Nystartad 30L burk

#1 - 6 augusti 2020 06:26
Hej

har satt ihop en 30L burk som ska husera en kampfisk om nån vecka,håller på kör in burken.

jag har satt filter utblåset så den strålar mot glaset då jag läst att kampfiskar vill ha stilla vatten. Sedan har jag ställt ner pumphastigheten till lägsta.

efter en dag tycker jag vattnet blivit grumligare, vanligt? Doppvärmaren är inställd på 27C.
#2 - 6 augusti 2020 06:38
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"4032","width":"3024","src":"http:\/\/www.bilddump.se\/bilder\/20200806083815-212.181.201.203.jpg"}[/IMG2]
#3 - 6 augusti 2020 07:40
Har du tvättat gruset och stenarna noga?
Jag hade också sånna stenar i mitt 260l i början men plocka ur dom efter råd av zoobutik. Enligt dom va det mycket kalk i den stenen.
#4 - 6 augusti 2020 07:59
[QUOTE=237;n2420972]Har du tvättat gruset och stenarna noga?
Jag hade också sånna stenar i mitt 260l i början men plocka ur dom efter råd av zoobutik. Enligt dom va det mycket kalk i den stenen. [/QUOTE]

Ne de ända jag tvättade va roten i kokande vatten. Men om man säger såhär, är det skadligt för fisken? Kommer det att bli bättre med tiden då man gör vattenbyten?

om man nu väljer att byta stenar medför det att man måste byta vatten och återigen skjuta på introduktionen 1vecka antar jag?
#5 - 6 augusti 2020 08:25
Kampfisken kommer nog inte bry sig. Det är pH och kh som höjs med kalksten.
Det kommer säkert bli bättre med tiden och du behöver inte vänta längre om du bara byter stenarna.
Alt om du starta upp det igår så kan du ju göra ett vattenbyte nu och sätta lite mer fart på pumpen innan fisken ska i.
svårt att säga om det är stenen eller gruset som dammar när du inte har tvättat gruset.
#6 - 6 augusti 2020 08:32
[QUOTE=237;n2420975]Kampfisken kommer nog inte bry sig. Det är pH och kh som höjs med kalksten.
Det kommer säkert bli bättre med tiden och du behöver inte vänta längre om du bara byter stenarna.
Alt om du starta upp det igår så kan du ju göra ett vattenbyte nu och sätta lite mer fart på pumpen innan fisken ska i.
svårt att säga om det är stenen eller gruset som dammar när du inte har tvättat gruset.
[/QUOTE]

Förstår, jag ska dra upp pumpen så det blir mer flöde. Stenarna kalkade rätt mkt i butiken men jag sköljde av dom under kranvatten innan. Jag ger det några dagar, gör ett 40% vatten byte o sen så får jag se vad pH kh blir. pH ska väl ligga runt 7 om jag inte minns fel?

ang fart på pumpen, har en caro 300 tror jag den heter, hur vet man vilken flödeshastighet som är bäst för 30l kar med max 4-5 fiskar i?
#7 - 6 augusti 2020 09:11
Halloj, fixa gärna lite Riccia fluitans som kan flyta på ytan för kampfisken uppskattar flytäxter som skydd och det dämpar ljuset https://godhemszoo.se/produkt/riccia-fluitans/
(nedsänkt är den svår men som flytande är den lätt att hålla)

YT
" target="_blank">

Vad hade du tänkt mer för fisk exakt?
#8 - 6 augusti 2020 09:18
[QUOTE=åheim;n2420977]Halloj, fixa gärna lite Riccia fluitans som kan flyta på ytan för kampfisken uppskattar flytäxter som skydd och det dämpar ljuset https://godhemszoo.se/produkt/riccia-fluitans/
(nedsänkt är den svår men som flytande är den lätt att hålla)

YT
" target="_blank">

Vad hade du tänkt mer för fisk exakt?[/QUOTE]

Ah har tänkt åka till Bromma fiskebutik o köpa lite flytande växter med. Jag har kollat endel och nån algätare som t.ex corydoras och sedan 4-5 tetror
#9 - 6 augusti 2020 09:39
Ok, nån tetra kan kanske funka med den mycket aggressiva kampfisken för den brukar lämna tetror ifred. Corydoras äter inte alger och dem bör hållas minst 6st tillsammans och 30L är för litet för det om man vill fiskarna bästa. Urvalet av passande fisk är mycket begränsat till ett så pass litet akvarium tyvärr
#10 - 6 augusti 2020 09:53
[QUOTE=åheim;n2420981]Ok, nån tetra kan kanske funka med den mycket aggressiva kampfisken för den brukar lämna tetror ifred. Corydoras äter inte alger och dem bör hållas minst 6st tillsammans och 30L är för litet för det om man vill fiskarna bästa. Urvalet av passande fisk är mycket begränsat till ett så pass litet akvarium tyvärr[/QUOTE]

Jag har sett på flera områden där tetror ska funka med kampfiskar hyggligt. Jag skrev fel fisk, jag menade ottocynclis, några st i en 30l bör funka och dom hjälper till lite med alger
#11 - 6 augusti 2020 10:00
Ett krux med sådana vita stenar förutom att dom innehåller mycket kalk så är det att dom inte är vita speciellt länge.
#12 - 6 augusti 2020 10:24
[QUOTE=Sleaper;n2420983]Ett krux med sådana vita stenar förutom att dom innehåller mycket kalk så är det att dom inte är vita speciellt länge. [/QUOTE]

Ne jag funderar starkt på börja om med ny inredning [:-5]

Annons