Nystartning av akvarium?Snäckor?

#1 - 24 mars 2011 12:10
Jag startade upp mitt akvarium i fredags och har låtit bakteriekulturen växa. Imorgon (fredag) tänkte jag att jag skulle införskaffa några fiskar. 4-5 st platys hade jag tänkt.

Ska jag vänta en månad efter jag har lagt i fiskarna tills jag kan köpa fler?

Ska jag göra vattenbyten under månaden?

Jag har hittat små små snäckor/undervattenssniglar som går på glaset (ca 2-3 st).

Är det normalt?

Hur kom dom dit? (sanden skulle jag gissa på, eller växterna)

Är det bra/Borde jag ta bort dom?

Ledsen för många frågor =) /mvh nicke nyfiken (iglosen)
#2 - 24 mars 2011 12:20
Hejhej! :)

Hur stort är karet?

Bakterikulturen kommer inte igång om det inte finns något som skiter i karet, så i med fisk nu ;)
Ja, sätt inte i fler än 4-5 fiskar den förta månaden. Det här är svårt, men TÅLAMOD lönar sig i slutändan :)
Du kan nog göra vb den här månaden också, vissa säger vänta några veckor, andra säger kör... men ca 30% varje vecka är lämpligt att byta.
Snäckor i karet är bra, de hjälper till att äta upp överbliven fiskmat och sånt som annar skulle ligga och ruttna i karet. De har säkert kommit med växterna, och de kommer att föröka sig. Blir de för många är det ett tecken på att du matar för mycket ;) OM de nu blir för många är det bara att börja plocka, men som sagt. Snäckor är BRA! :p
#3 - 24 mars 2011 12:45
Karet är på 60 liter (vet att det är litet men sa köpa större senare)

Jaha, så det är fiskarna som sätter igång bakteriekulturen :). Jag menade sådana flaskor man häller vätska i akvariet från början, för växter och för att ta bort farliga mineraler.

Tålamod är något jag behöver bättra på så detta är nog bara nyttigt för mig ;)

Skulle man kunna göra så att man bytte ut ungefär 5-10% av vattnet varje vecka den första månaden? Ska man ha i medel som tar bort farliga mineraler i vattnet man byter ut med? Och sånt som gör att växterna mår bra? (har för mig att man bara skulle ha i det i början)

Då får snäckorna stanna =). kan fiskarna äta upp dom? O.o
#4 - 24 mars 2011 12:54
Är karet på 60 l hade jag kanske bara nöjt mig med 3-4 platys i början :)

Sådana där bakteriekulturer på flaska har jag själv aldrig använt mig av, men även om du dumpar i sånt så behöver bakterierna mat (fikbajs) för att överleva. Så om man inte har i nån fisk hjälper inte bakteriekulturen så mycket heller.

Jag tycker nog du kan byta full mängd redan från början, 25-30%

Vattenberedningsmedel kan vara bra att använda om man har mycket klor i vattnet.

Sånt som gör att växterna mår bra? Växtnäring då eller? Inte nödvändigt tror jag, men det kan vara bra att skaffa snabbväxande växter som t.ex hornsärv eller vattenpest nu i början.

Det finns vissa fiskar som äter snäckor, t.ex kulfiskar eller botior, men platysarna rör dem inte. I alla fall inte i någon större utsträckning så det är inget att oroa sig för :)
#5 - 24 mars 2011 13:31
ok! tack för hjälp =)
Du har varit till stor nytta.
#6 - 24 mars 2011 13:46
Bara bra om man kan vara till hjälp för någon :) Lycka till med uppstarten! Du får starta en projekttråd om det! :)
#7 - 24 mars 2011 13:47
Det är troligtvis Vanlig skivsnäcka, så kallad Kanelbulle - Gyraulus acronius - du har. Den gör bara nytta - som städpersonal :)
#8 - 24 mars 2011 13:51
Midde skrev:
Det är troligtvis Vanlig skivsnäcka, så kallad Kanelbulle - Gyraulus acronius - du har. Den gör bara nytta - som städpersonal :)

Kan väl lika bra vara någon pysa som en kanelbulle :) oavsett sort är de nyttiga.
#9 - 24 mars 2011 14:06
Du får starta en projekttråd om det! [:)]

Ok, ska göra det =)

Det är troligtvis Vanlig skivsnäcka, så kallad Kanelbulle - Gyraulus acronius - du har. Den gör bara nytta - som städpersonal [:)]

härligt att ha lite kanelbullar i akvariet ;)
#11 - 24 mars 2011 18:08
Ja, det har du rätt i Miliimli. Jag får upp samma bild.
#12 - 24 mars 2011 18:30
Fixat!

Annons