Nytt 102 liters med 2 gf (diverse frågor)

#1 - 6 april 2004 14:22
Hej,
För att skona våra två guldfiskar som vi haft några veckor i en skål (hemskt, jag vet) så köpte vi ett 102 liters akvarium med välvd framruta. Till detta akvarium köpte vi en Fluval 3plus pump/filter. Guldfiskarna är små, mellan 5-8 cm ca. Vi satte upp detta akvarium i lördags. Har grus (engelskt?) på botten, har förstått att många menar som så att man inte bör ha grus till guldfiskar pga att dels skitar guldfiskarna ner mycket och dels är en av de vanligaste dödsorsakerna att stenar fastnar i halsen på dem (eftersom de äter så mycket från botten). Har två växter men inte säker på vad de heter, kanske är det Echinodorus tenellus?
Nu till mina frågor.
1. Fullt eller mindre tryck? Tycker att det är bra tryck i min fluval 3plus i detta lilla akvarium. Orsakar relativt mycket strömmar i vattnet. Bör jag ändå köra pumpen på full styrka eller kan det var ok att minska utflödet något utan att påverka vattenreningen för mycket? Kan för mycket strömmar i vattnet irritera min små guldfiskar?
2. Vart rikta utblåset på pumpen? Nu har jag utblåset riktat så att den strömmar vatten längs med den bakre långsidan. I akvariebutiker tycker jag mig ha sett att de ofta riktar utblåste diagonalt ut i akvariet? Spelar detta någon som helst roll? Jag antar att strömmarna i vattnet kan påverkas av hur man riktar utblåset.
3. Jag använder luftregulatorn på min fluval 3plus. Mycket bubblor blir det. Om man tittar noga ser man att hela akvariet är fullt av massvis med små små bubblor. Men det är ok och det är så man vill ha det eller? Alla dessa bubblor skapar ju nästan ett litet grumligt utseende på vattnet? Eller kanske beror det jag upplever som grumligt på att vattnet ännu inte är 100% rent?
4. Vet att de första veckorna är kritiska med bakteriebalansen som håller på att bildas mm. Bör man göra mer frekventa vattenbyten i början för att minska den negativa effekten på fiskarna? Jag hade annars tänkt mig att byta ca 25 % varannan vecka.
5. Jag har ställt min doppvärmare på 24 grader, detta är väl ok för guldfiskar?
6. Ska köpa malar men inte gjort detta ännu. Funderar mellan två st ancistrus malar eller 1 st pansarmal. Ancistrusmalarna är kanske det bättre valet? De blir lite mindre också än en pansarmal?
7. Tänkte komplettera med någon växt till. Är vattenpest ok att använda ihop med guldfiskar eller blir det festmåltid? Kanske Javaormbunke?
8. Behöver man verkligen tillsätta dekloreringsmedel vid varje vattenbyte när man bor i norra Stockholm??

Många frågor blev det, men tack på förhand!

/M
#2 - 6 april 2004 14:33
Jag är ingen expert på guldfiskar men skall försöka svara lite iallafall:

1/ Jag kan tänka mig att de inte vill ha för mycket ös. Sikta på att få 2-3ggr akvariets volym / timma. Alltså mellan 200-300 l/timma. En fluval 3:a pumpar 700, så du bör kanske dra ner den lite om du märker att fiskarna får kämpa.

2/ Det spelar ingen större roll hur du siktar pumpen, det viktigaste är att du får ytan att röra sig, det är nämligen då som syre dras ner i vattnet. Ju mer ytan rör sig, ju mer syresätts vattnet.

3/ Du behöver inte använda bubbelgrejen, eller diffusorn som det kallas. Den är relativt meningslös.

4/ Du bör byta vatten kanske 20% 2 ggr i veckan nu första 2 månaderna. Senare kanske 30-50% varje vecka. Köp ett nitrittest och håll koll. Testa innan varje vattenbyte.

5/ Guldfiskar behöver ingen doppvärmare, men om du skall ha andra fiskar så kanske du bör ha en och då är 25-26 grader oftast lagom.

6/ Anscistrusar blir 15cm. Pansarmalar blir oftast mycket mindre. Däremot är ansistrusarna mycket bättre på att rensa alger... Vilket du än väljer så funkar det bra i ett 105 liters. Du kan ha både och om du vill.

7/ Växter kan jag inte ett smack om.

8/ Om du "forsar" i vattnet när du byter försvinner mycket klor. Diffusorn kan också ta bort en del om du väljer att ha på den. Skulle inte tro du behöver nått preparat. Använd så få preparat som möjligt. Men för säkerhets skulle kanske nån som bor i ditt område svara.

Hoppas du fick lite hjälp...
#3 - 6 april 2004 16:40
Flera källor på nätet föreslår en cirkulation på 10-12 gånger vattenvolymen i timmen, alltså betydligt mer än du har nu. Detta för att de är mycket syrekrävande och skitar ner mycket. Själv hade jag 700l/h i mitt 200l, men det var för lite, då en av de yngre slöjstjärtarna alltid höll sig i närheten av ytan för syrerikare vatten. Nu har jag i väntan i väntan på en cirkulationspump och ett extra filter kompletterat med 2 syrestenar (vet att syrestenar inte är en särskilt bra lösning, men det är temporärt) som blåser på rätt bra och fiskarna kippar inte längre efter andan. För att minska karuselleffekten så kan du skaffa ett strilrör och eventuellt borra fler och större hål. Rikta utblåset mot ytan för bästa syresättning.

Själv byter jag 25% i veckan, men skulle nog kanske byta ca 20% 2ggr i veckan första månaden och ha bra koll på nitriten.

24 grader låter okej, men jag skulle akta mig för att gå högre.

Jag hade otocinclusar med mina GF:ar men det visde sig vara mindre lyckat, då de gav sig på e av GF:arna för att suga på slemhinnan. Håll ett öga på dina algätare.

Javaormbunke, Anubias, javamossa och några andra arter funkar bra för mig. Det kan hända att Vattenpesten blir mat, men pröva du. Kostar ju inte mycket och lite grönt är bara bra i dieten.

Angående dekloreringsmedel skulle jag vilja säga "better safe than sorry"

Lycka till!

#4 - 6 april 2004 17:54
Ok,
Tack båda ni som svarat!!
Nu har jag tänkt ut ett gäng med nya frågor. ;-)
- Jag började omedelbart med ett 20% vattenbyte, trots att min guldfiskar är ganska små och att jag satte upp akvariet i lördags så var bottenskiktet redan relativt skitigt.
- En fråga angående rengöringen av gruset. Ska man enbart göra rent en del av gruset vid varje vattenbyte för att undvika att röra till bakteriebalansen för mycket? Eller ska man helt enkelt göra rent så mycket man hinner innan man tömt sin planerade vattenmängd? Ska man rengöra gruset vid varje vattenbyte? Även nu i början efter att precis satt upp akvariet?
- Hur ofta ungefär ska man rengöra filtret och pumpen? 1 ggr varannan vecka? Räcker det med att skölja rent filtret? Ska man skölja filtret i vanligt kranvatten eller i vattnet som man fått efter att ha tömt akvariet? Om jag förstår instruktionerna rätt så rekommenderas att man köper nytt filtermedia 1 ggr/varannan månad? Stämmer detta? Hur gör ni? Borde inte bakteriebalansen påverkas negativt om man byter ut hela filtermediat på en gång?
- Ska försöka hålla ett vattenbyte intervall på två 20%/vecka de första två månaderna ca enligt era rekommendationer.
- Bör man ha ett vattentest kit trots att man är nogrann med sina vattenbyten? Det är helt enkelt viktigt att regelbundet kontrollera vattenkvalitén om man vill öka oddsen för att lyckas med sina fiskar? Åtminstone innan akvariet stabiliserats?
- Angående pumpen fick jag lite olika bud här. Enligt Gustav rejäl cirkulation och enligt Zaphi lite mindre. Jag antar att detta också beror på hur befolkat akvariet är (samt med vilka arter). Sannolikt borde det gå bra med lite mindre genomströmning så länge som jag enbart har två mindre guldfiskar i mitt akvarium? Men jag satte faktiskt upp den på full styrka ikväll. Ändrade också utblåset till att riktas diagonalt vilket minskade karuselleffekten i akvariet. Kan man köpa ett så kallat "strilrör" i en vanlig akvariebutik eller är det någonting man enklast tillverkar själv? Är som sagt orolig för att vattenströmningen är i högsta laget för dessa relativt små guldfiskar.
/M
#5 - 6 april 2004 17:59
Gustav; heheh... är det verkligen sant att de satte sig PÅ dina guldfiskar?
kul..!
#6 - 6 april 2004 18:47
ViZir: Jo det är sant. Sög sig fast på sidan, varpå slöjstjärten givetvis ballade ur och försökte skaka bort "alg"-ätaren. Har hittills observerat detta på 2 av min 6 ottos. Har dock i efterhand läst att det har hänt andra, med diverse algätare just i kombo med slöjtsjärtar.

Mats: Fick även rekommendationen med hög cirkulation av Kramfors här på forumet, som vet en hel del om GF-relaterade saker. Jag tror inte du behöver vara rädd för att de ska åka omkring som löv i akvariet trots hög cirkulation om du bara använder ett strilrör. Detta går att köpa i de flesta akvarieaffärer eller så borde det vara ganska lätt att tillverka själv. Sök på forumet, har för att jag läst något om det innan.

Angående om att rengöra gruset, så tvistar folk ganska mycket om det här på forumet. Brukar dock allmänt sägas att GF skitar ner mer än många andra fiskar och att det därmed kan vara på plats att rengöra gruset. Det brukar synas (kanske inte än eftersom dina GF är små) tydligt med crap på botten och du kan iaf suga upp det du ser. Om du sen har växter karet så kanske det itne är för bra att röra omkring för mycket.

Skaffa gärna vattentester. Om du som jag anser dig vara nybörjare, så känns det mycket tryggare att kunna mäta problemen och inte upptäcka det på fiskarna efter de tar skada. Särskilt viktiga tester brukar anses vara Nitrit (NO2), pH och kH. Jag vet att dessa tester kostar skjortan och det går givetvis klara sig utan dem, men då får man gå på fiskarna som indikator på vattenkvaliteten. Jag köpte en Sera testbox från Aquaristikshop.com för ca 500:- som innehåller tester för Nitrit, Nitrat, Ammoniak/Ammonium, pH, gH, kH, Fe, Cu och Fosfat. Lite overkill kan tyckas, men rätt kul + att det kostade lika mycket som bara Nitrit, pH och kH kostar i Sverige. Köp INTE teststickor då dessa ger mycker svåravlästa och inte särskilt tillförlitliga resultat. Du har helt rätt i att vattentester är betydligt viktigare i ett nystartat kar än ett inkört. Ett alternativ är att ta med ett vattenprov till din lokala akvariebutik och be dem testa det åt dig. Vissa testar dock med teststickor och det är som sagt sådär. Lita heller absolut inte på att dina värden kommer att förbli bra, bara för att de var bra en gång. I ett nystartat kar kan det vara illa dagen efter (lärt mig den hårda vägen).

Filtret skall du definitivt inte rengöra för ofta, särskilt inte i början. Regör först när du märker att det blivit sämre tryck. I filtret sitter massor av nyttiga bakterier och om du misshandlar detta kan vattnet gå åt pipan. Skölj filtret i akvarievatten och gör det inte nitiskt rent. Om du bara har ett innerfilter kan det vara värt att tänka över att skaffa lite mer filtermassa framöver. Detta görs enkelt genom ett ytterfilter eller billigt genom ett hemmabyggt innerfilter med ett pumphuvud och filtermassa. Sök lite på forumet och du lär hitta en del.

Hoppas det går bra med din guldfiskar (läs: minigrisar). Verkligen roliga och intressanta fiskar. Jag är slöjtsjärtsbiten [:D]
#7 - 6 april 2004 20:31
Ja, Mats efter Guldfisk blir det Koi http://home.c2i.net/koikarpe/koi/england.html
Du har fått bra råd av de andra, vill bara lägga till lite av min erfarenhet.
Tänk bara på att det inte blir "strömt" i hela akvariet utan det ska vara en plats där de kan vila för natten där de inte ska behöva använda energi för att vara kvar.
När du köper 2 guldfiskar till så köp också ett filter till, ett ytterfilter, en snabb genomströmning i filtret kan aldrig ersätta en stor filteryta.
När filtret ska rengöras beror på vilken grovlek du har på filtermattan,i en grövre matta fylls inte håligheterna igen lika fort i gengäld har du mindre yta där nedbrytningsbakterierna har satt sig, med ett finare filter blir ytan större men håligheterna fylls lättare med s*it vilket kan göra att vattnet passerar vid sidan om filtret i stället för igenom alla håligheter, och du kan stolt säja "jag rengör bara filtret varje halvår" men hur har det renat vattnet.
Det bästa filtret har ett fint filter där fasta föroreningar fastnar som bara släpper igenom föroreningar som är löst i vatten som du kan rengöra varje dag utan att störa nedbrytningsbakterierna och en del där den biologiska nedbrytningen sker.
Med ett ytterfilter kan du ha en bit fin filtermatta på insuget.

Slamsug botten och avlägsna föroreningarna när du byter vatten, när de blir större måste du det.
#8 - 7 april 2004 07:32
Tack igen,
Kramfors:
- Du menar att jag behöver ett till filter?? Ett ytterfilter? Min Fluval 3plus ser ju ändå ganska stor och maffig ut i mitt relativt lilla 102 liters akvarium. Men filtermassan är för liten? Angående ytterfilter, är det ett sådant filter som man har stående på golvet eller i akvarieskåpet? Ett litet problem för mig kan bli att jag har akvariet stående på en byrå. Risk för platsbrist om den inte får plats under. För den ska väl stå en nivå under själva akvariet? Inte i jämnhöjd med akvariet?
- Har du någon tips på storlek, modell osv av ytterfilter? Dessa är väl rätt dyra? Över 1000 SEK varje fall?
- Blir det överdrivet att ha både ytter och inner filter samtidigt i mitt 102 liters akvarium? Räcker det i så fall med det nya ytterfiltret eller är innerfiltret kanske bra för syresättningen?
/M
#9 - 7 april 2004 08:37
Man kan aldrig ha för stor filtermassa och då kan man invända med att det blir aldrig fler nedbrytningsbakterier än det finns föroreningar varför ska jag då ha ett stort filter.
Det är så att i filtret blir det fasta föroreningar som tar plats från nedbrytningsbakterierna vilket gör att med ett större filter har bakterierna större yta att vara på.
De flesta som fortsätter med hobbyn köper ett större akvarium och då är det lika bra att köpa ett stort filter till det mindre akvarium man har.
Jag har stora filter till mina dammfiskar och har förfilter som tar bort de fasta föroreningarna så mitt filtermatrial där nedbrytningen av ammonium och nitrit sker de är alltid rena, om jag skulle skölja det materialet så blir vattnet nästan rent.
Utan jag spolar av material i förfiltrena varje vecka.

Du klarar dig säkert med det filter du har men när du köper ett till då är det läge att köpa ett avsett för ett större akvarium.

När du köper fler Guldfiskar så titta på Shubunkin den finns i olika färger och även "pärl" fjäll Sarasa Comet är röd/vit med långa vita fenor också snygg, den tycker jag är den snyggast Guldfisken.
#10 - 7 april 2004 09:23
Ok... tack!
Hmm, får väl se om jag köper ett till ytterfilter redan nu. Rent psykologiskt känns det lite som "overkill". Att investera så mycket i filter innan jag knappt kommit igång. Men å andra sidan ökar väl chanserna att jag ska lyckas med mitt akvarium. Med både ett stort innerfilter och ett yttefilter borde det verkligen bli rent kan man tycka. Speciellt med tanke på att guldfiskarna växer och skitar ner mycket.
Men om jag förstår dig rätt kan jag ändå välja att ha kvar mitt innerfilter i akvariet trots att jag köper ett ytterfilter?
Tack för tipset om guldfiskarna (Shubunkin och pärl fjäll Sarasa Comet). Jag har som sagt två guldfiskar i dag i mitt 102 liters. Om jag köper till även ett ytterfilter så bör mitt akvarium kunna hantera 3 guldfiskar plus 2 ancistrus malar? Fast å andra sidan om alla tre växer sig riktigt stora så blir det sannolikt för litet rent utrymmesmässigt ändå till slut?
#11 - 7 april 2004 12:56
Jag har 2 Guldfiskar en som i höstas var 40 cm men den går i 15 kubik på sommaren och 3 kubik vatten på vintern.
Jag har också en som är ett år det är en korsning mellan Sarasa Comet och Shubunkin men den grå/blå bottenfärgen försvan så den är röd och vit och den fick inte heller några långa fenor det är stora men inte som jag hade tänkt mig, så den blir väl kattmat,(skojar)det är nog någon som vill ha den.

Annons