Nystartat akvarium - Trådalger

#1 - 5 juni 2005 18:14
Hej!

Har haft igång mitt akvarium i ca 1 vecka nu och upplever redan trådalger i lite skala på ett blad (som jag tog bort!). Jag har sökt lite här på tidigare inlägg i ämnet och förstår att alger ofta kan få fäste ibörjan i ett akvarium innan det är i balans vad gäller värdena i vattnet. Stämmer det?

Alger kan man också inte bli helt fri från som jag har förstått det men vad gör jag med mitt kar för att minska risken för att bli översvämmad med dessa långa trådliknande alger på blad o s v i framtiden?

Mitt 54L akvarium innehåller nu följade växter, fiskar och teknik:

Fisk:
* 10 st Koppartetra (Hasemania nana)

Växter:
* Lilaeopsis brasiliensis
* Hydrocotyle leucocephala
* Echinodorus bleheri

Inredning:
* 1 st Mangroverot.
* 2 st Röd Jasper sten.
* 12Kg Engelsk sjösten 2-3mm.

Teknik:
* 1 st Thermal Compact doppvärmare 25w.
* 1 st Fluval 2 Plus Innerfilter 400L/h.
* 1 st Philips Aquarelle 15w (reflektor).

Temperatur: ca +25 grader C

Tilläggas kan att jag använder mig av JBL Ferropol som växtgödning och det känns som det är rätt järnrikt(?). Som jag har läst här på forumet så är även överskott av järn ingen höjdare om man vill ha kontroll på algtillväxten? Bör jag gå över till någon annan gödning eller vad kan jag göra i mitt fall för att förbättra förhållandena?

Jag matar inte mina 10 st koppartetror mycket alls sedan i torsdags (2/6) då jag köpte dem. Endast en pyttenypa krossade flingor varje morgon hittils.

Mvh
Mikael
#2 - 5 juni 2005 19:30
vissa räkor är fina på att ta alger.
har 3 körsbärsräkor själv som håller mina växter nåtsånär rena från bl.a trådalger.
skulle behöva några till då 3st inte hinner med.

körsbärsräkor blir runt 2-2.5cm och betalade 33kr styck för mina.
dom är vackert röda och förökar sej i sötvatten.

kan kolla mer på www.petshrimp.com

när det gäller gödning vet jag inte hur bra/dålig den du har är men själv kör jag endast pmdd från www.granholmarna.se
köpte 1ex av varje påse 5påsar totalt kosta 153kr med frakt och räcker LÄNGE

helt fri från alger blir du aldrig och lite alger kan faktiskt va rätt snyggt på rätt ställen.

snabbväxande växter kan hjälpa till att bromsa algtilvläxten.
i zoopets växtsökmaskin så kan man söka på alghämmande och där hitta fina växter.

mata 1gång per dag är lite för mycket i början.
1gång var tredje dag ska tydligen va bättre.
köpt ett no2=nitrit test ?
#3 - 5 juni 2005 20:01
[QUOTE=Raven]vissa räkor är fina på att ta alger.
har 3 körsbärsräkor själv som håller mina växter nåtsånär rena från bl.a trådalger.
skulle behöva några till då 3st inte hinner med.

körsbärsräkor blir runt 2-2.5cm och betalade 33kr styck för mina.
dom är vackert röda och förökar sej i sötvatten.

kan kolla mer på www.petshrimp.com

när det gäller gödning vet jag inte hur bra/dålig den du har är men själv kör jag endast pmdd från www.granholmarna.se
köpte 1ex av varje påse 5påsar totalt kosta 153kr med frakt och räcker LÄNGE

helt fri från alger blir du aldrig och lite alger kan faktiskt va rätt snyggt på rätt ställen.

snabbväxande växter kan hjälpa till att bromsa algtilvläxten.
i zoopets växtsökmaskin så kan man söka på alghämmande och där hitta fina växter.

mata 1gång per dag är lite för mycket i början.
1gång var tredje dag ska tydligen va bättre.
köpt ett no2=nitrit test ?[/QUOTE]

Hej!

Tack för dina svar! :)

Som jag skrev så har jag 2 st av varje av växterna Hydrocotyle leucocephala och Echinodorus bleheri. De är väl rätt så snabbväxande? Frågan är om de är tillräckligt med 2 av varje bara (rätt stora)? Tycker dock att nåon extra växt av dessa skulle göra karet "fullt". Båda växer dock snabbt och små skott börjar tydligt synas på Hydrocotyle leucocephala och det börjar även röra sig i Echinodorus bleheri.

Jag är ute efter att ha ett Sydamerikanskt akvarium och räkorna skulle då inte passa in i min "dröm" ;) De är väl alla från Asien i stort sett? Jag tänkte köpa en Ancistrus? Kan den rensa karet på alger på ett bra sätt?

Vad gäller maten så är det verkligen pyttelite jag ger varje dag. Det är inte en "nypa" äns utan endast 2-3 st flingor som jag smular ner. Det kommer inte ner något på botten i form av matrester iallafall. Jag fick rådet av herren i akvariebutiken att göra så med matningen. Jag har istället kännt att jag kanske ger för lite för fiskarna verkar verkligen hungriga :) Men men... jag kanske skall strunta i att mata dem alls varannan dag?

JBL Ferropol säger t o m själva på etiketten att det innehåller järn "för praktfull växtlighet".

Detta innehåller JBL Ferropol (kanske någon som kan säga om det är bra eller dåligt?): Järn, Kalium, Svavel samt spårämnena Mangan, Molybden, Zink, Bor, Kobolt och koppar "i sådan form som växterna kan tillgodogöra sig direkt" (vad det nu innebär?). Sen kommer en liten ettikett på flaskan där det står "Utan nitrat och fosfat". Vad innebär isåfall det? Bra eller dåligt?

Har inte köpt ett nitrit-test men skall göra det inom kort. Inser att det är viktigt.

Mvh
Mikael
#4 - 6 juni 2005 07:40
Hej!
Jag hade också trådalger i mitt kar när det var nystartat, rullade upp på blompinne o tog bort dem med jämna mellanrum. Med tiden försvann de och ersattes av andra :)
#5 - 6 juni 2005 09:17
[QUOTE=billo]Hej!
Jag hade också trådalger i mitt kar när det var nystartat, rullade upp på blompinne o tog bort dem med jämna mellanrum. Med tiden försvann de och ersattes av andra :)[/QUOTE]

Hej!

"... och ersattes av andra." Aha! Det var skönt att höra ;)

Mvh
Mikael
#6 - 6 juni 2005 09:29
Körde med Tropica Mastergrow (TMG) förut. De gav på direkten trådalger i mina värden på ca pH 6,4 och KH 4. Nu har jag slutat och nu är trådalgerna borta förutom på bakgrunden.
#7 - 6 juni 2005 09:31
Vad det gäller matningen tycker jag du ska mata två gånger om dagen på det sättet du gör. De gör dina koppartetror glada. :)
#8 - 6 juni 2005 09:32
"Jag tänkte köpa en Ancistrus? Kan den rensa karet på alger på ett bra sätt?"

Jodå, fast trådalger äter de inte så gärna.

"Men men... jag kanske skall strunta i att mata dem alls varannan dag?"

Nejdå, så länge du matar lite är det ingen fara. Ger du bara 2-3 flingor kan du mata morgon och kväll utan problem.

Jag skulle ta det lite försiktigt med järngödningen om jag var du. Många upplever att järngödning ger problem med just trådalger, i synnerhet om man inte samtidigt göder med nitrat eller i nystartade akvarier där nitrathalten är låg.
#9 - 6 juni 2005 12:43
[QUOTE=Magnuz]
Jag skulle ta det lite försiktigt med järngödningen om jag var du. Många upplever att järngödning ger problem med just trådalger, i synnerhet om man inte samtidigt göder med nitrat eller i nystartade akvarier där nitrathalten är låg.[/QUOTE]

Hej!

Ja, jag börjar väl inse att Ferropol som dessutom skyltar med att de har järn i sin blandning känns lite "fel" om det dessutom främjar just trådalger. Men men, jag skall testa och se hur det utvecklar sig för jag har precis börjat på en "stor" flaska så jag får väl kanske dosera mindre(?) för att inte få överskott på just järn. Risken är väl stor att det blir brist på något annat bara... Får se om det har mer att göra med att mitt kar är nystartat dessutom.

Jag kommer nog dock börja köra med PMDD såfort den här flaskan är tom så får jag se hur det blir med det istället. Det känns ändå som det är det som "gäller" nu rent allmänt när man läser trådar här på forumet :)

Tack för alla svar hittils!

Mvh
Mikael
#10 - 6 juni 2005 13:05
"Risken är väl stor att det blir brist på något annat bara."

Det är redan brist på nitrat och fosfat, eftersom de inte ingår i Ferropol och eftersom akvariet är nystartat har det inte hunnit bildas nitrat och fosfat från fiskarnas nedbrytningsprodukter i tillräckligt stor mängd. KNO3 och KH2PO4 är alltså ingen ersättning för Ferropol (eller annan mikrogödning), utan en ersättning för fiskskit. Anledningen att man tillsätter det i syntetisk form är att det är lättare att hålla kända nivåer, samt att man då vet att nitrat och fosfat är direkt åtkomligt för växterna. Fiskskit kan växterna inte tillgodogöra sig direkt, den måste brytas ned först.

Annons