Nystartat projekt ca150l SA med Ekolbakgrund

#1 - 11 augusti 2013 23:25
Hej alla, jag är ny här och börjar med att presentera mig lite. Eller mer om mitt akvarieintresse. Jag har följt denna sida sen i mitten av maj i år när jag fyndade ett akvarium när Djurmagazinet i Västerås tyvärr stängde.
Hade ett litet akvarium som 8-9åring tills det sprack ,för mycket sten& inget liggunderlag. Fick 1991 ett 100 L av en kompis. Hade små abborrar och en Faren i ca 1år tills det sprack under en förfest.:) Skaffade ett måttbeställt 360 L (hörn) 1994 som jag byggde bänk/belysning till. Hade Hanteciklider, Eldbukar m.m i början som senare blev sjuka efter 2 år och körde Palettciklider och Röd zebror bl.a. Sålde allt 1999 och har alltså nu börjat så smått igen. Har letat tips och tricks eftersom det hänt lite sedan 1999. Akvariet jag köpte var lite begagnat 150 L med en svart möbel och ljusramp från Wromak ?!. Frun vägrade svart möbel i matrummet så numer är den sobert vit sprayad.
Jag fastnade för 3D bakgrund men bestämde mig för att köpa en färdig ist för att karva och spackla. Bestämde mig för att chansa på endast innefilter i bakgrunden efter att ha läst olika beskrivningar. Valet föll på en Ekol 100cm från PWSS helt enkelt för att den var billigast. Tänkte först köra BTN Slimline och handlade även några såna samtidigt som akvariet. Läste tipset om blästersand och köpte det på Biltema. Tyckte dock att jag ville ha lite blandad struktur så jag hämtade en murarhink full från Badelundåsen/ Hökåsengropen i Västerås ;).
Silikonade dit liggunderlag och bakgrund mitt i sommaren och lät allt härda nån vecka. Bytte lysrör. Fyllde med grus,stenar, filter-matta, vatten och några växter och drog igång Eheim Compact pumpen. Nu har den gått i 2,5 vecka och det blev idag dags för fler växter samt att hämta de stackars testpiloterna från en bekants dotter som tröttnat.

Allt har gått bra men när jag som bäst höll på och planterade så började pumpen väsa. Det visade sig att att pumpen pumpat 1/4 av utrymmet bakom bakgrunden tom. Det satt några få blad på rasterna som störde insuget.
jag drog förstås ur pumpen direkt så den inte brann. När den var still så fylldes utrymmet igen ganska fort. Jag tog bort en bit matta för att sänka pumphuvudet ca 5 cm.
Det jag nu undrar om och är orolig för är att om insuget täcks igen och jag har ännu mer vatten som pumpas in framför bakgrunden (eftersom jag placerade pumpen 5cm lägre) då kommer vattnet över kanten. Vattnet var redan över täckglaset första gången det blev fel.
Jag vill ju varken ha vatten på golvet eller bränna pumpen. Nån som har nått tips?
#2 - 11 augusti 2013 23:41
Kul projekt, lösningen på ditt pump problem är att fixa så att vattnet rinner över bakgrunden innan det rinner över kanten (eller i ditt fall täckglasen).
Något som har hänt sen du höll på sist är att man har kommit på att det är slöseri med tid att låta akvariet stå utan fiskar, så fort man fått upp temperaturen så är det bara kasta ner piloterna så att filtret får något att jobba med.

För uppstart rekommenderar jag uppstart tråden som finns här och det finns även en artikel har jag förstått (jag hade ju redan min först burk igång när jag hittade hit så jag har inte läst så noga).
#3 - 12 augusti 2013 00:06
Puuh, tack för ditt svar Kristian. Jag vågade inte gå och lägga mig nästan. Såg nu är jag kollade att jag har en avrinning pga sne kapning av bakgrundens överkant. Det kommer att rinna över bakåt ca 7 mm innan det går över akvariekanten. Jag som var sur för att jag kapat snett.
Jag fortsätter att skumma igenom alla intressanta artiklar som finns. Men först ett par timmars sömn och första jobbdagen efter semestern.
#4 - 13 augusti 2013 03:35
Riktigt kul att få följa din tråd Stefan :D Speciellt eftersom du verkar komma från Västerås. Det har varit lite tunnsått med folk från Västerås här. Skrev ett PM till dig förut som du kan se lite till höger efter där det står Välkommen och sedan ditt alias högt upp på sidan under rubriken Aviseringar. Det är lätt att missa det när man är ny. Välkommen hit till Zoopet!
#5 - 13 augusti 2013 04:48
Jadu, motgångar har du ju haft iaf:p....
Välkommen hit:).
Ang. dina funderingar så bör du först fixa till så inte så mycket vatten försvinner från bakgrunden, i ditt läge är det läge att skaffa ett raster till. Avrinningen är inget du bör lita på hela tiden, utan ha som sista hjälpen:).
#6 - 13 augusti 2013 14:24
ansjo skrev:
Jadu, motgångar har du ju haft iaf:p....

Välkommen hit:).

Ang. dina funderingar så bör du först fixa till så inte så mycket vatten försvinner från bakgrunden, i ditt läge är det läge att skaffa ett raster till. Avrinningen är inget du bör lita på hela tiden, utan ha som sista hjälpen:).

Tack Anders, nja göra mer raster. Det sitter två från början på Ekol bakgrunden. Så det hoppas jag slippa.

Alt1- Jag funderade på om min Eheim Compact 600liter är för svag. Kanske måste byta till en kraftigare.
Alt2- Jag har hela baksidan proppad med grov Filtermatta. Kanske skall ta bort precis innanför rasterna och skapa ett hål med Biobollar av plast. Det var ju poppis för. Hade det i mitt ytterfilter i 360 liters akvariet jag hade typ år 95-99.

Då kommer ju kanske vattnet lättare igenom? vad tror ni. Lägger upp någr bilder på bygget ikväll när jag grillat färdigt ;-)
#7 - 13 augusti 2013 14:40
Ja det kan va bra att lämna det fritt bakom rastret. Ang. överrinningen på bakrunden så måste du testa om vattnet hinner rinna över den innan det rinner över akvariet, håll för insugen och prova. Om bakrunden är 7mm lägre än glaset så tror jag inte det funkar eftersom ytspänningen ställer till det... Jag hade liknande problem som du och jag kapade ur en bit på toppen av bakgrunden och klämnde dit filtermatta.
#8 - 14 augusti 2013 05:53
Klippte bort en bit av överkanten för att fixa bättre avrinning. Det verkar behövas vattnet vill inte komma igenom rasterna på smidigt sätt. Vattennivån är nästan kritiskt låg över pumpen som ni ser på bilden.Tog bort filtermatta vid ena rastret så där är det en tom yta på ca 20x10 cm med det fyller ändå inte på vatten genom rasterna snabbt nog. Se bild. (Varför blir bilden åt fel håll förresten?)[ATTACH=CONFIG]63301[/ATTACH]
Akvariet fick ett vattenbyte och en omplantering igår fram med Svärdsplantorna i ljuset och åt sidan med Anubis. Väldigt pilligt att knyta fast växter med fiskelina Ett nytt Lysrör samt lite växtnäring. Nu borde det börja växa lite bättre också.

Ska nog prova att ta bort filtermatta innanför det andra rastret också. Funkar inte det blir det att göra kuber av filtermattan eller att hitta nån bioboll eller makaron lösning.

Annons