Artikeln om mollyhotellet finns här
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=431&Itemid=206
Jag har startet mina kar med eremiter och sniglar ganska snabbt även med färskt vatten. Detta förutsätter att du använder någon typ av startkultur för nitrifikationen, typ nitrivec samt använder dig av biologisk filtrering. Det är viktigt att du vet att mitt sätt att starta ett saltvattenskar skiljer sig ganska mycket från det som är vedertaget bland saltvattensakvarister. Min filosofi kan du läsa i artikeln ovan - den vedertagna kan du läsa på saltvattensguiden.se
Idag startar jag alltid mina kar typ som dag 1 - vatten plus ett tetrapreparat som heter bactozym. Dag 2 eller 3 LS samt städpatrull. Är du osäker så ta bara någon eremit och snäcka. Viktigt att veta är att snäckor kan dö ibland utan att det är fel på vattnet - har du få eremiter i då så får du ta upp de döda eftersom de snabbt kan förpesta vattnet. I samband med introduktionen av levande så tillsätter jag 20 ml / 100 liter vatten av nitrivec varje dag i 3 veckors tid (andra nitrifikationspreparat går också bra - de brukar vara likvärdiga). Jag introducera en tålig fisk (fröken eller odlad clown) dag 3 eller 4. Matningen görs ytterst sparsamt och jag brukar använda djupfryst artemia - endast ett tiotal stycken varannan dag den första veckan. Ser allt bra ut så brukar jag gå över till att mata varje dag efter ca 8-10 dagar. Har jag gott om eremiter så brukar jag lägga i en maltablett (hoppa över artemian den dagen) kanske var 5 dag i början. Efter 7 dagar brukar jag dosera ytterligare en dos bactozym. Jag brukar också lägga i en knivsudd kaliumnitrat efter 5-6 dagar.
Denna metod förutsätter bakterifilter och startkultur.
Vad gäller pumpen till Molly så bytte jag ut den mot en 1000 liter EHEIM power compact. Du kan använda den medföljande pumpen i början.
Läs igenom artikeln jag refererade till och prata med andra folk och välj den uppstartmetod som passar dig.
MVH Lasse
PS
Jag tror Johan användt sig av något liknande i sin start plus att han hade en Caulerpa (makroalg) med. Vill du använda en makroalg så är rödalger kanske ett bättre alternativ - lättare att ta bort sedan.