 - 23 augusti 2009 17:55
Enola skrev:
Skulle väldigt gärna ha chokladgurami men har hört att de är ganska känsliga :( Vet någon vilka fiskar som passar med chokladgurami? och kan man blanda dem med tex marmorgurami?? Som ni märker gillar jag att ha en salig blandning av fisk. Plockar liksom ut godbitarna:D

Lägger in bilder så fort jag får hem akvariet och ställningen.

tjing tjing så länge

Grattis till ditt nya akvarium, finns det något roligare än ett nytt stort kar:D

Chokladguramis är en av mina favoriter, tyvärr dog mina tre i somras, men jag tror att det var "naturlig avgång".

Sällskapet till choklader ska vara lugna fiskar, alternativt bottenlevande. Inga stirriga tetror!

Ett bra sällskap är Schackbräds ciklider [COLOR=#0000ff]Dicrossus filamentosus[/COLOR] tetror att rekommendera är från Nannostomus släktet.

Ett par survattensälskande Apistogramma fungerar också.

Men att ge sig på dessa fiskar är den ultimata utmaningen för en akvarist.

Diskus är rena nybörjarfisken jämfört med dessa!

Du ska ha ett surt mjukt vatten, vilket inte är det lättaste att fixa, samtidigt som det måste vara extremt rent bakteriefritt vatten.
#10 - 23 augusti 2009 18:05
Oj det låter verkligen som en utmaning. Då väljer jag nog bort dom för jag vill gärna köra på fina stimmfiskar. Är lycklig om jag kan flytta över mina paletter till det nya karet tillsammans med stimmfisk, men det borde funka. Chokladguramis får vänta ett tag, men jag skulle vilja prova på att ha sådanna någon gång.

schackbrädscikliderna var ju ursnygga de med. Men de verkar ju också vara lite svårskötta. Har inte sett dom förut.
Bilagor:
#11 - 23 augusti 2009 20:30
Enola skrev:
Chokladguramis får vänta ett tag, men jag skulle vilja prova på att ha sådanna någon gång.

schackbrädscikliderna var ju ursnygga de med. Men de verkar ju också vara lite svårskötta. Har inte sett dom förut.

Under mitt tidigare akvarieliv som var under sjuttio och åttitalet så suktade jag efter Chokladguramis, men jag vågade mig aldrig på att prova.

Så nu efter återstarten satte jag upp ett kar enbart för Chokladguramis och Schackbrädesciklider, de vill ha ungefär samma vatten.

Tyvärr lyckades jag aldrig få ner ett konstant lågt pH-värde så att deras rom klarade sig. Nu har de vandrat vidare och som du har sett testar jag fjärilar istället.

En gammal film på mitt survattens expriment.

#12 - 24 augusti 2009 16:43
Åh, vad härliga de är att se. Underbart akvarium du hade. Synd att de kilade vidare.
#13 - 24 augusti 2009 18:09
Vet någon vad ett 375 liters akvarium i 8mm glas väger. Jag är lite nervös över hur jag skall få upp det i min lägenhet. Två spiraltrappor upp!!! Jag kommer få låna med sugproppar när jag tar hem det så man får ju hyfsat grepp, men livrädd att man skall gå emot något med akvariet :S

Typiskt mig att oroa sig, det går säkert bra :S
#14 - 24 augusti 2009 19:15
Enola skrev:
Vet någon vad ett 375 liters akvarium i 8mm glas väger. Jag är lite nervös över hur jag skall få upp det i min lägenhet. Två spiraltrappor upp!!! Jag kommer få låna med sugproppar när jag tar hem det så man får ju hyfsat grepp, men livrädd att man skall gå emot något med akvariet :S

Typiskt mig att oroa sig, det går säkert bra :S

Bar upp mitt 325liters ramakvarium med min mor på ca 50kg. Det gick bra. :)

Vet inte hur stor du är men har du åtminstone lite muskler så går det nog. Men inte själv såklart;)
#15 - 24 augusti 2009 19:19
Fick hjälp av min trettonåring att bär in mitt 350, och han klagade inte ens ;)
#16 - 25 augusti 2009 18:14
Grothras skrev:

Vet inte hur stor du är men har du åtminstone lite muskler så går det nog. Men inte själv såklart;)

Det låter bra.

Har nu bytt ut vattnet till rötterna igen. De färgar som bara den. Har också lagt i en syrepump i badkaret. Har hört att det kan hjälpa att dra ur färgen lite snabbare?? Kan ju inte skada i alla fall.
#17 - 27 augusti 2009 16:16
Idag skall jag flytta på mitt 150 liters akvarium så att hedersplatsen blir ledig för det nya som kommer på lördag om en vecka lite drygt. Det är den bästa väggen i hela lägenheten. Det är alltid ett project att flytta akvarium. Var ändå dags för vattenbyte :P Då blir det lagom att inför nästa veckas vattenbyta ta vattnet och tillsätta i det nya akvariet, ge det en liten kickstart :D
#18 - 29 augusti 2009 09:41
Nu är platsen ledig. Bara akvariet som fattas :p

Skåpet till vänster skall bort så det bara är akvariet på den väggen. Är så nyfiken på hur ställningen till akvariet kommer att se ut. Har bett en bekant till mig svetsa ihop en jyst svartmålad ställning.

[ATTACH]22527[/ATTACH]

Nu är det en vecka kvar till jag skall hämta akvariet, om det inte blir några förseningar.
#19 - 29 augusti 2009 10:29
Var noga med att loda in karet bara vad är det för golv ser ut som parkett kan vara bra med mågot under benen på ställningen.
#20 - 29 augusti 2009 10:47
Ja, det är parkett men det är betong golv under så det är väldigt stadigt. Mitt 150 liter (jag vet att det är betydligt mindre) hade inte lämnat det minsta märke på parketten. så jag känner mig trygg.

Hur kan man loda in akvariet när det inte är höj och sänkbara ben. Jag menar, folk som ställer akvariet på rejäla möbler och liknande, hur gör man?

Jag skall ju ha helglas akvarium på ställningen som kommer bli redigt stadig med en rjäl 20 mm skiva på och utjämnande skummatta imellan skivan och akvariet. Jag tycker att det borde räcka? eller?
#21 - 29 augusti 2009 10:52
Enola skrev:
Ja, jag såg vad som hände med Johanskis 960 liters akvarium!!!! VILKEN MARDRÖM!! Jag hade tänkt att använda samma material under gruset som jag handlade på akvarielagret för att ha mellan akvariet och bänken, det är typ som ett liggunderlag. Nu blir man ju skitskraj efter man har sett hans tragedi. Är det lika känsligt med ett helglasakvarium som står på en tjock skiva med tryckutjämnande matta imellan som ett aluminiumramsakvarium med ställning? Där har ju inte glaset samma stöd.

Ja, galaxy är sååå snygga. Har hittat en till sort jag inte sett förut som är jättesnygg också, [COLOR=black][FONT=Arial]Gaffelstjärts-regnbåge “Pseudomugil furcatus”. Vill ju ha någon lite större fisk i akvariet också men kan inte bestämma mig för vad. Är väldigt svag för Guramis.[/FONT][/COLOR]

Skippa Galaxy och satsa på [COLOR=black][FONT=Arial]Gaffelstjärts-regnbåge “Pseudomugil furcatus
De ä super roliga och jätte snälla fiskar. De är känsliga mot vattenbyte på 50% men hur ofta gör man ett 50% vattenbyte, typ never.

Köpte mina på Royal Zoo i Västerås. 14 st för 350kr prisvärt om man jämfört med galaxy som är dyra och pytte små som man oxå aldrig ser för de är skygga.
[/FONT][/COLOR]
#22 - 29 augusti 2009 10:52
Är det betong så är det lungt. Man får göra shims av något typ klippa till plåt bitar eller något annat som inte pressas ihop under tryck och lägga under där det behövs.
#23 - 29 augusti 2009 11:18
Nubi skrev:
Skippa Galaxy och satsa på [COLOR=black][FONT=Arial]Gaffelstjärts-regnbåge “Pseudomugil furcatus[/FONT][/COLOR]

[FONT=Arial][COLOR=black]De ä super roliga och jätte snälla fiskar. De är känsliga mot vattenbyte på 50% men hur ofta gör man ett 50% vattenbyte, typ never.[/COLOR][/FONT]

Ja galaxyn har jag lagt på hyllan. Mest för att de är så VÄLDIGT små och dyra. Men ack så vackra :(
Ja, gaffelstjärtarna är häftiga. Fast de jag har sett har varit ganska dyra de med och väldigt fartfylda och jag är rädd att de skall stressa de andra fiskarna, speciellt om jag vill ha lite guramis, Band och ev mosaik. Har dock inte bestämt mig ännu.
Men tack för tipsen.

Lillfrasse: Är det betong så är det lungt. Man får göra shims av något typ klippa till plåt bitar eller något annat som inte pressas ihop under tryck och lägga under där det behövs.

ok. Tack så mycket det skall jag ordna om det behövs :D
#24 - 29 augusti 2009 11:21
Det har jag aldrig tänkt på, att de är lite stissiga av sig. Du kanske ska satsa på ett tema, dvs sydamerikansk eller asiatisk,

"porpeller fiskar" = gaffelstjärtad. de kommer från Nya Zeeland och gillar när det är lite strömt. Guramisar från Asien.
Mina Ap och mala stör sig inte av deras flängande. De håller sig för det mesta på ena sidan av karet. Ialf i mitt fall :) De är lika aktiva som mina neon tetror.

Mina var dyra fiskar, håller med dig men å andra sidan vet jag ialf att jag får bra fiskar och inte skit fiskar :)
#25 - 29 augusti 2009 11:39
Nubi skrev:
Det har jag aldrig tänkt på, att de är lite stissiga av sig. Du kanske ska satsa på ett tema, dvs sydamerikansk eller asiatisk,

Mina var dyra fiskar, håller med dig men å andra sidan vet jag ialf att jag får bra fiskar och inte skit fiskar :)

Tema, ja, jag har tänkt på det men jag skulle vilja hitta en blandning som funkar av mina favoriter. Jag vet ju att gurami vill ha lugnare vatten, det är därför det blir sådan beslutsångest. Varför jag vill komma bort från "teman" är också för att jag är livrädd för ytterfilter och tänker köra med inner istället. Då är det bättre med mindre fisk. Ciklider " som jag även älskar" skitar ner lite mer och då är jag rädd att mina innerfilter inte kommer att orka med.

Och visst skall man kosta på sig bra fisk. Man behöver ju inte köpa alla på en gång :D
#26 - 29 augusti 2009 11:51
Varför är du rädd för ytterfilter?
Jag trodde att ytterfilter skulle läcka och ha sig förut. Men med lite övertalning och erfarenhet av innerfilter, så vågade jag testa och ångrar mig inte :)

Nu har jag två st till mina stora kar. De låter mindre, får ett bättre flöde och om kostar mindre. För ska man ha innerfilter ska man helst ha två eller kanske tre för att få ett bra ström i karet och då kostar innerfiltret mer. Min teori Jag har mina ytterfilter i plastlådor från IKEA.

Mitt 70l kar har ett innerfilter och det surrar och har sig på kvällarna. Det akvariet är i sovrummet. Lite jobbigt.

En harmonisk akvarium menar du =)
Det har jag i mitt 310l trotts mina stissiga propeller fiskar :D
#27 - 29 augusti 2009 12:29
Ja, det är vel risk för läckage som oroar mig mest. Sedan har jag också hört från de flesta att de faktiskt låter mer änn innerfilter men de har valt ytterfilter i alla fall. Nu har jag redan köpt innerfilter så jag tänker börja med det. Jag tänker köra 2 st fluval 4+. En som sitter med strilrör och en som cirkulerar runt vattnet lite mer. Kommer ta ut magasinen ur dom och fylla hella ytterhöljet med filtermatta för att få mer filterkapasitet. Om jag sätter pumpen som cirkulerar runt vattnet lite längre ner så att det blir lugnare vid ytan, se bifogad exempel bild

[ATTACH]22538[/ATTACH]

Skulle man då kunna ha gaffelstjärtarna i det lite mer strömt vatten i mittenskiktet och guramisarna i det övre? Eller tänker jag helt utanför det möjliga bara för att få ha de fiskar jag vill?? :p
#28 - 30 augusti 2009 13:16
Har nu varit och köpt Ledbelysning "månskensljus" och frigolit för att ha under gruser i akvariet. Han på byggvaruhuset var tveksam på att ha frigolit i blöt så länge!! Men nästan alla här på foumet har ju frigolit?? Är det någon special frigolit? har jag köpt fel?
#29 - 30 augusti 2009 13:26
Alla har inte frigolit =) Jag har liggunderlag. För att slippa alla småkulor som flyter upp till ytan, speciellt när malarna håller på och gräver och har sig i sanden, och för att det var mycket billigare och smidigare =)

Hur stort är ditt kar?
Jag har inga erfarenheter av Guramis så jag vet inte hur strömt de vill ha det.
Mina Gaffelstjärtar har spridit ut sig och några turas om att simma i utsuget :)
#30 - 30 augusti 2009 13:33
Jag har hört om liggunderlag också, köpte sådan där speciell matta i akvarieaffären för att ha under akvariet för att tryckutjämna "påminner väldigt om liggunderlägg", frågade om jag kunde ha det i akvariet också men de var osäkra. Mitt akvarium som jag beställt är 375 l, bottenyta 150x50.

Jag vet att guramis vill ha lite lugnare vatten, men jag kör nog hellre på gaffelstjärtarna i första hand. Jag har inte hafft de förr och de är sååå vackra och roliga att titta på.
#31 - 30 augusti 2009 13:48
De är super roliga och mina är så pass nyfikna så fort man sätter ner händerna i vattnet är de där och ska titta och smaka.
Om du går in på min blogg så kan du få se en kass videosnutt, men det är gaffelstjärtars hanar som ska spänna och visa upp sig för honorna.
#32 - 30 augusti 2009 13:52
Hittar inte filmsnutten :(
#33 - 30 augusti 2009 14:17
Aha, nu så. En trevlig liten film. De är så fina!!
#34 - 30 augusti 2009 15:43
Hur skall jag göra??? Jag vill dra nytta av att jag redan har ett 150 litrers akvarium och använda den bakteriefloran som redan finns. Jag skall ju flytta över fluval4+ med strilrör från det karet till det nya 375l och ersätta 4:an med en fluval3 utan strilrör. Då har jag hört att man skall ha båda i under en period. Nu skall jag ju få mitt nya på lördag (alltså om 6 dagar) kanske för kort tid men lite goda bakterier bör man vel få med.

Kommer bara bli ett jäkla drag i 150 litaren om jag skall ha båda igång i det karet (även om jag drar ner dom på minimum)???
#35 - 30 augusti 2009 17:24
[LEFT]Nu har jag köpt en Led belysning. Den var himla smidig. Batteridriven så man slipper sladdar. Den kan skrivas, fästas med en klisterlapp som medföljer eller med magnet. Magneten satt jättebra på lysramperna till 375 litarn :D

http://www.elektro-warehouse.eu/images/produkte/13995-LEDStixx-neu.jpg

Skall prova den i kväll på mitt 150 liters och om det funkar bra skall jag köpa en eller två till. Känner att jag skulle behöva två till 375 litarn.

Nu har jag meckat ihop filtren. Jag tog ur en av de två filtermattorna ur fluval 4+ och satte in en ny som får gojsa ihop sig med den gamla. Den jag tog ur klipte jag till bindre och satte i fluval3+ med ett av de två som medföljde där. Så nu får de två sitta med minimum blås i 150 litarn tills på lördag. Jag tror att det funkar bra.

Passar på att göra ett delvattensbyte i 150l på lördag och tillsätter det jag tar bort till det nya. Mycket meck.....MEN ROLIGT SÅDANT :D[/LEFT]
#36 - 30 augusti 2009 17:27
Blir en massa meck när man ska flytta över vatten osv och förberedelse, men BÄST Att vara förbredd och ha allt ordning så man inte får panik när det väl är dags =)

Vad har man en led belysning till?

Vad vart det för ancistrus bäbisar av den kullen du har?
Vart det blandade färger?
#37 - 30 augusti 2009 17:32
Jag är väldigt förberedd :D Rötter ligger i blöt. Filter ljusramp+ljusrör inköpt. Värmare frigolit, grus etc......det är bara akvariet och ställningen som fattas. Hoppas att de inte blir försenade :(

Led belysningen tänker jag ha för att simulera månsken i akvariet. För att kunna njuta lite mer av malarna på kvällarne, specielt nu i vinter.

Ancistrus bäbisar??? Har inte fått några bäbisar....
#38 - 30 augusti 2009 17:41
Förlåååt!!
Jag blandade ihop dig med SOLIS! Sorry sorry!!
#39 - 30 augusti 2009 17:42
Hur fäster man en sådan Led belysning på akvariet och vad kostar de?
Kanske vore nått att ha i 225l och 310l :)
#40 - 30 augusti 2009 17:44
Funkar det bra med Fluval 4+ med strilrör, dvs blir det mindre fart i karet? Jag tycker det är alldeles för mycket i mitt 250 liters kar men stryper jag filtret låter det mera så ett strilrör kanske är lösningen?

Hälsningar
Jennifer
#41 - 30 augusti 2009 17:49
Kanske ska köpa mig en såndär Fluval 4+ som ni pratar om, jag vill ha mer strömt i karet ;)
Tror det får bli en powerhead istället
#42 - 30 augusti 2009 18:03
jenmad skrev:
Funkar det bra med Fluval 4+ med strilrör, dvs blir det mindre fart i karet? Jag tycker det är alldeles för mycket i mitt 250 liters kar men stryper jag filtret låter det mera så ett strilrör kanske är lösningen?

Hälsningar

Jennifer

Strilrör har fungerat mycket bra! Det blir skön stämning i vattnet och man märker ingen skillnad på ljudet :D
#43 - 30 augusti 2009 18:08
Nubi skrev:
Hur fäster man en sådan Led belysning på akvariet och vad kostar de?

Kanske vore nått att ha i 225l och 310l :)

Just en sådan Led belysning som jag skickade en bildlänk på var kanon. Den runda plattan är magnetisk och fastnade på mina nya T8 ramper. Blir trångt att sätta dem inuti och dessutom svårt att tända och släcka dom. Så den får sitta på utsidan imellan de två ramperna, då ser man den inte :D Som sagt, skall se hur det ser ut på 150 litarn. Svårare att fästa därpå bara, heltäckande plastramp men det kan man säkert lösa på något sätt, lägger den bara provesoriskt på akvariet för att se ljusstyrkan i kväll.
#44 - 30 augusti 2009 18:16
Ta en bild oxå!! :D
#45 - 30 augusti 2009 18:23
Här är bilder på lampan live. Då kan ni se storleken och ur den kommer sitta på mina T8 ramper.

[ATTACH]22602[/ATTACH]
[ATTACH]22603[/ATTACH]

Som sagt, den vita plattan är en magnet, själva staven kan man ta bort, vrida hur man vill ha den riktad. På sidan av staven sitter av och på knappen. Den är driven av 3 AAA batterier.
Man kan också ha den ståendes bredvid akvariet för att ge ljus från sidan.

[ATTACH]22601[/ATTACH]

Skall försöka ta kort i kväll när den ger "månsken". Blir nog svårt att fånga med kameran när det är så mörkt, vi får se :p
#46 - 30 augusti 2009 18:25
Här jobbas det på :)
Frigoliten behöver du inte oroa dig för, det enda som kan hända är att den blir plattare med tiden men ta max 10 mm så minska du risken att den flyter upp.
Gillar själv lösningen med strilrör, ger en bra cirklulation i karet plus att skiten samlar sig vi bakrutan där man inte ser den, så vet man var man ska städa först;)
#47 - 30 augusti 2009 18:30
Det var 10 mm jag köpte :D, då blir det ju bra :D

Ja i mitt nya skall jag ha stril och vanligt utblås så vi får se vart skiten samlar sig då :p
#48 - 30 augusti 2009 18:46
hur ser ett strilrör ur??
#49 - 30 augusti 2009 18:52
Nubi skrev:
hur ser ett strilrör ur??

Så här ser det ut hos mig. Ett rör med hål i som riktas upp mot yta och bryter den fint och ger fin lugn rörelse i vattnet.

[ATTACH]22607[/ATTACH]
#50 - 30 augusti 2009 18:55
Jahaaa, ett rör som man sticker in i utblåset som sprutar UPP vattnet mot ytan...ahaa
och vart finner man såna rör??
#51 - 30 augusti 2009 19:02
Går att köpa på de flesta zooaffärer tror jag. Eller så kan man säkert fixa ett själv billigt av plaströr??
#52 - 30 augusti 2009 19:06
heheeh Ahaa =) Så enkelt :) men vad är syftet med att ha strålarna som sprutar UPPÅT än rakt ut??
#53 - 30 augusti 2009 19:06
Nu så...... Lite månskens experiment!!

Akvariet tänt som vanligt
[ATTACH]22608[/ATTACH]

Akvariet släckt (utan månsken) Fick använda blixt annars blev det svart)
[ATTACH]22609[/ATTACH]

Med månsken (Led lampa), det är lite dovare ljus i verklighet
[ATTACH]22610[/ATTACH]

Jag är ganska nöjd :D
#54 - 30 augusti 2009 19:08
Nubi skrev:
heheeh Ahaa =) Så enkelt :) men vad är syftet med att ha strålarna som sprutar UPPÅT än rakt ut??

Det är mest för att ytan skall röra mer på sig och få lite mer syre i vattnet, tror jag. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
#55 - 30 augusti 2009 19:10
Ahaa =)
#56 - 30 augusti 2009 19:20
Å du kunde få en bild på nattbelysningen,snyggt:)
jag kör med blåa dioder, ser mycket bättre ut IRL än vad det gör på bild,helt hopplöst att förmedla
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=15420&d=1227307761
#57 - 30 augusti 2009 19:24
flygrc skrev:

jag kör med blåa dioder, ser mycket bättre ut IRL än vad det gör på bild,helt hopplöst att förmedla

Menar du IKEA Dioder som man kan köpa löst??
#58 - 30 augusti 2009 19:26
Enola skrev:
Nu så...... Lite månskens experiment!!

Akvariet tänt som vanligt

[ATTACH]22608[/ATTACH]

Akvariet släckt (utan månsken) Fick använda blixt annars blev det svart)

[ATTACH]22609[/ATTACH]

Med månsken (Led lampa), det är lite dovare ljus i verklighet

[ATTACH]22610[/ATTACH]

Jag är ganska nöjd :D

Det skulle jag oxå vara! Kanooon snyggt!
#59 - 30 augusti 2009 19:31
flygrc skrev:

Ja, hyfsat bra kamera och stativ gör saken enklare. Jag har en Nikon D40x. Om man hade kunnat inställningarna bättre så kan man ju få till en betydligt bättre bild. Hade tänkt att köra blå lampor, men är månen blå? :p
#60 - 30 augusti 2009 19:31
Nubi skrev:
Det skulle jag oxå vara! Kanooon snyggt!

Tackar :D
#61 - 30 augusti 2009 19:33
Blir fiskarna störda av det ljuset?

Vad kostade en sådan månskens-ljus, den led-ljuset du köpte över nätet?
#62 - 30 augusti 2009 19:37
Svårt att säga änn om de blir störda av det. Har ju dragit på med två filter idag dessutom, så de är lite uppe i varv över lag nu. Tror inte det blir några större problem.

Köpte den på Jula för 149 spänn.
#63 - 30 augusti 2009 19:39
Så pass :) Jula skall öppnas i Etuna oxå :) Dit ska jag och köpa mig till 225l :)
#64 - 30 augusti 2009 19:41
Jätteläckert med månljuset!!!
#65 - 30 augusti 2009 19:44
Nubi skrev:
Menar du IKEA Dioder som man kan köpa löst??

Kan säker fungera, jag tog en julgransslinga som jag monterade in i rampen
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1212657&postcount=12
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1213546&postcount=24
#66 - 30 augusti 2009 19:53
Sophia_ skrev:
Jätteläckert med månljuset!!!

Tack, skall se så att det inte är för starkt ljus bara. Mitt nya kar är 10 cm högre plus att jag skall ha mer växter som dämpar så jag hoppas att det blir ok.
#67 - 30 augusti 2009 19:58
Med växter och kanske tom flytväxter så kanske det dämpar ljuset lite =)
Bilagor:
#68 - 31 augusti 2009 16:19
Det var det jag hade tänkt :D
#69 - 31 augusti 2009 19:04
Skall till akvarielagret i morgon och diskutera fisk kombination. Har fortfarande beslutsångest. Vill verkligen ha Peletter och fjärilsciklider men vill även ha gaffelstjärts regnbåge och kanske någon mer regnbågssort. De är så livliga och vackra :) hjälp mig att hitta en trevlig kombination som inte inehåller några större ciklider :D
#70 - 31 augusti 2009 19:16
Hur stort är karet vi snackar om?? Vare den på 300+ något?
De flesta regnbågsfiskar blir rätt stora! Speciellt de röda, blå/gula, vet inte vad de heter men de går säkert att googla på.

Du skulle kunna börja med ett gäng fjärilsciklider. De är väldigt trevliga, Kom ihåg att Paletterna är mer aggressiva än vad fjärilarna är. De är lite av en fenbitare :(

Det finns så mkt att välja på och så lite utrymme ;) elller hur
#71 - 31 augusti 2009 19:25
Verkligen, utrymmet räcker inte till. Akvariet är 375liter 150 långt 50 djupt så det är ganska stor bottenyta att dela på två mindre ciklidpar :D
#72 - 1 september 2009 17:56
Nu har jag kollat in läget på ställningen och akvariet och det är färdigt för att hämtas på lördag!!!!! Jippiiiiiiii.......Det var länge sedan jag hade sådan här energi som jag har haft de senaste veckorna när jag har planerat akvarium, det är ju helt underbart roligt :D
#73 - 1 september 2009 19:40
Visst är det toppen med all planering och få sukta efter fiskarna och växterna och ha en bild på hur karet ska se ut :)
Jag låg sömnlös innan jag fick mitt 150l :) första karet. Det var helt sjukt hur mycket energi mar lägger ner på kar och fiskar :)
#74 - 2 september 2009 16:20
Mina katter vill också vara med :p
#75 - 2 september 2009 16:33
Vad blir det för fisk?
#76 - 2 september 2009 16:40
Ja, det är där skon klämmer :p Jag vill ha mycket småfisk. Vill flytta över mitt palettciklidpar från mitt 150 l och sedan har jag bestämt mig för att ha "[COLOR=black][FONT=Arial]Pseudomugil[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Arial] furcatus" gaffelstjärts regnbåge.[/FONT][/COLOR]
Och så skall min golden Nugget få flytta över också. Ni får gärna komma med tips på fisk som passar ihop med de övre.
#77 - 2 september 2009 16:48
Härliga katt bilder:d

Undrar hur det kommer sig att så många akvarister även har katter?

Älskar katter själv, men kan tyvärr inte ha några nu pga allergi hos familjen.
#78 - 2 september 2009 17:02
Ja, det är underbart med katt. Har haft hund och skulle vilja ha igen men det är omöjligt jobbmässigt :(
#79 - 2 september 2009 18:01
Dvärgciklider?
#80 - 2 september 2009 18:14
Jag vill igentligen inte köra ciklider, det är bara att jag redan har detta underbara paret som jag skulle vilja föra över till det större. Jag vill ha förslag på fina stimmfiskar. Jag älskar markant teckning, gärna med något starkt inslag av någon färg. Har haft rödmunstetror förut och har nu funderat på blodfenstetra. Älskar galaxy men den är så otroligt liten och dyr, då såg jag "Danio kyathit" som jag tycker påminner i alla fall :D
#81 - 4 september 2009 15:34
Ja, i morgon bär det iväg för att hämta ställning och akvarium, skall även köpa på mig en del växter. Har inte riktigt bestämt vad jag skall börja me, vi sfå se vad det bli och vad de har inne :D I kväll skall jag skölja sanden så blir det en sak mindre att göra i morgon :)
Bilagor:
#82 - 4 september 2009 15:43
Vet du vilket tema det blir i karet??
Jag tycker du ska satsa på ett stort stim av gaffelstjärtad regnbågsfisk :) Mina är helt galna :) De kommer mot rutan och ska genast smaka på fingrarna...det kan finnas mat :)
De ska egentligen hålla sig på mittendelen av karet, mina är ÖVERALLT *skratt*
Du kommer inte att ångra dig.

p.s. bilden på katten som lutar hakan mot badkaret, den var JÄTTE söt! :) vad för ras?
#83 - 4 september 2009 15:56
Jag skall köra sällskap fast med lite udda, roliga fiskar. Inte black molly, platy eller neoner. Jag har deffinetivt bestämt mig för gaffelstjärtarna och de går nog ihop med mina Paletter också som håller sig vid sin grotta i nedre delen av akvariet. Men jag har väldigt svårt att bestämma mig vad mer jag skall ha. Blir nog leopard danio också. Och min Golden nugget skall få flytta över.

Ja visst är min älskling söt. Han är en vanlig bondkatt.....ursöt :D Extra söt efter olyckan i mars då han skar av hälsenan. Vi har fått ett väldigt nära band efter hans rehabilitering.
#84 - 4 september 2009 16:00
Någon som kan tipsa om fina flytväxter? Har aldrig haft det, är det något man bör tänka på? Hur fungar det när man kör med strilrör?
#85 - 4 september 2009 16:04
Man gör inte då mycket, dom typ är där, jag rensar när ljuset inte nåt ner längre.
Borde funka med strilrör
#86 - 4 september 2009 19:28
ok, tack. Får se vad det finns för flytväxter i morgon :D
#87 - 5 september 2009 15:05
Nu har jag fått hem ställning och akvarium :D Jag är jättenöjd. Håller på att inreder med sand och stock o sten. Behövde en paus från sandtvätt :p
[ATTACH]22821[/ATTACH]
[ATTACH]22822[/ATTACH]
[ATTACH]22823[/ATTACH]
[ATTACH]22824[/ATTACH]

Det skall i mer stora stenar och självklart växter :D Kommer med mer bilder på det senare i kväll.
#88 - 5 september 2009 16:03
Dags för lite vatten :D
#89 - 5 september 2009 18:57
Hej!
Vad är det för pump till ditt kar? Är den pumpen på v.ä sidan kopplad till den h.ö?
Aldrig sett en sådan anordning :) närmare bilder skulle vara kul att få se :)
#90 - 5 september 2009 18:59
Nu har jag proppat i växterna och flyttat runt rötterna lite. Kommer säker ändra placeringen på rötterna igen i morgon när vattnet klarnar och man ser en annan helhetsbild. :D
#91 - 5 september 2009 19:01
Ska bli kul imorgon att se bilderna på ett mindre grumligt kar :) *nyfiken!*
#92 - 5 september 2009 19:01
Nubi skrev:
Hej!

Vad är det för pump till ditt kar? Är den pumpen på v.ä sidan kopplad till den h.ö?

Aldrig sett en sådan anordning :) närmare bilder skulle vara kul att få se :)

Jag har två stycken Fluval 4+. En har jag kopplat på vänster sida med strilrör och den andra har jag satt på höger sida med vanligt utblås.
#93 - 5 september 2009 19:01
vad gör ett stilrör förnågot?
#94 - 5 september 2009 19:02
Nubi skrev:
Ska bli kul imorgon att se bilderna på ett mindre grumligt kar :) *nyfiken!*

Ja, jag var dum nog och hälde i Nitrivec innan jag tog bilderna. Det var inte grumligt då. Men det har redan klarnat en del så i morgon bitti är det nog helt klart igen. :D
#95 - 5 september 2009 19:04
Nubi skrev:
vad gör ett stilrör förnågot?

Jag har redan förklarat detta för dig på sida 3 :p
#96 - 5 september 2009 19:10
:O hahaha minnet är kort! så fort jag fick se bilden på sid 3 kom jag på det :)
Idag var sambon på Jula men glömde köpa lampan till mig :(
Han glömde inte något av de prylarna han skulle ha ;)
#97 - 5 september 2009 19:56
Har tänt "månskenet" nu i det nya akvariet och det blev bättre där men fortfarande ganska centrerat. men det ser ut som månskensstrålar som skiner ner i vattnet :)

Skaffade 3 siamesiska algätare till mitt 150 liters. De var så små så de höll på att bli uppätna på en gång av eldbuken. Vågade inte chansa och la i dom i nya burken direkt. Jag har ju förberett filter och kramade ur massa gojs i vattnet så på måndagskulle jag redan kunna trycka in några fiskar. Hoppas att siameserna klarar sig :S Det ser ut som att de kan simma vilse i det stora akvariet :p
#98 - 6 september 2009 07:32
Jag hade inte tänkt att ha pansarmalar men efter att jag var på akvarielagret igår och såg dessa små krabater stimma omkring blev jag väldigt sugen. Specielt med inredningen i mitt akvarium tror jag att de kommer att trivas fint. Har inte bestämt mig för vilken sort, funderar på någon av dessa:

Corydora Adolfina
Corydora Arcuatus
Corydora bondi coppenamensis
Corydora hastatus
Corydora julii
Corydora matae
Corydora panda
Corydora sodalis

Jag vill ha malar som inte blir så stora, helst runt 5 cm. Skall ta med mig listan och spana på dessa live på måndag.
#99 - 6 september 2009 08:55
De här växterna har jag börjat med. Fick väldigt fina exemplar tycker jag :D Kommer inte ihåg vad alla heter.

[COLOR=#6666ff]Becketts cryptocoryne[/COLOR]
[ATTACH]22840[/ATTACH]

[COLOR=#6666ff]Vattenspikblad[/COLOR]
[ATTACH]22845[/ATTACH]

[COLOR=#6666ff]Javaormbunke[/COLOR]
[ATTACH]22846[/ATTACH]

Ni får gärna ge mig namnen på nedanstående växter om ni vet vilka det är :D
[ATTACH]22841[/ATTACH] [ATTACH]22842[/ATTACH]
[ATTACH]22843[/ATTACH] [ATTACH]22844[/ATTACH]

och här kommer en bild på en av mina två första invånare. SKall självklart ha fler av dessa :D

Siamesisk algätare
[ATTACH]22847[/ATTACH]
#100 - 6 september 2009 11:39
Jaja, jag fortsätter vel att posta utan respons :p Alla sover vel ruset av sig från fredagsfest :D

Här är bilder på mina invånare
[ATTACH]22848[/ATTACH]

och två härliga grottor. Jag är så nöjd med inredningen änn så länge.
[ATTACH]22849[/ATTACH] [ATTACH]22850[/ATTACH]

Har även placerat om rötterna. Här är en bild på hela akvariet med sina två små invånare :p
[ATTACH]22851[/ATTACH]
Det skall komma till mer växter bakom den stora roten. och "gräs i framkant. Man får känna sig fram :)

Här är även en bild på rummet så man känner storleken på akvariet lite bättre (snälla, bortse fråm röran :p). Tyckte att akvariet såg så litet ut på de andra bilderna. Kanske för att jag har ganska stora rötter och stenar i akvariet.
[ATTACH]22852[/ATTACH]

[SIZE=4]Vill gärna ha komentarer [/SIZE]:D
#101 - 6 september 2009 13:42
Håller på att få igång videokameran igen och skall posta lite filmer hade jag tänkt. Hur gör man för att få en filmruta från youtube visad i forumet och ej som länk? Någon som vet?
#102 - 6 september 2009 15:32
Ser super ut, men det säger jag bara för att du e min syster :D
#103 - 6 september 2009 17:00
Hej!
Det ser kanonfint ut och jag gillar dina växter! :)
När du får överskott på de flesta växter och inte vet vart du ska skicka de till så pm.a mig så ska du få min adress ;) *hiih*

Ang små malar, har du tittar på Borneo suckers? De är riktigt roliga småfiskar som inte blir så stora :) har två i mitt 70l och de är så roliga att titta på, alltid igång :)
de gillar när det är lite ströms, brukar sitta på filtret och käka lite mojs.
Borneo Sucker. Latinska namnet kan jag inte för det finns två som är väldigt lika varandra. Vet bara att en blir ca 6cm och det är de jag har.

Vill ha cordysar som inte blir så stora :) och Pana och Adolfoi blir inte stora :)

Roligt att följa ditt projekt :)
#104 - 6 september 2009 17:14
Nu skall vi se om filmen funkar

yehaaa!! Som sagt, nu en kattfilm. Fiskfilmer skall komma så snart farsan har visat hur man redigerar dem på datorn :D

Nubi: Jag har tittat på suckers också, de e me söta. Får se vad det blir i slutändan. Är de mer dagaktiva än L-malar?
#105 - 6 september 2009 17:26
Du kan få plats med rätt så många roliga bottenlevande firrar i ditt kar :)

Mina suckers är riktigt aktiva och roliga, de kommer fram till rutan när jag är i rummet. De är framme jämt och mycket aktiva.
MER aktiva än mina malar och ancistrus. Ett par andra malar jag har är Cheatostoma milesi De kallas för pitbull men är Fejk pitbull malar.
De blir inte heller stora :) ca 10cm.
Mina är framme jämt och speciellt på dagarna och det är fart på de :) De är dessutom väldigt snygga tycker jag. Googla på deras latinska namn :)

Ancistrus är annars väldigt trevliga malar.
#106 - 6 september 2009 17:33
Ja, jag har stor bottenyta, det är roligt. Hade inte ens funderat på pansarmalar men när akvariet blev inrett så kände jag att pansarmalar är självklart. Roligt att se dom stimma tillsammans, det är som att se insekter krypa omkring på botten :D
#107 - 6 september 2009 17:37
Synd att min kamera inte funkar som det ska :( jag skulle filma mina borne sucker så får du se insekter som kryper :)
Det är två st i 70l och jag ska ev köpa mig 2 till. De är sååå roliga att titta på. Kolla om du hittar något på youtube :)
#108 - 6 september 2009 18:12
Jag kollade på lite filmer på youtube, de är faktiskt lite roliga de också :)
#109 - 6 september 2009 19:25
och i ett 300 + l kan du ha ganska många :)
Vet inte hur de trivs tillsammans med andra bottenlevande fiskar. I 70l karet går mina borneo ensamma som bottenfiskar. Sen har jag tre svärdbärare där.
#110 - 7 september 2009 16:55
[FONT=Comic Sans MS]Har nog bestämt att jag skall ha någon Sucker också men det får vänta lite. Var och köpte några invånare idag.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]6 stycken [/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=#6666ff]Madagaskar-regnbåge[/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]och[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]8 stycken [/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=#6666ff]Panda-pansarmal[/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]plus att mitt ciklidpar har fått flytta över :D [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Och mer växter :) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Skall ta bild på hela akvariet senare i kväll.[/SIZE][/FONT]
#111 - 7 september 2009 18:16
Mina nya vackra madagaskar regnbågar :D
[ATTACH]22933[/ATTACH]
[ATTACH]22934[/ATTACH]
[ATTACH]22935[/ATTACH]

Och här har jag bunkrat upp med mer växter....saknar fortfarande "gräs" i förgrunden.
[ATTACH]22936[/ATTACH]

Skall ta bilder på Panda pansarmalarna, men de hatifnattar aå, aå det är svårt att få en bra bild.
#112 - 7 september 2009 18:24
Här kommer de urgulliga pansarmalarna
#113 - 7 september 2009 18:26
Gulliga saker de där
#114 - 7 september 2009 19:45
Ja visst är de :p
#115 - 7 september 2009 22:29
Avis avis aaaavis!!!
Visst är Pandorna söta :) Det sköna är att de blir inte så stora heller :)

Ditt kar ser verkligen kanonfint ut :) Jag behöver få tummen ur och fixa mina två, de behöver verkligen en boost av växter :) Kanonsnyggt!

Aldrig sett de regnbågsfiskarna du köpte :) De var cooola. Lite mer aggressivt utseende, fint med det röda fenorna :)

Pandorna verkar bli allt vanligare nu :) Vad var st priset för fiskarna?
#116 - 8 september 2009 07:51
Tack :D Ja, jag är jättenöjd och pandorna är verkligen roliga att titta på. De kostade 70 kr styck. Vet inte im det är mycke eller lite. Men butiken där jag köpte dom är så bra med service och allt så man vill handla där vilket som :)

Ja, regnbågarna är riktigt snygga. De skiljer sig lite från de andra regnbågarna. Jag har fem hanar och en hona. De har ju inte rött på fenorna.

Kul att någon komenterar min tråd :p

Jag måste jobba lite med mitt 150 liters kar också.....det är inte i topp skick just nu.
#117 - 8 september 2009 09:33
Som sagt, dags att lägga ner lite tid på 150 litarn. Tror jag skall byta ut fisken och köra Guramis där. Har haft Eldbuk och blå Thomasi men de tjafsar hela tiden. Behöver större utrymme. Tog bort Eldbuken men det blir himla tråkigt :( Jag får hitta på något nytt så jag kan ha roliga växter också. Jag har två guldguramis som jag vill ha kvar, så får vel skaffa lite fler guramis.
#118 - 8 september 2009 11:34
Fina bilder och riktigt snygga regnbågar :)
Bilagor:
#119 - 8 september 2009 13:03
Enola skrev:
Tack :D Ja, jag är jättenöjd och pandorna är verkligen roliga att titta på. De kostade 70 kr styck. Vet inte im det är mycke eller lite. Men butiken där jag köpte dom är så bra med service och allt så man vill handla där vilket som :)

Ja, regnbågarna är riktigt snygga. De skiljer sig lite från de andra regnbågarna. Jag har fem hanar och en hona. De har ju inte rött på fenorna.

Kul att någon komenterar min tråd :p

Jag måste jobba lite med mitt 150 liters kar också.....det är inte i topp skick just nu.

70 kr är nog normalpris, jag gav bara 29kr st för mina:p
Regnbågarna var riktigt snygga, och karet också:)
#120 - 8 september 2009 13:15
wallström skrev:
70 kr är nog normalpris, jag gav bara 29kr st för mina:p

Regnbågarna var riktigt snygga, och karet också:)

29 spänn!! Det var lite skillnad. Köper du direkt från leverantör eller odlare då? Låter väldigt billigt för att vara butikpris.

Ja, jag är jättenöjd med regnbågarna. Hade inte alls de i tanken när jag skulle starta det här akvariet, men efter mycket spanande hittade jag dom och kunde inte låta bli.:D
#121 - 8 september 2009 13:32
Karet ser riktigt bra ut tycker jag :) Och Pansarmalarna med såklart ;)
#122 - 8 september 2009 13:44
Enola skrev:
29 spänn!! Det var lite skillnad. Köper du direkt från leverantör eller odlare då? Låter väldigt billigt för att vara butikpris.

Ja, jag är jättenöjd med regnbågarna. Hade inte alls de i tanken när jag skulle starta det här akvariet, men efter mycket spanande hittade jag dom och kunde inte låta bli.:D

Extra pris på grizzly:)
#123 - 8 september 2009 13:58
Ok, :p

Nu har jag börjat få slem på mina rötter, men vad jag har läst på en del trådar så är det inget farligt utan någon typ av svamp och det kommer försvinna av sig själv? Finns det inget att göra för att hjälpa det på traven.
#124 - 8 september 2009 14:50
Enola skrev:

Nu har jag börjat få slem på mina rötter, men vad jag har läst på en del trådar så är det inget farligt utan någon typ av svamp och det kommer försvinna av sig själv? Finns det inget att göra för att hjälpa det på traven.

Har hört att saltbad kan hjälpa, är dock inte säker.
jag skrubbade av mina bara.
#125 - 8 september 2009 14:55
Det är lite jobbigt att ta upp och skrubba dom nu när jag har bundit fast javaormbunkar redan, men jag får väl göra det om det blir mer. Nu är det inte så mycket, det gör mest bara att vattnet i akvariet blir en[SIZE=1] liten[/SIZE] aning mjölkigt.
#126 - 8 september 2009 16:34
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]En allmän fråga. Hur djupt skall man plantera löken på denna växt "Crinum Natans"? Just nu är det liksom bara rötterna undertill som är i gruset. Skall halva eller kanske tilloch med hela löken vara under gruset?[/SIZE][/FONT]
#127 - 9 september 2009 07:58
Jag hittade växten bland artbeskrivningar. Man skall lämna 2/3 av löken ovanför ytan så jag tänkte rätt. Kan trycka ner min lite lite till bara :D
#128 - 9 september 2009 09:58
vilken fin växt! påminner lite om den jag har. Får dina långa låååånga smala sugrörsliknande blad?
#129 - 9 september 2009 10:53
Det är första gången jag har den här växten och den är väldigt liten fortfarande men detta är en som får lite bredare långa blad.
"Crinum Natans"
http://www.eurofish.nl/planten/Crinum%20calamistratum%20BL.jpg

Den som jag tror du pratar om är väldigt lik
"Crinum calamistratum"
http://diszhal.info/novenyek/images/Crinum_calamistratum2.jpg
#130 - 10 september 2009 17:58
Hur länge bör jag vänta innan jag ploppar i mer fisk?? Jag har ju ändå förberett filtren och kör mett ett nytt och ett redan ingrott som satt i mitt 150 liters kar. Så jag har en hel del god bakteriekultur redan från start. plus att jag tillsatte Nitrivec när jag startade upp. Handlar det om att man skall ta det i omgångar om två veckor eller en månad eller mer?? Är så sugen på mer firrar. På måndag her dessa som jag har gått en vecka. 2 kan jag gärna vänta sedan skulle jag gärna tillsätta fler :p
#131 - 10 september 2009 18:06
Vad läckert det ser ut, fiskarna är jättefina!
#132 - 10 september 2009 18:19
Tackar ><

Här är mer på min Golden Nugget "han" är en snygging. Gullig mage :p
Han är inte så stor änn så länge :D ca 10 cm
#133 - 10 september 2009 20:18
Enola skrev:
Det är första gången jag har den här växten och den är väldigt liten fortfarande men detta är en som får lite bredare långa blad.

"Crinum Natans"

http://www.eurofish.nl/planten/Crinum%20calamistratum%20BL.jpg

Den som jag tror du pratar om är väldigt lik

"Crinum calamistratum"

http://diszhal.info/novenyek/images/Crinum_calamistratum2.jpg

Mycket riktigt! Så ser min växt ut :)
#134 - 10 september 2009 20:20
Jag skulle vänta en vecka till innan jag dimper ner firrar. Det är jätte bra att du har redan kört igång filtrerna tidigare så de är fyllda med nyttiga bakterier :)
Vänta en vecka till så hinner växterna växa :)
Vad har du för lysrör?
#135 - 10 september 2009 21:01
Enola skrev:
Hur länge bör jag vänta innan jag ploppar i mer fisk?? Jag har ju ändå förberett filtren och kör mett ett nytt och ett redan ingrott som satt i mitt 150 liters kar. Så jag har en hel del god bakteriekultur redan från start. plus att jag tillsatte Nitrivec när jag startade upp. Handlar det om att man skall ta det i omgångar om två veckor eller en månad eller mer?? Är så sugen på mer firrar. På måndag her dessa som jag har gått en vecka. 2 kan jag gärna vänta sedan skulle jag gärna tillsätta fler :p

2009-09-07:

Var och köpte några invånare idag.

6 stycken Madagaskar-regnbåge

och

8 stycken Panda-pansarmal

plus att mitt ciklidpar har fått flytta över

Om det vore mitt akvarium så skulle det möjligen tillkomma några enstaka fiskar vecka 40. Sen skulle jag sätta in fiskar allt eftersom och inrikta mig på att ha full fiskbesättning tidigast vecka 44.

Men det bästa är att vänta med nästa fiskar till vecka 44 och full fiskbesättning vecka 48.

Detta pga av att du troligtvis kommer få problem med alger, kring vecka 44. Det är det klassiska att då har det samlats så mycket näring (nitrat, inte nitrit) som växterna inte kan ta hand om så då kommer algexplosionen. Efter vecka 44 ska växterna ha kommit igång och då konkurrerar de ut algerna. Finns hundratals av trådar på forumet om detta.

Så om du har ork att vänta ut denna algexplosion så blir det mycket lättare att komma förbi den om du inte har så mycket fisk i karet.

Jag vet att detta är jobbigt att läsa! Men goda råd är inte alltid roliga[:o] Tyvärr!
#136 - 11 september 2009 09:19
Tack för svaren. Borde man verkligen vänta så länge även om man har tagit med sig ett ingrott filter från ett annat akvarium med bakteriefloran i full fart?? Jag har ju läst trådar om "inkörning av akvarium " och då helt från skratch, nu har ju jag ändå fått en rivstart.

Nubi: jag kör 4 st 36w philips aquarelle
#137 - 11 september 2009 18:25
Mina Paletter trivs "som fisken i vattnet :p" och har redan börjat inreda sitt nya revir.
Här håller honan på att göra en fin sandhög utanför deras revir.
#138 - 11 september 2009 18:54
Vad sött att bygga en liten "mur" utanför sitt revir *hihi*
Visst är Phillips aquarell bra! :D
#139 - 11 september 2009 19:02
Nubi skrev:
Vad sött att bygga en liten "mur" utanför sitt revir *hihi*

Visst är Phillips aquarell bra! :D

De är jättebra :D Växterna som jag köpte sist börjar redan bli röda i topparna och Osiris svärdplantan blir också riktigt "brun" och fin. Tror att växterna kommer att trivas bra. och det hara gått dryft en vecka :D Skall köpa aquarelle till mitt 150 liters också.
#140 - 11 september 2009 19:04
växterna växer som ogräs :) det säger bara POff med Pmdd och aquarell lysrör. Får slänga massor av musselblommor. inte något du vill ha ;)
Guramisar gillar musselblommor :D
#141 - 11 september 2009 19:10
Har ingen erfarenhet av dom. Har du någon bra bild från ditt kar på musselblommor?

Jag har inte börjat med gödning. De sade i butiken att jag skulle vänta med det ett tag så att jag inte göder algerna istället, låter ju vettigt.
#142 - 11 september 2009 19:14
Ja det låter vettigt :) Jag har bild på de i mitt projekttråd :)
De är väldigt lätta, nu känner jag att de är som andmat *skratt*
#143 - 11 september 2009 19:32
jha, det är flytväxterna som är musselblommor?! Jag sökte på det i växt arkivet här och fick en helt annan bild. Jag har sådana. Måste göra något åt mitt utblås, de blåser bort och samlar sig i hörnan ovanför pumpen. Plus att guramis vill inte har så strömt vatten. Blir nog strilrör här också.
#144 - 12 september 2009 12:57
Jag har fortfarande [SIZE=1]lite lite[/SIZE] mjölkighet på vattnet. Fiskarna ser ut att må bra. Kan mjölkigheten bero på den slemmiga "svampen" som bildas på de nya rötterna? Har fått bort det mesta när jag tog upp och skrubbade av dom men det har kommit tillbaka lite på den ena.
#145 - 12 september 2009 17:17
Jag konstaterade just att även ytan var lite oljig, så jag har sökt och läst en del här på forumet. Många säger att det är maten som gör att det blir så, men det lilla jag har gett nu i nystartat akvarium borde inte skapa denna hinna.
Som jag nämnt tidigare så har jag ju 2 fluval 4+ i akvariet varav en är kopplad till strilrör. När jag studerade strömmen i vattnet lite närmare märkte jag att det var väldigt stilla i ena hörnet av akvariet. Tyckte inte att strilrören var lika effectiva som de har varit tidigare och provade då att ta bort dom. Pumpen visade då direkt att kapasiteten var minskad. Tog då bort filtermagasinet rengjorde magnetsnurran som var rejält slemmig (förmodligen pga "svampen" från rötterna) och satte därefter ihop filtret igen utan att störa filtermattorna. Det blev en himmla skillnad.
Kommer låta den gå utan strilrör ett tag så det blir rejält drag på vattnet. Madagaskar regnbågarna älskar det :D
#146 - 12 september 2009 17:37
Enola skrev:

Jag har inte börjat med gödning. De sade i butiken att jag skulle vänta med det ett tag så att jag inte göder algerna istället, låter ju vettigt.

Jag har fått lära mig att växterna blir näringsbegränsade långt innan algerna.
Så om inte växterna får näring att växa kommer algerna göra det ännu mer när inte växterna har fart, gissar på att växter som trivs skickar ut ämnen som hämmar algerna.
#147 - 12 september 2009 17:40
Aha, tack för svaret. Vill gärna höra fler åsikter om detta eftersom det tydligen kan variera så hur folk gör. Hade inte tänkt att vänta länge. Kankse 1-2 veckor till för än så länge växer de nya växterna så det knakar.
#148 - 12 september 2009 22:04
Enola skrev:
Aha, tack för svaret. Vill gärna höra fler åsikter om detta eftersom det tydligen kan variera så hur folk gör. Hade inte tänkt att vänta länge. Kankse 1-2 veckor till för än så länge växer de nya växterna så det knakar.

Låt dem fortsätta växa och riktigt rota sig, det är ett gått tecken att de växer!

Vilka växter är det som växer så bra?
#149 - 13 september 2009 09:20
Här är bilder på växterna som trivs så bra. En del är före och efter :p
Nu när jag jämför kanske de inte har vuxit mycket men det syns tydligt att de tre trivs med tanke på färgskiftningarna.
Osiris svärdplanta har verkligen skiftat färg och brett ut sig.

före och efter en vecka
[ATTACH]23042[/ATTACH] [ATTACH]23043[/ATTACH]

före och efter en vecka
[ATTACH]23044[/ATTACH] [ATTACH]23045[/ATTACH]

Hygrophila polysperma
Denna var helt grön för 5 dagar sedan :D
[ATTACH]23046[/ATTACH]
#150 - 13 september 2009 09:28
När det är dax för växtnäring, vad rekomenderar ni?? Är det PMDD för hela slanten? det finns ju så många olika sorter annars?
#151 - 13 september 2009 09:33
Enola skrev:
När det är dax för växtnäring, vad rekomenderar ni?? Är det PMDD för hela slanten? det finns ju så många olika sorter annars?

Du kan börja lite försiktigt med PMDD när du vill. Men vänta med full dos tills växterna verkligen har kommit igång.

Glöm inte någon lämplig micronärig!

Växterna ser fina ut!
#152 - 13 september 2009 09:37
Micronäring? är det dom det finns så många olika flaskor av?
#153 - 13 september 2009 09:43
Enola skrev:
Micronäring? är det dom det finns så många olika flaskor av?

Finns en del att välja på ja.

Personligen har jag gjort det lätt för mig och använder Tropica Mastergrow. Sen jag hittade att det finns i lösvikt så är det dessutom hyfsat pris på det.

http://www.pwss.se/product.php?productid=782&cat=870&page=1
#154 - 13 september 2009 09:47
Tack så mycket, skall kolla upp det :D
#155 - 13 september 2009 13:07
Enola skrev:

Hur lång tid brukar det ta innan det försvinner? Är nyfiken på om det är det som gör vattnet lite "oljigt" "mjölkigt", stor chans att det är det.
#156 - 13 september 2009 16:52
Har du testat med att ha lite mer strömt på vattenytan?
Jag hade lite oljigt i mitt 225l, det visade sig vara algtabletterna som mina malar inte åt upp, och när de löses upp vart det oljigt på vattenytan. Med att ha utblåset närmare vattenytan fick jag bort det. Kanske funkar för dig med...?

Gillar dina växter, speciellt de i mitten. :)
#157 - 13 september 2009 17:11
Det gör ingen skillnad med att bryta vattenytan. Det är därför jag tror att det är slemmet på rötterna som orsakar det hela. Så så länge jag har det kommer det nog att vara såhär.

Tack, ja papegojbladen är jättefina.

Tog precis en ordentlig titt i avkavriet och hittar inte Palett honan. Hanen simmar omkring och ser lite förvirrad ut. Tidigare idag var hon framme och var hur pigg som helst och nu syns hon inte till. Kanske har hittat ett ställe och gömma romen. (anar att det är något på gång) Hoppas att hon dyker upp snart :S
#158 - 13 september 2009 17:32
Hittade honan.....de turas om och vakta grottan som de har grävt ur så jag anar att det är rom pågång :D eller kanske redan är. kan inte se i grottan. Hanen vaktar väldigt. Har fått yngel av detta paret förut men har då haft andra större ciklider som har ätit upp dom. Hur skall jag göra för att kunna få ynglena att växa upp. Har ju mitt 150 liters akvarium som jag fortfarande inte vet vad jag skall göra med ännu. Skall man flytta över dom dit, eller dör de av schock från bytet??
#159 - 13 september 2009 17:43
Har du större ciklider i ditt kar tillsammans med paletterna nu?
Om inte, så tycker jag du bör låta de vara, så de får försvara ynglerna själva, paletterna kan bli riktigt kaxiga och elaka när de har rom och yngel :)
Mata ngr ggr om dagen i små små portioner så ska du se att de klarar sig fint :)
Nykläckt torkad artemia funkar bra som yngelföda :)
#160 - 13 september 2009 17:47
Har inga andra ciklider alls nu. Bara madagaskar regbågarna som jag skulle kunna tänka mig kan snappa upp lite yngel som mat, de är så snabba!! fast de håller sig mer i övre och mellersta skiktet i akvariet.
Jag vill ju inte mata för mycket nu i det nystartade akvariet, och den där yngelföda, är det torrfoder menar du eller fryst??
#161 - 13 september 2009 18:12
torrfoder som jag menar, men fryst funkar bra det med =)
Jag vet att regnbågsfiskar tar yngel, men jag vet inte om dina skulle våga sig på paletterna. Hoppas att föräldrarna försvarar sina yngel. (tvivlar inte på att de inte skulle göra det)
#162 - 13 september 2009 19:06
ok, jag tror att det kommer att gå bra. Om det nu blir yngel över huvud taget. :p
#163 - 13 september 2009 19:13
Håller tummarna :)
#164 - 15 september 2009 16:07
blev det yngel :)
#165 - 15 september 2009 19:22
Har inte sett till några ännu. Men honan trycker fortfarande väldigt inne i grottan. Håller tummarna.
Bilagor:
#166 - 15 september 2009 22:37
Hoppas hoppas :)
#167 - 16 september 2009 15:57
Håller sig fortfarande inne i grottan men inga yngel syns till.
#168 - 16 september 2009 17:42
Händer lite med växterna i akvariet men inte så mycket änn. Skall skaffa växtgödning snart :D

[ATTACH]23147[/ATTACH]

Vattnet har blivit lite klarare från mjölkigheten efter att jag tog bort strilrören från det ena filtret. :) Plus att madagaskar regnbågarna älskar farten i akvariet. Växterna rör sig riktigt snyggt. Skall bli filmer framöver också, så fort jag får ett program att redigera filmerna på datorn.
#169 - 16 september 2009 21:58
Det ser jätte fint ut =) Vad heter växten som ser ut som en svärdsplanta, högra hörnet av karet och längst in. Svärdplanta något, right? De var väldigt långbladiga
#170 - 17 september 2009 16:20
Nubi skrev:
Det ser jätte fint ut =) Vad heter växten som ser ut som en svärdsplanta, högra hörnet av karet och längst in. Svärdplanta något, right? De var väldigt långbladiga

jag kommer inte ihåg vad den heter men ja, det är en typ av svärdplanta.

Nu har mina Paletter yngel som svävar omkring precis vid botten. De turas om och vaktar dom bra, och madagaskarregnbågarna håller sig i övre bortre delen av akvariet. Hoppas verkligen att några växer upp. Några tips på hur man skall ta hand om dom eller sköter de det själva?
#171 - 18 september 2009 20:17
Här är mina nya älsklingar. Hoppas att några klarar sig.....någon som vet hur fort de växer??

[ATTACH]23158[/ATTACH]
#172 - 18 september 2009 20:36
Enola skrev:
Här är mina nya älsklingar. Hoppas att några klarar sig.....någon som vet hur fort de växer??

[ATTACH]23158[/ATTACH]

Grattis! Alltid riktigt kul med yngel.:)
#173 - 18 september 2009 20:43
Enola skrev:
Händer lite med växterna i akvariet men inte så mycket änn. Skall skaffa växtgödning snart :D

[ATTACH]23147[/ATTACH]

Vattnet har blivit lite klarare från mjölkigheten efter att jag tog bort strilrören från det ena filtret. :) Plus att madagaskar regnbågarna älskar farten i akvariet. Växterna rör sig riktigt snyggt. Skall bli filmer framöver också, så fort jag får ett program att redigera filmerna på datorn.

Det ser redan ut att bli väldigt bra, växtkar tar sin tid så det är bara att luta sig tillbaka och vänta:d
#174 - 19 september 2009 08:51
flygrc skrev:
Grattis! Alltid riktigt kul med yngel.:)

Tack!!!! Jag, jag har fått yngel förr men då har de gått med andra större ciklider som har snappat upp dom på en gång. Nu hoppas jag verkligen att de skall ha en rimlig chans. De vaktar ju bra :D

Vill gärna veta lite mer om att ta hand om yngel! Hur fort de växer? Hur skall de matas? skall jag flytta dom till ett annat kar efter ett tag? Eller fixar de mycket själva?
#175 - 19 september 2009 08:51
flygrc skrev:
Det ser redan ut att bli väldigt bra, växtkar tar sin tid så det är bara att luta sig tillbaka och vänta:d

Ja, jag njuter redan för fulla muggar :p
#176 - 19 september 2009 10:52
Jättekul att jag har yngel och att de vaktar dom så fint, nakdelen är att de går på madagaskar regnbågarnas röda stjärtar väldigt. Har lite hack här och var :S
#177 - 19 september 2009 12:48
Är det alger som börjar såhär eller är det bara smuts?? Kanske är det dags för växtnäring redan??

[ATTACH]23167[/ATTACH] [ATTACH]23168[/ATTACH]

Någon, hjälp.....

Har bara haft 2 siameser i akvariet och en golden nugget så inte så mycket till städkraft.....Men siameserna har vuxit som ogräs!!!! så de har nog haft fullt upp.

Om jag gnuggar försiktigt med fingret på så försvinner en del.....är äppelsnäckor ett alternativ?
#178 - 19 september 2009 16:58
Det är alger på vattenspikbladet, de första som kommer brukar ju vara såna där bruna. Jag skulle absolut börja med växtnäring, kan inte skada så länge du inte överdoserar i början. Men man kommer oftast inte ifrån algerna i uppstartskedet.

Vad jag egentligen ville säga var: VAD SNYGGT AKVARIUM! Jag har aldrig haft större än 110 liter, men jag och sambon vill ha något i den storleken du har senare när vi bor i hus. Och då vill vi ha det exakt sådär: finkornig sand, stora stenar, rötter, mycket växter. Härlig inspiration att se ditt! Lycka till med fiskarna.

(edited: tog bort svordomen i mitt utrop, hehe)
#179 - 19 september 2009 17:30
Ok, jag har ju ett 150 liters också och jag har inget minne av att det var det här bruna som kom först.....mer grön prickalg.....får vel skaffa någon snäcka som hjälper till lite gran.

Tack föresten för komplimangen. Det är en väldigt trevlig storlek på akvarium. STORT men ändå behändigt.
#180 - 19 september 2009 18:14
Nu har jag filmat ynglen!!! I morgon skall farsan komma över så skall vi få ner filmerna till datorn så jag kan redigera :D Hi hiiiiiii hi hiii
#181 - 19 september 2009 18:47
Enola skrev:
Nu har jag filmat ynglen!!! I morgon skall farsan komma över så skall vi få ner filmerna till datorn så jag kan redigera :D Hi hiiiiiii hi hiii

och ut på Youtube och Zoopet ?:)
har det på bevakning:d
#182 - 19 september 2009 18:56
SJÄLVKLART :d
#183 - 19 september 2009 19:36
grattis att paletterna ynglade av sig :)
Firskarna brukar vara duktiga på att sköta allt med mat och bevakning själva :)
Kanonsnygg bild på fiskarna och ynglen!!

Ser fram emot videon!! :D
#184 - 19 september 2009 19:40
Bockar och bugar :D
#185 - 20 september 2009 13:38
Här kommer en liten filmsnutt på mina palettciklid yngel.....hehe....
De är så gulliga :D

#186 - 20 september 2009 14:38
Snygga fiskar med yngel i ett härligt kar, svårt att höja nivån:)
#187 - 20 september 2009 16:04
Tackar :D Nästa nivå är att faktiskt se dom växa upp och bli stora :)
#188 - 22 september 2009 19:36
Nu när jag kom hem var det typ bara 10 yngel kvar. Tror inte någon kommer att överleva :S
Sedan börjar jag få en del alger i akvariet nu efter 2 1/2 vecka. Skall införskaffa mig en städpatrul i morgon eller torsdag. Skall nog bli äppelsnäckor som får gå där inna praktbotierna flyttar över. Vad är mer bra tips för att få bukt på brunalger såhär i början?
#189 - 23 september 2009 10:00
Hej!
Om du hittar zebra snäckor bör du köpa de, De är kanonduktiga på att städa och äta upp alger :)
#190 - 23 september 2009 19:14
Det blev inga snäckor alls. Växtgödning och en till siamesisk algätare. Skall bli intressand och se om det gör någon nytta med pmdd :D Eller rättare sagt, hur fort det gör nytta :D Köpte också lite mer snabbväxande växter för att förebygga algerna nu...... hoppas det inte tar över akvariet...
#191 - 24 september 2009 11:51
Vart står karet? Står den så den får direkt solljus?

Mitt kar står i v-rummet på kortväggen där två stora fönster står mittemot karet. Det blir agler men siamesen och fejk pitbull malarna jobbar på det :)

Siameserna brukar vara riktigt duktiga på att dammsuga :)
Mina är lata! De är rätt så stora och ligger på botten *skratt* sen får de ett ryck om sätter igång och städar :)
#192 - 24 september 2009 12:16
Enola skrev:
Här kommer en liten filmsnutt på mina palettciklid yngel.....hehe....

De är så gulliga :D

Helsickes vilken skön film! Det var för jädra fränt när du zoomade ut där i början och akvariet bara blir större och större och större...
Sketsnyggt!
Fina paletter!
:)
#193 - 24 september 2009 16:30
Nubi skrev:
Vart står karet? Står den så den får direkt solljus?

Mitt kar står i v-rummet på kortväggen där två stora fönster står mittemot karet. Det blir agler men siamesen och fejk pitbull malarna jobbar på det :)

Siameserna brukar vara riktigt duktiga på att dammsuga :)

Mina är lata! De är rätt så stora och ligger på botten *skratt* sen får de ett ryck om sätter igång och städar :)

Mitt står placerat i vardagsrummet så att den bara dår 10 minuter morgonsol ifrån köket sedan är det inget direkt solljus alls. Nu är det ju bara de där algerna som ej går att undvika i början. Det blir bara mer eller mindre :P Det försvinner nog om några veckor.
Bilagor:
#194 - 24 september 2009 16:32
MaxB skrev:
Helsickes vilken skön film! Det var för jädra fränt när du zoomade ut där i början och akvariet bara blir större och större och större...

Sketsnyggt!

Fina paletter!

:)

Tack så mycket :D Det var roligt att redigera filmen. Kunde dock bara räkna till 8 yngel idag.....men men....det är kul att de trivs och att det blir yngel över huvud taget :D Gott betyg tycker jag :D
#195 - 24 september 2009 19:14
Här kommer en filmsnutt på min Golden Nugget som hjälper mig att hålla brunalgerna i schack.....snacka han rensar stenen :D Tack för det :p

Inte ofta man ser han "in action" när det är tänt :D
#196 - 24 september 2009 20:51
Vad fin golden du har :) Kul att han är framme!
Gillar ditt stimm! Deras sätt att simma påminner mig lite om hajliknande rörelser :)
#197 - 26 september 2009 07:59
Ja visst är han snygg, och effectiv :D
Mitt lilla stimm med madagaskar regbågar är sjysta. Skall nog skaffa fler av dom.
#198 - 26 september 2009 10:13
Enola skrev:
Här kommer en filmsnutt på min Golden Nugget som hjälper mig att hålla brunalgerna i schack.....snacka han rensar stenen :D Tack för det :p

Inte ofta man ser han "in action" när det är tänt :D

Väldigt vacker firre du har men jag tycker det bestämt ser ut som han tänker "kan inte matte bjuda mig på något godare än en gammal sten med bruna alger på":d:d:d
#199 - 26 september 2009 10:15
Hihi....mycket möjligt :D

Han får squash också :p Så han är nog nöjd :)
#200 - 26 september 2009 12:16
får han algtabletter? Hur stor är han?

Mina malar är så himla kräsna av sig när det gäller algtabletter som är till för malar. Köpte en burk som skulle vara bra för malarna, dyrt var det oxå. Malarna ratade den sortens tabletter!
#201 - 26 september 2009 13:28
Jag slänger åt honom någon tablett då och då, men oftast är det bara grönsaker. Plus att nu har han brunalger som han gladeligen verkar tugga i sig :p Tabletterna jag använder är "JBL Novo Fect". Han är bara bäbis änn, ca 9-10 cm.
#202 - 27 september 2009 10:31
En liten film på invånarna i mitt 375 liters akvarium.....på något sätt håller sig panda-pansarmalarna sig undan men det är 8 stycken av dom också :D

#203 - 27 september 2009 10:44
[:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]
#204 - 27 september 2009 12:09
:d
#205 - 27 september 2009 12:51
Skulle det gå att ha någon mindre scalare i detta akvariet om jag drar ner cirkulationen lite. Skulle de funka med de fiskarna jag har?

Madagaskar.regnbåge
praktbotia
panda-pansarmal
ett Palettciklidpar.....anar att dessa ställer till det mest?
Golden Nugget
#206 - 27 september 2009 14:36
Har en liten fråga om mina panda-pansarmalar. Som ni märker på filmen så syns de knapt till. De ligger ofta i en klunga på ca 5 stycken i högra bakre hörnet under pumpen och några få simmar omkring en och en. De är inte specielt aktiva!! De har varit såhär redan från 3:e dagen jag skaffade dom. Värderna är bra i akvariet, så jag förstår inte vad det beror på??? Kan vattnet vara för strömt? (vilket jag tvivlar på) Sedan har jag funderat på om jag har för varmt, 26 grader, kanske skall sänka till 24?? Det var en väldig blandning på storlek på pandorna, några är jättesmå (1,5 cm)och några är betydligt större (3 cm) kan de ha med saken att göra??

Så här står det på Zoopets artbeskrivning: Det är också viktigt med rent och syrerikt vatten. Alla Corydoras är dagaktiva.

Mitt vatten är verkligen rent och med den cirkulationen jag har kan det inte vara syrefattigt!!! Dagaktiva?? inte aktiva alls :(

[SIZE=3]Kom gärna med tips.....funderar på att pytsa över dom till mitt 150 liters med lugnare, mörkare vatten och betydligt mer inkört!![/SIZE]
[SIZE=3] [/SIZE]
[SIZE=4]HJÄLP!![/SIZE]
#207 - 28 september 2009 18:08
Inga tips??
#208 - 28 september 2009 21:10
Jag har hört att pandor är väldigt känsliga av sig. Testa med att dimpa över de i ditt andra kar och se om de blir bättre :)
#209 - 30 september 2009 17:13
Nu har de börjat pigga på sig....jag sänkte graderna lite i akvariet....vet inte om det var det eller något annat :S
#210 - 30 september 2009 18:17
Mina pandor är hur pigga som helst.
Dom har dock glömt det där med att dom är en stimmfisk ;)
Har 29grader i mitt.
Hur bra cirkulation har du?
#211 - 30 september 2009 18:41
skönt att de har piggnat till sig lite =)
Bilagor:
#212 - 1 oktober 2009 16:56
wallström skrev:
Mina pandor är hur pigga som helst.

Dom har dock glömt det där med att dom är en stimmfisk ;)

Har 29grader i mitt.

Hur bra cirkulation har du?

Jag har 2 atycken fluval 4+ så det gör bra fart på vattnet.....Men som sagt de är mycket piggare, men som du säger, de stimmar inte speciellt bra. Kanske blir bättre när det kommer ner mer fisk i akvariet.
#213 - 6 oktober 2009 16:15
Jag har provat att skaffa 4 scalare och änn så länge går det mycket bra. De gjorde sig väldigt fint i akvariet :D

Jag är väldigt nöjd med dom. Den översta högra var väldigt snygg :D
#214 - 8 oktober 2009 19:01
vad kul! såg ett par skräck exempel på scalare i en djurbutik :( Deras fenor var böjda! Dina ser jätte jätte vackra ut :D
#215 - 9 oktober 2009 10:54
Ja, jag är väldigt nöjde med dessa. Som sagt, speciellt de översta :D skall skaffa några fler :D
#216 - 9 oktober 2009 12:22
Jag såg en fisk som såg ut som en palettciklid hane fast 10 ggr större :) så mega maffig. Såg däremot inte vad fisken hette. Den var lite märkare än ditt avatarbild och kanske 10 cm lång :) mycket ståtlig. tänkte genast på dina fin fina paletter då :)
#217 - 10 oktober 2009 14:22
Coolt....vet inte vad det kan vara heller.
#218 - 11 oktober 2009 08:49
Mina Paletter är pågång att leka igen. Honan gräver för fulla muggar. Ser inte till ett ända yngel från förra omgången, men nu vill jag prova att flytta över dom i ett yngelkar!! (när det blir några) Hur skall jag göra då, skall föräldrarna med eller skall jag bara flytta ynglen? Har aldrig provat yngelkar, vad skall jag tänka på??
#219 - 12 oktober 2009 08:29
Testa med att flytta föräldrarna redan nu till ett mindre kar, så de är själva och sen när ynglerna börjar bli lite större flyttar du över de vuxna. Det är ett jäkla pyssel med yngel.
#220 - 12 oktober 2009 16:41
Fick ett presentkort på akvarielagret av jobbarkompisarna så kanske skall köpa mig en liten yngelburk i veckan :)
#221 - 13 oktober 2009 13:03
Enola skrev:
Fick ett presentkort på akvarielagret av jobbarkompisarna så kanske skall köpa mig en liten yngelburk i veckan :)

Då vill de säkert att du har ett akvarium på jobbet;)
#222 - 13 oktober 2009 20:01
Kul!! =) akvarielagret har bra utbud på allt tycker jag :) synd bara att man har 10 mil enkelresa dit.
Om du inte hittar yngelkar så är det inte långt till Bromma Zoo där de har billiga akvarium :)
#223 - 14 oktober 2009 16:48
Nya invånare

flygrc skrev:
Då vill de säkert att du har ett akvarium på jobbet;)

Jag sköter ett akvarium på jobbet redan :D

Det blev inget yngelkar nu. Kommer säkert bli framöver men det blev nya invånare till båda karen. till mitt 375l skaffade jag 3 äppelsnäckor och 20 svarta fantomtetror. Håller sig fortfarande mycket vid bakre rutan så man ser inte så mycket av dom. Hoppas dom kommer fram mer framöver. Satte i dom igår se de har vel inte kommit i form ännu.
#224 - 14 oktober 2009 18:46
ååh! fantontetror läs bli super läckra i ditt kar :) De är jag själv väldigt sugen på :)
#225 - 15 oktober 2009 18:20
De är jättefina, men håller sig fortfarande i de bakre regionerna av akvariet. När jag får i mer fisk kanske de "tvingas" fram lite grann.
#226 - 16 oktober 2009 17:25
Här kommer lite bilder på mina nykomlingar

[COLOR=#6666ff]Koppartetra, silvertippstetra[/COLOR]
[ATTACH]23959[/ATTACH] [ATTACH]23960[/ATTACH]

[ATTACH]23961[/ATTACH]
[ATTACH]23962[/ATTACH]

[COLOR=#6666ff]Svart fantomtetra[/COLOR]
[ATTACH]23963[/ATTACH] [ATTACH]23964[/ATTACH]

[ATTACH]23965[/ATTACH]

Nu börjar fantom tetrorna komma fram. Jag gillar blandningen nu med de svart/silvriga fantomerna mot de guld/vita koppartetrorna :D
#227 - 16 oktober 2009 17:38
Svårfångade på stillbild, gör sig bättre på film:p

Men dina bilder var bra.
#228 - 16 oktober 2009 17:52
åh du köpte de!!! :) Jag har länge varit sugen på silvertippstetra och så går du och köper de :)
#229 - 16 oktober 2009 17:52
Ja de var inte lätta att fota.....Plockade ut dessa av typ 30 bilder :p

Såg precis att mina Paletter har fått yngel igen :D Skall verkligen införskaffa mig ett yngelakvarium....men det får bli till nästa omgång tror jag :P Har köpt fisk för alla pengarna.....
#230 - 22 oktober 2009 17:06
Trodde inte jag skulle bli så förtjust i Scalar, men de är så fina och roliga att titta på. Här snyltar de pandornas krubb.....:S

[ATTACH]24101[/ATTACH]

Och en bild på min fina Golden Nugget :D

[ATTACH]24100[/ATTACH]
#231 - 23 oktober 2009 19:31
Ja dina scalarer är väldigt snygga:)
Jag hade sådana (helsilver/guldorange) tillsammans med större ciklider men det var först när de blev "störst" i karet som karaktärerna kom fram.
#232 - 23 oktober 2009 19:33
Vad fin din golden nugget är! :) Vart sugen på ett par sådana igen :)
#233 - 23 oktober 2009 20:11
Ja, min golden är jag riktigt nöjd med. Han har så bred gul rand på fenorna....längtar efter att han blir lite större bara :P Han har ju en del att växa fortfarande. :D
#234 - 24 oktober 2009 17:36
mmm :) vart köpte du honom någonstans? ska du inte utöka med några till av samma sort :)
Hur mår dina pandor nu? vart de bättre?
#235 - 24 oktober 2009 19:12
Köpte honom på akvarielagret, och jo, jag har funderat på att skaffa fler :) Skall skrapa ihop lite pengar bara :p

Pandorna mår mycket bättre. En har dött, tror faktiskt att det var så illa att de fick för lite mat. Inte mycket att hitta på botten i ett nystartat akvarium och jag var snål med tabletter. Nu när jag har fått in rutin på tabletterna har de kommit igång ordentligt....stackars krakar :p
#236 - 25 oktober 2009 07:13
sånt tänker man inte på när man har ett nystartad akvarium, speciellt när folk säger att man ska vara försiktigt och snåla med matandet och fiskmängden,
Akvarielagret har riktigt fina :) Jag köpte mina från Bromma zoo. En hade kulmage så den dog, den andre vart ngr cm större och flyttade till Hagges kar :) Där han fick en massa andra malkompisar.
Nu vill man ha lite roligare malar än bara ancistrusar :)
#237 - 25 oktober 2009 08:53
Nej, lätt att glömma bort de bottenlevande fiskarna.

Kollar efter roliga malar. De jag har fastnat för tidigare har legat på typ 800-900 spänn.....så vi får se vad det blir :S
#238 - 25 oktober 2009 09:04
Grothras skrev:

Vad har du för mm på ditt glas?
jag har 12mm på mitt 320L och det känndes betydligt tyngre än 50 kg :P
fast det är ju klart, jag kanske bara är ovan akvarie-bärare
#239 - 25 oktober 2009 18:36
Mitt har i alla fall 10 mm glas och jag och min pappa bar upp det för två spiraltrappor med 2 rejäla sugklockor till handtag var. Hade jag köpt större hade det varit jäkligt svårt att få upp :S
#240 - 2 november 2009 19:58
Det var länge sedan jag skickade in helhetsbilder på akvariet. Jag har möblerat om en del och har fått klippa ner stora delar av en del växter efter brunalgsangreppet vid uppstarten men med PMDD gror växterna på bra igen förutom svärdplantorna. Har bara en golden nugget mal och sniglar som jag kan tänka mig går på den eller så är det något annat. För ljust kanske? Det kommer massor med nya blad nertill och de stora ser ut som på de nedra bilderna. Skall jag bara ta bort dom och hoppas på att de nya håller sig fräsha eller skall jag tänka på något speciellt?

[ATTACH]24395[/ATTACH]
[ATTACH]24396[/ATTACH]
[ATTACH]24397[/ATTACH] [ATTACH]24398[/ATTACH]
#241 - 2 november 2009 20:06
Wow, jag blir så avundsjuk på ditt akvarium. Ännu en inspirationskälla. Mycket vackert gjort.
#242 - 3 november 2009 10:58
Tack så mycket ^^
#243 - 3 november 2009 12:02
Skitsnyggt kar!!

Kan inte mycket om växter men jag brukar ge mina svärdsplantor lite järngödning i botten, under just plantan och de frodas för mig i alla fall.
#244 - 3 november 2009 12:13
Ja, jag kör med nutrafins, Plantrit K bollar under plantan. Och som sagt den verkar frodas på ett sett för det kommer massor med nya blad men de gamla stora tvinar bort. Det kanske är så ebkelt att de inte för tillräkligt med näring nu när de ny bladen tar såpass mycket?
#245 - 3 november 2009 13:23
Vad har du för ljus?
Jag har ganska dåligt ljus men mina svärdsplantor växer endå.
Pmdd?
#246 - 3 november 2009 15:32
Jag kör 4 stycken T8 philips aquarelle så det kan ju händ att det är lite starkt.
PMDD=växtgödning.
Köpte på akvarielagret. olika pulver som blandas i tre olika flaskor och ges vid vattenbyte. Det har satt rejäl sprutt på växterna.
#247 - 3 november 2009 18:54
Mycket vackert kar!! :) Gillade växtvalen du har gjort *leR*
#248 - 5 november 2009 17:26
#249 - 5 november 2009 19:06
Nu har jag köpt en ny stor mal. Jättefin. Hittade ingen artbeskrivning på denna på zoopet, men den blir inte så mycket större än vad den är, ca 15cm. Men det är ju en sk.panaque sort så den har dom där fina "fjällen" på kroppen. Helläcker!!

[COLOR=#ff0000]Cochliodon cochliodon[/COLOR]
[ATTACH]24479[/ATTACH] [ATTACH]24478[/ATTACH]

Bytte ut koppartetrorna mot ett stim rödmunstetror. De andra smälte in för mycket och syntes inte i akvariet. Stimmade inte heller speciellt bra så det blev bara rörigt.
Rödmunnarna=säkert kort :D

[ATTACH]24481[/ATTACH] [ATTACH]24482[/ATTACH]

[ATTACH]24483[/ATTACH]
#250 - 5 november 2009 19:52
Har köpt mig en bok om saltvattensfisk som jag skall lägga mig och läsa nu "så jag blir ännu mer sugen på saltvattens akvarium" :D
#251 - 5 november 2009 20:47
I bild nummer 5 (av dom bilderna du laddade upp senast) vad heter fiskarna som är i främre delen av bilden? Super fin mal förresten!
Bilagor:
#252 - 5 november 2009 21:49
Enola skrev:

Bytte ut koppartetrorna mot ett stim rödmunstetror. De andra smälte in för mycket och syntes inte i akvariet. Stimmade inte heller speciellt bra så det blev bara rörigt.

Rödmunnarna=säkert kort :D

Det gjorde du rätt i.
#253 - 6 november 2009 19:45
hihihi =) Två nyanser av brunt ;) borde din mal heta ;)
Är det en sån där Bruno panaque kanske?
#254 - 6 november 2009 20:00
Andrém skrev:
I bild nummer 5 (av dom bilderna du laddade upp senast) vad heter fiskarna som är i främre delen av bilden? Super fin mal förresten!

Om det är den största fisken på bilden du menar är det Palettciklid.
#255 - 6 november 2009 20:02
Nubi skrev:
hihihi =) Två nyanser av brunt ;) borde din mal heta ;)

Är det en sån där Bruno panaque kanske?

Ja, den kallades Bruno. Kan fortfarande inte hitta någon bra artbeskrivning, inte ens på det latinska namnet.

Rödmunnarna gör sig väldigt fint i akvariet :D
#256 - 6 november 2009 20:07
Hahaha :) Fråga jenmad om hon gillade Bruno ;) Han åt upp nästan alla hennes akvarieväxter, vegetarian *hihi*
#257 - 6 november 2009 20:11
E det sant!!!! får hoppas att min har mer hyffs!!
#258 - 6 november 2009 20:15
mmmmm, de är tydligen dukiga på att käka alger, men när algerna tar slut efter en natt så gav Bruno sig på växterna, men om man kanske matar de glupska veggo fiskarna med typ grönsaker varje dag så kanske de inte ger sig på växterna :)
#259 - 6 november 2009 20:19
Enligt försäljaren är det ingen fara så länge han har alger att äta. Problemet hos mig var att algerna tog slut och tydligen vill de inte gärna äta nåt annat. Men svärdplantorna har hämtat sig rätt bra och crinumen kommer nog också igen så småningom. Men det var inga problem att lämna tillbaks lille bruno till affären ;)

Hälsningar
Jennifer
#260 - 6 november 2009 20:24
Hehehe :) Kul att du kunde skriva lite om Bruno *hihi*
#261 - 6 november 2009 21:03
Nubi skrev:
Hehehe :) Kul att du kunde skriva lite om Bruno *hihi*

Jag tycker ju (givetvis!) inte att fiskar ska tatueras men de här rackarna borde komma med en varningstext :)

Hälsningar
Jennifer
#262 - 6 november 2009 21:03
riktigt läcker mal det där!! ansjo kan en del om sådana tror jag. fråga honom;)
#263 - 6 november 2009 22:20
jenmad skrev:
Enligt försäljaren är det ingen fara så länge han har alger att äta. Problemet hos mig var att algerna tog slut och tydligen vill de inte gärna äta nåt annat. Men svärdplantorna har hämtat sig rätt bra och crinumen kommer nog också igen så småningom. Men det var inga problem att lämna tillbaks lille bruno till affären ;)

Hälsningar

Jennifer

Synd på din crinum att den gick åt på bufén, de växer ju så himla sakta också. Men det återstår vel att se vilken grad av sabbotör min är :P Jag hoppas att han vill ha lite broccoli eller squash för det brukar jag bjuda på ganska ofta. Har heller inte så mycket alger längre.

Tack för tipsen. Skall fråga runt om denna sort :D
#264 - 7 november 2009 19:45
Jo Ansjo han ÄR wikopedian för fisk och malar *fniss* han e Fiskgurun ;)
#265 - 7 november 2009 19:50
wikoansjo haha! ska starta en sida och all text är rent kopierade ansjo texter!!
INGET kan gå fel och JAG får en massa creds:P
#266 - 7 november 2009 20:05
Ahahaha!! glöm då inte alla pm med nyttig info man får av honom :)
#267 - 7 november 2009 20:23
Jag har inte varit så aktiv på konversationsfronten, men de tips man får från många här i forumet har hjälpt mig massor. Men jag skall ha i tanken att han är gurun som det snackas om :P

Här kommer lite mer bilder. Bla på en av mina pandor och på akvariet med lite kvällsbelysning. Svårt att få bra skärpa. Och självklart mina vackra rödmunstetror tillsamans med min finaste scalar :D

[ATTACH]24521[/ATTACH]

[ATTACH]24522[/ATTACH] [ATTACH]24523[/ATTACH]
#268 - 7 november 2009 20:26
Jag älskar din helhetsbild! Speciellt med stenarna :) jätte fina grottor, blir super snyggt när växterna hinner boa in sig i karet :D
#269 - 7 november 2009 20:36
På bilden ser det ut att vara mindre växter än vad det är bara för att det bara är det främre lysröret tänt. Jag har mycket växter i bakgrunden. Men ju, visst skall de växa på sig lite mer :D
#270 - 7 november 2009 20:49
där skulle jag vilja bo om jag vore fisk :D
#271 - 7 november 2009 20:50
Tackar, ja alla verkar trivas förutom pansarmalarna, de är inte på hugget som jag hade velat. De är fortfarande väldigt passiva :confused:
#272 - 7 november 2009 20:52
Du har inte glömt att mata de? ;) Hört flera som sagt att pansarmalarna kan vara mycket mycket känsliga och speciellt pandorna.
Jag är nog lite feg av att köpa pansarmalar, ialf de som är lite mer ovanliga.
#273 - 7 november 2009 20:57
Nu är jag väldigt noga med tabletter till dom men det verkar inte hjälpa i långa loppet. Kanske får byta till en annan sort som inte är så känslig då :(.....men de är ju såååå söta.
#274 - 7 november 2009 21:00
Ja de är ju såå söta OCH de blir inte stora, det är ju det som lockar, metall pansarmalar de blir så grotesk fula när de är fullvuxna. Bleee!
testat med att slänga i lite frukt och grönt?
#275 - 7 november 2009 22:59
Vilket märke av tabletter matar du med? Mina pansarmalar gillar BARA Hikaris sjunkande tabletter för pansarmalar, dessa alltså:
http://www.theaquariumshop.com.au/images/full/Hikari_Sinking_Wafers.jpg

Jag har testat flera märken och de ratar eller får inte i sig tillräckligt av de andra!

Så testa med dem om du inte gör det redan. Och mata när det är mörkt endast, då kommer mina fram o äter.. Bara små tips om du inte testat det redan :)
#276 - 8 november 2009 12:59
Jag kör med JBL:s Novo fect och Novo tab. De löser upp sig hyfsat snabbt. plus att man kan fästa dom på rutan så att inte de andra tar dom i munnen och simmar iväg. Problemet är att de andra fiskarna går på dom så väldigt ändå så de får inte så stor chans på mat.
#277 - 8 november 2009 14:11
Okej, men återstår matproblemet så prova Hikaris :) Mina är galna i dem.
#278 - 8 november 2009 14:43
Jag tänker nog prova dom vilket som. Tackar för tipset :D

Här kommer bilder på min vegetarian till ciklid. Hon bara tokäter broccoli!!!

[ATTACH]24538[/ATTACH][ATTACH]24539[/ATTACH]
#279 - 8 november 2009 15:37
toccata skrev:
Vilket märke av tabletter matar du med? Mina pansarmalar gillar BARA Hikaris sjunkande tabletter för pansarmalar, dessa alltså:

http://www.theaquariumshop.com.au/images/full/Hikari_Sinking_Wafers.jpg

Jag har testat flera märken och de ratar eller får inte i sig tillräckligt av de andra!

Så testa med dem om du inte gör det redan. Och mata när det är mörkt endast, då kommer mina fram o äter.. Bara små tips om du inte testat det redan :)

De där tabletterna är super bra!!
#280 - 8 november 2009 15:40
Enola skrev:
Jag tänker nog prova dom vilket som. Tackar för tipset :D

Här kommer bilder på min vegetarian till ciklid. Hon bara tokäter broccoli!!!

[ATTACH]24538[/ATTACH][ATTACH]24539[/ATTACH]

Visst är det kul att ge de frukt och grönt :)
Här hemma blir det slagsmål om det inte finns tillräckligt med broccoli till malarna och de andra fiskarna.
Läste att Broccoli innehåller kalk vilket är bra för alla fiskar och snäckor :D
#281 - 8 november 2009 17:55
Förväller ni broccolin lite lätt först, eller ger ni den rå?
#282 - 8 november 2009 18:05
djurpfrysta tinar jag upp och sen slänger ner till de :) aldrig testat med råa. tror inte det är lika popis.
#283 - 8 november 2009 18:51
Nubi skrev:
djurpfrysta tinar jag upp och sen slänger ner till de :) aldrig testat med råa. tror inte det är lika popis.

Kör också djuprysta nu, det går hem mycket bättre än råa. Men mina malar äter inte så mycket av broccolin, som sagt tidigare, de föredrar squash.
Bilagor:
#284 - 8 november 2009 19:53
Men djupfrysta är ju också råa... På sin höjd har de varit uppvärmda mycket kort en gång, men de är inte som de blir om man förväller dem själv. Då blir de ju mer kokta i konsistensen.

Rå broccoli kan man ju nästan få ont i magen av, i alla fall gaser! Rå broccoli innehåller vissa ämnen som jag glömt vad de heter (som spenat). Men ser man att fiskarna äter massor och mår bra så är det ju bra :)

(Fick nu en konstig bild i huvudet av fiskar som pruttar en massa gas, hehe)

Jag ska ge lite grönfoder till mina ancistrusar, glömmer ofta bort det.. Har provat med Squash förut men tycker inte de åt så mycket.
#285 - 8 november 2009 20:59
toccata skrev:
Men djupfrysta är ju också råa... På sin höjd har de varit uppvärmda mycket kort en gång, men de är inte som de blir om man förväller dem själv. Då blir de ju mer kokta i konsistensen.

Rå broccoli kan man ju nästan få ont i magen av, i alla fall gaser! Rå broccoli innehåller vissa ämnen som jag glömt vad de heter (som spenat). Men ser man att fiskarna äter massor och mår bra så är det ju bra :)

Jag ska ge lite grönfoder till mina ancistrusar, glömmer ofta bort det.. Har provat med Squash förut men tycker inte de åt så mycket.

Frusen Broccoli är förvälld så den kan inte betraktas som rå.

Jag har matat räkor och malar i över fyra år med Broccoli och det är fortfarande en favorit.
#286 - 8 november 2009 21:15
Det är bra, har testat broccoli tidigare men tycker den löser upp sig och alla blommor ramlar av. Ska testa igen :)
#287 - 9 november 2009 12:32
Kör de djurpfrysta broccolin i micron i 2 min. Om blommorna ramlar av är det för att de har kokat för länge.
Testat med paprika oxå? Jätte popis med röda och gula här hemma :)
#288 - 9 november 2009 12:33
toccata skrev:

Hahaha kan se hur de pruttar och far iväg som en raket *asg*
#289 - 10 november 2009 17:48
Paprika är en av de mest besprutade grönsakerna så den vill jag helst undvika att ge till djur. Den har många starka (naturliga) färgämnen i sig också, som en del människor får allergier av, helt enkelt en väldigt stark grönsak! Men alla gör som dom vill :)

Men bra, ska testa fryst broccoli och ev. köra kort i micron!
#290 - 10 november 2009 17:52
Zuccini har gått hem hos alla mina malar. T.o.m. de mest skygga som aldrig visade sig brukade komma fram och gnaga på den.

Det jag brukar göra är ta en bit, dela på mitten, in i micron i en minut, sen snitta i det gosiga i mitten på zuccinin (Blir lite lättare att gnaga bort, eller suga), trä på en sked och ner i karet. Blir aldrig kvar någonting av det :)
#291 - 10 november 2009 17:56
Bara en fundering?

Mina Lejon http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134597 äter allt som kommer ner i karet som inte är hårt som sten!

Man kanske skulle prova med en pepparoni;)
#292 - 10 november 2009 18:22
Nubi skrev:
Kör de djurpfrysta broccolin i micron i 2 min. Om blommorna ramlar av är det för att de har kokat för länge.

Testat med paprika oxå? Jätte popis med röda och gula här hemma :)

Vill bara upplysa om att en tysk forskare rekomenderade gravida att INTE äta micro mat, detta eftersom micron tydligen kan fröstöra eller skada vitamin b12 om jag inte minns fel.
man kanske ska kolla det närmare.. för fiskar och snäckor behöver väl vitamin b12 lika mycket som vi?
#293 - 10 november 2009 18:31
karrokaja skrev:
Vill bara upplysa om att en tysk forskare rekomenderade gravida att INTE äta micro mat, detta eftersom micron tydligen kan fröstöra eller skada vitamin b12 om jag inte minns fel.

man kanske ska kolla det närmare.. för fiskar och snäckor behöver väl vitamin b12 lika mycket som vi?

Det stämmer bra, mycket B12 förstörs vid uppvärmning - antingen den sker i mikrovågsugn eller på nåt annat sätt. Det är ingen skillnad på uppvärmning i mikrovågsugn eller annan uppvärmning (inte bara vad gäller B12 alltså) sa min förra chef som är kärnfysiker. Vad heter den tyske forskaren? Kan vara intressant att ta reda på lite närmare vad han har forskat fram!
Hälsningar
Jennifer
#294 - 10 november 2009 18:38
karrokaja skrev:

Med andra ord, se till att ha en odling av andmat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/B12-vitamin
#295 - 10 november 2009 18:54
jenmad skrev:
Det stämmer bra, mycket B12 förstörs vid uppvärmning - antingen den sker i mikrovågsugn eller på nåt annat sätt. Det är ingen skillnad på uppvärmning i mikrovågsugn eller annan uppvärmning (inte bara vad gäller B12 alltså) sa min förra chef som är kärnfysiker. Vad heter den tyske forskaren? Kan vara intressant att ta reda på lite närmare vad han har forskat fram!

Hälsningar

Jennifer

Aha Vanlig uppvärmning skadar också coolt, trodde det var något med microns vibrationer som förstörde b12.
Det är alltså min kollega som är väldigt inbiten i ämnet ochhan sa bara tysk forskare så jag kan tyvärr inte säga mer. men jag tror man hittar en del på google.
Denna tysk var säker på att det var micro och endast micro som skulle ställa till det för b12. men jag har inte kollat upp det själv.
#296 - 10 november 2009 20:54
karrokaja skrev:

Chips i stora mängder kan ge en cancer har jag hört, hindrar inte mig från att äta några nävar varje lördagskväll *hihi*

skönt att inte jag eller mina sniglar & malar är gravida *asG*
#297 - 11 november 2009 15:44
Nubi skrev:

skönt att inte jag eller mina sniglar & malar är gravida *asG*

Hehe....inte vi heller. Så vi kan njuta av våran micrade broccoli :D
#298 - 12 november 2009 12:48
Ahah, mumma :)
#299 - 18 november 2009 19:06
En allmän fråga till er kunniga människor här på forumet. Tycker ni att mitt 375 liters 150*50*50 är för litet för discus?? Jag har verkligen blivit så sugen på att skaffa det. Sedan vill jag ju inte ha för många för såååå stort är inte akvariet. Är 4 stycken för lite?? de vill ju helst gå i stim.....

Tackar varmast för era åsikter, "drar sedan självklart mina egna slutsatser :p"
#300 - 18 november 2009 19:42
Har mina i 375L med dom måtten. Funkar utmärkt.
4 st funkar.
#301 - 18 november 2009 19:48
Just det. Glömde bort att du har det :D Trodde att du kanske hade ett högre akvarium. Jag får nog försöka möblera om i akvariet så det blir lite större fri simmyta. Tycker ändå att vårat mått är ganska litet till fullvuxna discus?? de blir ju ganska pampiga?

Vad är normala priser? Jag vet ju att de olika färgerna har en väldig skillnad i pris, vet heller inte vilken sort jag vill ha, beror lite på prislappen också.
#302 - 18 november 2009 20:02
Vad rekomenderar ni för ytterfilter till mitt 375 liters om jag nu skall ha diskus......som inte kostar ap-mycket :D
#303 - 18 november 2009 20:04
hihi hamnat i wellpapp-fisk-träsket du med ;)
ska du inte ha http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=178&SOK=1 ;) istället
#304 - 18 november 2009 20:08
Nubi skrev:
hihi hamnat i wellpapp-fisk-träsket du med ;)

ska du inte ha http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=178&SOK=1 ;) istället

Nubi! Skäms att du inte har länkat mig dom tidigare, vad fina dom är :D fast något säger att dom är för fina för att vara sanna, dom måste säkert vara djävular :p
#305 - 18 november 2009 20:09
jag har faktiskt tittat på dom.....de är helsnygga :D

Går nog inte så bra ihop med diskus och Skalar.
#306 - 18 november 2009 21:03
Enola skrev:
Just det. Glömde bort att du har det :D Trodde att du kanske hade ett högre akvarium. Jag får nog försöka möblera om i akvariet så det blir lite större fri simmyta. Tycker ändå att vårat mått är ganska litet till fullvuxna discus?? de blir ju ganska pampiga?

Vad är normala priser? Jag vet ju att de olika färgerna har en väldig skillnad i pris, vet heller inte vilken sort jag vill ha, beror lite på prislappen också.

Passar ganska bra till diskus faktist.
Kommer dock uppgradera mig till ett 720+ snart.
För vanliga Red turquoise 10cm får du betala kanske 300kr i butik.
Går att få tag på billigare såklart.
Större är mycket dyrare.

Enola skrev:
Vad rekomenderar ni för ytterfilter till mitt 375 liters om jag nu skall ha diskus......som inte kostar ap-mycket :D

Två fluval 405 ;)
#307 - 18 november 2009 21:04
Enola skrev:
jag har faktiskt tittat på dom.....de är helsnygga :D

Går nog inte så bra ihop med diskus och Skalar.

Jag har en Crenicichla menezesi hona tillsammans med skalarer och det funkar bra. Men skulle det vara ett lekpar så skulle nog dom flesta firrarna få duktigt med spö!
#308 - 18 november 2009 21:06
Varför två st ytter fluval 405 till ett 375l?
Enola, sata stort på en gång, så två blir en ytterfilter. Det tar annars så himla mkt plats. Satsa på Enheim :)
#309 - 18 november 2009 21:07
micket skrev:
Jag har en Crenicichla menezesi hona tillsammans med skalarer och det funkar bra. Men skulle det vara ett lekpar så skulle nog dom flesta firrarna få duktigt med spö!

har läst att när de väl börjar leka håller de sig till sin grotta, revis, och att de inte jagar fiskar runt hela akvariet som andra lekande par kan göra. Stämmer det??
#310 - 18 november 2009 21:08
Nubi skrev:

Enola, sata stort på en gång, så två blir en ytterfilter. Det tar annars så himla mkt plats. Satsa på Enheim :)

Varför så otroligt mycket L/h för? Jag har 1200l/h för mitt 400L och det räcker gott och väl, visserligen har jag inte kollat vad du har för fiskar men det är väl det som avgör hur starka filter man behöver.
#311 - 18 november 2009 21:17
Nubi skrev:
har läst att när de väl börjar leka håller de sig till sin grotta, revis, och att de inte jagar fiskar runt hela akvariet som andra lekande par kan göra. Stämmer det??

Jag har fått denna gäddciklid av min kusin. Det var det sista av alla yngel han fått av sitt lekpar som han förövrigt också sålt. Jag vet att don gjorde rent hus i hans 540liters när dom började leka. Alla andra gäddor och några större ciklider (kommer inte ihåg vilken sort) blev ihjältrackaserade.

Du kan ju kanske fråga honom, han vet betydligt mer om dessa firrar... JEGT heter han här på forumet!
#312 - 18 november 2009 21:18
Nubi skrev:

Mycket filteryta samt att man kan rengöra det ena medans det andra går.
Om det blir för mycket drag så finns ju alltid strilrör :)
Men visst. Ett större skulle också funka.
#313 - 18 november 2009 21:36
:) aha du tänkte så :) Jag gör på så sätt när jag gör delvattenbyte. I mina två kar har jag innerfilter som är igång hela tiden.
Jag Trycker ner innerfiltret så den är precis vid vattenytan, där vattenytan blir när man har gjort delvattenbyte. Och så så sätt är det alltid ett filter igång.
Smidigt :) och så tycker jag att fiskarna inte blir stressad av det.

Satsa SToRT säger ja bara *LeR*
#314 - 19 november 2009 18:21
Nubi skrev:

Var inne i en butik idag som har varit min stammbutik tills jag hittade akvarielagret. Han rekomenderade Rena XP 3..... jag litar bra på honom men vill gärna höra eran åsikt också. Känns mycket med 2 st vill nog hellre ha ett rejält. Hade tänkt att köpa det i morgon om ni inte sätter emot helt :p
#315 - 19 november 2009 19:44
Köp en stor REJÄL :D
#316 - 19 november 2009 20:23
IHIIII....såg just att jag kom 2:a i fototävlingen. Hade helt glömt bort att kolla det :D Skulle verkligen vilja köpa ett bättre objectiv till min kamera, men det får bli ett senare project.
#317 - 19 november 2009 20:45
Vad kul! :) Grattis, vart ser man sånt??
#318 - 20 november 2009 20:47
>> Fototävlingstråden ser man resultaten.

Har precis meckat för att få ihop nya ytterfiltret. Blev Rena xp3! Tror att jag har gjort allt rätt och och filtret är fyllt med vatten och slangar och allt men när jag stoppar in kontakten i väggen händer ingenting.....inte ens pzzzzzzt!!!!! Vad är fel!!! Vad arg jag blir om den är paj!!!
#319 - 23 november 2009 19:53
Nu har jag fixat filtret och det blev himla bra. Pansarmalarna har piggat på sig lite tycker jag :D

[ATTACH]25022[/ATTACH] [ATTACH]25023[/ATTACH]

Kan inte låta bli att skicka in en bild på en av mina tokiga katter också.....Man blir inte äldre än man gör sig, eller?

[ATTACH]25024[/ATTACH]
#320 - 23 november 2009 20:25
vilken fin katt :) :D
#321 - 23 november 2009 21:34
Enola skrev:
Nu har jag fixat filtret och det blev himla bra. Pansarmalarna har piggat på sig lite tycker jag :D

[ATTACH]25022[/ATTACH] [ATTACH]25023[/ATTACH]

Kan inte låta bli att skicka in en bild på en av mina tokiga katter också.....Man blir inte äldre än man gör sig, eller?

[ATTACH]25024[/ATTACH]

super snygga pandor! :)
Fick du ordning på filtret? Vart köpte du den någonstans, vad fick du ge för den?
#322 - 24 november 2009 14:51
söt katt
#323 - 24 november 2009 18:22
Nubi skrev:
super snygga pandor! :)

Fick du ordning på filtret? Vart köpte du den någonstans, vad fick du ge för den?

Jo, filtret går som det skall. Köpte det på Alba zoo, Folkkungagatan, 2295kr.

Var iväg till akvarielagret och köpte 2 diskusar idag....Nu kan jag inte de rätta namnen på färgerna men det är en riktigt solnedgångs röd och en lite mer vanlig turkos spräcklig!!!! HELFINA!!! Ligger fortfarande i påsarna, skall ta bilder så fort jag kan så kanska någan kan säga mig vad färgerna heter :D
#324 - 24 november 2009 18:28
vart du plattfiskefrälst du oxå ;)
Aha Alba zoo, finns det fortfarande kvar *skratt* gud var längesen man var i Stockholm!
#325 - 24 november 2009 18:46
Pigeon blood?

Kul med discus. Upp med bilder :D
#326 - 24 november 2009 18:48
den röda är Marlboro Red tror jag
#327 - 24 november 2009 18:57
Oj missuppfattade.

Trodde du menade att dom var röda och turkosa.

Men Marlboro red och en vanlig RT kanske?
Eller snakeskin.
#328 - 24 november 2009 19:06
Här är två bilder när de fortfarande är i påsarna. Skall lägga upp fler så fort de har kommit igång i akvariet :D

Den röda är nog min favorit.....den andra är väldigt blek på bilden. Skall ha ränder på sidorna också men de syns inte alls nu!) I affären var han urtjusig :D

[ATTACH]25047[/ATTACH] [ATTACH]25048[/ATTACH]
#329 - 24 november 2009 19:59
Några fler bilder. Den turkosa är lite omtöcknad och trycker vid pumpen, men de har bara varit i akvariet i en timme lite drygt. Den röda har piggat på sig bra :D SÅÅÅÅ VACKRA :D

[ATTACH]25049[/ATTACH] [ATTACH]25050[/ATTACH]

[ATTACH]25051[/ATTACH]
#330 - 24 november 2009 20:14
Snygga :D

Ser ut att vara en blå-turkos och en marlboro red ;)
Bilagor:
#331 - 24 november 2009 20:32
Tack så mycket

Nu har de börjat simma omkring lite grann, och ränderna på den turkosa börjar sakta komma tillbaka :D
#332 - 24 november 2009 21:11
Vad för ränder?
Går dom vertikalt över kroppen?
Det kallas stressränder och dom brukar komma fram vid stress, därav namnet.
#333 - 24 november 2009 21:17
Åh vad jag blir sugen på att skaffa diskus när jag ser dina! Skulle jag få fråga om vad du har för andra fiskar i akvariet och hur du löser det temperatur mässigt?

Väldigt fina fiskar och akvariumet i helhet! :)
#334 - 25 november 2009 13:21
snygga discusar Enola
#335 - 25 november 2009 18:14
wallström skrev:
Vad för ränder?

Går dom vertikalt över kroppen?

Det kallas stressränder och dom brukar komma fram vid stress, därav namnet.

typ sådanna ränder som den har över ögat fast över kroppen också.....de var helt borta under transporten men var skarpa i butiken och nu har den kommit fram igen. Trodde detta ingick i teckningen, det e ju fint :)
#336 - 25 november 2009 18:20
Japp det är snyggt, men är som sagt stressränder. Konstigt att ränderna var borta under transporten.
Lycka till med plattfiskarna nu ;)
#337 - 25 november 2009 18:34
Här är de tillsammans i alla fall. Riktigt fina ihop tycker jag. Skall bara få dom att äta. Provade en speciel diskus mat men den blå simma iväg, den röda nosade lite. Sedan provade jag mysis det åt den röda. De vill ju ha proteinrikt vad jag förstår. Hur lång tid i början såhär kan det gå innan man skall bli orolig att de inte äter??
#338 - 25 november 2009 18:43
Skall bara få dom att äta. Provade en speciel diskus mat men den blå simma iväg, den röda nosade lite. Sedan provade jag mysis det åt den röda. De vill ju ha proteinrikt vad jag förstår. Hur lång tid i början såhär kan det gå innan man skall bli orolig att de inte äter??
#339 - 25 november 2009 18:58
Kan ta flera veckor om man har otur.
#340 - 25 november 2009 20:07
ok...då behöver jag inte vara orolig ännu :D

Här kommer bilder på dom tillsammans.....de är så fina tycker jag. På ena bilden är min Bruno Panaque med, han är en liten bov och käkar en del på mina plantor vilket jag befarade, får se om jag skall ha honom kvar :S

[ATTACH]25098[/ATTACH] [ATTACH]25099[/ATTACH]
#341 - 25 november 2009 20:15
Andrém skrev:
Åh vad jag blir sugen på att skaffa diskus när jag ser dina! Skulle jag få fråga om vad du har för andra fiskar i akvariet och hur du löser det temperatur mässigt?

Väldigt fina fiskar och akvariumet i helhet! :)

Tackar :D jag behöver köpa till lite växter och skall möblera om rötterna lite tror jag......

jag har ju nu äver madagaskar regnbågar och de vill ha väldigt svalt vatten, mellan 20-25 + att de är väldigt framåt och tar mycket mat men jag chansar.....jag får offra dom i värsta fall.
Sedan har jag
[LIST]
[*]Skalar
[*]Palettciklid
[*]Panda-pansarmal
[*]Svart fantomtetra (Fantomerna kommer nog funka bra)
[*]rödmunstetra ( Dessa funkar hos Wallström :D)
[*]Golden Nugget (han vill också ha mycket varmare)
[/LIST]
#342 - 25 november 2009 20:21
Vilken temperatur har du?
Är inga problem att köra discus i 27-28 grader om dina andra fiskar mår dåligt.
#343 - 25 november 2009 20:34
Jag ligger på 28-29 nu, men som du säger.....skall nog prova ett mellanting på 27-28. Tycker att regnbågarna blev lite slöa nu när jag ökade temperaturen.
#344 - 27 november 2009 19:07
Gjorde en underbar upptäckt i akvariet idag. Ett Palettciklid yngel som blivit ca 2.5-3 cm lång. Han har gömt sig väl i Javaormbunken länge. Honan (mamman) jagar den väldigt så fort den kommer fram. Har bara ett akvarium till och det med ctenopomerna och fjärillar. Är rädd att den skall bli uppäten av ctenopomerna om jag tar över den dit. Har försökt att fota....några dåliga bilder.

[ATTACH]25175[/ATTACH] [ATTACH]25174[/ATTACH]

[ATTACH]25176[/ATTACH]
#345 - 27 november 2009 20:36
Jätte söt liten Palettyngel! Har den gömt sig hittills borde den klara av att fortsätta gömma sig och överleva.
The strongest survives brukar man säga ;)
#346 - 28 november 2009 07:37
Ja, jag hoppas verkligen det, ursöt är den....tror att det är en hane....den har väldigt lång ryggfena, men det kanske är för tidigt för att se än.
#347 - 1 december 2009 19:10
Här kommer lite fler bilder på mina diskusar. Jag är väldigt kär i dom och båda äter glatt nu :D

[ATTACH]25329[/ATTACH] [ATTACH]25330[/ATTACH]

[ATTACH]25328[/ATTACH]
#348 - 1 december 2009 19:12
Fina:)
Vad matar du med?
#349 - 1 december 2009 19:27
Jag köpte speciell diskusmat, Ocean nutrition-Discusfood+30% Artemia, och även en annan sort som ettiketten har ramlat bort på men den var speciell och extra proteinrik för diskusarna, men då var de inte intresserade av dessa. Dessa provade jag i och för sig första dagarna. Den ena smakade den röda på men spottade ut direkt. Det sista har jag kört blandat, mysis, svart mygg, artemia brine shrimp. Och dessa går ner lätt :D
#350 - 30 december 2009 17:20
Det var ett tag sedan jag var inne här. Har inte hänt så mycket på akvariefronten. Men en nyfiken katt har hälsat på.

[ATTACH]26120[/ATTACH] [ATTACH]26118[/ATTACH]

Och mina Lotusblommor växer som bara den, denna skillnaden på bara en vecka!!

[ATTACH]26122[/ATTACH] [ATTACH]26124[/ATTACH]

Akvariet i helhet just nu. Skall lämna lite mer plats åt Lotusarna att breda ut sig. De är sååå fina.

[ATTACH]26125[/ATTACH] [ATTACH]26123[/ATTACH] [ATTACH]26121[/ATTACH]

Ha en god fortsättning
Karin
#351 - 30 december 2009 17:57
åååååååååå vad fint:D
#352 - 30 december 2009 18:15
Det är riktigt snyggt att du lyckats fixa stenar av samma sort som sanden. :)
#353 - 30 december 2009 19:49
Vad hette de fiskarna med röd stjärt som du köpt? DE var grymt snygga :D Akvarie inredningen var jätte fint!
#354 - 31 december 2009 10:27
Nubi skrev:
Vad hette de fiskarna med röd stjärt som du köpt? DE var grymt snygga :D Akvarie inredningen var jätte fint!

Madagaskar Regnbåge....,.de är tyvärr de fiskarna som passar in xämst i kombinationen nu. De vill ha svalare vatten och mer strömt, men det funkar ok. även om det inte är det optimala för dom.
#355 - 1 januari 2010 12:07
Super snyggt! :D Får man se en bild med månljuset på? :)
#356 - 1 januari 2010 21:07
Ja de fiskarna är grymt snygga! om du någonsin tröttnar på de finns det plats i ett 720L för de här hemma ;)
Ja en bild med månljuset vill jag se :) Vart köpte du månljuset nånstans?
#357 - 2 januari 2010 14:00
Fredrik1 skrev:
Super snyggt! :D Får man se en bild med månljuset på? :)

Det är svårt att ta bild på månljuset, plus att det inte blev det bästa i 375 litarn. Den gorde sig bättre i 150 litaren. Behöver en längre, lite svagare led belysning till det stora karet.
#358 - 2 januari 2010 21:16
du, såg ett inlägg om just månljus och att NIC hade använt Rustas 3meter blåa ljusslinga till sitt kar.
På guldfisken.se finns en sportlight av nått slag för 179kr, den kan man sänka ner i vattnet
#359 - 4 januari 2010 18:55
Det skall jag kolla upp :D Tack för tipset.
#360 - 4 januari 2010 19:06
Som sagt, mina Lotus växter drar iväg med ilfart! Speciellt en av dom.....
[ATTACH]26236[/ATTACH]
Skall rensa lite bland växterna, är lite rörigt just nu. Jag gillar vänstra sidan där jag har koncentrerat 4 Lotus växter.....högra kräver lite jobb.
[ATTACH]26237[/ATTACH]
Min Fina diskus!!
[ATTACH]26238[/ATTACH]
#361 - 4 januari 2010 19:12
Jätte fina bilder :) kul att växterna gillar karet ;)
Kan du ta en bild på Madagaskar Regnbåge :)
#362 - 4 januari 2010 19:21
Enola skrev:
Som sagt, mina Lotus växter drar iväg med ilfart! Speciellt en av dom.....

[ATTACH]26236[/ATTACH]

Skall rensa lite bland växterna, är lite rörigt just nu. Jag gillar vänstra sidan där jag har koncentrerat 4 Lotus växter.....högra kräver lite jobb.

[ATTACH]26237[/ATTACH]

Min Fina diskus!!

[ATTACH]26238[/ATTACH]

Jag gillar din högersida riktigt mycket må jag säga :P tycker däremot att du ska skoffla in lite fler rötter, man kan ha ALDRIG ha för mycket rötter :P
Dina lotusar, var kommer de ifrån? Riktigt läckra.

Nubi skrev:
Jätte fina bilder :) kul att växterna gillar karet ;)

Kan du ta en bild på Madagaskar Regnbåge :)

Det vill jag med se, riktigt vackra fiskar ser det ut som, även om bilderna är suddiga precis där de är :D
#363 - 4 januari 2010 19:22
Väldigt fint :)
#364 - 4 januari 2010 20:20
As you wish :D
Här kommer några bilder på Madagaskar regnbågarna. Riktigt fina men kommer inte till sin rätt med diskusarna, tyvärr.

[ATTACH]26246[/ATTACH] [ATTACH]26247[/ATTACH] [ATTACH]26248[/ATTACH]

Och när det kommer till rötter. Jag hade fler men tog faktiskt nort en stor som färgade vattnet så. Jag kanske skall samla ihop dom jag har på ena sidan och köra lite mer fri simyta på andra :) Två lediga dagar till man börjar jobba igen. Man kanske skall fixa :D
#365 - 30 januari 2010 15:07
Såg just hur maffig min fjärilshane har blivit sedan jag flyttade över honom till mitt 375 liters akvarium. Har verkligen blommat ut. Fina fiskar det här.

[ATTACH]27073[/ATTACH]
#366 - 30 januari 2010 19:49
Vilket härligt akvarium/akvarie du har! Kul att följa dina funderingar och tankar kring det med.

Och din fjäril är underbar med!
#367 - 30 januari 2010 20:55
#368 - 11 februari 2010 19:56
Jag har fått vad jag tror är vita ägg utspritt i akvariet, till och med satt sig på skalet på min stora äppelsnäcka. Det verkar inte vara någon fisk som vill veta av dom men när jag skulle byta vatten idag så var den ena Diskusen på mig och jagade som bara den (som normalt är väldigt skygg när jag fixar med karet) Kan det vara dom som har laggt ägg, eller? Har tyvärr lånat ut kameran, skulle dessutom vara svårt att ta kort på dom får de e såpass få och väldigt utspridda. Väldigt skumt att de inte sitter samlade......några tips om vad det kan vara.....och är de så vita är de vel obefruktade?

Skall lägga in nilder så fort kameran är tillbaka.
#369 - 13 februari 2010 17:56
Inga förslag?
#370 - 27 februari 2010 14:12
Nu har jag varit och införskaffat mig två nya diskusar!! Äntligen hittade jag en urfin "pigeons blood" och så köpte jag en "blue dimond". Den blå är lite mindre än de andra jag har men jag hoppas att det går bra ändå. Har velat ha den länge men ville inte köpa bara en ny (speciellt inte eftersom han var mindra), och idag hade de den röd-spräckliga också. Den blå ligger och gömmer sig så kan tyvärr inte ta kort på den just nu men den andra är framme i gänget redan. Detta är klart min favorit av diskus-färgerna.

[ATTACH]28093[/ATTACH]
#371 - 27 februari 2010 16:00
nya diskusar

Här kommer en bild på blue diamond också.

[ATTACH]28109[/ATTACH]
#372 - 27 februari 2010 16:31
Enola skrev:
Här kommer en bild på blue diamond också.

[ATTACH]28095[/ATTACH]

[ATTACH]28096[/ATTACH]

hur mycket gick dom på ? skit fina:D
#373 - 27 februari 2010 16:54
Jag köpte 1 piguins blood och 1 blue diamond för 695:-

Här kommer en bild på alla fyra så att ni ser storleksskillnaden. Hoppas verkligen att den lilla inte blir mobbad.

[ATTACH]28108[/ATTACH]
#374 - 3 mars 2010 10:00
Det har hänt något med min diskus öga!!! Den har liksom hamnat lite snett som om den var svullen på ovansidan och den simmar därav snett också? Kan det vara en annan fisk som har varit på och bråkat (tex de nya diskusarna) eller kan det vara något annat? är det något man kan göra åt det eller är det bara att avvakta och se?

[ATTACH]28284[/ATTACH] [ATTACH]28283[/ATTACH]

Vill gärna ha snabba svar
Karin
#375 - 3 mars 2010 10:10
Nu när jag har observerat en liten stund så simmar den faktiskt rakt ibland och då ser ögonen ok ut. Så att den simmar snett kanske beror på något helt annat än ögat. simmar den snett kompenserar den vel med ögonen......den blå (gamla dikusen) buffar på den föriktigt (urgulligt) den verkar förstå att den inte mår bra :( är det bara att vänta och se?!! Matade dom precis och den hade god aptit!
#376 - 3 mars 2010 14:43
Har pratat med flera personer på akvarielagret de tycker att jag skall medicinera med Octizin. Dessvärre tror de att det har gått så långt på "marlboro red" att den inte kommer att klara sig, men att jag skall medicinera för risken är stor att de andra blir sjuka :( är så ledsen just nu. Har aldrig behövt medicinera förr. Mina fina diskusar :( Jag vet ju att dom är känsliga, stressen av två nya i akvariet som dessutom kanske drog med sig någon skit var vel för mycket :( buhuuuuu!!!!
#377 - 3 mars 2010 16:37
Nu är medicinen påväg hem :D Hoppas att diskusen klarar sig!!
#378 - 3 mars 2010 18:16
Nu har jag börjat medicinera! Jag är väldigt nervös....hoppas att det inte sprider sig och att det är över när kuren är slut och att den röda diskusen klarar sig, vilket jag tror är tveksamt, då blir jag lycklig i så fall.
#379 - 4 mars 2010 13:49
I morse när jag kom upp låg den sjuka dikusen på botten och viftade med fenorna. När akvariet tändes började den simma omkring lika groggy som igår. Ser ut som att det mjölkiga på sidan har blivit värre också, ser inget hopp för denna fisk men en i sjukdomstråden rekomenderade att avvakta ett tag till för medicinen kan få dom att tillfälligt bete sig ännu skummare. Jag hoppas bara att det är rätt typ av medicin jag valt och även om inte den röda klarar sig, att de andra håller sig friska i alla fall. Den är framme och simmar ibland, men som sagt, alldeles snett. Har dragit upp värmen till ca 30grader, släckt ner akvariet helt och medicinerar. Har ju bara gått ett dygn med medicin, skall lägga ner nästa dos vid 18-tiden. Jag blir såååå ledsen :(
#380 - 4 mars 2010 16:44
Otroligt!!! Den sjuka diskusen är uppe och simmar, fortfarande snett men betydligt mer kontrollerat än förut och var framme och åt med god aptit. Kan det vara så otroligt att den kan klara sig!! Då åker jag på årets chock :D Men jag skall inte ropa hej ännu. Trevligt att den visar god vilja i alla fall!
#381 - 5 mars 2010 22:46
Låter bra, hoppas den klarar sig

Håller tummen :)
#382 - 6 mars 2010 14:21
Tackar. Sista medicineringsdagen är snart slut och den är klart bättre, men jag är tveksam om den kommer att överleva. Om tre dagar är det dags för vattenbyte. Är den inte pigg då så får jag ta bort den :( De andra fiskarna i karet är pigga :)
#383 - 7 mars 2010 11:59
Nu har den röda diskusen fått åka till fisk himmelen. Den såg väldigt låg ut idag och jag kunde inte se den lida mer. Den stora blå ville inte äta igår, men idag äter han med god aptit. Ingen annan visar tendenser på att simma konstigt eller få mjölkig hud. Det kanske var stress från nykomlingarna som gjorde att den röda blev dålig. Den jagade den nya pigeons blood väldigt mycket första dagarna. Jag hoppas verkligen att de andra klarar sig fint. Jag skall hålla temperaturen uppe att tag till på ca 31-32grader. Sedan får det ligga på ca 30. Hade det på 28 förut och det är ju också i kallasta laget för diskus. Så fort jag har råd blir det ett yngel/karantänkar!
#384 - 7 mars 2010 12:16
Inget fan av discus faktiskt... men jag måste säga att jag blev nog lite förälskad i den blåa och den röda (pigeons blood) :) Otroligt majestätiska fiskar :D
#385 - 7 mars 2010 12:38
Ja, pigeons blood är min favorit. Har haft ögonen öppna efter en sådan länge så när jag såg den i affärn förra helgen kunde jag inte låta bli. Tråkigt bara om det var orsaken att den röda blev dålig :(
#386 - 10 mars 2010 17:23
Min Golden Nugget var ute och for i dagsljuset och jag passade på att ta en bild. Inte ofta han är framme.

[ATTACH]28486[/ATTACH]

Jag har börjat med pmdd igen efter att ha varit slut ett tag så nu har jag tagit en bild på hur akvariet ser ut, så skall jag ta en om ca 3 veckor för att se hur stor skillnad det igentligen gör. Märkte stor skillnad när jag slutade med det i alla fall.

[ATTACH]28487[/ATTACH]

[ATTACH]28488[/ATTACH] [ATTACH]28489[/ATTACH]
#387 - 21 mars 2010 19:15
Dags för lite bilder på mina underbara diskusar.
Just nu har jag 3 diskusar. 2 stycken är jämnstora och den helturkosa är betydligt mindre. Men han kan hålla sitt. De två blå är på varandra en del, men inte för stressfullt tror jag. Men den lilla turkosa känns lite för kaxig för sin storlek :p Tror att "pigeon blood" är en hona och de andra hanar, men som sagt det är ju svårt att veta. De är i alla fall väldigt fina ihop :D

[ATTACH]28799[/ATTACH] [ATTACH]28797[/ATTACH] [ATTACH]28798[/ATTACH]

[ATTACH]28800[/ATTACH] [ATTACH]28801[/ATTACH]

Skall snart visa lite bilder på hela akvariet igen. Har satt tillbaka en stor rot som jag tog bort för ett tag sedan och känner att jag måste köpa in lite mer växter.
Bilagor:
#388 - 21 mars 2010 20:58
Din Golden är sååå fin :D man blir sugen att köpa ett par *LeR*
#389 - 21 mars 2010 21:08
Ja, den är riktigt stilig. Och är mer och mer framme. Speciellt efter att jag satte in den stora roten igen. Peckoltian är tyvärr inte framme lika mycket, men väldigt snygg han också :D

[ATTACH]28812[/ATTACH]
#390 - 22 mars 2010 15:04
Enola skrev:
Min Golden Nugget var ute och for i dagsljuset och jag passade på att ta en bild. Inte ofta han är framme.

[ATTACH]28486[/ATTACH]

Jag har börjat med pmdd igen efter att ha varit slut ett tag så nu har jag tagit en bild på hur akvariet ser ut, så skall jag ta en om ca 3 veckor för att se hur stor skillnad det igentligen gör. Märkte stor skillnad när jag slutade med det i alla fall.

[ATTACH]28487[/ATTACH]

[ATTACH]28488[/ATTACH] [ATTACH]28489[/ATTACH]

Snyggt! Hur har du fått fast roten i glaset uppe till höger? (kanske står längre in i tråden, sorry isf).
Sånnadär Pleco och Golden vill ja ha!
#391 - 22 mars 2010 15:31
Enola skrev:
Ja, den är riktigt stilig. Och är mer och mer framme. Speciellt efter att jag satte in den stora roten igen. Peckoltian är tyvärr inte framme lika mycket, men väldigt snygg han också :D

[ATTACH]28812[/ATTACH]

Golden är mer min typ av mal *leR*
#392 - 22 mars 2010 16:13
Tob skrev:
Snyggt! Hur har du fått fast roten i glaset uppe till höger? (kanske står längre in i tråden, sorry isf).

Sånnadär Pleco och Golden vill ja ha!

Roten lutar bara mot glaset. Jag gillade det också. Har ändrat om sedan dess och satt in min stora rot igen. Har ställt den på liknande sätt fast i mitt 150 liters akvarium.
#393 - 22 mars 2010 16:14
Nubi skrev:
Golden är mer min typ av mal *leR*

Jo, det är svårt att hitta snyggare tycker jag.
#394 - 23 mars 2010 15:32
Otroligt!! Jag fick just se en Skalar rädda en rödmunstetra!! Skalaren hade nog inte så god mening med det hela men det såg så roligt ut. På något sätt hade en rödmunstetra simmat in i ett litet hål i min stora rot. Bara stjärten stack ut. De andra fiskarna var nyfikna och var där och naggade i fenan hela tiden men en av mina skalarer tog ett räjält tag och ryckte ut den ur hålet (säkert med avsikt att äta upp den :p) men rödmunstetran ryckte till och simmade iväg med full fart. Räddare i nöden :D
Bilagor:
#395 - 23 mars 2010 16:11
Enola skrev:
Otroligt!! Jag fick just se en Skalar rädda en rödmunstetra!! Skalaren hade nog inte så god mening med det hela men det såg så roligt ut. På något sätt hade en rödmunstetra simmat in i ett litet hål i min stora rot. Bara stjärten stack ut. De andra fiskarna var nyfikna och var där och naggade i fenan hela tiden men en av mina skalarer tog ett räjält tag och ryckte ut den ur hålet (säkert med avsikt att äta upp den :p) men rödmunstetran ryckte till och simmade iväg med full fart. Räddare i nöden :D

Once in a life-time! :D
#396 - 23 mars 2010 16:37
Verkligen! LoL... Jag tänkte att jag själv skulle behöva gå in med mun-mot-mun metoden men jag slapp det :D
#397 - 27 mars 2010 21:39
Här kommer en bild på min vackra Paletthane vars ryggfena har dragit iväg och fått en otrolig färg.....Har inte boostat upp färgerna i denna bild. Har däremot satt ihop två bilder på samma för att visa olika vinklar.

[ATTACH]28947[/ATTACH]

Här kommer en bild på den enda avkomman som har överlevt från ovanstående hane och och min hona. Vill försöka könsbestämma den för att köpa en partner till den. Vad jag kan se är ryggfenan ganska lång så jag tror att det är en hane....vad tror ni?

[ATTACH]28948[/ATTACH]
[SIZE=1]Ursäkta den dåliga bilden[/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
Det finns ju också väldigt många olika färgvarianter av paletterna. Kan man blanda dom hur man vill?
#398 - 28 mars 2010 10:12
Grym grym snygg bild på din hane :D!! hittade en paletthona som heter "nigerian green" igår till min "Nigerian Red" hane. Akvarielagret hade Nigrian red, MEN de ser inte ett dugg likt ut min min Red hona gjorde.
Så nu blir det snart bajsbruna bäbisar, för om manblandar röd och grönt får man brunt *hehe*
#399 - 28 mars 2010 12:46
Hehe..."skitkul" :p
#400 - 28 mars 2010 12:56
Får slänga in lite bilder på honom så du får se :)
#401 - 28 mars 2010 13:06
Ja, verkligen!!! Paletter är ju sååå vackra. Fortfarande en av mina favoritfiskar. Inte bara vackra, väldigt roliga att titta på också. När jag får mina skattepengar skall jag skaffa mig ett yngelkar.

Annons