Har precis blivit med aquarium och vet egentligen väldigt lite
Aquarievattnet är 5 dagar gammalt (med ett par växter 4 dagar) och 3 malar och 10 glödbandstetror (3 dagar)
Har ett ytterfilter (som stängs av en timme per dag, jag har lite boklöv i aquriumet som ibland fastnar på insuget, detta eliminerar detta problem de faller av)
Ett fluval 1 filter i aquariet med diffusor går 6 h/dygn för lite luftning.Ytterfiltret ger lite cirkulation eftersom jag borrade en massa extra hål i utloppsröret var väl turbulent.
Vattenvärdena är
pH 7,2
KH 6
GH 14
NO3 25
NO2 0,2
Temp 25 gr (har en värmeslinga i grusbädden på 15 w så temperaturen pendlar mellan 24-26)
Kommentarer?
En tillsats av 3 mL HCl 1:10 gav 6,8 i pH (bättre eller sämre än 7,2?) antar att detta är mot naturen i aquariet och att pH går tillbaka till 7,2 inom en vecka
Är för mycket boklöv farligt i ett nytt eller för all del gammalt aquarium?
Kommer att byta 13L per dag så länge ung. 8%(vågar jag använda varmvattnet i ett hyreshus?) detta kalla vatten kyler ner vattnet med en halv grad men jag kommer att gå ner till ett byte per vecka (eventuellt dock 2x13L)
Jag sätter oxå till ett struket kaffemått salt (vanligt jodsalt, illa eller bra?) per 13 liter bytt vatten (är detta för mycket, onödigt eller farligt) har hört att det kommer att hjälpa när nitriten kommer om 2-4 veckor men har oxå förstått att jag har kanske tillsatt för mycket salt och kommer att minska tillsatsen till ett mått till 4x13 L
Kommentarer?
Förövrigt äter tetrorna fodret men malarna är lite överaktiva (vet ej vad detta betyder hitter de ingen näring eller?) men jag la ner en veckosten för de att slicka på som de också ratar. börjar blir orolig för det finns ju inga alger riktigt än för dem att äta.