Nystartat, lite växtfrågor

#1 - 1 april 2004 18:28
Hejja!
Jag startade min burk för ca en månad sen. Har "skaffat på mig" 20 neontetror, 5 korallplaty och fem fantomtetror. Burken rymmer 160l. Har även lite växter. De är av den snabbväxande typen och har nästan nått ytan vid det här laget. Dock är de brunaktiga och inte gröna apikalt. Ska det vara så? Eller är det en brist? Tittar jag ner på växterna uppifrån ser de ganska gula ut och nerverna syns tydligt. Har en brunaktig beläggning på en av växterna (vet inte vad den heter, men har stora blad och är vanlig). Vad beror detta på? Upptäckte idag lite "sammetsludd" (grönt) på bakrutan på akvariet. Alger alltså! Hur ska jag bli av med dem? Byta vatten oftare? Plantera fler växter? Ge växterna näring, något jag inte gjort eftersom jag tycker att fiskarna borde klara den biten (åtminstone kväve och fosfor). Även de svarta kolstenarna har ett litet "dammlager av brunt". Borde jag göra rent filtret?
OBS! jag matar fiskarna ganska lite.

Vore gla om nån kunde ge lite tips!

/Rikard
#2 - 1 april 2004 18:31
Att du får kisel(brun)alger i början är normalt men det brukar försvinna.

Att växterna är gula är nog järnbrist.

Använder du någon växtnäring ?
#3 - 1 april 2004 18:34
nej har inte haft i någon växtnäring. Ska jag det? Isåfall vilken typ av tillsats ska jag köpa?
#4 - 1 april 2004 18:35
TMG funkar skit bra.
Ska du ha det som växt kar eller hur mycket växter ska du ha i det ?
#5 - 1 april 2004 18:40
Nej! Jag har det som sällskap. Tycker det är snyggt med ett harmoniskt sällskap med lagom mycket fiskar och växter.
#6 - 1 april 2004 18:41
Ok men lite TMG skadar nog inte :-)
#7 - 1 april 2004 18:42
Tackar!
(Du tror inte att man ger algerna ytterligare en fördel då?)
#8 - 1 april 2004 18:43
Inte om dina växter växer bra .
Och det gjorde dom ju tydligen och då tar växterna all näring.
#9 - 1 april 2004 18:47
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=69
Börja med att läsa här .
#10 - 2 april 2004 05:57
Det är mycket möjligt att fiskarna klarar att leverera kväve och fosfor till ett normalt sällskapskar utan alltför mycket växter. Men då blir det ju desto viktigare att pytsa i alla andra näringsämnen som växterna behöver. Annars tar algerna definitivt över. Om växterna växer dåligt blir även de mycket lättare angripna av alger. Att helt kunna undvika algerna är dock i princip en utopi; lite alger får man leva med. TMG innehåller "allt", utom kväve och fosfor, och borde passa dina behov utmärkt.
"Felsökningsschema" för näringsbrist: http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=193
#11 - 2 april 2004 06:46
Växtnäring i början är viktigt när vatten och sand inte fått någon näring köp något bra och tillför så kommer allt att lösa sig fint.
#12 - 2 april 2004 08:03
Ursprungligen skickat av mats41

Växtnäring i början är viktigt när vatten och sand inte fått någon näring köp något bra och tillför så kommer allt att lösa sig fint.

MEN: Det som fattas i början är oftast kväve och fosfat. Det kan man inte få via någon komerciell gödning.
MVH
Magnus
#13 - 3 april 2004 08:34
Algerna borta!!!!! Skaffade fyra små malar i går! Dessa har varit duktiga under natten, mirakulöst!!!!
/R

Annons