Pajar timern till koldioxiden och du har mycket ljus över karet så kommer du hem till alger, pajar timern till ljuset och du tillsätter rikligt med co2 så kan du komma hem till döda kreatur. Jag vill också köra med separata timers till CO2 och ljuset, men har inte vågat hittills. Hörde defdac köra med att koppla timers på varandra eller något.
Jag har alltid kört dubbla timers för att kunna sätta olika tider på CO2.n och ljuset. Kör man cirkulation behöver det inte bli katastrof om CO2:n står på över natten (vilket aldrig hänt för mig). Däremot har det hänt att CO2:n varit av flera dagar och då blir det som du säger algodling.
Anledningen att jag körde dubbla timers ovanpå varandra var att Biltemas digitaltimrar resettar sig ibland själva när något annat på elnätet slås på. När tex ljusrampen slogs på så resettades CO2-timern så den aldrig slog på.
Jag kom då på att man kunde använda en digitaltimer som "slav" som alltid var på under den time:ade digitaltimern. Slaven tog emot spikarna på nätet och "skyddade" den "riktiga" timern.
Tyvärr var inte det idiotsäkert heller så nu är Biltematimrarna förpassade till ett mörkt hörn i akvarielådan. Man skulle haft BluesBoys elektronikkunskaper så hade man säkert kunnat modda dom så dom inte var så känsliga....