Hej,
För att skona våra två guldfiskar som vi haft några veckor i en skål (hemskt, jag vet) så köpte vi ett 102 liters akvarium med välvd framruta. Till detta akvarium köpte vi en Fluval 3plus pump/filter. Guldfiskarna är små, mellan 5-8 cm ca. Vi satte upp detta akvarium i lördags. Har grus (engelskt?) på botten, har förstått att många menar som så att man inte bör ha grus till guldfiskar pga att dels skitar guldfiskarna ner mycket och dels är en av de vanligaste dödsorsakerna att stenar fastnar i halsen på dem (eftersom de äter så mycket från botten). Har två växter men inte säker på vad de heter, kanske är det Echinodorus tenellus?
Nu till mina frågor.
1. Fullt eller mindre tryck? Tycker att det är bra tryck i min fluval 3plus i detta lilla akvarium. Orsakar relativt mycket strömmar i vattnet. Bör jag ändå köra pumpen på full styrka eller kan det var ok att minska utflödet något utan att påverka vattenreningen för mycket? Kan för mycket strömmar i vattnet irritera min små guldfiskar?
2. Vart rikta utblåset på pumpen? Nu har jag utblåset riktat så att den strömmar vatten längs med den bakre långsidan. I akvariebutiker tycker jag mig ha sett att de ofta riktar utblåste diagonalt ut i akvariet? Spelar detta någon som helst roll? Jag antar att strömmarna i vattnet kan påverkas av hur man riktar utblåset.
3. Jag använder luftregulatorn på min fluval 3plus. Mycket bubblor blir det. Om man tittar noga ser man att hela akvariet är fullt av massvis med små små bubblor. Men det är ok och det är så man vill ha det eller? Alla dessa bubblor skapar ju nästan ett litet grumligt utseende på vattnet? Eller kanske beror det jag upplever som grumligt på att vattnet ännu inte är 100% rent?
4. Vet att de första veckorna är kritiska med bakteriebalansen som håller på att bildas mm. Bör man göra mer frekventa vattenbyten i början för att minska den negativa effekten på fiskarna? Jag hade annars tänkt mig att byta ca 25 % varannan vecka.
5. Jag har ställt min doppvärmare på 24 grader, detta är väl ok för guldfiskar?
6. Ska köpa malar men inte gjort detta ännu. Funderar mellan två st ancistrus malar eller 1 st pansarmal. Ancistrusmalarna är kanske det bättre valet? De blir lite mindre också än en pansarmal?
7. Tänkte komplettera med någon växt till. Är vattenpest ok att använda ihop med guldfiskar eller blir det festmåltid? Kanske Javaormbunke?
8. Behöver man verkligen tillsätta dekloreringsmedel vid varje vattenbyte när man bor i norra Stockholm??
Många frågor blev det, men tack på förhand!
/M