nystartat akvarium (luktar fel!!)

#1 - 2 maj 2004 13:46
sitter här med ett 150 litersakvarium med ca 10 växter.. jag skall senare flytta över alla mina växter från 55 l. Jag har även två filter igång, ett ytterfilter 390 l/h och en fluval 4+ 1000l/h.
Jag har även Tetra AquaSafe i, som gör om kranvatten till akvarievatten.

Sen ett tidigare försök att fylla karet så började vattnet lukta möggel efter ett dygn med doppvärmare och utan filter med endast ett par få växter.. nu har jag som sagt bytt ut allt vatten till nytt och startat igång med allt som jag nämnde ovan.

Men jag är orolig för att det ska bli en bakteriehärd i alla fall, jag är förkyld just nu och känner ingen lukt från akvariumet men min bror tyckte det luktade strävt.
Jag undrar bara om ni tror att vattnet kommer bli bra inom sin tid, eller om det är något jag borde göra? hur farligt kan det vara när det luktar möggel och ordnar det sig?
#2 - 2 maj 2004 15:18
Prova att gräv om lite i bottnen. Luktade precis lika dant för mig då jag startade upp mitt kar - det visade sig sedan vara sumpgas som hade samlats på bottnen på grund av för dålig luftcirkulation. Det luktar ruttet. Kör om lite i gruset med en träpinne eller händerna. Troligtvis kommer det välla upp en massa luftbubblor när du gräver runt.

Sedan ska det vara löst!
#3 - 2 maj 2004 15:31
ok, tackar.. tycker ifos det borde vara bra cirkulation, men jag ska kolla :D
#4 - 2 maj 2004 15:42
nej du.. inga bubblor förutom luftbubblorna som sprutar ur pumpen.. verkar som problemet är något annat. Kan det vara silikonet som stingker (fast akvariumet är gammalt och begagnat) ?
#5 - 2 maj 2004 17:33
Det kan vara grön alger eller Cyano som dött då kan det lukta strävt om det är i stora mängder.

Har du haft problem med detta tidigare ?
#6 - 2 maj 2004 18:15
nej, men jag startar som sagt detta begagnade akvarium för första gången i ett rum där jag inte haft akvarium förut.

men om en vecka ska jag skicka in en testpatrull bestående av 6st neontetror, så får vi se...

Har som sakt inget luktsinne, och jag har nu fått delade uppfattningar om hur det egentligen luktar i akvariumet.. min mamma tycker det luktar sparris och pappan tycker sig inte känna något speciellt. Kan det vara silikonet som luktar, trots att akvariumet inte är nytt?
#7 - 3 maj 2004 18:19
whats smelling!?
seriöst nu, funderar på att tömma hela akvariumet på växter och vatten för att sedan tvätta karet med ettika och tandborste!!

vill ha nått uppmuntrande svar som skulle kunna tyda på att det finns en annan lösning.. (!?)
-skulle verkligen vilja veta vad som luktar fel.
#8 - 4 maj 2004 05:29
Som alla vet så luktar akvarie-vatten antingen neutralt eller illa.

Oooops!
Måste dra nu! JAg svarar senare!

Black
#9 - 4 maj 2004 05:47
Nystartade akvarier som luktar illa luktar pga att de har en ammoniak/nitrit-topp. Det går över på en till två veckor, men du bör göra stora vattenbyten om du har fisk i akvariet, eftersom både ammoniak och nitrit är giftigt.

Du bör framför allt INTE röra om i botten. Jag har aldrig sett sumpgas i ett nystartat akvarium, och i alla händelser luktar inte det heller förrän man rör om i sedimentet.

Du KAN i och för sig känna lukten av växterna. En del växter, särskilt när de dör, luktar lite mysko. Men: är det växterna så luktar de litegrann som nyslaget gräs, medan ammoniak/nitrit luktar kemiskt, vasst & elakt. Svavelväte (det som brukar kallas "sumpgas" i akvariekretsar) luktar svavel, vilket kan liknas vid lukten av en fis.
#10 - 4 maj 2004 07:48
En liten teori såhär på förmiddagen: Alla som har tömt en vas med blommor som stått för länge vet att det luktar f-bt illa. Lukten beror på Pseudomonasbakterier, som också kan orsaka urinvägsinfektion hos individer med nedsatt immunförsvar och/eller kateter. Vid svår infektion blir urinen gröngul och luktar gammal blomvas, vid mildare infektion luktar den -sparris. Kan akvariet ha drabbats av Pseudomonasinfektion? I blomvaser och urinblåsor finns det ju dock sällan filter, vilket talar emot min lilla teori. /Cecilia
#11 - 4 maj 2004 08:04
Nu är det ett tag sen jag tömt en sur blomvas, men luktar inte det också litegrann åt avföringshållet?
#12 - 4 maj 2004 11:39
Kanske lite, men det har en alldeles speciell omisskänlig doft (det finns många skäl till varför levande växter är trevligare än snittblommor!). Det är säkert någon nedbrytningsprodukt (som kan uppkomma även i andra sammanhang, t.ex. vid akvariestart) som luktar, men mitt mikrobiologiska bibliotek och -kunnande är inte så stort att jag kan säga vilken. Bensår som infekterats med pseudomonas (ska man egentligen skriva bakterier med stor eller liten bokstav?) försöker man hursomhelst behandla med ättikomslag, och infekterade katetrar spolas med någon typ av sur lösning. Kan det vara en ledtråd? Anledningen till funderingarna är att Turbo såvitt jag förstår inte har någon fisk i akvariet. /Cecilia
#13 - 4 maj 2004 14:05
akvariumet är fiskfritt,
och jag börjar få tillbaka luktsinnet. Tycker inte det luktar så farligt längre, men jag associerar lukten till plast, eventuellt silikonet som luktar illa (trots att det inte är nytt).

Men i vilket fall som helst, tror ni det räcker med att låta akvariumet stå ett tag med filtret och växterna?
eller borde jag tömma hela akvariumet en gång till, och borsta rent invändigt med tandborste för att vara hundra procent säker på att akvariumet är rent?
#14 - 4 maj 2004 20:38
vill bara säga att det mest troliga är nog; en ammoniak/nitrit-topp, som luktar...

någon som har förslag på frågan jag ställde ovanför denna?
#15 - 4 maj 2004 20:41
Har du användt sanden i annat akvarie innan? isåfall kan sanden innehålla skit som har legat o ruttnat
#16 - 4 maj 2004 20:44
det jag antagligen skall göra, är att skaffa mig amoniak/nitrit test, och om värdena är dåliga... så får jag väll skaffa något medel som bryter ner och gör om amoniak/nitrit till icke-skadliga ämnen mot fiskar, samt icke-luktande.

någon som vet vilka värden som är dåligt? (av amoniak/nitrit)
#17 - 4 maj 2004 20:46
Ursprungligen skickat av Danny_C

Har du användt sanden i annat akvarie innan? isåfall kan sanden innehålla skit som har legat o ruttnat

Ja det har det, men jag skölde all sanden innan jag stoppade i det i akvariumet.. (det fanns även lite löv och barr som jag spolade bort)
Tror du jag måste koka sanden för att den skall bli ren?
#18 - 4 maj 2004 21:57
Jag tycker att du ska ta det lugnt vad det än är... Är det amoniak/nitrit så lär det försvinna med vattenbyten... även andra ämnen kan man få bort med rejäla vattenbyten och det är ju ingen fara för din del eftersom du inte har fiskar i. Det är inte möjligt att det låg ett gäng ihoptorkade snäckor i sanden som du använde... de kanske ruttnar och luktar... Men även detta försvinner med tiden, bara microlivet får ha sin process...
Det jag skulle gjort i ditt ställe är:
Testa vattnet för nitrit, är det skadliga halter får du helt enkelt byta vatten tills det är borta.
Har du ingen nitrit så släpper du i en par billiga fiskar och kollar hur det går (du kan ju göra en par rejäla vattenbyten först om du är rädd att det är kemikalier i vattnet).
Överlever fiskarna så låter du deras avföring se till att den biologiska processen i botten och filter får komma i gång.
Sedan är det bara att vänta och se...
#19 - 5 maj 2004 14:44
ok tack!
det var ungefär så jag tänkte göra..
testa nitrit och sedan hälla i fiskarna..
men om det är dålia amoniak/nitrit värden, finns det inget snabbt sätt att skynda processen med något "anti-nitrit-medel"?

går iväg och köper mig ett nitrit test nu..
thx!
#20 - 5 maj 2004 16:03
ok, det var skadligt med nitrit i vattnet <-

skönt att jag vet det nu! :D

ska lyda dit råd att byta vatten (kör på med vanliga 30% bytet eller?)

sen ska jag testa nitrit igen på lördag.. om det verkar ok, så skickar jag in en testpatrull bestående av 5st neontetror!

men tack för alla svaren! och skönt att jag slipper tömma hela akvariumet, nu när jag ställt upp sten och växter så fint..
^^
#21 - 7 maj 2004 14:00
bytte ca 30% och dan' efter så var testerna betydligt bettre..
Jag beslöt mig då att stoppa in mina neontetror och de mår utmärkt! :D

ska fylla på med lite mer fiskar efter ett tag, för att vara på den säkra sidan.
#22 - 7 maj 2004 14:10
Eftersom du har haft nitrit och akvariet är nystartat så skulle jag köra med "bakterier på burk" ett tag. Det finns preparat som innehåller bakterier som hjälper till att hålla nitriten på en rimlig nivå. Seras nitrivec och JBL:s Denitrat är exempel på sådana... Tillsätt inga flera fiskar förrän du haft akvariet igång i en par veckor med 0 i nitrit....
#23 - 7 maj 2004 14:15
En sak till.... så länge du har mera än 0 i nitritvärde så ska du göra vattenbyten dagligen eller helst flera gånger om dagen... gärna upp emot 50 % första gången och sedan 10-20% tills värdet är på noll. Nitrit är mycket giftigt, även i små mängder....
#24 - 9 maj 2004 13:21
ok! tack!

Annons