KH sa killen i affären att det behöver jag inte mäta för det är så pass bra vatten här i Västerås.
pH har jag just nu ca 7.4.
Anledningen till att jag frågade är att ju mjukare vatten desto lättare att sänka pH. Men är vattnet för mjuk blir det risk för pH-crash. Ett KH på 4 skulle vara idealiskt för de fiskarna du vill ha, men det kan även funka med KH 3. KH under 3 är inte bra i ett akvarium.
Bakterierna tillförde jag i torsdags, behöver jag alltså köpa nytt medel eller kan de ha överlevt?
Tyvärr! Bakteriekultur ska man börja tillsätta högst 2 dygn innan de första fiskarna flyttar in. Sen får man fortsätta tillsätta lite varje dag i minst 10 dagar (dosering står i instruktionerna), men man kan med fördel fortsätta så länge det finns nitrit i vattnet. Man kan även överdosera bakteriekultur utan problem.
Vet inte hur det funkar med att tillsätta gammalt material, jag har ett ytterfilter RenaFilstar xP3 som ska funka upp till 600L med flöde 1350L/h.
Där i finns nu ett microfilter samt BioChem Zorb. Ett fack är ledigt för valfri fyllning.
Det är förstås filtermaterial för biologisk filtrering som du ska flytta över till ditt filter. Om du använder samma filtermaterial kan du blanda det gamla med ditt nya. Det som händer är att du då får en del bakterier, vilket ger dig en bättre start. Jag köde med både gammalt filtermaterial och bakteriekultur och det funkade. Nitriten nådde aldrig skadliga nivåer.
Tänkte ev. köpa neontetror nu då de även klarar ett högre pH, men de är ju tyvärr inte värst skräpiga, ska jag välja nåt annat istället som jag sen ger bort?
Du behöver inte börjar med fiskar som skiter extra mycket för att få igång bakterierna. Alla fiskar skiter och andas, vilket resulterar i ammonium/ammoniak som bakterierna behöver. Så du behöver inte skaffa några andra fiskar än dem du vill ha.
Tänk bara på att vid pH över 7 omvandlas ammoniumet till det mycket giftiga ammoniak och med tanke på att ditt pH är över 7 borde du även beväpna dig med ett ammonium/ammoniak-test. Ammoniak bildas innan nitriten. Så här ser det ut:
http://www.bestfish.com/newtank3.html
Kanske metallpansarmal är en bättre fisk att börja med? Tänkte ha ca 5-6 st totalt. De tycks också klara ett högre pH.
Svarta neontetror som du tänkte ha är relativt tåliga och klarar pH upp till 7.5 utan problem. Jag är lite skeptisk till att börja med malar eftersom jag har hört att vid ammoniak och nitrit kan dessa finnas i något större koncentrationer vid botten.