Nytt 180 liters akvarium

#1 - 11 december 2006 13:54
[SIZE=1]Jag har kollat in ett akvarium som heter Juwel Rio 180 liter där filter, doppvärmare, belysning och möbel ingår för 2500:- som ny.

Men jag har lite frågor om vad jag hade tänkt ha i akvariet. Jag är sugen på att endast köpa platy och neontetre-stim samt malar. Hur många fiskar i den klassen skulle jag kunna ha i ett sådant akvarium? Kommer ha mycket växter så det blir lummigt och fint samt många gömställen och grottor för dem.

Vad för andra fiskar kan annars kombineras med dessa två sorter (förrutom guppyn)

Tack för all hjälp!
Lina
[/SIZE]
#2 - 11 december 2006 15:03
jag tyckar du ska ha mycket växter om du har dem fiskarna jag skulle valt kardinaltetra istälet för neon 20 - 30 stycken skulle jag köpa platy :du kan väll börja med 3 hannar och 6 honor dem ynglar väldigt bra jag tycker nån mindre durami eller typ fjärlilciklider eller rengbågciklid skulle funka bra dock tar dem några platy yngel;) malar: typ anicistrus eller typ l 134 2-3 st, väldigt snygga ,eller siamensis eller vad dem heter och pansarmalar typ 8 st
#3 - 11 december 2006 18:56
Jag funderar också på att slå till på ett 180 liters Rio Juwel! Priset jag har fått ligger på över 3000 kr med möbel...var har du hittat ditt pris?
#4 - 11 december 2006 19:40
labebo skrev:
Jag funderar också på att slå till på ett 180 liters Rio Juwel! Priset jag har fått ligger på över 3000 kr med möbel...var har du hittat ditt pris?

I lokala djuraffären (zooab) här i stan :)
#5 - 11 december 2006 20:40
Över 3000?! För fanken, beställ paketet från Herkules istället. Ingen aning vad frakten kan gå på, men 2295:- skall de ha för själva paketet.
#6 - 12 december 2006 07:15
Leif Lotus skrev:
Över 3000?! För fanken, beställ paketet från Herkules istället. Ingen aning vad frakten kan gå på, men 2295:- skall de ha för själva paketet.

Jag har mailat dme och frågat vad frakt blir.. kanske tjänar man en hundring eller nåt... tror dock inte det men visst hade det varit skönt att få hem akvariet till dörren istället för att fixa med att hitta nån som kan köra
#7 - 12 december 2006 08:36
Raur skrev:
Jag har mailat dme och frågat vad frakt blir.. kanske tjänar man en hundring eller nåt... tror dock inte det men visst hade det varit skönt att få hem akvariet till dörren istället för att fixa med att hitta nån som kan köra

Har du nån hornbach i närheten brukar dom ha bra priser på detta kar också.
Man kan låna bil o släp av dom om jag inte minns helt fel....
Lycka till med ditt nya kar.
#8 - 12 december 2006 15:56
netweaver: Jo, man kanske skulle kolla in dem också :D

Blev ärligt talat lite överraskad att ett sådant kar med möbel var så pass billigt :D
#9 - 13 december 2006 00:29
Det billigaste alternativet:

Gå till Hornbach. De tar 1695,- för akvariet och 799,- för möbeln. Se till att du har med dig en utskrift från Herkules zoo där det står att de tar 2295,-, det är ditt bevis på att det finns en konkurrent som är billigare. Hornbach har lågprisgaranti vilket innebär att om man hittar någon billigare konkurrent så går de ner till samma pris och dessutom bjuder de på 10% av konkurrentens pris. 10% av konkurrentens pris är:

10% av 2295 = 229,50 Vilket betyder att du ska betala 2295,- minus 229,50 och det blir 2065,50 hos Hornbach. Det finns t.o.m. en räknare för detta på Hornbachs hemsida.

Sen vet jag inte om man dessutom kan få dem att ta hänsyn till att Herkules nu i december erbjuder 300,- presentkort om man köper ett Rio. Om Hornbach inte gör det så kan man ju hellre köpa akvariet på Herkules och få presentkort på 300,-. Om man bor hyfsat nära vill säga.

Vi hade redan köpt på Hornbach när vi upptäckte att Herkules zoo var billigare. Så jag mailade Hornbach:

" [FONT=Courier New]Hej![/FONT]

[FONT=Courier New]Jag har en fråga om lågprisgarantin. Jag köpte ett akvarium från er för två veckor sedan. Har inte packat upp det ännu, ett Juwel Rio 180 med möbel. Hos er kostade akvariet 1695,- och möbeln 799,- = totalt 2494,-. Nu hittade jag samma vara hos ett annat Göteborgsföretag (Herkules Zoo) för 2295,- och då får man dessutom ett presentkort för 300,- att handla fiskar och växter för! Nu känner jag ju för att lämna tillbaka akvariet och handla där istället! Eller kan jag tillämpa lågprisgarantin så här i efterhand, när köpet redan är genomfört?[/FONT]

[FONT=Courier New]Mvh Rebecka Mikkelsen"[/FONT]

[FONT=Courier New]Här är svaret jag fick:[/FONT]

[FONT=Courier New]"[/FONT][FONT=Courier New]Hallå Rebecka![/FONT]
[FONT=Courier New]Det är klart att vi tar akvariet och möbeln på Vår Prisgaranti. Som kund har Du alltid 30 dagar på Dig ifall Du hittar samma vara hos en konkurrent. Hos oss gäller att Du får varan för samma pris som konkurrenten, minus 10%. Det Vi behöver av Dig är kvittot från köpet och ett underlag för konkurrentens pris. T.ex. ett Reklamtryck, ett utdrag från en web-sida eller liknande. Något som styrker Konkurrentens pris. [/FONT]

[FONT=Courier New]Med vänlig hälsning[/FONT]
[FONT=Courier New]Magnus Lilleeng[/FONT]
[FONT=Courier New]Hornbach/Göteborg" [/FONT]

[FONT=Courier New]Lycka till! :D[/FONT]
#10 - 17 december 2006 08:37
Jag var på Hornbach idag och fick tillbaka 428,50. Det betyder att akvariet kostade 2065,50 på Hornbach. :D Jag hade med mig en utskrift från Herkules hemsida som bevis på deras pris.
#11 - 17 december 2006 09:59
Då ska jag göra precis det samma! Tack så mycket för tipset!

Annons