Nystartat 60 liters

#1 - 11 juli 2008 19:43
Nu har jag startat ett nytt 60 liters akvarium och jag har funderat lite på vilka fiskar jag ska ha i det. Jag hade tänkt mig att ha:

ca 10 neontetror
6 panda- pansarmal
och kanske något mer tips?

Funkar detta eller vad kan man annars ha i karet Mvh Simon :)
#2 - 11 juli 2008 20:15
Jag skulle sätta i ett Apistogrammapar om jag vore du :)

Här är lite tips ;)
Apistogramma borellii
Apistogramma cacatuoides

Inreda med fin sand många grottor och rötter, oxå växter förståss.
#3 - 11 juli 2008 20:19
Okej men kan man ha Pansarmal och neoner då? Mvh Simon
#4 - 11 juli 2008 20:20
Simon--B skrev:
Okej men kan man ha Pansarmal och neoner då? Mvh Simon

Visst kan du det :)
#5 - 11 juli 2008 20:22
Nina82 skrev:
Visst kan du det :)

Okej tack än en gång Nina :D Men pansarmalarna dem städar väl i karet ? Mvh Simon
#6 - 11 juli 2008 20:30
Simon--B skrev:
Okej tack än en gång Nina :D Men pansarmalarna dem städar väl i karet ? Mvh Simon

Pansarmalar städar botten från matrester men äter inte alger utan är köttätare. De behöver speciell sjunktabletter till för pansarmalar och andra köttätande bottenlevare.
#7 - 11 juli 2008 20:36
Nina82 skrev:
Pansarmalar städar botten från matrester men äter inte alger utan är köttätare. De behöver speciell sjunktabletter till för pansarmalar och andra köttätande bottenlevare.

Okej tack :) Men apropå apistogramma kan du ge några förslag på vilka som kan passa i mitt kar och är ganska fredliga :) Mvh Simon :D
#8 - 11 juli 2008 20:43
Simon--B skrev:
Okej tack :) Men apropå apistogramma kan du ge några förslag på vilka som kan passa i mitt kar och är ganska fredliga :) Mvh Simon :D

Gjorde ju det i tidigare inlägg :p
#9 - 11 juli 2008 20:48
Nina82 skrev:
Gjorde ju det i tidigare inlägg :p

Gjorde du ? :) Då måste jag vara halvt blind för jag hittar inte det !

Jag tror du missförstår mig lite:P Jag undrar om du kan ge förslag på någon apistogramma som jag kan ha :P Haha :) Mvh Simon
#10 - 11 juli 2008 20:49
Nina82 skrev:
Jag skulle sätta i ett Apistogrammapar om jag vore du :)

Här är lite tips ;)

Apistogramma borellii

Apistogramma cacatuoides

Inreda med fin sand många grottor och rötter, oxå växter förståss.

Här :D
#11 - 11 juli 2008 20:51
Nina82 skrev:
Här :D

Haha oj förlåt Nina :P Jag tror jag ska skaffa glasögon :D Haha Ska kolla på dem sorterna
#12 - 11 juli 2008 20:53
Simon--B skrev:
Haha oj förlåt Nina :P Jag tror jag ska skaffa glasögon :D Haha Ska kolla på dem sorterna

Lugnt [:-42]
#13 - 11 juli 2008 20:56
Jag är sugen på kakaduaciklid men det är de att dem inte lever så länge :S Gul dvärgciklid var fin och ska kolla om djuraffären har sånna eller om dem kan beställa hem :)

Vet du vad Kakaduaciklid och guldvärgciklid brukar kosta ungefär +

mvh SIMON
#14 - 11 juli 2008 20:59
Några andra tips annars är labyrintfiskar

En Kampfiskhane
Honungsguramipar (Finns odlingsvarianten Rubingurami oxå som har samma krav)
Dvärgguramipar
#15 - 11 juli 2008 21:01
Simon--B skrev:
Jag är sugen på kakaduaciklid men det är de att dem inte lever så länge :S Gul dvärgciklid var fin och ska kolla om djuraffären har sånna eller om dem kan beställa hem :)

Vet du vad Kakaduaciklid och guldvärgciklid brukar kosta ungefär +

mvh SIMON

Lite olika men runt 50lappen/st skulle jag tippa på. Plus minus en tjuga kanske.
#16 - 11 juli 2008 21:09
Nina82 skrev:
Lite olika men runt 50lappen/st skulle jag tippa på. Plus minus en tjuga kanske.

Okej tack ! Jag ska köpa fiskarna imon och hoppas att dem finns :)
#17 - 11 juli 2008 21:14
Simon--B skrev:
Okej tack ! Jag ska köpa fiskarna imon och hoppas att dem finns :)

Vänta med neontetrorna och Pandorna och låt Boreliin gå in karet några veckor innan du tillsätter några fiskar till. När Boreliin gått in karet köper du några Pandor (obs. De är ganska dyra så ett tips är att köpa några i taget ;)). Till sist köper du stimmet med Neoner.
Lycka till :)
#18 - 11 juli 2008 21:31
Nina82 skrev:
Vänta med neontetrorna och Pandorna och låt Boreliin gå in karet några veckor innan du tillsätter några fiskar till. När Boreliin gått in karet köper du några Pandor (obs. De är ganska dyra så ett tips är att köpa några i taget ;)). Till sist köper du stimmet med Neoner.

Lycka till :)

Okej det ska jag göra :) Men finns det några pansarmalar som funkar i mitt kar som inte är så dyra ? Och karet blir väl fullt med alger? Finns det någon vanlig algätande man man kan ha också? Mvh SImon :)
#19 - 11 juli 2008 21:47
Albinopansarmal
Metallpansarmal
Bågfenspansarmal
Elegantpansarmal
Salt och pepparpansarmal
Dvärgpansarmal
Leopardpansarmal
Pannbandspansarmal
Banditpansarmal
Blå pansarmal
Pygmépansarmal
Nätpansarmal
Schwartzi pansarmal funkar oxå.
Vad de kostar vet jag inte eftersom jag endast har Pandor :)

Ska du ha en algätare så är väl ett ministim med Otocinclus typ det enda du kan ha. Iaf det bästa men sen är akvariet verkligen fullt. Även Otocinclus är ganska dyra, tyvärr. Men en i taget funkar fint tills man fått ett litet stim. Samma gäller ju såklart pansarmalarna ;)
#20 - 11 juli 2008 21:53
Nina82 skrev:
Albinopansarmal

Metallpansarmal

Bågfenspansarmal

Elegantpansarmal

Salt och pepparpansarmal

Dvärgpansarmal

Leopardpansarmal

Pannbandspansarmal

Banditpansarmal

Blå pansarmal

Pygmépansarmal

Nätpansarmal

Schwartzi pansarmal funkar oxå.

Vad de kostar vet jag inte eftersom jag endast har Pandor :)

Ska du ha en algätare så är väl ett ministim med Otocinclus typ det enda du kan ha. Iaf det bästa men sen är akvariet verkligen fullt. Även Otocinclus är ganska dyra, tyvärr. Men en i taget funkar fint tills man fått ett litet stim. Samma gäller ju såklart pansarmalarna ;)

Okej jag ska bara at en sort kanske Otocinclus eller någon pansarmal :) Men tack Nina nu ska jag sova :P HAha
#21 - 11 juli 2008 21:55
Simon--B skrev:
Okej jag ska bara at en sort kanske Otocinclus eller någon pansarmal :) Men tack Nina nu ska jag sova :P HAha

Sov gott [:-89]
#22 - 12 juli 2008 12:00
Idag när jag städade mitt akvarium så hittade jag kanske 30 asictrus malyngel så det blev aldrig någon fisk i mitt 60 liters akvarium för där bor just nu 20 malyngel:D:D

Men idag köpte jag därimot 2 nya skalarer till mitt kar och några pansarmalar :) Alla verkar ha kommit till rätta och pansarmalarna bökar i sanden som attan. Skalarerna verkar trivas ihop, dem simmar alla fyra i en grupp.

Mvh Simon
#23 - 12 juli 2008 12:58
Simon--B skrev:
Idag när jag städade mitt akvarium så hittade jag kanske 30 asictrus malyngel så det blev aldrig någon fisk i mitt 60 liters akvarium för där bor just nu 20 malyngel:D:D

Men idag köpte jag därimot 2 nya skalarer till mitt kar och några pansarmalar :) Alla verkar ha kommit till rätta och pansarmalarna bökar i sanden som attan. Skalarerna verkar trivas ihop, dem simmar alla fyra i en grupp.

Mvh Simon

Grattis :D
#24 - 13 juli 2008 13:13
Nina82 skrev:
Grattis :D

Tack tack :) Men behöver man göra något speciellt med ynglerna ?
Äter dem alger?
Vilken annan mat?

Mvh Simon :)
#25 - 13 juli 2008 16:46
Simon--B skrev:
Tack tack :) Men behöver man göra något speciellt med ynglerna ?

Äter dem alger?

Vilken annan mat?

Mvh Simon :)

Om du inte matar dem kommer de så småningom svälta ihjäl.
Du kan mata med gurka så mycket vet jag men det finns en del råd om du söker i forumet.
#26 - 13 juli 2008 16:51
Nina82 skrev:
Om du inte matar dem kommer de så småningom svälta ihjäl.

Du kan mata med gurka så mycket vet jag men det finns en del råd om du söker i forumet.

Okej. Jag la i gurka för kanske 2-3 timmar sen men dem verkar inte ha rört gurkskivorna, dem suger mest på glaset. Vad gör man då? :confused: Mvh Simon
#27 - 13 juli 2008 16:54
Simon--B skrev:
Okej. Jag la i gurka för kanske 2-3 timmar sen men dem verkar inte ha rört gurkskivorna, dem suger mest på glaset. Vad gör man då? :confused: Mvh Simon

Kolla i morgonbitti om de har ätit. De är ju trots allt nattaktiva och äter på natten.
#28 - 13 juli 2008 16:54
Simon--B skrev:

Mvh Simon

En liten fråga bara. Är akvariet 60L? Och du köpte Skalare till den? Dom vill minst ha 275L.
#29 - 13 juli 2008 16:58
Raggsockan skrev:
En liten fråga bara. Är akvariet 60L? Och du köpte Skalare till den? Dom vill minst ha 275L.

Nej jag köpte inte skalarer till det karet utan till mitt 240 Liters Mvh Simon
#30 - 13 juli 2008 17:02
Nina82 skrev:
Kolla i morgonbitti om de har ätit. De är ju trots allt nattaktiva och äter på natten.

Okej bra det ska jag göra :) Tack Nina :)
#31 - 13 juli 2008 17:05
Okej. Blev och fundera då rubriken talar om att du startat ett 60L akvarium.
#32 - 13 juli 2008 17:17
Raggsockan skrev:
Okej. Blev och fundera då rubriken talar om att du startat ett 60L akvarium.

Jaa men om man läser hela tråden väldigt noga står det faktist

" Blev inte fiskar till mitt 60 liters akvarium eftersom jag såg att jag fått ancistrus yngel, fast jag köpte 2 skalarer och några pansarmalar till det andra karet ( Typ) Tror de :P ( Nina viste nog det för vi har snackat ganska mycket här för jag är nybörjare haha

Men nu vet du Raggsockan :) Skulle aldrig ha skalarer i det så det blir så trångt för dem :p;)

Mvh Simon
#33 - 13 juli 2008 17:20
Jo jag har läst HELA tråden. Men det framgår inte i tråden att du hade flera akvarier. Inte i signaturen eller i sjäva tråden.
#34 - 13 juli 2008 17:29
Raggsockan skrev:
Jo jag har läst HELA tråden. Men det framgår inte i tråden att du hade flera akvarier. Inte i signaturen eller i sjäva tråden.

Okej men nu vet du :)
#35 - 13 juli 2008 17:38
Japp nu vet jag :D
#36 - 16 juli 2008 17:51
Nu väcker jag tråden igen då jag vill veta lite mer saker :)

Jag har ändrat mig nu och vill ha röd kakaduaciklid. Jag funderar på hur många honor jag ska ha? 1 hane och 3 honor kan det passa? Mvh Simon :) Tacksan för svar

Annons