Nystart vid flytt - tips?

#1 - 17 september 2005 10:06
Hej!

Har haft akvarium i drygt ett år nu - fick överta ett begagnat 100l som jag "övat" på. Har haft nybörjarfiskar som t.ex. Platy, enklare malar, neontetror, guramis samt scalarer.

Nu skall jag flytta, visserligen till en mindre lägenhet men det kommer antagligen bli en del plats över för ett akvarium. Jag tänkte passa på att ta min hobby ett steg längre och investera i ett nytt och snyggare akvarium, och kanske lite större.

Jag har inga planer på att byta hela fiskbeståndet direkt men med ett större akvarium tänkte jag att jag efter tiden går byta ut delar av beståndet till lite mera utmanande fiskar än de i praktiken underhållsfria fiskar jag har nu. Men det är ingen brådska med det.

Nu undrar jag, har ni några tips på storlek, form, modell etc på akvarium? Jag har letat en del på nätet på bra sidor med olika akvarier men inte hittat några. Bilder på akvarier finns men inte tillsammans med information vad de kostar, hur stora de är etc.

Antar att det bästa är att gå in i en butik men jag tycker det är kul att reka i lugn och ro med.

Pris är antagligen inte så viktigt... är beredd att lägga en del men inom rimlighetens gränser.

Så? Var hittar jag bra info om olika akvarier? Vad har ni själva för tips? Vilken storlek bör jag ta (beror självklart på utrymme men om vi ser ur hobbyperspektivet), vilka bra/dåliga former finns det? Tillverkare? Tillbehör?

Funderingarna är många :D
#2 - 17 september 2005 11:30
Klotformade akvarier är väl ingen hit kanske ;)
Akvarier med många sidor (6 eller mer) är jag inte heller så svag för, men om det sedan skall vara panorama eller med välvd eller lutande frontruta, helglas, ram eller möbelakvarium, rektangulärt eller kvadratiskt är ju mer en smaksak som det är du som till slut bestämmer om.
#3 - 17 september 2005 12:13
Jo precis, är nog inne på ett hyfsat normalt rektangulärt, välvd ruta eller inte vet jag inte. MEn det finns många att välja på och få bra sidor på nätet att bilda sig en uppfattning på.
#4 - 17 september 2005 14:36
om du klickar på länken i min signatur så hittar du ett flertal länkar till olika internetaffärer.
#5 - 17 september 2005 15:27
[QUOTE=Raven]om du klickar på länken i min signatur så hittar du ett flertal länkar till olika internetaffärer.[/QUOTE]

Tack, det var precis vad jag letade efter!
#6 - 17 september 2005 18:01
köp så stort du har råd och plats med. Det ger helt andra möjligheter vad gäller fiskval.
#7 - 17 september 2005 19:58
Eller köp en ställning med flera små akvarier så får du ännu fler möjligheter!
#8 - 17 september 2005 20:12
inte om man snackar om pirayor/fengäddor/ormhuvuden men dom är ju väldigt speciella :D

Annons