Nytt 2215 brummar högt

#1 - 20 oktober 2010 12:40
Köpt ett nytt Eheim 2215 som lever om sjukt mycket. Brummar väldigt högt. Har kollat runt lite och folk föreslår att man ska byta impeller och annat men det kan ju inte behövas när ytterfiltret är nytt? Mitt gamla 2213 levde om, skramlade och tjuvsög luft men den hade ett annat missljud. Detta är ett dovt brummande som gör mig tokig. Om man utesluter luft - vad kan man då åtgärda på ett nytt filter? Har läst om folk som inte hör sina filter alls, detta brummar så man hör det till rummet bredvid.

Undrar också hur man får bort locket över impellern (den första biten skruvar man av men sen sitter det en bit till)?
#2 - 20 oktober 2010 13:28
den sista biten som sitter över impellern tar du bara bort och det sitter som en vinge som du greppar och lyfter upp den, inga gängor eller sånt! Det där med oljud är väldigt objektivt, det vissa tycker är ljudlöst tycker andra är högljutt osv. Min 2215 som står i garderoben lät också högt!
#3 - 20 oktober 2010 13:36
Hmm ingen aning, men min 2215 hörs inte det minsta faktiskt.
#4 - 20 oktober 2010 17:59
Va? Jag försökte ju lyfta och bända lite med skruvmejsel men den vingen satt som berget. Det är den biten som har ett hålrum in där gummigrejen i impellern ska in?

Jag tror inte att det här är normal ljudnivå faktiskt. Märkte också att när jag vände den upp och ner läckte den vatten vid oringen på ett ställe - vände min 2213 upp och ner men då läckte inget. Normalt eller inte?

Har vänt, skakat, lagt snett åt ena och andra hållet, vänt upp och ner, dragit kontakten och satt in igen ungefär 18.000 ggr -fipplat och hållt på men den brummar lik förbannat.
#5 - 20 oktober 2010 19:25
vickson skrev:
Va? Jag försökte ju lyfta och bända lite med skruvmejsel men den vingen satt som berget. Det är den biten som har ett hålrum in där gummigrejen i impellern ska in?

först vrider du den långsmala "grejen" ett snäpp sen är det ju bara att lyfta bort den (och i den sitter gummipluggen) under den sitter "en grej" till och den är det bara att lyfta upp! OBS!! Stor risk att du skadar delar på filtret om du använder verktyg.:(
#6 - 20 oktober 2010 22:06
Oki. Den var bara att lyfta alltså. Och jag som tog i tyckte jag. Jag tog jätteförsiktigt med skruvmejseln, försökte lite hävstångseffekt men det gick inget vidare.
#7 - 25 oktober 2010 10:13
Nu har det gått snart en vecka (6 dagar) och visst brummar det lite mindre men inte fan är det så att jag måste lägga örat på för att höra om det funkar. Den hörs om man är i vardagsrummet även om man inte sitter precis vid akvariet (har då ställt den på en skumkummiplatta och har en filt över pumpen). Är det godtagbart tycker ni som har en 2215 (eller annat ytterfilter iofs)?
#8 - 25 oktober 2010 10:31
Ehiem är kända för att ha dom mest tystgående filtrena och jag kan dock säga att alla mina ehiem har alltid varit knäpptysta..

Det värsta är att nu har du öppnat och hållt på och då gäller inte försäkringen /garantin och bytesrätten längre.

Men det är något som är galet och om du inte hade hållt på med filtret så skulle du ha bytat det direkt. vilket du inte kan nu
#9 - 25 oktober 2010 10:34
Majki01 skrev:
Ehiem är kända för att ha dom mest tystgående filtrena och jag kan dock säga att alla mina ehiem har alltid varit knäpptysta..

Det värsta är att nu har du öppnat och hållt på och då gäller inte försäkringen /garantin och bytesrätten längre.

Men det är något som är galet och om du inte hade hållt på med filtret så skulle du ha bytat det direkt. vilket du inte kan nu

Fast vadå öppnat och "hållt på"? Jag har tagit bort den första skruvmojängen och försökt försiktigt att få bort den där plattan men lyckades inte - då måste väl garantin gälla? Detta för att jag lästa nånstans här på zoopet att någon fått med en impeller där något satt åt fel håll trots att det var nytt, men det har jag alltså inte kunnat undersöka nu. Men det låter för mycket alltså och ska vara helt tyst?
#10 - 25 oktober 2010 10:45
Det är ju så att när man har garanti på något så får man absolut aldrig göra något själv. Då bryts allt sådant. Jobbat i affär med mycket sånt här..

Visst folk kan ju oftast pilla själv men då gäller det att man kan dölja bra så att det inte syns att man varit inne o pillat..

Men om du inte lämnat märken och dylikt efter dig. Så skulle jag lämnat in det och tagit ett nytt.

För det är just tystnaden ehiem är mest kända för.

Helt tyst är ju aldrig ett filter om man ska vara så exakt.. Men jag hör inte det alls när jag har akvariet 3-4 meter från soffan när jag kollar tv. Jag hör vibrationer om jag sticker in huvudet i skåpet inte annars
#11 - 25 oktober 2010 12:10
Jo det är klart, men jag har liksom inte hunnit göra något och mina försök att öppna den där mojängen har inte lämnat några spår. Det trista är att jag beställt filtret på nätet så det är liksom inte bara att gå in och visa upp - har mailat dem och frågat vad jag ska göra.

När jag sitter och kollar tv hörs det inte längre (det gjorde det i början). Nu hörs det ett lågt dovt muller om jag är där inne och allt är tyst. Störs inte av det förutom när jag tänker på det eller när jag skulle sova därinne med hunden som opererat tassen och inte fick hoppa upp och ner i sängen (så då sov jag på golvet på en madrass med henne).

Mja, jag kanske är för petig. Svårt att veta.
#12 - 25 oktober 2010 19:05
Jag har ett eheim 2080 som brummade på bra ibörjan - jag höll på attbli tokig men det gavsig gradvis och efter 6 veckor så var det nästan ljudlöst.

Ge det tid. Det är skillnad på dovt bakgrundsljud och rena missljud som kommer av att ngt halkat på sniskan.
#13 - 25 oktober 2010 22:12
vordf: tack för svar. Eftersom det blivit lite bättre på den här veckan får det lite mer tid med andra ord. Låter inte som att något halkat på sniskan utan mer ett brum, men ett enerverande högt sådant. :)
Bilagor:
#14 - 26 oktober 2010 04:48
Jag hade mitt i sovrummet - så hemskt är det. Alla frågorna man ställer sig, är det fel på mitt ex, fick jag verkligen ett ex som inte är tyst osv - jobbigt värre. Det kommer säkert lugna sig som sagt.
#15 - 18 november 2010 18:15
Jaha, tyckte det blev tystare och tystare men har ett karantänkar går bredvid där pumpen låter nåt så inåt h-e. Märkte idag att det är jättedålig stril på 2215 - efter 4 veckor!? Inte mycket smuts i filtret, slangarna ser ok. Skakade filtret och det är luft i så det måste smygdra luft nånstans. Har slanklämmor på insuget både vid karet och mot filtret - däremot inte vid dubbelkopplingen. Jag vet varken ut eller in. Hittills har det varit lika mycket strul med det här som med mitt begade 2213 - och det var ju inte det jag la ut pengar på. Mailade webaffären där jag köpte det för tre veckor sen men har inte fått något svar. Nån som har nån idé vad som kan göras?
#16 - 18 november 2010 19:08
Reklamera.... Har du kvitto kvar är det bara att gå tillbaka till butiken där den är köpt och få en ny!! Så vida den inte är mer än 1 år gammalt...

Lycka till.
#17 - 18 november 2010 19:12
prova även att ställa det på olika ställen trots skumgummi, mitt tips är annars som jeeli säger, Returnera
#18 - 18 november 2010 21:56
Icecoffee skrev:
prova även att ställa det på olika ställen trots skumgummi, mitt tips är annars som jeeli säger, Returnera

Ställa det på olika ställen trots skumgummi? Förstår inte?

Men jo, jag ska försöka få tag på dem. Igen. Trist bara när man handlat i webshop med allt krångel.
#19 - 19 november 2010 06:29
såg att du hade smygluft, antagligen det som låter.
Med olika ställen menade jag och min trötta skalla att du ska ställa det på en hård plan yta, och inte inuti någon möbel som kan ge resonans ;)
Vilken webshop. hoppas det inte är akvarieshop
#20 - 19 november 2010 09:35
Ah ok. Näe alltså, den låter även när det inte är luft i. Det är ett svagt brummande hela tiden.

Jo det är Akvarieshopen - varför är det inte bra?
Bilagor:
#21 - 19 november 2010 09:44
Ett enkelt sätt att fylla filtret när man har snabbkopplingar är att lägga det lutande med toppen ner och inloppet som högsta punkt.
Då kommer all luft att hamna precis vid inloppet, sedan öppnar man kranen och fyller på med vatten tills man ser att filtret verkligen är fyllt. Skulle det fortsätta komma in luft får du säkra med slangklämmor vid snabbkopplingen på utsugssidan. Hjälper inte det, kolla att alla o-ringar ser oskadade ut och verkligen sitter som dom ska.
#22 - 19 november 2010 09:47
Jag har mecklat och lutat och haft upp och ner och betett mig åt alla håll. Såg dessutom att det läcker lite när jag har det upp och ner. Det är nåt knas med filtret tror jag eftersom det inte slutat brumma trots att det är helt nytt, det drar luft och det läcker. Allt såg ut som det ska och sitter som det ska.
#23 - 19 november 2010 09:59
Om det läcker vatten och tjuvdrar luft är det något som inte är/sitter som det skall. Är du helt hundra på att o-ringen mellan canister och huvudet verkligen etter dom den skall även när pumphuvudet är monterat, smörj gärna o-ringen med vaselin så att det glider lite smidigare när du monterar filtret.
Kan du se var det kommer in luft om du lyser med en kraftig ficklampa på slangen? Har själv upptäckt ett luftläckage på ett filter på det sättet en gång.
#24 - 19 november 2010 10:05
akvarieshop är med på flera svartlistor, svårt med returer, skickar ut returnerade varor som nya m.m.
men om du vill returnera så önskar jag dig lycka till, dom har inget telefonnummer utan endast mail. detta gäller akvarieshop ej akvarieshopen flodströms vilka har nummer :)
#25 - 19 november 2010 10:13
Karon skrev:
Om det läcker vatten och tjuvdrar luft är det något som inte är/sitter som det skall. Är du helt hundra på att o-ringen mellan canister och huvudet verkligen etter dom den skall även när pumphuvudet är monterat, smörj gärna o-ringen med vaselin så att det glider lite smidigare när du monterar filtret.

Kan du se var det kommer in luft om du lyser med en kraftig ficklampa på slangen? Har själv upptäckt ett luftläckage på ett filter på det sättet en gång.

Nej hundra är jag inte nu men jag kollade allt noga dels när jag startade det och sen också när jag öppnade och kollade igenom allt. vasilin använde jag dock inte.

Icecoffee skrev:
akvarieshop är med på flera svartlistor, svårt med returer, skickar ut returnerade varor som nya m.m.

men om du vill returnera så önskar jag dig lycka till, dom har inget telefonnummer utan endast mail. detta gäller akvarieshop ej akvarieshopen flodströms vilka har nummer :)

Åhhhhhhhhhhhhhhh tack gode gud (så blev jag kristen på kuppen också haha), det är akvarieshopEN flodströms jag beställt av. Då kan man börja andas igen.
#26 - 12 december 2010 12:30
Ifall någon får liknande problem i framtiden och hittar tråden tänkte jag berätta att jag nu fått ett nytt pumphuvud som gått i nästan två veckor. Det är liiite bättre fart och låter liiite mindre men det är marginellt. Det suger dock inte luft vad jag märkt än och verkar hålla en jämnare fart. Men det är absolut inte helt tyst som vissa beskriver att det ska vara så lite oljud kanske man får räkna med?
Bilagor:
#27 - 12 december 2010 14:22
smörj in alla o-ringar med vit vaselin alt eheims silikonspray, luft som passerar en roterande impeller skapar kavitation och det låter illa, all filtermedia släpper luftbubblor de första veckorna och ju högre genomströmning desto kraftigare kavitation och större oljud.

en impeller, dess bussningar samt axel kommer med tiden att bli sliten varför regelbundna byten är nödvändigt för att säkerställa en säker drift, enklast kan detta kontrolleras genom en hastig okulär besiktning av impelleraxeln då om den är keramisk tillslut uppvisar spårbildning vilket kommer att orsaka ett skramlande missljud!
#28 - 12 december 2010 15:30
Tack för alla tips. Ska fixa vitt vaselin - nån speciell sort? Hur mycket kostar eheims silikonspray och var köper man den annars? Och finns det mer än en o-ring? Har bara hittat den runt pumphuvudet.
Bilagor:
#29 - 13 december 2010 04:01
sitter en vid anslutningen mellan motor och den inbyggda utblåspipen i locket men den behöver du inte bry dig om än på en 15-20 år, sätt fingret för insuget och lyssna av varifrån det suger luft!
#30 - 13 december 2010 11:09
Oki. Då ska jag fixa och smörja in oringen runt pumphuvudet i alla fall. Tack för alla tips!
#31 - 2 juli 2011 08:02
Jag kan bara instämma i vicksons klagan, jag körde igång ett helt nytt 2213 igår som ska användas som reaktor till co2, men den pumpen får jag sätta på timer eftersom den för ett fasligt oväsen oavsett vad man gör med den....:(

Annons