Nystartat Malawikar

#1 - 16 oktober 2011 20:17
[COLOR=#222222][COLOR=#222222]Tänkte här dela med mig lite film från mitt nystartade malawikar. Tyvärr är det ju så jävla dumt att man måste betala för att få dela med sig av sina foton så sådana blir det inga. Men en film med dålig kvalitet bjuder jag på. Kommer kanske fler med tiden.

Invånarna i karet är:

10st White lips F1
5st Delfiner
5st Venustus
5st Milomo Red
5st Compressiceps

Film:
" target="_blank">
[/COLOR]
[/COLOR]
#2 - 16 oktober 2011 20:25
vart är dina stenar? De vill ha massor, inte moduler :)
#3 - 16 oktober 2011 20:28
vart är dina stenar? De vill ha massor, inte moduler :)

Jaså har dom sagt till dig att dom inte vill ha moduler?
#4 - 16 oktober 2011 20:30
Jaså har dom sagt till dig att dom inte vill ha moduler?

Vilken kille du är, älskar din attityd. Det borde finnas fler som dig på sidan.

INTERNETHEROES FOR THE PRESIDENT.
Tänker inte ens kommentera ditt kar, vågar inte. Blir väl personligt påhoppad då.
#5 - 16 oktober 2011 20:39
[COLOR=#222222][COLOR=#222222]Tänkte här dela med mig lite film från mitt nystartade malawikar.[/COLOR][/COLOR]

Mycket individer på en gång :)

[COLOR=#222222]
"" target="_blank">

O
fan, inte en enda modul jag ser! Sen är det fint att vi som betalar en tjuga i månaden får lägga upp våra bilder, skriva vår blogg och hjälpa dig när du får din nitritspik![/COLOR]
#6 - 16 oktober 2011 20:54
Jag tycker att det kommer säkert a bli kanon din balja, med den fiskbesättningen, och får du lite alger på dina moduler så hade jag stoppat i kanske två eller tre stora stenar det räcker.Janne

malawi.forum24.se
#7 - 17 oktober 2011 16:15
Mycket individer på en gång :)

[COLOR=#222222]
"" target="_blank">

O
fan, inte en enda modul jag ser! Sen är det fint att vi som betalar en tjuga i månaden får lägga upp våra bilder, skriva vår blogg och hjälpa dig när du får din nitritspik![/COLOR]

Nej du jag ser inte heller några moduler, jag har en liten misstanke om att det kan bero på att dom är lite skylla o simmar iväg o gömmer sig.. Nej men allvarligt talat människor, jag har inte sagt att jag inte ska ha någon sten där i, Jag har inte hunnit med o köpt dom stenar jag ska ha än. Men det ska i sten där.
Och om du inte tycker om moduler, så håll det då för dig själv.
Jag har aldrig fått någon nitritspik i något av mina andra 52 akvarium, så jag har svårt att tro att jag får det nu. Men visst kan det hända, men då kan jag också lösa det själv.
#8 - 17 oktober 2011 16:45
Jag gillar moduler, det är asfett!
#9 - 22 oktober 2011 17:11
Det ser förjävligt ut ;)
#10 - 22 oktober 2011 22:15
Ja du har ett val, titta inte.
Sådana kommentarer passar inte in på detta forumet.
Hoppas att Kjell raderarar ditt inlägg.Janne
#11 - 22 oktober 2011 22:42
Det var onödigt, jag tycker att det är ett sjysst kar.

Rätt långt ifrån monsterfisk, det är nog däri problemet ligger.
#12 - 23 oktober 2011 01:57
Det var ju ett jättefint Malawikar! Riktigt stilfullt med modulerna mot den svarta bakgrunden (kan inte varit billigt det där...). Sen att det inte hunnit komma i sten ännu kan avkodas i den hyfsat tydliga rubriken, innan kritiken haglar.;) Såg också att det är flera från Emmaboda i tråden.:)
#13 - 23 oktober 2011 18:20
bong skrev:
Det ser förjävligt ut ;)

Hehehe BågaFan du ska alltid klaga=)
#14 - 23 oktober 2011 18:24
Det var ju ett jättefint Malawikar! Riktigt stilfullt med modulerna mot den svarta bakgrunden (kan inte varit billigt det där...). Sen att det inte hunnit komma i sten ännu kan avkodas i den hyfsat tydliga rubriken, innan kritiken haglar.;) Såg också att det är flera från Emmaboda i tråden.:)

Tackar, men jag är inte nöjd än, håller på att ändra plaseringen på lysrören nu, som du ser i filmen så är halva karet blått och andra halvan "vit". Har ju fått bygga om rampen från ändast T8 till T8 och T5. Men ska upp med rampen o tända strax o se hur det ser ut om de blivit bättre än...

hehe ja du fattade iallafall att bong också va från emmaboda, men de värsta är att jag vet att han inte skämtar...
#15 - 23 oktober 2011 20:20
Hur stort är karet? Jag har sj väldigt lite sten i mitt 450l har 5 stenar sedan några fejk stenar som är ihåliga. Har aldrig gillar sten högar i akvarium då det inte ser så snyggt ut.
#16 - 23 oktober 2011 20:33
Hur stort är karet? Jag har sj väldigt lite sten i mitt 450l har 5 stenar sedan några fejk stenar som är ihåliga. Har aldrig gillar sten högar i akvarium då det inte ser så snyggt ut.

+1 på det. Dock verkar faktiskt cikliderna gilla stenarna, för de simmar ofta in där och håller på. Samt flyttar grus och gräver sin egen lilla hydda för nån tjej av samma art.

Däremot är jag skarpt skeptisk till acistrusarna. De underminerar sanden under stenarna för att komma åt botten på stenen eller nåt, så till slut står stenen på liggunderlaget och hela stapeln riskerar att kollapsa. Helt uppriktigt undrar jag varför man kör med ancistrus. De verkar ju inte städa något speciellt, vilket dock siamensis gör. Eller så städer det, fast det inte märks?
#17 - 23 oktober 2011 20:38
vänta tills du får brunalger så förstår du!
#18 - 23 oktober 2011 20:55
+1 på det. Dock verkar faktiskt cikliderna gilla stenarna, för de simmar ofta in där och håller på. Samt flyttar grus och gräver sin egen lilla hydda för nån tjej av samma art.

Däremot är jag skarpt skeptisk till acistrusarna. De underminerar sanden under stenarna för att komma åt botten på stenen eller nåt, så till slut står stenen på liggunderlaget och hela stapeln riskerar att kollapsa. Helt uppriktigt undrar jag varför man kör med ancistrus. De verkar ju inte städa något speciellt, vilket dock siamensis gör. Eller så städer det, fast det inte märks?

Jag kör med ancistrus, maken till att hålla alger i schack, dom är grymma.
Jag skulle inte ens tänka tanken, att ha en balja utan ancistrus.Janne
#19 - 23 oktober 2011 21:06

Precis som Herr Nilsson säger, vänta tills du får brunalger, släpper du sen ner några Ancistrus så rensar dom det direkt. Siameres är bara bra till toffsalgerna, Ancistrus till brunalger och grönalgerna får man skrapa slälv eller bara leva med att dom är där...
#20 - 23 oktober 2011 21:18
:)

Herr Nilsson följer med överallt. Min treåring brukar det också. nog om detta.

Jag liksom alla andra på forumet har massor med växtburkar hemma. När mina Malawi flyttade in så blev jag bekant med alger på allvar. Det finns liksom ingen hejd utan det sätter stora prov på akvarieägaren. Växter motverkar alger, malawi motverkar växter. Ancistrus och sandsnäckor är asbra nyttodjur som ett malawikar inte klarar sig utan. Inte för mig i alla fall för då blir ljus och matning så otroligt viktiga (mer än vanligt)

Grönalger får man lära sig att älska, de ser naturliga ut på stenen och fisken tar inte skada av dem. Jag väljer att se dem som en växt som passar utmärkt hos Malawi ;)

Nåväl, där slutar min lilla erfarenhet. Och till trådskaparen: Det första jag skrev i tråden var inte menat som kritik, jag förstår dock att det såg så ut. Karet är asnice, ärligt!
#21 - 23 oktober 2011 21:20
för övrigt, mer filmer!!
#22 - 26 oktober 2011 19:57
Gamen karet är faktiskt fint... byter du bara ut fiskarna så blir det perfekt ;)
#23 - 3 november 2011 15:40
Så, nu ett klipp MED stenar i=)

&feature=feedu" target="_blank">
&feature=feedu
#24 - 3 november 2011 15:43
ser ju dödsnajs ut! :D awesome! :D
#25 - 3 november 2011 15:55
Snyggt!
#26 - 3 november 2011 19:58
Man tackar. Men jag är så jälva trött på alla repor på rutan bara, riktigt synd att dom är där.
#27 - 3 november 2011 20:26
Argh, segt med repor. Jag bytte ett fullt funktionsdugligt akvarium pga det. (Vad kostade modulerna?)
#28 - 5 november 2011 11:22
Argh, segt med repor. Jag bytte ett fullt funktionsdugligt akvarium pga det. (Vad kostade modulerna?)

Modulerna va billiga, köpte dom av Bong för 500kr
#29 - 5 november 2011 11:25
Försöker buffa upp ph och kh, har köpt bikarbonat och kalcium.
På bikarbonatet står det max rekommenderad tillsats: 3.7g till 100L vatten. Men av den lilla doseringen fick jag inte upp ph:t mer än till 7.6.
Vill upp till 8, hur går jag vidare? vågar man överdosera?
#30 - 5 november 2011 11:35
Har du fått igång baljan ordentligt, annars är det lurigt att buffra upp till ett högt ph, för att om du har nitrat i baljan, så blir det nitrit vid högre ph.
Men om du nu ska buffra upp med bikarbonat så kan du inte överdosera bikarbonat, du kommer upp i max 8,3 i ph med bikarbonat.[
Jag själv slutade med bikarbonat för flera år sen, jag sköter mina vattenbyten istället.Janne

malawi.forum24 .se

OTE=malawifisken;1552607]Försöker buffa upp ph och kh, har köpt bikarbonat och kalcium.
På bikarbonatet står det max rekommenderad tillsats: 3.7g till 100L vatten. Men av den lilla doseringen fick jag inte upp ph:t mer än till 7.6.
Vill upp till 8, hur går jag vidare? vågar man överdosera?[/QUOTE]
#31 - 5 november 2011 11:46
Nja jag vill nog inte påstå att den e igång till 100%, men det finns inga nitrater eller nitriter iallafall. Håller koll på det varje dag.
Men fattar inte vad du menar med att du slutat med bikarbonat o sköter dina vb istället, vad har det med saken o göra? Du får väl ändå inte upp ph:t bara med hjälp av vb. Okej det går inte överdosera det, står det max 3.7g till 100L vatten och man häller i mer än så, då har man ju överdoserat.

Har du fått igång baljan ordentligt, annars är det lurigt att buffra upp till ett högt ph, för att om du har nitrat i baljan, så blir det nitrit vid högre ph.

Men om du nu ska buffra upp med bikarbonat så kan du inte överdosera bikarbonat, du kommer upp i max 8,3 i ph med bikarbonat.[

Jag själv slutade med bikarbonat för flera år sen, jag sköter mina vattenbyten istället.Janne

malawi.forum24 .se

OTE=malawifisken;1552607]Försöker buffa upp ph och kh, har köpt bikarbonat och kalcium.

Vill upp till 8, hur går jag vidare? vågar man överdosera?
[/QUOTE]
#32 - 5 november 2011 11:55
Okej, jag skall förklara, jag har kommunalt vatten ph ligger på ca 8,3 som det gör i alla kommunala vatten, problemet med vårat i Göteborg är att det är mjukt ca 3 i hårdhet.
Hade jag inte bytt vatten varje vecka så hade mitt ph dippat på grund utav att det är mjukt, så därför byter jag minst 50% i veckan, bieffekten är tyvärr att mina fiskar färgar bättre med nytt vatten plus att jag slipper blaska med en massa kemikalier, men det får jag ta:).
Nja jag vill nog inte påstå att den e igång till 100%, men det finns inga nitrater eller nitriter iallafall. Håller koll på det varje dag.

Men fattar inte vad du menar med att du slutat med bikarbonat o sköter dina vb istället, vad har det med saken o göra? Du får väl ändå inte upp ph:t bara med hjälp av vb. Okej det går inte överdosera det, står det max 3.7g till 100L vatten och man häller i mer än så, då har man ju överdoserat.

[/QUOTE]
#33 - 5 november 2011 11:58
Nu kommer du snart att älska Ancistrus, kiselalgerna älskar det du just nu gör!

Om du inte har gjort ett vattenbyte på minst 50% så kommer ditt ammonium omvandlas till ammoniak, det är direkt dödligt!

Håll koll på kliande fisk ordentligt.
#34 - 5 november 2011 12:04
Precis, jag tycker att man leker lite med sina fiskar när man håller på med bikarbonaten, det är helt okej i ett väl ingången balja som har fått igång alla bakterier, men i ett nystartat kar så kan det innebära problem, vänta minst 3 månader innan ni börjar med bikarbonaten för att malawisar klarar sig lätt i ph 7.Janne

malawi.forum24.se[

QUOTE=Mathias Nilsson;1552618]Nu kommer du snart att älska Ancistrus, kiselalgerna älskar det du just nu gör!

Om du inte har gjort ett vattenbyte på minst 50% så kommer ditt ammonium omvandlas till ammoniak, det är direkt dödligt!

Håll koll på kliande fisk ordentligt.[/QUOTE]
#35 - 6 november 2011 18:01
Ancisturus har jag så jag klarar mig mer än nödvändigt, odlar nämligen sådana i mängder. Klar som fan jag gör riktiga vb.
Bakterierna är det nog inget problem med heller. Tog massor av filterbös från andra malawikar nere på odlingen.
Sådan tur med ph:t i vårat kommunala vatten har inte jag, här ligger det på 7.4.
#36 - 6 november 2011 20:41
Jag tror inte att ditt kommunala vatten ligger så lågt som 7,4 .
Sen förstår jag inte varför du går i taket , bara för jag skriver hur mina förhållande ligger till ,.Janne

malawi.forum24.se
#37 - 6 november 2011 20:58

Sen förstår jag inte varför du går i taket , bara för jag skriver hur mina förhållande ligger till ,.Janne

malawi.forum24.se

Varför skulle det vara så otroligt här ligger ph på kran vattnet på 7-7,2
#38 - 7 november 2011 10:40
Har du kommunalt vatten?
Dom flesta kommunala vattenverk buffrar upp vattnet till över 8 för att sliter mindre på vattenledningar om det är ett högt ph.Janne

malawi.forum24.se

lillfrasse skrev:
#39 - 7 november 2011 10:43
Har du kommunalt vatten?
Otroligt vad väl inte vad jag skrev men jag trodde inte att det kommunala vattnet var 7,4 självklart så kan det vara så.
Men kommunerna brukar i de flesta fall buffra upp vattnet till över 8, för att det är mera gynnsamt för ledningarna. är det lägre ph så fräter det sönder ledningarna fortare.Janne

malawi.forum24.se

lillfrasse skrev:
#40 - 7 november 2011 11:10
Har du kommunalt vatten?

Otroligt vad väl inte vad jag skrev men jag trodde inte att det kommunala vattnet var 7,4 självklart så kan det vara så.

Men kommunerna brukar i de flesta fall buffra upp vattnet till över 8, för att det är mera gynnsamt för ledningarna. är det lägre ph så fräter det sönder ledningarna fortare.Janne

malawi.forum24.se

Jo kommunalt vatten med råvatten från Vänern. Vilket efter blandning av källvatten har ph mellan 7-7,2 som det sedan inte görs så mycket kemiskt med innan det går ut på lednings nätet vilket är rätt tacksamt.

Det som tillsätts är aluminiumsulfat och klordioxid. Aluminiumsulfatet flockar ihop föroreningar som sedan sjunker till botten och transporteras bort. Klordioxid halten som tillsätts är förhållandevis låg om man jämför med övriga landet. Soda för ph justering är mycket ovanligt att det tillsätts.
#41 - 7 november 2011 11:19
Då har vi samma vatten,men göteborgs kommun tar det från götaälv som senare pumpas upp i delsjön, sedan så renas det i kallebäck och buffras upp till 8.3 som sedan skickas ut till göteborg med kranskommuner.Janne
lillfrasse skrev:
Jo kommunalt vatten med råvatten från Vänern. Vilket efter blandning av källvatten har ph mellan 7-7,2 som det sedan inte görs så mycket kemiskt med innan det går ut på lednings nätet vilket är rätt tacksamt.

Det som tillsätts är aluminiumsulfat och klordioxid. Aluminiumsulfatet flockar ihop föroreningar som sedan sjunker till botten och transporteras bort. Klordioxid halten som tillsätts är förhållandevis låg om man jämför med övriga landet. Soda för ph justering är mycket ovanligt att det tillsätts.
#42 - 7 november 2011 11:50

malawi.forum24.se

Jag har väl inte gått i taket för du skrev det, vart fick du det från då?
Jag skerv bara att jag inte har sån tur som dig som har så högt ph i kranen.
Sen vad du tror eller inte om mitt kranvatten bryr inte jag mig om, att det ligger på 7.4 är ren sanning
#43 - 7 november 2011 20:17
Mina malawi går i ph 6.4 och trivs :mad::mad::mad:
#44 - 7 november 2011 21:14
sicken attityd tråkigt o se o helst som ny här inne..men men ska väl vara så då..
#45 - 7 november 2011 21:20
vem är ny här inne?
#46 - 7 november 2011 21:35
äh, sjysst kar och fina fiskar.

Dock så måste man kunna berätta att bikarbonat triggar kiselalger i nystartade baljor och ge konkreta tips utan att möta en taggig ton, varför startar man ens en tråd om man inte kan ta det?

du är säkert en asbra snubbe och du kan säkert massor, dock är det ju sjysst om man kan ta tipsen med jämnmod, man behöver liksom inte bli taggig, jag kan ge flera konkreta exempel i en tråd som precis har gått in på 3 sidor, rätt tråkigt!

Vi vill bara väl, bara så att du vet!
#47 - 9 november 2011 23:45

Ja godmorgon, Ciklider gräver väl minst lika mycket som ancistrus och alla som vet nåt om malawiciklider ser till att förankra alla stenar direkt mot botten för att de inte ska underminera dem;)
#48 - 10 november 2011 20:41
åheim skrev:
Ja godmorgon, Ciklider gräver väl minst lika mycket som ancistrus och alla som vet nåt om malawiciklider ser till att förankra alla stenar direkt mot botten för att de inte ska underminera dem;)

+1:d

Annons