nystartar Malawi kar

#1 - 2 april 2007 20:11
jag startade upp ett 271 L hörnakvarium med Malawi i fredags, det har stått med vatten i ca 5 dgr då hade även en guppy & en svärdbärare i sedan det fylldes.
det är 4 Golden & 2 röd zebra i det nu

skall jag vänta tills det gått 21 dgr innan jag släpper i mer fisk pga nitrit eller är det bara att "köra på" nu?

/Tomas
#2 - 2 april 2007 21:03
Sex firrar i ett 272-liters är inte mycket. Är de stora?

Är det inte det, så kan du gott hiva i några till, upp til tio kanske. Men kolla nitrithalterna! Stiger de, så börja byta vatten!

Väntar du tre veckor, kör du dock med både hängslen och livrem. Och det är inte fel, det heller.

Själv väntade jag inte tre veckor innan jag "körde på" med full belastning. Men jag hade ett jäkligt bra filter också. Plus gamla bakteriekulturer från min gamla burk.
#3 - 3 april 2007 06:52
Håller med Jens,

I med lite mer "skräpfisk" (eller varför inte plocka ut den och köra på med malawi direkt?).
Tycker du ska börja med runt 8-10 mbunas (om du nu har sådana). Låt dessa gå i 1-1½ månad innan du stoppar i mer fisk.

5 dagar räcker inte för att bygga upp en bra bakterikultur i karet.

Mvh

Stefan
#4 - 3 april 2007 10:45
jag har 4 små golden 2 lite större red zebra
filter fluvat 404 dock med underdel från 304 då den var för hög för bänken.
filtervolym 6,5 L med bakteriekultur från annat akvarium.
har ett powerhead också för att få extra "snurr" på det

tror jag snart belastar med några mer Mbunas då

skräpfisken som jag hade i har redan blivit mat

Tomas
#5 - 5 april 2007 18:48
har nu ökat antal fiskar 6 st golden 1 röd zebra hane 3 honor det får gå så ett tag.
kan det vara lämpligt med 20-25 malawi mbunas i akvariet då?
#6 - 19 april 2007 11:32
anser att det gått tillräckligt länge nu för att öka belastningen i akvariet.
hade tänkt mig Demasoni ca 8 st 2 red zebra honor en hane. då är det 20 Mbunas i akvariet. vad skall man släppa i mer?

har stabila ph värden kör med fluval 404 powerhead 201 aquaclear 50
borde ha en pumpkapacitet på ca 2700 L/h ständigt 27 grader i akvariet
#7 - 19 april 2007 21:16
Hm. Vad är det för firrar du har nu, och hur många hanar och honor? Jag tappar räkningen halvvägs genom tråden. :)
#8 - 20 april 2007 07:21
jag har 4 red zebra 3 honor 1 hane 6 golden är osäker om det är 1 eller 2 hanar av dom

funderar på att släppa i 6-8 demasoni
vet ej vad jag skall ta mer finns väl plats för 20-25 Mbunas i akvariet

Tomas
#9 - 20 april 2007 22:42
20-25 st lär funka bra, malawis lever i stora stim även naturligt. Men ha bra filtrering!

Kan rekommendera Pseutropheus sp "Acei" (Mari Gold).

De är dessutom rätt så lugna för att vara malawis, precis som demasoni, plus att de gärna simmar omkring i de fria vattnet också :)

Men demasonin är också fin, dock. Kanske du skulle ha sex demasoni och fyra acei?
Sedan räcker det nog med både arter och fisk i burken.
#10 - 22 april 2007 18:41
Kanske bra med lite algbekämpning.. Ancistrus är en favvo som är snäll men som inte backar och som leker lätt..

Annons