Nystartat Kar

#1 - 23 mars 2008 10:48
Hej Har nu haft igång mitt kar ca 1vecka.
Jag har växter och rotnäring till dessa.
har kört i vattenberedningsmedel av typen Aquatan och kör nu med nitrivec, är på 4:e dagen har nu gjort en mätning med hjälp av en mycket lättavläst och säkert mätinstrument, :) tetratest 5 in 1 där man då ska kunna avläsa värdena no3,no2,gh,kh,ph.
Jag har följande värden nu
ph= 7,2-7,6
(svårt att avgöra vilken färg som stämmer bäst in på mätresultatet)
KH= 6
NO2=0
NO3=0(antar att dessa är 0 pga att jag ej har fiskar i nu och att det är relativt nystartat)
GH= >6.
Jag ska hämta fiskar den 28/3 av typen Tropheus sp "black" pemba 20st.Det enda jag vet nu är att ph värdet måste väl upp till ca: 8,5-9 eller?
Verkar värderna GH och KH ok?
#2 - 23 mars 2008 10:57
Du är inte alls på "fjärde dagen" du är fortfarande på dag noll eftersom du inte har satt i någon inkörningsfisk men innan jag berättar om du ska ha 1 eller 2 fiskar så får du gärna berätta hur många liter ditt akvarium är på.

Varför i hela friden vill du ha ett pH med så höga värden?

Läs den här artikeln innan du fortsätter och kolla ALLA inlägg av Lasse
#3 - 23 mars 2008 11:01
Gaffel skrev:
Du är inte alls på "fjärde dagen" du är fortfarande på dag noll eftersom du inte har satt i någon inkörningsfisk men innan jag berättar om du ska ha 1 eller 2 fiskar så får du gärna berätta hur många liter ditt akvarium är på.

Varför i hela friden vill du ha ett pH med så höga värden?

Läs den här artikeln innan du fortsätter och kolla ALLA inlägg av Lasse

Hej Jag har ett kar på 343 liter har, jag har "Hört" att den typ av fisk ska ha ett högt ph.
#4 - 23 mars 2008 11:06
Ingenting händer med "inkörning" av karet försen du sätter i en fisk eller två, sen kan du börja räkna dagar, nitrivec gör inte så mycket heller för att du har ingen nitrit att "mata"
bakterierna med.. så läs lasses inlägg, vad e det för fiskar du ska ha i? så kan säkert någon rekommendera vilka du ska sätta i först.
#5 - 23 mars 2008 11:10
Ingenting händer med "inkörning" av karet försen du sätter i en fisk eller två, sen kan du börja räkna dagar, nitrivec gör inte så mycket heller för att du har ingen nitrit att "mata"

bakterierna med.. så läs lasses inlägg, vad e det för fiskar du ska ha i? så kan säkert någon rekommendera vilka du ska sätta i först.

kommer bara att vara Tropheus sp. "black", Pemba, och man kan inte vad jag förstår ta några stycken å gången då de nya kan få problem med att bli accepterad av en fungerande grupp, därför det stora antalet på en gång 20 st
#6 - 23 mars 2008 11:15
Saxat ur Nordiska Ciklidsällskapets artregister..

Akvariestorlek: 400 liter
Akvarielängd: 150 cm
pH: 7.8-9
Temperatur: 23-26°C

Kört in akvariet med någon annan typ av fisk och höj ev ditt pH senare.

Annons