Nystartat och disigt

#1 - 12 januari 2006 13:47
Jag har precis köpt ett 54L kar med Elite Stingray 15 och Elite doppvärmare. Sen har jag köpt grus som jag lade i (10 kg). Efter det så fyllde jag på med vatten.

Problemt jag undrar över är att det är så himmla disigt i vattnet. Påminner om det vita dis man kan se i vattenglas när man precis fyllt på. Jag undrar om det är det jag har och om det försvinner med tiden (i så fall hur länge)? Är det några problem att köpa växter och stoppa ner när det är så disigt?
#2 - 12 januari 2006 13:50
om du söker här i forumet så kommer du att få fram 1000 svar om de ..
det är helt vanligt att vattnet är disigt i början. kommer troligen från sanden eller så kan de vara väldigt mycke luft i vattnet,, ha lite tålamod så ska vattnet allt bli klart..
du tvättade sanden innan du la de i karet väl??
#3 - 12 januari 2006 14:02
Jodå jag tvättade gruset, hinken blev alldeles brunaktig. Nej du har rätt, det är antagligen för mycket luft i vattnet. Jag ville bara vara säker så jag inte tar kål på några nyinköpta växter eller senare några firrar. Men ungefär hur lång tid tar det? Undrar så jag vet när jag kan börja oroa mig för annat.
#4 - 12 januari 2006 14:05
kan ta allt från nån timme til några dar i vissa fall. växterna tar nog ingen skada av de. ha gärna i vattenberedningsmedel oxå, och va noga med o kolla så du inte har eller får nitrit i nu ibörjan.
köp ett nitrit test om du inte har de,, tillsätt nitrivec nu i början för att undvika de och va väldigt försiktig för o sätta i för mycke fisk i början.
#5 - 12 januari 2006 14:13
Hur mycket kostar ett sånt där test och medel då? Jag tänkte fylla på fisk gradvis (är student så ekonomin tillåter inte annat). Tänkte börja med Skäggmunsmal, kampfisk och slöjstjärt. Räcker det med en mal eller ska man ha flera?
#6 - 12 januari 2006 14:16
runt en hundring för testet o vattenberedningsmedel o nitrivec kostar mellan 50-100kr flaskan..
vänta du med algätaren ett tag för de finns ju ingen mat (alger) till han än.
o köp bara ett par fiskar i början i ett sånt litek kar, risken är hög att du får nitrit annars,,
#7 - 12 januari 2006 14:17
Det är inte alltid du behöver några beredningsmedel för visso. Om du inte vill lägga massa pengar på det så kan du istället ta det väldigt lugnt. Låt karet gå någon vecka innan du släpper i några få fiskar, och fyll sedan på väldigt försiktigt under de kommande veckorna.
Vågar dock inte råda dig till att inte använda beredningsmedel, beror helt på hur vattnet är där du bor. Har du kanske någon granne som har akvarium som kan ha koll på det?
#8 - 12 januari 2006 14:22
förvisso kan man göra på de viset men om man e nybörjare så är de nog bättre o använda medel som är lämpade för nystart av akvarium.
nu vet ju inte ja om han /hon är nybörjare men eftersom personen i fråga frågade hur man skulle göra vid uppstart så antar ja att han/hon inte har hållt på i tio år

ja har gjort själv som du säger helt utan medel med bra resultat men ja tycker de är tryggare med medel
#9 - 12 januari 2006 14:39
Tackar för tipsen. Då jag kommer ta det väldigt lugnt med fiskar i början på gund av ekonomi så kanske jag börjar med att kolla med ett test. Behövs det meddel så köper jag det då. Vad tycker ni om det?

MVH Fredrik
#10 - 12 januari 2006 14:47
sätter du i fisk från början i ett nystartat kar utan nitrivec så är risken väldigt stor att du får nitrit.
ja tycker i alla fall att du ska köpa nitrivec så fiskarna inte dör för dig.
men skulle du få nitrit så kan du få bort de med några rejäla vattenbyten
#11 - 12 januari 2006 14:53
Jag tänkte vänta någon vecka med att sätta i fisk (rättare sagt tills den 25). Tänkte börja med att fixa lite växter och sånt först. Om man får nitrit, hur stora vatten byten ska man göra då? Runt 50% eller?
#12 - 12 januari 2006 15:11
ok. ja du kan göra 50% vattenbyte. mät sen nitrithalten efter ett tag. ka´nske kan göra de två gånger om dan.. du ska helst inte mata fiskarna under tiden du har nitrit.
men tillsätter du nitrivec från början och matar sparsmat och inte har i för mycke fiska så kommer de att gå bra förhoppningsvis
#13 - 12 januari 2006 15:15
[quote=Håberget]Hur mycket kostar ett sånt där test och medel då? Jag tänkte fylla på fisk gradvis (är student så ekonomin tillåter inte annat). Tänkte börja med Skäggmunsmal, kampfisk och slöjstjärt. Räcker det med en mal eller ska man ha flera?[/quote]

Jag måste bara få påpeka några saker.
Kampfisken vill ha ganska varmt i vattnet till skillnad från guldfisken som vill ha det betydligt svalare för att trivas.
54 liter är också för lite för både slöjstjärt och skäggmunsmal (de vill ha 120 respektive 250 liter) Jag har två skäggmunsmalar i mitt 110 liters (dock små än) och det funkar väl, men 54 liter är nog för lite.

En kampfisk går dock bra :) Som algätare kanske du kan ha räkor eller vattensniglar? (Ampullaria)
#14 - 12 januari 2006 15:33
bra sagt ;)

Annons