Nytt 180 L

#1 - 19 januari 2007 09:44
Har precis blivit med aquarium och vet egentligen väldigt lite

Aquarievattnet är 5 dagar gammalt (med ett par växter 4 dagar) och 3 malar och 10 glödbandstetror (3 dagar)

Har ett ytterfilter (som stängs av en timme per dag, jag har lite boklöv i aquriumet som ibland fastnar på insuget, detta eliminerar detta problem de faller av)

Ett fluval 1 filter i aquariet med diffusor går 6 h/dygn för lite luftning.Ytterfiltret ger lite cirkulation eftersom jag borrade en massa extra hål i utloppsröret var väl turbulent.

Vattenvärdena är

pH 7,2
KH 6
GH 14
NO3 25
NO2 0,2
Temp 25 gr (har en värmeslinga i grusbädden på 15 w så temperaturen pendlar mellan 24-26)

Kommentarer?

En tillsats av 3 mL HCl 1:10 gav 6,8 i pH (bättre eller sämre än 7,2?) antar att detta är mot naturen i aquariet och att pH går tillbaka till 7,2 inom en vecka

Är för mycket boklöv farligt i ett nytt eller för all del gammalt aquarium?

Kommer att byta 13L per dag så länge ung. 8%(vågar jag använda varmvattnet i ett hyreshus?) detta kalla vatten kyler ner vattnet med en halv grad men jag kommer att gå ner till ett byte per vecka (eventuellt dock 2x13L)

Jag sätter oxå till ett struket kaffemått salt (vanligt jodsalt, illa eller bra?) per 13 liter bytt vatten (är detta för mycket, onödigt eller farligt) har hört att det kommer att hjälpa när nitriten kommer om 2-4 veckor men har oxå förstått att jag har kanske tillsatt för mycket salt och kommer att minska tillsatsen till ett mått till 4x13 L

Kommentarer?

Förövrigt äter tetrorna fodret men malarna är lite överaktiva (vet ej vad detta betyder hitter de ingen näring eller?) men jag la ner en veckosten för de att slicka på som de också ratar. börjar blir orolig för det finns ju inga alger riktigt än för dem att äta.
#2 - 19 januari 2007 10:33
Du ska aldrig använda varmvatten för då finns det risk för fällningar från vttenledningarna.

Vissa säger att jod är dåligt, bäst att köra utan. En del malar är känsliga för salt.

Lägg ner algtabletter istället. Väckostenar kan mögla och är inet bra foder därför

Varför byter du så lite så ofta? (hur stort är karet?)

Att stänga av filtret så mycket som en timma kan vara skadligt doc för att bakterierna i filtret kan dö och sen så blir det som du startar upp akvariet på nytt efter varje avstängning.
#3 - 19 januari 2007 10:53
OK jag skall skaffa algtabletter bra tips tack :)

Har tänkt att göra större byten men ett byte om 2x13 L kyler ner 1 grad (vilket säkert är OK (vattnet är 12 grader) har inte lust att lagra massa vatten i lägenheten för att kunna göra större byten (blir liksom mindre jobb att byta oftare då ju)

Vill helt enkelt ha lite mindre och oftare byten i början för det finns ju 40 kg färskt (dock sköljt) grus, en rot och en hel del löv i aquariet (om detta nu verkligen är bra)

Kan ju sänka avstängningstiden till filtret till 1/2 h och skall göra detta nu.

180 L är karet som i rubriken,
#4 - 29 januari 2007 11:08
har varit borta en vecka och byter 3x13 L i veckan i fortsättningen med tillsats av salt (15 mL) mindre än tidigare och saltsyra 1:10 (15 mL) ,mitt kranvatten är lite basiskt.

Fiskarna trivs väldigt bra och jag ger väldigt lite mat (de verkar hitta i alla fall).

Min fråga som kvarstår är dock är Jod farligt som finns i saltet?
#5 - 30 januari 2007 14:00
Har nu efter exakt 14 dagar fått en tunn lätt vit hinna på vattenytan

Har ju en anseelig mängd löv (bok och ek) och lite skräp i akvariet (boknötskapslar etc.) typ motsvarande en full spann.

Kan det finnas risk att det kan bildas sporer (mögel) i akvariet och därmed toxiner eller är det helt normalt
#6 - 31 januari 2007 16:53
Ett akvarium på 180l ?

Hej!
Jag funderar på att köpa ett akvarium (mitt första) 80x45x50. Det måste isåfall vara specialtillverkat, så var kan jag - inom stockholm - hitta en billig och bra tillverkare?
försöker hitta en bra och sevärd sammansättning av fiskar, och undrar om dessa följande arter passar tillsammans i mitt kanske blivande akvarium (är det 180 liter?)
[FONT=Verdana][COLOR=#800080]http://www.goc.se/artregister.asp[/COLOR] (sök på: 1)GOC artlistor 2)Sydamerika Loricariidae-Plecos 3)L239, Blue panaque, Ancistrinae sp)[/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana][COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070[/COLOR][/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana]Kan jag plantera denna röda lotus, eller skymmer den akvariets andra växter, och måste man undvika täckglas då?[FONT=Verdana][COLOR=#800080]http://www.plantswap.se/forum/vaxter.php?t=105&order=DESC&mode=time[/COLOR][/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana][FONT=Verdana][/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana][FONT=Verdana]tacksam för svar:) /nybörjare[/FONT][/FONT][/FONT]
#7 - 31 januari 2007 18:14
Jag tänkte försöka svara lite på dina frågor(det var några) [;)]Om det blir oklart så är det bara att fråga igen jag numrerar svaren för att förekla det.

1, Vattenbyten varför så frekvent och så mycket i veckan? Det känns som om ditt akvarium inte kommer att få balansera sig och skapa en stabil bakteriekultur. Mindre frekventa byten funkar bättre i ett såpass stort akvarium med ytterfilter, du får ett mer naturligt akvarium.

2, Saltet skippa det, helt onödigt och på tok för mycket. Dessutom så kommer konsentrationen att stiga vartefter om du inte har en osmolator som ersätter avdunstat vatten med saltfritt vatten. Vid medicinering med salt så brukar man välja salt utan jod.

3, Du bör försöka eliminera behovet av att stänga av filtret, det finns en ytvattenrenare som tillverkas av fluval som funkar bra. Detta är bra av två orsaker du slipper stänga av filtret och du blir av med bakterierna på ytan som skapar ytfilmen du pratar om.
Ytterligare en orsak till att inte stänga av pumpen är att den rent mekaniskt inte mår bra av att slås på och av, dom är byggda för kontinuerlig drift.

4, Stabila vattenvärden är mycket viktigare än tidvis extermt korrekta, skippa att manipulera ph´t skillnaden är inte så stor och fiskarna mår bättre.

5, Skippa difusorn det är bättre att rikta pumpens störmmning mot ytan detta ger mer syre i vattnet. Om du har filtermateria i pumpen så låt den gå 24/7 annars ta bort materialet så kan du pulsköra.

NiXoN
#8 - 1 februari 2007 08:56
Hej!

Jag funderar på att köpa ett akvarium (mitt första) 80x45x50. Det måste isåfall vara specialtillverkat, så var kan jag - inom stockholm - hitta en billig och bra tillverkare?

försöker hitta en bra och sevärd sammansättning av fiskar, och undrar om dessa följande arter passar tillsammans i mitt kanske blivande akvarium (är det 180 liter?)

[FONT=Verdana][COLOR=#800080]http://www.goc.se/artregister.asp[/COLOR] (sök på: 1)GOC artlistor 2)Sydamerika Loricariidae-Plecos 3)L239, Blue panaque, Ancistrinae sp)[/FONT]

[FONT=Verdana][FONT=Verdana][COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070[/COLOR][/FONT][/FONT]

[FONT=Verdana][FONT=Verdana]Kan jag plantera denna röda lotus, eller skymmer den akvariets andra växter, och måste man undvika täckglas då?[FONT=Verdana][COLOR=#800080]http://www.plantswap.se/forum/vaxter.php?t=105&order=DESC&mode=time[/COLOR][/FONT][/FONT][/FONT]

[FONT=Verdana][FONT=Verdana][FONT=Verdana]tacksam för svar:) /nybörjare[/FONT][/FONT][/FONT]

Jo det bör vara 180 L men måtten låter inte speciellt special det borde gå att finna om det inte är några andra detaljer du vill ha.
#9 - 1 februari 2007 09:38
Nixon

Tack för tipsen, skall försöka ge fan i att pilla i akvariet i fortsättningen men det är lite svårt att låta bli men det får bli bara söndager i fortsättningen och jag kommer bara att byta 13 Liter (räknat på uttapppat vatten) då (blir strax under 10 %) PS Akvariet har tagit tevens plats och den har inte blivit utbytt ännu.

För övrigt så går jag bara i med 15 mL syra 1:10 i utbytesvattnet 13 L eftersom kranvattnet har pH 8 och då får det nya vattnet ett pH på runt 6.
Jag gjorde inte så i början dock.

pH i akvariet är 7+-0,2 så jag ser ingen skillnad att slå i vatten med pH 8 eller pH 6.

Har bara en liten fundering, eftersom min ljusramp sitter direkt på akvariet och denna är täckt med två luckor blir det ju inget utbyte av gaser mellan vattnet och mitt rum. Jag har ju en bra flora i akvariet typ ogräs (vattenpest)
och lite fiskar men finns det ingen risk med att "isolera akvariet"

Diffusorn jag har drar ner luft från mitt rum till akvariet (inkl luftrummet ovan)
#10 - 1 februari 2007 16:14
Samma system används av många, och det blir inte nog tätt för att kväva.
Samt så producerar växterna syre.
Om du vill reglera ph´t till 7 från 8 så kunde du egentligen köra med co2 och slå två flugor på en smäll;)växterna ser fina ut och växer som aldrig för ph ligger rätt konstant. En dyr lösning men de blir otroligt bra tillväxt.
#11 - 2 februari 2007 08:37
Tusen tack nixon

Då skall jag våga mig på att ta bort diffusorn på söndag (inte innan...), Egentligen stör den mig lite men jag var lite feg kanske.

Annons