Hej alla, jag är ny här och börjar med att presentera mig lite. Eller mer om mitt akvarieintresse. Jag har följt denna sida sen i mitten av maj i år när jag fyndade ett akvarium när Djurmagazinet i Västerås tyvärr stängde.
Hade ett litet akvarium som 8-9åring tills det sprack ,för mycket sten& inget liggunderlag. Fick 1991 ett 100 L av en kompis. Hade små abborrar och en Faren i ca 1år tills det sprack under en förfest.:) Skaffade ett måttbeställt 360 L (hörn) 1994 som jag byggde bänk/belysning till. Hade Hanteciklider, Eldbukar m.m i början som senare blev sjuka efter 2 år och körde Palettciklider och Röd zebror bl.a. Sålde allt 1999 och har alltså nu börjat så smått igen. Har letat tips och tricks eftersom det hänt lite sedan 1999. Akvariet jag köpte var lite begagnat 150 L med en svart möbel och ljusramp från Wromak ?!. Frun vägrade svart möbel i matrummet så numer är den sobert vit sprayad.
Jag fastnade för 3D bakgrund men bestämde mig för att köpa en färdig ist för att karva och spackla. Bestämde mig för att chansa på endast innefilter i bakgrunden efter att ha läst olika beskrivningar. Valet föll på en Ekol 100cm från PWSS helt enkelt för att den var billigast. Tänkte först köra BTN Slimline och handlade även några såna samtidigt som akvariet. Läste tipset om blästersand och köpte det på Biltema. Tyckte dock att jag ville ha lite blandad struktur så jag hämtade en murarhink full från Badelundåsen/ Hökåsengropen i Västerås ;).
Silikonade dit liggunderlag och bakgrund mitt i sommaren och lät allt härda nån vecka. Bytte lysrör. Fyllde med grus,stenar, filter-matta, vatten och några växter och drog igång Eheim Compact pumpen. Nu har den gått i 2,5 vecka och det blev idag dags för fler växter samt att hämta de stackars testpiloterna från en bekants dotter som tröttnat.
Allt har gått bra men när jag som bäst höll på och planterade så började pumpen väsa. Det visade sig att att pumpen pumpat 1/4 av utrymmet bakom bakgrunden tom. Det satt några få blad på rasterna som störde insuget.
jag drog förstås ur pumpen direkt så den inte brann. När den var still så fylldes utrymmet igen ganska fort. Jag tog bort en bit matta för att sänka pumphuvudet ca 5 cm.
Det jag nu undrar om och är orolig för är att om insuget täcks igen och jag har ännu mer vatten som pumpas in framför bakgrunden (eftersom jag placerade pumpen 5cm lägre) då kommer vattnet över kanten. Vattnet var redan över täckglaset första gången det blev fel.
Jag vill ju varken ha vatten på golvet eller bränna pumpen. Nån som har nått tips?