Nystartat nanokar

#1 - 14 september 2007 15:28
Nu är även jag på väg att dra igång ett nano-kar. Börjar bli lite av en fluga verkar det som! Det är ett 80-liter Mollyhotell som är moddat med fyra 36W 6400k lysrör samt en LED-lampa som nattlampa.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag ska göra med filterkammarna. Har tre stycken och tänkte ha vanligt skumfilter i den första där avrinngen sker. Sen är frågan vad som ska ned i de övriga. Hade tänkt fylla fack 2 med biobollar, massa biobollar blir det. I fack 3 vet jag inte...antagligen ingenting. Eventuellt slänga ned lite LS i något fack. Skulle det funka? Har hört att man skall vara försiktig med filtereringen och inte ha för mycket.

Mvh Thomas
#2 - 14 september 2007 17:32
Enligt många saltvattensakvarister så är filter bara av ondo. Jag tillhör inte dem, speciellt inte när jag kör skummarlöst. Jag gillar ordentligt tilltagna filter och bra fart igenom dem. Titta hur mina filter var uppbyggda i min artikel om mitt Molly.

En liten rättning till mitt svar i en av mina trådar till dig Havre ang. belysningen. Jag var inte medveten att du hade den kraftiga belysning (4 x 36 watt) När jag startade mitt så hade jag bara 2x36 watt. Vet inte om det blir annorlunda - å andra sidan så hade mitt Red Sea 110 watt och jag körde fullt ös direkt. Om du har möjlighet att köra 2x36 watt 8 timmar och till en början toppa med ytterligare 2x36 watt fyra timmar mitt i så skulle jag nog personligen göra så till en början. Om inte annat för att minska värmen.

MVH Lasse
#3 - 14 september 2007 17:39
Jag hittade bara Clown och Red Sea, är det clown tråden du menar att jag ska titta på? Jag har original pumpen så antar att jag antingen måste uppgradera den eller skaffa en till i första facket.

Men makaroner skall man väl hålla sig undan ifrån?

Jag hade inte det från början utan har fixat till det nu i efterhand. Då ska jag bara köra två i början, jag har nämligen kopplat de två och två så jag har möjlighet att köra dem separat.
#4 - 14 september 2007 17:48
Tänkte köpa LS imorgon men undrar om jag samtidigt kan köpa eremiter och sniglar. Såg att du gjorde det till ditt clownhotell men då hade du väl lite inkört vatten i karet. mitt kommer att vara helt nystartat, överlever några städare ändå?

Mvh Thomas
#5 - 14 september 2007 20:41
Artikeln om mollyhotellet finns här

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=431&Itemid=206

Jag har startet mina kar med eremiter och sniglar ganska snabbt även med färskt vatten. Detta förutsätter att du använder någon typ av startkultur för nitrifikationen, typ nitrivec samt använder dig av biologisk filtrering. Det är viktigt att du vet att mitt sätt att starta ett saltvattenskar skiljer sig ganska mycket från det som är vedertaget bland saltvattensakvarister. Min filosofi kan du läsa i artikeln ovan - den vedertagna kan du läsa på saltvattensguiden.se

Idag startar jag alltid mina kar typ som dag 1 - vatten plus ett tetrapreparat som heter bactozym. Dag 2 eller 3 LS samt städpatrull. Är du osäker så ta bara någon eremit och snäcka. Viktigt att veta är att snäckor kan dö ibland utan att det är fel på vattnet - har du få eremiter i då så får du ta upp de döda eftersom de snabbt kan förpesta vattnet. I samband med introduktionen av levande så tillsätter jag 20 ml / 100 liter vatten av nitrivec varje dag i 3 veckors tid (andra nitrifikationspreparat går också bra - de brukar vara likvärdiga). Jag introducera en tålig fisk (fröken eller odlad clown) dag 3 eller 4. Matningen görs ytterst sparsamt och jag brukar använda djupfryst artemia - endast ett tiotal stycken varannan dag den första veckan. Ser allt bra ut så brukar jag gå över till att mata varje dag efter ca 8-10 dagar. Har jag gott om eremiter så brukar jag lägga i en maltablett (hoppa över artemian den dagen) kanske var 5 dag i början. Efter 7 dagar brukar jag dosera ytterligare en dos bactozym. Jag brukar också lägga i en knivsudd kaliumnitrat efter 5-6 dagar.

Denna metod förutsätter bakterifilter och startkultur.

Vad gäller pumpen till Molly så bytte jag ut den mot en 1000 liter EHEIM power compact. Du kan använda den medföljande pumpen i början.

Läs igenom artikeln jag refererade till och prata med andra folk och välj den uppstartmetod som passar dig.

MVH Lasse

PS

Jag tror Johan användt sig av något liknande i sin start plus att han hade en Caulerpa (makroalg) med. Vill du använda en makroalg så är rödalger kanske ett bättre alternativ - lättare att ta bort sedan.
#6 - 15 september 2007 08:07
Jag har diskuterat uppstarten med ett antal andra erfarna saltvattensakvarister och de ligger i linje med din metod för uppstart. Därför har jag stort fortroende för denna typ av uppstart, och mitt sunda förnuft säger mig att det inte är omjöligt.

Jag kommer utan undantag att använda mig av diverse bakteriekulturer, de är lika självklart som vatten i ett nytt akvarium för mig.

Jag kommer dock att vänta med fisken någon vecka, måste dels bestämma vad jag ska ha, men främst låta LS och bakterierna växa till sig ordentligt. Behöver dessutom koncentrera mig på att klara av alg attacken som kommer efter ett par dagar, kan inte ha en fisk som kan störa vattenvärdena att oroa mig för då.

Vad är din inställning till att ha LS i i fack 1, skumgummi i fack 2 och i fack 3 biobollar?

Blir hursomhelst endast uppstart av karet med vatten idag, får bli LS och städare på måndag så jag inte skynder för mkt!

Mvh Thomas
#7 - 15 september 2007 09:17
Jag brukar ha biobollar i fack 1, skummgummifiltrering i fack 2 (titta gärna på min lösning i min artikel - den medför ett horisontalt flöde genom hela filtermadrassen - inte bara nerifrån och upp). Eventuell LS brukar jag placera direkt före returpumpen. Detta för att en överproduktion av smådjur i LS då automatiskt pumpas ut i akvariet.

Men det finns många sätt att flå en katt så använd det sätt som du tycker verkar bra - för bakteriefunktionen spelar det ingen större roll. Min uppställning tillåter också att du kan "krama" skumgummit då och då och få ut bakterier till dina koraller.

Algexplosionen är inte totalt nödvändigt att du väntar dig. Har du tillräckligt med städare (speciellt eremiter) så hålls det ordentligt rent. I mitt clown har jag nu provat med 6 eremiter (fyra blåbenade och 2 rödbenade) samt 4 snäckor. Än efter 7 dagar ser jag ingen alginvasion. Såg lite brunt på sanden igår kväll - idag vit igen. Samma erfarenheter från starten av mitt Red Sea Max. Orsaken till detta tror jag är dels antalet eremiter/snäckor samt att jag använder Tetras Bactozym. Det är ett prep som tillför andra bakterier (och enzymer) till vattnet än de normala nitrifierarna. Vad som oftast händer i en uppstart är dessutom en cyanoblommning någonstans vid dag 7-8. Vid min start av Red Sea:n så tog jag i en knivsudd kaliumnitrat på dag sex. Orsaken är att fosfor/kvävebalanse blir lätt i obalans i ett nytt kar och tillsatsen av nitrat främjar de normala algerna (grönalger) som i sin tur äts av städarna. Cyanoblommningen förekom inte överhuvudtaget i den starten. Fortfarande om jag ser tendenser till cyano i karet så tillsätter jag lite nitrat och sedan brukar det vara lugnt. I en start använder jag mig ofta av djupfryst artemia och där verkar det som fosforn "löses" ut mycket snabbare än kvävet. Vid normal drift är det klokt att använda någon typ av högproteinfoder - då brukar fosfor/kväve balansen justera sig själv.

Om du startar "fisklöst" men med städpatrull så skulle jag köra in bakteriekulturen (nitrifieringskulturen) redan från dag 1 och på dag 3-4 (om det ser hyfsat ut) ge eremiterna en eller en halv vanlig maltablett av det gröna slaget.

MVH Lasse
#8 - 15 september 2007 09:37
Känner mig väldigt korkad men förstår inte riktigt hur de gamla bottenplattor hjälper till att föra vattnet horisonellt genom filterpatronen... Är det som "hyllor" som skjutsar vattnet genom? Såg att du inte gjorde om orignal avskiljaren mellan fack 2 och 3 men kan inte se om du gjort något med den mellan 1 och 2.

Kanske ska åka och titta på det där Bactozym. Jag har nu Sera nitrivec och Nutrifins vattenberedningsmedel vilket fungerar även för nystart av salt. Dessutom har jag skaffat ett medel med spårämnen och kalcium (om framtida invånare kommer behöva det). Är det något med du anser man bör ha?
#9 - 15 september 2007 16:50
Jag avser de plattbitar jag lagt i fack två. Det facket får sitt vatten från en spalt nedertill. Den första biten bottenfilter är lagd vertikalt mot väggen mellen fack 1 och 2 så att det blir ett litet utrymme mellan avskiljaren och yttre delen av plattan. Den går hela vägen till botten. Vattnet från fack två går över till fack 3 på ovansidan. Plattan mot den skiljeväggen går också från botten med ett litet mellanrum till skiljeväggen mellan fack två och tre. (de två platterna ligger så att "ovansidan" vetter mot varandra. Filterpatronen är klämd mellan plattorna. Vad som händer är att vattnet från fack 1 går in i botten och ställer sig som korresponderande kärl mellan fack 1 och spalten mellan "ovansidan" av plattan. Likaså händer det mellan den andra plattan där vattnet tvingas upp för att rinna över till fack 3. vattnet kommer att ta snabbaste (och lättaste vägen) över och det innebär att det blir en horisontal strömning över den inklämda patronen.

Det är svårt att förklara med ord så nedanstående teckning kanske hjälper

[CENTER][attach]7628[/attach][/CENTER]

Det jag den sista tiden gjort är att jag ersätter avdunstat vatten med sk "Kalkwasser". Jag tar två teskedar kalciumhydroxid och lägger i en två liters Pet flaska. Fyller på ända upp med osmosvatten. sätter på korken (obs ingen luft) skakar och låter stå så att det bildas en klar vattenfas. När jag fyller på avdunstat vatten så tar jag och öppnar flaskan och häller i den klara delen med en fösiktig stråle precis där utblåset är så att det blandas fort. Sök på kalkwasser så får du veta vad det gör. Det viktigaste som jag ser det är att det håller uppe pH:t.

MVH Lasse
#10 - 15 september 2007 18:22
Ok, var med halvvägs innan men nu är hela bollen inne i mål. Ska se om jag lyckas få tag på en sådan bottenplatta.

Kalkwasser låter väldigt intressant, lite tidigt än men sen i framtiden ska jag lära mig använda det. Om man gör hål med en syl i korken kanske man får en jämn å fin stråle, bara en tanke.

Håller nu på att fylla på vattnet i karet, tänkte försöka test köra pumpen å så innan det är sovdags. Körde på 30-31 g salt på 9 liter vatten nu. är alledels för spännande för å sova nu ;).

Tusen tack för all hjälp så långt! Om du bott närmare hade jag bjudit på ett riktigt fika!

Mvh Thomas
#11 - 15 september 2007 20:26
Ett litet tips angående saltblandningen. Akvarister håller gärna på med att ange salthalten i densitet dvs siffror som 1,025 osv. Det finns ett litet besvär med detta och det är att densiteten är temperaturberoende och de mätare som finns är allt annat än noggranna. Den bästa mätmetoden är att använda en refraktometer för saltvatten men de går på mellan 500 - 1000 kronor. Eftersom jag sysslat med saltvatten på annat sätt så är jag van att ange salthalten i promille där en bra salthalt är ca 33 promille eller 3,3 procent. När man blandar till av konstgjort salt så är det så att saltet innehåller en del vatten och därför gör jag alltid så att jag blandar ca 370 gram salt med vatten så att jag får 10 liter. Då vet jag att jag alltid får en salthalt på ca 33 promille. (denna siffra på 3,7 procent salt gäller de flesta märken). Så länge jag sköter påfyllnad med ersättningsvatten (sött!) för det som dunstar så kommer jag alltid ligga något så när rätt utan att mäta. En kontroll gör jag då och då iofs men normalt fungerar det bra.

Kaffet får du bjuda på när du kommer till framsidan

MVH Lasse
Bilagor:
#12 - 15 september 2007 21:14
Ok, nu blev jag bara lite konfunderad. Jag läste på på din uppstart av mollyhotell och där stod det "Nu var det dags att fylla på med vatten. Jag valde att ha en salthalt på ca 32 promille vid starten. Med de flesta kommersiella salt innebär det ca 3,4 gram salt per liter."

Eftersom det var väldigt längesedan jag studerade matematik utgick jag ifrån att det bara var att flytta decimalen till 34 gram vid 10 liter, men det verkar inte som om det var så enkelt? Jag tyckte det verkade lite med endast 34 gram... Jag skulle alltså ha haft i ca 350 gram till 9 liter?

Du menar baksidan..
#13 - 16 september 2007 08:33
Detta fel har jag inte sett innan. En klar felskrivning. Det skall vara ca 34 gram per liter i artikeln om molly hotellet. Skall rätta till det. Jag skrev artikeln för ca ett år sedan och har nu gjort en del mer mätningar så jag använder 37 gram/liter numera (eller 370 gram per 10 liter) - ger ca 33-34 promille.

Ber om ursäkt.

MVH Lasse

Edit: Vet inte vad du pratar om... går man upp nu så står det 34 gram per liter :). Med andra ord - det är ändrat av en alltid lika flitig Kjell.
#14 - 16 september 2007 09:43
Ok så jag var inte ute å cyklade när jag tyckte det var lite salt ;).

Ja men då har det ändrats under natten/dagen för citatet är ctrl+c å ctrl+v från artikeln. Har 3 ögonvittnen på att det stod 3,4 igår ;). Frågetecknet är emellertid uträtat och jag skall öka på salthalten rejält. Kan det gå att späda ut saltet i endast tre hinka å sen hälla tillbaka eller bör man späda hink för hink? Har protokoll på exakt hur mkt vatten respektive salt jag haft i nu.
#15 - 16 september 2007 18:16
Om du inte har något levande i så går det utmärkt att blanda i karet. Fyll upp karet med vatten och blanda i saltet efteråt i den mängd du behöver. Har du en liten cirk pump så kan du låta den gå i karet så löses saltet bättre. Det är alltid bättre att lägga i salt i vattenen än tvärtom. Man bör också undvika att blanda starkare än 34 -36 promille beroende på att man riskerar att kalksten fälls ut när saltkoncentrationen är för hög.Detta är orsaken till att man aldrig kan ha en bulklösning av saltvatten som sedan spädes ut. I den uppkomna situationen (om karet inte är uppfyllt) skulle jag fylla på resten av vattnet med rätt saltblandning och sedan strö i den felande mängden. Är karet redan fullt uppfyllt med en salthalt på 3,1 promille så skulle jag helt enkelt bara strö i den resterande mängden i ett område med bra ström - ev. i ett par tre omgångar (eller flera). I morgon bör allt vara upplöst.

Ursäkta besväret du fått på grund av felskrivningen men bra att jag fick reda på den.

MVH Lasse
#16 - 16 september 2007 20:22
Absolut ingen fara! Bara glad över att du tar dig tid att svara på mina frågor. Fler misstag kommer säkert att ske på vägen, det har min sötvattenstid lärt mig.

En mer praktiskt fråga...Har inte kört med filterfack tidigare och är därför lite osäker på hur hög vattennivån skall vara i dem. 1/3, 2/3 eller 3/3, kanske mer eller rentav mindre?

Om jag sen förstod rätt i din artikel om uppstart så hade du en pump i fack 1 som hade ett 180 rör som spolade ned vattnet i samma fack och inte över till fack 2, eller?

Saltet är nu i och bakteriekulturen åker ned vid läggdags. På tisdag blir det nog LS. Har två olika handlare jag kan välja mellan, den ena säger 120 kr/kg för mogen sten och den andra säger 140 kr/kg förr kurerad premiumsten. Vilket ska man välja?

Mvh Thomas
#17 - 16 september 2007 20:39
Första facket kommer att ställa sig i nivå med akvariet normalt - kör du med överrinningsmodul som jag gjort i mina senaste så kan du dock välja nivå i facken lite bättre. Jag skulle försöka att utnyttja djupet så mycket som möjligt men när du kör med filter så tänk på att de kan täppa så att du tar upp några öppningar överst på varje fackdelare så att vattnet kan rinna över alla facken om det täpps.

Den extra pumpen jag satte som interncirk i fack ett behövs inte (det är min erfarenhet numera) Den bidrar bara till mer värme i karet.

Vad gäller sten så skulle jag ta sten från alla möjliga håll om jag kunde. Kurerad och mogen sten är väl bra men jag brukar alltid leta efter lite nyinkommen sten med mycket "skit" och påväxt på. Dessa stenar bjuder alltid på de roligaste överraskningarna. I botten på din stenuppbyggnad kan du gärna lägga död sten - den brukar vara betydligt billigare.

Priset 120 och 140 kr är inget att säga om - det är relativt billgt. Men som sagt var - våga lite med lite "skit" sten också det brukar betala sig.

MVH Lasse

Edit

Nu får du visa lite bilder också!
#18 - 16 september 2007 20:59
Aha ok. Jag gjorde använde inte en modul men har fixat till ytavrinning till fack 1 genom att jag fräste ut några nedsäkningar. Skall titta till det där med filterfacket och se satt vattnet kan ta sig över.

Då ska jag köpa 4 kg här och 4 kg där, tänkte inte på att man inte behöver köpa allt från samma affär. Är det bara att "slänga" i LS och städare eller ska de vänjas in såsom man gör med fiskar?

Oj! Ja är det intressant för dig och andra med bilder så ska jag se till att det kommer upp några inom ett par dagar!

Mvh Thomas
#19 - 16 september 2007 21:20
LS brukar åtminstone jag bara slänga i. Hur man behandlar städarna finns det många åsikter om. Min åsikt är att om det är en normal transport (< 3-4 timmar) så skadar det inte att koppa in dem som man gör med sötvattensfisk. vi längre transporter så finns alltid risken att pH:t har sjunkit i transportpåsen och ammonium har utsöndras. Vid pH < ca 7,1 är även höga halter ammonium inte skadligt. Men problemet uppkommer om du tar ett transportvatten med utsöndrad ammonium och koppar in ditt perfekta saltvatten (pH ca 8,3) att ammoniumet direkt omvandlas till livsfarligt ammoniak. Vid pH 7 är ca 99,99 som ammonium - vid pH 8,3 består samman ammonium av 85 % ammonium och 15 % ammoniak. Vid sådana tillfällen kan det vara så att stoppa i "städarna" direkt är rätta medicinen. Man kan koppa även i dessa fall men då måste man ettdera pH sänkt sitt "koppningsvatten" eller lufta mycket kraftigt i koppningskärlet.

MVH Lasse

Bilder är inte bara intressant - det är ett måste!
#20 - 16 september 2007 21:29
Då blir inte inkorperering av städarna i vanlig ordning. Har cirka 20 min från alla akvariebutiker, vilket är tacksamt. Problemet är bara att eftersom det är så kort är det lätt att man åker dit för alldeles för ofta ;)

Har för tillfället inga fler frågor utan går till sängs med lite salt i ansiktet och ett stort leende på läpparna!

Mvh Thomas
#21 - 17 september 2007 15:46
Så där ja, nu har LS och städare i karet. Blev tyvärr just nu lite LS eftersom i ena butiken hade de ingen som passade mig och in den andra var det slut. De skulle få in nytt denna vecka eller i början på nästa så då bär det av igen.

Hursomhelst är det dags att fira denna milstople med lite bilder. De följer i kronologisk ordning fram till idag.

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0061.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0058.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0060.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0059.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0068.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0069.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0072.jpg

Hojta till om det är någon som inte funkar eller om nu har frågor! Det är 4 eremiter och 2 turbosar i just nu.

Mvh Thomas
#22 - 19 september 2007 17:47
Ser fint ut=).. Dock lite stenigt enligt mig men jag är ju amazonasnörd ;).. Ska bli kul att kolla i morgon !. Ha de!
#23 - 19 september 2007 17:54
Tackar tackar!

Haha ja men jag har väldigt lite stenar om man jämför med andra ;)

Här kommer lite nya bilder med det nya ljuset och invånare!

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0073.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0074.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0075.jpg

Mvh Thomas
#24 - 19 september 2007 18:17
havre skrev:
Tackar tackar!

Haha ja men jag har väldigt lite stenar om man jämför med andra ;)

Här kommer lite nya bilder med det nya ljuset och invånare!

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0073.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0074.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0075.jpg

Mvh Thomas

Så ja.. Riktigt skön belysning... =)
#25 - 19 september 2007 19:08
Vad är LS?.. Levande Sten?... på hur sätt lever dom?
#26 - 19 september 2007 20:20
Havre - kan du visa några bilder på moddningen av belysningen?

MVH Lasse
#27 - 19 september 2007 20:23
Det kan jag absolut göra! Bara du preciserar vad det är du är intresserad av :) Annars kanske jag tar bilder som inte är intressanta för dig.

Är bara två lampor igång på bilderna.

Mvh Thomas
#28 - 19 september 2007 20:29
Jag ät intresserad av att se hur det är gjort rent tekniskt.

MVH Lasse
#29 - 19 september 2007 20:55
Lysrörssockeln är fastskruvad rakt i locket. Mitten av lysröret hålls upp av en plast "klo" som oxå den är fastsatt i locket. Sen är sladdarna dragna till en transformator som ligger under akvariet och utifrån den går sen själva stickkontakten. Det är inte så avancerat faktiskt, bara en jävla massa sladd :)

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0076.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0078.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0077.jpg

Problemet just nu är att hitta en transformator till min 1W LED lampa. Hittar bara 1.5 och uppåt och de kontakterna är alldeles för små.

Clownerna simmar runt som galningar och får kämpa mycket i strömmen

Mvh Thomas
#30 - 20 september 2007 20:13
Bra - då förstår jag. Jag har ju gjort en mod av ett molly också och vad som hände där var att efter en tid så stoppade en av fläktarna. Socklarna låg mot plasten som hos dig och resultatet blev att det blev så varmt att locket brände sönder. Iofs så var mina socklar utrustade med en svart krympslang - när vi tog bort den (och det såg ut som på dina bilder) så försvann problemet. Men för säkerhets skull kontroller hur varmt det blir mor plasten och se om du kan förskjuta sockeln lite så du får några mm:s mellanrum.

MVH Lasse
#31 - 20 september 2007 20:13
Fläktarna är inte igång för tillfället eftersom jag inte har en transformator till dem och LED belysningen, men jag skall hålla koll på värmen de avger! Angående fläktarna så fick jag svaret "man får räkna med att de slutar fungera efter ett tag", när jag frågade en butikspersonal om karet ;).

PS Kommer inte orka svara på ditt inlägg i Klimat-tråden ikväll i alla fall

Mvh Thomas
#32 - 20 september 2007 20:33
Vet inte riktigt vilken transformator/elimenator jag skall använda till LED-belysningen eftersom den är på 1W och har större hanar. Någon som har tips om vart det går att hitta eller lösning på problmet? Har varit på Gubbdagiset (Clash Ohlson) och letat men de hade ingenting, vilket förvånade mig.

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0081.jpg

Edit glömde bilden

Mvh Thomas
#33 - 20 september 2007 21:15
PS Kommer inte orka svara på ditt inlägg i Klimat-tråden ikväll i alla fall

varför tror du jag skriver så långa inlägg - uttröttningstaktik såklart :)

Svara när du orkar - disk är väldigt intressant.

MVH Lasse

Det där med drosslar till LED är lite besvärligt att få rätt på i och med att belastningen är så låg. Hör på ELFA

MVH Lasse
#34 - 21 september 2007 15:52
Jag skulle behöva eran hjälp med inredningen av karet, är lite stiltje i tankegångarna just nu. Se bifogad bild nedan. Min tanke nu är att sätta en större sten/bygga upp ett litet "rev" på den högre sidan mot bakgrunden och behålla en tom vänster sida med någon mindre sten för att bibehålla lite bottenyta. Eller skall man bygga en enda stor klump i mitten, som de flesta verkar göra i sina nanokar, har ni som gjort det prövat något annat och kommit fram till att det ändå blir bäst i mitten?

Om jag nu går på den i bakre höga hörnet, hur hög anser ni att den skall vara. Jag har nu en sten som har 20x20x20 vilket innebär att den blir halvvägs i karet åt alla håll, eftersom karet är ca 40x40x40.

Som sagt är det lite stiltje så alla kommentarer är varmt välkommna!

Bilden http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0082.jpg
#35 - 22 september 2007 20:53
En lite fundering... Ditt kar verkar vara spegelvänt jämfört med mitt... Alltså pumpen sitter på vänster sida om man tittar in i mitt och till höger om man tittar på dina bilder? lite konstigt
#36 - 22 september 2007 21:09
Beror på vad du har för kar ;). Mitt är ju ett 80 L mollyhotell, men du har väl AN?
#37 - 22 september 2007 21:27
havre skrev:
Beror på vad du har för kar ;). Mitt är ju ett 80 L mollyhotell, men du har väl AN?

Hum... aha får skylla på att jag är småfull:D och en aning trött[:-5]
#38 - 23 september 2007 00:44
Jag såg en inredning en gång som jag tyckte var väldigt snygg. Vet inte om den passar dig men det var ca 5 cm sand längs fram och sedan sluttade "stenberget" som gick ända ut till sidorutorna i en ganska flack vinkel och slutade ca 20 cm från översta delen av bakrutan. Sedan var det ditsatt koraller som i stort sett täckte hela ytan, i och med din bakgrund så skulle det ju fungera, men det är klart - sidorutorna blir inte så vackra.

MVH Lasse
#39 - 23 september 2007 15:30
Ingen dum idé faktiskt Lasse, får fundera vidare på den och jag tror det går att få någon lösning som ändå passar sidorutorna.

Lasse: Hur länge körde du bakteriekultur?
Jag såg idag när jag kom hem från jobbet att det var en hel del brunalger som börjar komma. Städarna får ligga i ordentligt nu!

Sen en annan fråga gällande belastning. I grova drag, hur mycket belastar en korall typ Xenia ett kar? Koraller i allmänhet? Vidare undrar jag belastningen från pustarräkor, jag utgår ifrån att den är minimal men lika bra att fråga.

Mvh Thomas
#40 - 23 september 2007 17:24
Jag brukar köra ca 3 veckor. När brunalgerna kommit i brukar jag lägga i lite kaliumnitrat (så det blir ca 1 ppm nitrat) - det är för att förebygga cyano men efter en del experiment på det sista så undrar jag om inte även brun/kiselalger påverkas av detta. I med mer städare - balansen börjar komma nu....

Det är inte en så dum fråga egentligen - bara att du ställde den fick mig att börja tänka lite grand. För mig är korallerna ingen belastare utan en förbrukare. Jag tror nämligen att förutom koralldjurets sekundära produktion/konsumtion så kommer zooxantellerna in som en primärproducent och komplexet djur/alg i huvudsak är en primärproducerande enhet. Hela mitt sätt att bygga upp mina kar bygger på detta - korallbiomassan behöver bli så stor och produktiv så att skitalger konkureras ut/ ätes upp av konsumenter.

Jag har haft svårt att få acceptans för detta - har aldrig begripet varför men det är nog så att de flesta ser korallerna som sekundära producenter och därför inte riktigt förstått mitt fikonspråk. Svaret på din fråga är att de koraller spom har zooxanteller ser jag inte som belastare utan snarare som primärproducenter.

Putsarräkor - samma belastning som motsvarande biomassa fisk.

MVH Lasse
#41 - 23 september 2007 21:49
Hehe, du är som vanligt ute på hal is. Eftersom jag inte är bevandrad inom dessa kretsar kan jag inte göra några relevanta utlägg. Däremot är jag beredd på att hålla med dig. Min syn har alltid varit att koraller "rensar" vattnet och att det är främst dem som håller nere algebeståndet i deras naturliga miljö.

Emellertid har jag inte riktigt koll på zooxanteller, finns det någon allmän regel på vilka koraller som har det?

Ok, så putsarräkor är alltså inte så oskyldiga som man kan tro.
#42 - 23 september 2007 22:03
De allra flesta koraller som finns i hobbyn har zooxanteller, endast ett fåtal väldigt svåra typer har inte. det finns en del intressanta iaktagelser om dessa och näringsbehovet samt kolbehovet. En av mina teser är också att man skall hålla uppe pH:t på ca 8,3 som grund pH för att minska andelen fritt koldioxid i vattnet. Jag har nämligen den känslan att många av de primitiva mikroalgerna är koldioxidbegränsade medans många av makroalgerna har utvecklat system för att ta den bundna koldioxiden (via bikarbonat). Zooxantellerna verkar heller inte direkt koldioxidbegänsade eftersom jag gissar att de i första hand uttnyttjar värddjurest koldioxidproduktion. Teori och obevisad men en jäkla vacker sådan.

MVH Lasse
#43 - 24 september 2007 09:30
Då har jag ett problem eftersom mitt PH ligger strax över 7. Är det något som kan stabiliseras senare eller måste jag inverka och höja PH:t? Vilken metod använder du i första hand?

Mvh Thomas
#44 - 24 september 2007 14:04
Låter otroligt - vilken salthalt har du? Kan du dubbelchecka pH:t med någon annan test.

MVH Lasse
#45 - 24 september 2007 16:23
Tyckte jag också, ännu värre blev det när mitt SA-kar visade samma mätresultat...Så det är nu kasserat. Vad använder du för PH mätning?

Mvh Thomas
#46 - 24 september 2007 16:33
Är det PH-pappret?..... Mitt som jag fick av dig visade fel det med.. Köp sådana där mätstickor jag köpte på leasing.. Funkar bra som fan tycker jag... Fast jag vet inte hur det är med saltvatten. Borde väl finnas en motsvarighet där med tycker jag.
#47 - 24 september 2007 19:24
Använd för helsike inte stickor - det är ju en nogranhet mellan här och nordpolen :). Dropptester är inte suveräna de heller men betydligt bättre. Välj en som har sin känslighet i det högre intervallet. Gärna en som är speciell för saltvatten.

MVH Lasse
#48 - 24 september 2007 19:45
Hehe, jo det svåra är bara att hitta ett bra dropptest.

Nu är det 5 turbosnäckor och 4 eremiter i karet som skall slita, hade skaffat fler eremiter men de var tyvärr tillfälligt slut. Dessutom fick jag tag på en Xenia, får se om den överlever.

Edit: Du drog en ordrebus gällande mitt efternamn i en annan tråd som jag i ärlighetens namn inte riktigt förstod :). Mitt efternamn är Grafström, vilket var du ute efter?

Mvh Thomas
#49 - 24 september 2007 21:25
Jag jobbade ihop med en Stockholmare på IVL i slutet på 80 talet som hette Tomas - men då Viktor i efternamn - jag fick en liten misstanke att det var han jag tjöttra med - men då var det inte så. :)

MVH Lasse
#50 - 25 september 2007 18:46
havre skrev:
Hehe, jo det svåra är bara att hitta ett bra dropptest.

Nu är det 5 turbosnäckor och 4 eremiter i karet som skall slita, hade skaffat fler eremiter men de var tyvärr tillfälligt slut. Dessutom fick jag tag på en Xenia, får se om den överlever.

Edit: Du drog en ordrebus gällande mitt efternamn i en annan tråd som jag i ärlighetens namn inte riktigt förstod :). Mitt efternamn är Grafström, vilket var du ute efter?

Mvh Thomas

KAn man inte få se bild på ditt kar snart igen?
#51 - 25 september 2007 18:59
Det har faktiskt inte hänt så mycket, allt går sakta fram from nu. Dags för det omtalada tålamodet. Sniglarna har skött sig nu och botten är nästan vit igen. Xeninan är fäst med gummisnodd och en bit är fäst i bakgrunden med en tandpetare, får se hur den klarar det.

Här är en bild.

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0093.jpg
#52 - 26 september 2007 16:02
Funderar nu även på att uppgradera pumpen, ytvattnet rör sig bra men är lite osäker på hur det är lägre ned i karet. Jag kan gå två vägar, antingen uppgraderar jag den befintliga pumpen eller så tänkte jag kombinera den befintliga genom att införskaffa en sådan:

http://www.tritonakvarium.se/Graphics/Products/765.jpg

Vad tror ni är bäst?

Mvh Thomas
#53 - 27 september 2007 18:18
havre skrev:
Funderar nu även på att uppgradera pumpen, ytvattnet rör sig bra men är lite osäker på hur det är lägre ned i karet. Jag kan gå två vägar, antingen uppgraderar jag den befintliga pumpen eller så tänkte jag kombinera den befintliga genom att införskaffa en sådan:

http://www.tritonakvarium.se/Graphics/Products/765.jpg

Vad tror ni är bäst?

Mvh Thomas

jag va och tittade på en sån jag med... men jag vet inte om det behövs??
Funderar oxå på ett uv. Då ska man ju klara sig ifrån många sjukdommar tydligen?
#54 - 27 september 2007 20:46
På ett av mina mindre kar är det en ganska genialisk konstruktion på utblåset. Det finns nedåtriktade öppningar som gör att vatten strömmar neråt också. Jag bytte orginalet i mitt Molly mot en 1000 liters eheim kompakt och borrade ett par hål på undersidan av utblåset. Det funkade bra. Streamer pumparna är bra men de är ju så j-a fula.

MVH Lasse
#55 - 28 september 2007 19:54
Ja att borra hål var en god idé, därför jag inte kom på den ;).

Nu har jag varit och införskaffat lite ny LS och byggt om lite. Det är fortfarande en beta version men nu börjar det se om det det är tänkt iaf

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/PICT0094.jpg

Mvh Thomas
#56 - 1 oktober 2007 19:10
Karet har gått i två veckor nu med invånare och allt. Ta i trä men allt verkar gå bra. Första vattenbytet blir väl om en vecka. Det går bra att reglera algtillväxten genom att stänga av lamporna tillfälligt.

Lasse: Hur underhåller du dina kar när de sedan är inkörda? Vet din inställning till mätinstrument etc, men är det något du mäter och tillsätter? Eller är det bara vattenbyten?

Är det för tidigt att introducera en eldräka nu?

Mvh Thomas
#57 - 1 oktober 2007 19:38
De små karen är det i princip bara vattenbyten men i mitt Red Sea så använder jag sk kalkwasser när jag ersätter dunstat vatten (för att hålla pH uppe i första hand) Jag provar just nu med ett preparat kallat purple up för att se om det påskyndar de lila kalkalgerna. Brukar också tillsätta ett järnpreparat varje vecka i detta kar. Just nu har jag tecken på nitratbrist och doserar kaliumnitrat varje dag. Jag mäter kalcium och alkanitet samt pH på månatlig basis (före vattenbytena).

Låt det gå i tre veckor innan du belastar mer - det skulle jag gjort i alla fall.

MVH Lasse
#58 - 1 oktober 2007 19:44
Läste precis ditt andra inlägg i Red Sea, du får recensera Purple Up sen. Mitt kar är ju mittemellan dina små och ditt Red Sea så jag ska köra på tester.

Då väntar jag 3 och en halv vecka innan jag belastar det mer.

Mvh Thomas
#59 - 2 oktober 2007 15:21
När det skriv dKH, står då d för tyska grader (deutsche)? Eller är jag helt fel ute... Testade KH idag och fick då 178 ppm CaCO3, vilket blir ca 10 tyska grader i så fall.

Mvh Thomas
#60 - 2 oktober 2007 19:48
Helt riktigt

1 dKH = 17,9 mg som CaCO3.

10 kanske lite högt men det bästa är bara att avvakta. Kan tyda på hög salthalt också.

MVH Lasse
#61 - 3 oktober 2007 08:53
Ok, i alla de tabeller jag läst är 10 i mitten och ett ganska bra värde och det beror troligen på salthalten som du säger, den är lite i överkant fortfarande.

Men idag vaknade jag upp till ett riktigt huvudbry. När jag gick och tittade på karet idag var det endast en av mina ocellaris som kom fram och hälsade. Jag matade med ca 15 artemior igår kvälll klockan 23 och både var friska å glada. Min ena ocellaris är nu spårlöst försvunnen och då menar jag spårlöst. Jag har tittat överallt i karet (80L så han kan inte gömma så på så många ställen), i filterfacken, på golvet (trots att det är tätslutande lock) och han går inte att finna. Om jag bara kunde hitta liket vore allt ok, men nu hittar jag inte ens det. Vart fan, rent ut sagt, kan han ha tagit vägen? I karet, var det, 2 ocellaris, 4 eremiter och 5 turbosar. Är det Loch Ness odjuret som bor i min LS eller följde Bermuda triangeln med? Det är endast 9 kilo LS och jag har kollat på alla delar och har inte sett något monstruöst stort. I sötvatten tar det ett tag innan en död fisk "löses" upp och försvinner spårlöst, går det snabbare i saltvatten?

Mvh Thomas
#62 - 3 oktober 2007 17:28
Har du tittat överallt i filterfacken? Jag hade en som hoppade över och som låg bland biobollarna. Föruttnelse går inte fortare - men eremiter kan sätta i sig död fisk - men så snabbt att du inte ens ser rester idag är inte troligt. Finns iofs borstmaskar som kan vara jäkliga och de gömmer sig ordentligt. Fram med ficklampan när karet varit släckt i några timmar (och mörkt i rummet).

Nu drar jag ner till Tyskland med Malmö akvarieförening och till Linköping på måndag för föredrag. Så nu blir det tyst några dagar.

MVH Lasse
#63 - 3 oktober 2007 17:59
Nu är han återfunnen...Han var i det mittersta filterfacket mellan två, hårt ihoppressade, skumfilter. Dessa är i sin tur omgivna av, på sidorna, bottenfilter plattor med 0.2 mm tjocka glipor. Plattorna sitter för genomströmskanalerna från fack 1 och fack 3. Fråga är bara hur i helvete den lilla rackarn har kommit in mellan dessa två skumfilter...

Oh, vad ska ni göra i Tyskland?

Mvh Thomas
#64 - 5 oktober 2007 16:51
havre skrev:
Nu är han återfunnen...Han var i det mittersta filterfacket mellan två, hårt ihoppressade, skumfilter. Dessa är i sin tur omgivna av, på sidorna, bottenfilter plattor med 0.2 mm tjocka glipor. Plattorna sitter för genomströmskanalerna från fack 1 och fack 3. Fråga är bara hur i helvete den lilla rackarn har kommit in mellan dessa två skumfilter...

Oh, vad ska ni göra i Tyskland?

Mvh Thomas

Levde den?.... var det clownfirren som låg där?
#65 - 5 oktober 2007 18:25
Hehe ja det gjorde den, såg lite chockad ut men återhämta sig fort!

Förresten, alltså bruden med bomberna, nacken uppåt inget å ha men nacken neråt var en annan sak ;) Ansikte påminde om Carolina Trädgård!!!
#66 - 6 oktober 2007 09:51
*asg*... det var det jag tittade på.. man såg inte ansiktet på långt håll..

kan du inte lägga in lite bilder nu på karet så får man se
#67 - 8 oktober 2007 19:22
Nu har det gått 3 veckor sedan uppstart och första vattenbytet är utfört. Det är lite grönt på bakgrunden och på glaset. Kalkalgerna har exploderat nu och tagit över stora delar av bakgrunden och stenarna, tar det som ett gott tecken. Matningen sker varannan dag med mysis och nån enstaka gång Formula One. Har infört en hjärnkorall, glömt exakt namn, som får bli "försökskanin" för att visa vilka typer av koraller som jag kan ha. Har även lagt i lite snäckskal från en Kanarie-resa för många herrans år sedan för att se om någon av eremiterna är intresserade av bostadsbyte.

Här är en bild på karet efter vattenbytet.
#68 - 9 oktober 2007 14:05
Lasse: Du som haft ett Mollyhotell på 80 liter, skulle en pump av streamer modell på ca 1500 l/h orsaka storm i karet? Velar fortfarande när det gäller pumpen... Streamern var tänkt å sättas uppe i vänstra hörnet, nedanför ytavrinngen, för att få lite blås bakom stenarna.

Mvh Thomas
#69 - 9 oktober 2007 19:50
Finns risk för det, men enda sättet att veta är att prova. Har sett många kar av samma typ på amerikanska sidor som har streamers.

MVH Lasse
#70 - 9 oktober 2007 20:19
Skall fundera vidare på hur jag skall lösa det, är väl egentligen viktigast att få en bra retur pump från sumpen.

Talat med en annan person nu som också hade ett mollyhotell. Han körde tydligen en returpump på 1800 l/h och en koralia 1 på 1500l/h...Han var ändå inte nöjd med trycket i returpumpen. Låter som hela havet stormar i min öron...

Jag har väl varit ganska osmidig och endast trampat runt själva kärnfrågan. Det jag egentligen är ute efter är, Vilket är högsta prio, att få hög cirkulation i filterfacken(sumpen) och få ut det i karet eller få hög cirkulation i själva karet?

Mvh Thomas

Mvh Thomas
#71 - 10 oktober 2007 20:11
Jag hade ca 1000 liter i timmen igenom filterfacken - tyckte det räckte även ute i karet. Smaken är som baken. Det finns en anledning med stark cirkulation i karet och det är få bort syrgasen från stället där den produceras (korallernas zooxanteller) så snabbt som möjligt. en vanlig regel är att ju kraftigare belysning man kör med - ju starkare cirkulation. Du har ju en kraftig belysning (dubbelt min) så det kanske kan vara befogat med en streamer men det vet jag inte. det finns också en anledning för stark cirkulation i filtret och det har också med syret att göra - att få så bra syresättning som möjligt. Blev du klokare ?

MVH Lasse
#72 - 10 oktober 2007 20:42
Blev väl halvt klokare så sägar, nja. ;)

Jag kommer att uppgradera båda, om inte annat hamnar streamer i nåt av mina sötkar. Å pumpen som jag har nu kommer krakilera någon dag så en reserv är inte helt dumt.

Mvh Thomas
#73 - 11 oktober 2007 15:33
Jag har nu bestämt mig för att köra med en cirkulationspump eftersom en starkare pump i filterfacket kan tömma det på vattnet för fort och ödesdigra konsekvenser medföljer så klart ;).

Nu är nästa fråga, karet är på 80L, pumpen som är i nu säger vi ger 800 l/h. Så frågan är vilken styrka streamern skall ha, finns två jag väljer mellan nu, 900 l/h eller 1500 l/h. Den på 900 l/h är gjord för 50 L kar men eftersom jag redan har en pump kanske det räcker med den, för att inte orsaka total storm i karet? Vad tror ni alla kunniga akvarister?

Mvh Thomas
#74 - 15 oktober 2007 13:59
Nu har karet varit igång i 5 veckor och en lite grönalger lägger sig på rutan och botten, städarna hinner få bort det mesta över natten.

Nu matar jag sparsamt 1 gång varannan dag, är det ok att öka på matningen nu?

Mvh Thomas
#75 - 15 oktober 2007 16:07
Bilder Bilder Bilder
#76 - 15 oktober 2007 20:33
havre skrev:
Nu har karet varit igång i 5 veckor och en lite grönalger lägger sig på rutan och botten, städarna hinner få bort det mesta över natten.

Nu matar jag sparsamt 1 gång varannan dag, är det ok att öka på matningen nu?

Mvh Thomas

Det borde det vara ja

MVH Lasse
#77 - 23 oktober 2007 18:48
Nu var det ett tag sen jag la upp några bilder, tillängnar dessa dig Rickard eftersom du är nyfiken ;)

Först en helhets bild.

Fotade med för hög upplösning så kunde inte ladda upp här direkt...

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0232.jpg

Sen en bild på de nyaste invånarna som våldgästar en stenkorall

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0233.jpg

Termometern blir sakta omfamnad av kalkalgerna och bakgrunden likaså.

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0238.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0244.jpg

Mvh Thomas
#78 - 23 oktober 2007 20:05
Se där - det är väl inte så svårt va! Stenen med borstmask och blåkorall är häftig. Det är faktiskt ofta man ser den kombinationen - jag har varit på väg och köpa en sådan sten många gånger. Jag skulle köra med lite frystorkat cyclo-ez till den om du kan få tag på det.

MVH Lasse
#79 - 23 oktober 2007 20:17
havre skrev:
Nu var det ett tag sen jag la upp några bilder, tillängnar dessa dig Rickard eftersom du är nyfiken ;)

Först en helhets bild.

Fotade med för hög upplösning så kunde inte ladda upp här direkt...

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0232.jpg

Sen en bild på de nyaste invånarna som våldgästar en stenkorall

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0233.jpg

Termometern blir sakta omfamnad av kalkalgerna och bakgrunden likaså.

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0238.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0244.jpg

Mvh Thomas

Tackar tackar riktigt trevligt faktiskt att se. Jag hoppas att få se det live sen när du kastat i lite mer levande saker i. Du får komma hit och kolla på discusknattarna sen också någon gång när dom kanske växt till sig lite.. Sen blir det ju 450 i veckan också men lär ta någon vecka innan det är installerat och klart.. Behöver monter BTN-bakgrunden samt ornda grus och växter och kanske någon red moore rot.
#80 - 23 oktober 2007 20:38
Nej, precis :) Det går ju framåt i alla fall!

Jag försökte mata dem idag med cyclops i en spruta över stenen, men de gömde sig direkt, provade även att dra ur pumparna.

Hur var det nu med filtermattan i fack 2, tryckte du bara ned den ibland för att krama ur den eller skall den tas upp och "sköljas" i en hink ibland?

Rick: Ah du har bestämt dig till 100 för karet? Fan va fint! :D Behöver du hjälp med frakt är det bara å säga till!

Mvh Thomas
#81 - 30 oktober 2007 20:29
Är det ställbart flöde på dom där cikulationspumparna?
#82 - 30 oktober 2007 22:10
På visa, är priset som avgör. Du skall även komma ihåg att flödet blir inte som med en "vanlig" pump utan det är bredare och långsammare, så att säga. Jag har en 1000l/h i mitt 80 liters och den orsakar inte storm, vilket en annan pump hade gjort.

Mvh Thomas
Bilagor:
#83 - 31 oktober 2007 19:28
Riktigt fina bilder... eller det är ju motivet som gör bilden såklart:p
Riktigt cool med hålet i LS. gillar även borstmaskarna.. väldig variation det finns och när dom sammlas sådär blir det riktigt fint...
#84 - 31 oktober 2007 21:56
Det blev ett powerhead från Triton.. Kopplade på slangstumpar i både insug och utblås så jag får vattnet bakom BTN dit jag vill. Verkar funka riktigt bra så man får lite cirkulation bakom bakgrunden också. Sen har jag klippt sönder halva filtermattan och lagt bakom så filterytan är nu enorm. Bara jag får igång mitt ytterfilter också. Ska beställa packningar. Dumt att köpa ett nytt när man har ett som säkert fungerar bra bara packningar finns.
#85 - 1 november 2007 16:02
Aha nice! Blev det en aquabee eller? Hmm, du skulle ju inte köra filter bakom bakgrunden :). Du kan få tag på alla packningar för en rimlig summa? Vad sa han som sålde pumpen da?

Mvh Thomas
#86 - 1 november 2007 17:27
havre skrev:
Aha nice! Blev det en aquabee eller? Hmm, du skulle ju inte köra filter bakom bakgrunden :). Du kan få tag på alla packningar för en rimlig summa? Vad sa han som sålde pumpen da?

Mvh Thomas

Han svarar inte den j*vla idi*ten.
jag hoppas att det är samma packningar som AM-Top men jag har inte fått svar från företagen som säljer den pumpen heller.. Just nu brummar ett innerfilter och det funk men vattnet är ju inte skitigt än.

Det blev filter i bakgrunden ändå. Dumt att inte utnyttja ytan.
#87 - 8 november 2007 18:46
Hur går det för saltfantasten?
#88 - 9 november 2007 19:11
Lust å besöka triton imorrn? Svarar du inte här ringer jag dig imorrn bitti ;)

(Vill dessutom se hur det går med ditt värstingkar!)

Mvh Thomas
#89 - 9 november 2007 19:48
Jag jobbar i morgon =(.... jo de går väl fint... beställde reservdelarna till filtret idag så nästa vecka kommer i allafall ytterfiltret igång.. Så kanske till nästa helg att man kan slänga i lite plattfiskar.. Just nu simmar 3st drottningrasbora, 1 siamensis, 2 fjärilsciklider och 2 guldancistrus i som ett test och dom verkar trivas som fisken i vattnet ;)..
#90 - 10 november 2007 21:53
Dags att uppdatera de intresserade med lite bilder från karet:

(Har dock gjort samma misstag igen och bilderna är för stora, därför blir det länkar)

Här är det nya A-teamet i karet, de röjer och bygger gångar.

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0322.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0313.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0320.jpg

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0326.jpg

Översiktsild

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0296.jpg

Den nya sacrophytonen med en liten eremit som trakasserar den

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0328.jpg

Oskyldig filur eller marodör som lurar i mörkret? Han är svart med röda ögon och ca 2 cm tjock.

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0285.jpg

Mvh Thomas
#91 - 10 november 2007 23:52
Härligt Havre - du ser ju - det är inte så svårt. Men jag tycker du härmas lite med de båda kompisarna :).

Sista bilden - kan det vara en annan av dina favoriter som flyttat in som fripassagerare?

MVH Lasse
#92 - 12 november 2007 18:50
Haha! Nej du, de har funnits i mina planer länge. Är otroligt fascinerad av djur som lever i mutualism på det här sättet. Finns till exempel en ödla och en skorpion som lever på samma satt fast i öknen, där skorpionen anfaller inkräktare och ödlan spanar utanför.

Alla former av kräftdjur är min favorit :). Är en liten krabba som jag inte vågat mig på och artbestämma eftersom jag sett den en gång

Mvh Thomas
#93 - 13 november 2007 12:36
Snyggt som attan!
#94 - 22 november 2007 20:02
Fått lite nya koraller så det är väl dags för en översiktsbild. Får bli en ny bild sen när polyperna slagit ut ordentligt.

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0388.jpg

Mvh Thomas
#95 - 22 november 2007 20:30
havre skrev:
Fått lite nya koraller så det är väl dags för en översiktsbild. Får bli en ny bild sen när polyperna slagit ut ordentligt.

http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/IMG_0388.jpg

Mvh Thomas

Riktigt snyggt det blir... I fiskväg är det clownerna och en Nemateleotris du har?
#96 - 23 november 2007 14:24
Danke schön :)

Har en watchman goby (Cryptocentrus cinctus) också som finns med på bild lite högre upp i tråden. Är egentligen en fiskfantast men är lite rädd för att belasta karet för mycket.

Mvh Thomas
#97 - 23 november 2007 21:22
Börjar att arta sig :)

MVH Lasse
#98 - 23 november 2007 21:43
havre skrev:
Danke schön :)

Har en watchman goby (Cryptocentrus cinctus) också som finns med på bild lite högre upp i tråden. Är egentligen en fiskfantast men är lite rädd för att belasta karet för mycket.

Mvh Thomas

Just det han som lever med pistolen...? riktigt avis på den kombinationen. dom hade ett par på triton när jag va där för ett tag sen. Det kliade i fingrarna, men jag hade ganska precis blivit av med min okinawie då så jag ville vänta...
#99 - 24 november 2007 00:11
Precis. Min räka är från triton och är en Alpheus bellulus. Detta skall vara den enklaste räkan att få i symbios och då främst med en watchman. Är en väldigt fredlig räka, det finns de som är väldigt aggressiva. Svär lite åt han i bland för han gräver utav bara f*n och undrar när han blir nöjd. Var lite kul för nu i veckan hade han grävt ett dike, liknade en skyttegrav, från en av utgångarna som var 5-6 cm bred, 1-2 cm djup och 20 cm lång. Syftet med den var oklar då den endast ledde fram till glasrutan och var borta dagen efter.

Mvh Thomas
#100 - 26 december 2007 18:44
Har inte hänt någonting i princip utom att jag fått lite cyano på botten. Märkligt att det kom så fort min sten med caluerpa och xenia flyttades över till mitt nya kar, eller hur Lasse ;)

Tänkte i alla fall lägga upp lite bilder som jag tagit med min nya kamera, som jag långt ifrån är helt kompis med än.

[ATTACH]9494[/ATTACH]

[ATTACH]9495[/ATTACH]

[ATTACH]9496[/ATTACH]

[ATTACH]9497[/ATTACH]

[ATTACH]ln[/ATTACH]

Mvh Thomas
#101 - 6 januari 2008 18:10
Lite bilder för den intresserade. Först en översiktsbild, sedan en bild av några "julgransmaskar" och mitt nyaste tillskott stjärnpolyperna.

[ATTACH]9668[/ATTACH]

[ATTACH]9670[/ATTACH]

[ATTACH]9669[/ATTACH]

Mvh Thomas
#102 - 7 januari 2008 19:46
Fan nu börjar jag bli rejält sugen på ett litet saltkar. Dock så har jag 1000 gejer jag skulle behöva skaffa innan. Men ditt kar har blivit riktigt jäkla snyggt nu!
#103 - 8 januari 2008 14:12
Tackar tackar! Men jag varnar dig, det är väldigt beroendeframkallande. Mina sötkar har inte mkt att sätta emot numera, de får mer eller mindre bara gå.

Är det saker till ditt nyaste kar du behöver eller?
#104 - 8 januari 2008 15:21
[COLOR=blue]Jag har tänkt på det länge nu... Hur gör ni när ni sätter in fler lysrör? Är det bara "smack" och sedan sitter det eller måste det skruvas och pillas? Jag med tummen mitt i handen skulle inte klara av att fixa iordning en lysramp utan att förstöra den[:o].[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Hur ser ni allihopa på detta med molly-hotell? Låter det mycket (skulle det funka i ett sovrum)? Jag har hittat ett litet kar på 47l, men det känns så pytte-litet. Vad brukar Molly-hotell ligga på i pris? Hur mycket har du nu laggt ner Havre?[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Ps. Förlåt om jag lånar tråden lite, men jag har ett litet sug efter saltvatten.:p[/COLOR]
#105 - 9 januari 2008 19:15
havre skrev:
Tackar tackar! Men jag varnar dig, det är väldigt beroendeframkallande. Mina sötkar har inte mkt att sätta emot numera, de får mer eller mindre bara gå.

Är det saker till ditt nyaste kar du behöver eller?

Hehe vad gillar regeringen bäst då? Sött eller salt? Du kan ju göra om ditt
söt till salt också och donera dina jordätare till mig ;)

Jag tänkte inte först och främst på akvariesaker. Utan skulle behöva en shysst kamera bland annat. Nää til det nyaste så behöver jag faktiskt inte någonting mer förutom några roliga tetror och lite växter samt några Sturisoma aureum (dom e beställda). Men det tar jag efter Thailand. Jag har nu 2 ytterfilter (kompletterade med Fluval 403) så jag har skaffat allt jag vill ha i teknikväg.
#106 - 11 januari 2008 15:08
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Jag har tänkt på det länge nu... Hur gör ni när ni sätter in fler lysrör? Är det bara "smack" och sedan sitter det eller måste det skruvas och pillas? Jag med tummen mitt i handen skulle inte klara av att fixa iordning en lysramp utan att förstöra den[:o].[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Hur ser ni allihopa på detta med molly-hotell? Låter det mycket (skulle det funka i ett sovrum)? Jag har hittat ett litet kar på 47l, men det känns så pytte-litet. Vad brukar Molly-hotell ligga på i pris? Hur mycket har du nu laggt ner Havre?[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Ps. Förlåt om jag lånar tråden lite, men jag har ett litet sug efter saltvatten.:p[/COLOR]

Mina drosslar är fastskruvade i huven och man bör väl iakta försiktighet när man fäster dem. Det är inte omöjligt men är det första gången kanske någon med viss koll/erfarenhet skall vara med.

Rekommenderar inget akvarium i sovrummet, beror förvisso på toleransgrad.

Den totala siffran vågar jag inte skriva med risk för att sambon smyger in och läser...I detta fall är det relativt och det beror på ens inställning till vad det får kosta. Mitt har i runda slängar kostat ca 4500-5000? Beror ju på också hur dyrt det är som man stoppar ned i karet.

Mvh Thomas
#107 - 11 januari 2008 15:15
rick skrev:
Hehe vad gillar regeringen bäst då? Sött eller salt? Du kan ju göra om ditt

söt till salt också och donera dina jordätare till mig ;)

Jag tänkte inte först och främst på akvariesaker. Utan skulle behöva en shysst kamera bland annat. Nää til det nyaste så behöver jag faktiskt inte någonting mer förutom några roliga tetror och lite växter samt några Sturisoma aureum (dom e beställda). Men det tar jag efter Thailand. Jag har nu 2 ytterfilter (kompletterade med Fluval 403) så jag har skaffat allt jag vill ha i teknikväg.

Regeringen svarade salt utan tvekan, men är pengarna negativt och lika snabbt som hon sagt det kom; "Men det är ju inte jag som betalar så det spelar ingen roll" ;)

Hehe du tror inte tanken har slagit mig? Det får gå ett tag för nu tänker jag inte göra om det förrens mera pengar strömmar in så jordätarna kommer nog förr eller senare ;)

Ah ok, jo Thailand är inte gratis och det är väl bättre att kunna spendera när du väl är där!

Vi kommer nästa lördag!

Mvh Thomas

Annons