Nystartat akvarium med BTN, osäker på flödet och cirkulationen, behöver era åsikter!

#1 - 16 december 2012 11:40
Tjena. Första inlägget här på forumet. Har haft akvarium i måååånga år i tidigt ålder men slutade med hobbyn i tonåren.

Startade ett litet 15l akvarium i sommras och har nu tröttnat och upgraderat så mycket som tanten tillåter. Det är ett 54L akvarium (60x30x30) som jag monterat en back to nature bakrund i med inbyggt filter och pump bakom bakrunden. Provade att tanka i vatten och testa pumpen som enligt spec ska leverera 300L/H. Frågan är om det räcker?

Jag har just nu 10st guppys en svärdbärare och en ancitrusmal. Det kommer mer i framtiden och antagligen lite större fiskar.

Jag filmade akvariet med vatten i så att ni kanske kan hjälpa mig att bedömma om det räcker eller ej. Bifogar även några bilder på installationen. ALLA tips och åsikter är välkommna.

Tack på förhand

" target="_blank">

#2 - 16 december 2012 13:13
Det räcker:).
Men efter ett par månader bör du ta upp pumpen och rengöra den då de brukar tappa lite fart pga beläggningar. Tänk även på att inte överbefolka karet, det är lätt hänt i ditt fall, plus att du inte köper för stora fiskar som får svårt att få plats i ditt akvarium.

Välkommen hit, förresten:)!
#3 - 19 december 2012 12:55
ansjo skrev:
Det räcker:).

Men efter ett par månader bör du ta upp pumpen och rengöra den då de brukar tappa lite fart pga beläggningar. Tänk även på att inte överbefolka karet, det är lätt hänt i ditt fall, plus att du inte köper för stora fiskar som får svårt att få plats i ditt akvarium.

Välkommen hit, förresten:)!

Tack! Jag hade tänkt ha ett gäng regnbågsfisk neon, ett par dvärgguramis samt några pansarmalar. Sen har jag sedan tidigare 9 guppys, en svärdbärare och en ancistrusmal

Bifogar en bild på hur baljan ser ut färdiginredd.

Annons