Nystart tanganyika... eller?

#1 - 27 oktober 2007 08:25
Jag hade hyss ett 200L med malawi, men lämnade tillbaka fiskarna för att jag trodde att karet läckte.
Nu sitter jag här med sten-btn-moduler, stenar, sand med krossade koraller och bikarbonat.Tänkte således kolla...

Vad är det som lockar er alla till att skaffa tanganyika?
Finns det några fina tanganyika-fiskar som får plats i 200L?
Vad hade ni valt för kombimation av fisk om ni fick välja fritt?
#2 - 27 oktober 2007 09:48
det som fascinerar många med tanganyika är inte så mkt färger och kombinationer som tillexempel malawi,. men av egen erfarenhet är tanganyika cikliders beteende (lek och revir) mer spännande att se på, (t.ex tropheus och multis)
så frågan är väl mer vad du är ute efter? färgsprakande eller beteendemässigt spännande? , för det sistnämnda hade jag nog valt ett gäng snäcklekare i ditt 200l kanske kombinerat med nån annan art också
#3 - 27 oktober 2007 10:21
håller med söderqvist, det är beteendet på fiskarna som är grymt spännande och lockande:). Sen är det klart att det finns fina färger på fiskar från Tanganyika sjön, titta bara på jullar,frontosa och Fembandad tanganyikaciklid för att nämna några.

Sen om man kikar på Prinsessor, så är dom väl inte dom mest färggranna fiskarna, men dom är riktigt fina ändå.
I ditt kar hade jag kanske testat ha någon snäcklekare tillsammans med jullar och dvärg sumbu!
#4 - 27 oktober 2007 15:37
I ett 200 liters kar hade jag återvänt till Malawi... :)

Det finns gott om Tanganyikacilkider som trivs i mindre kar än så, nämligen...och sedan kan man alltid köpa ett kar till, ju... ;)

Men jag håller med inläggen ovan om att Tanganyikacikliderna är spännande att kolla på.
#5 - 27 oktober 2007 19:30
Kanske skall återvända till malawi istället då.
Jag vill att akvariet skall se lite vilt naturligt ut. När jag hade malawiciklider kändes det så väldigt onaturligt med typ 5 golden och 8 deamsoni.

Har sett att amerikanarna blandar många olika arter av malawiciklider.. Det kanske är snyggt...
#6 - 27 oktober 2007 19:47
Isåfall är jag en amerikan ;) För jag har fler arter än 2 i mina malawikar :D
#7 - 27 oktober 2007 19:52
2 st Pseudotropheus sp. "acei" Ngara, 5 st Chilumba, 4 st Metriaclima greshakei i det ena och i det andra
5 st Golden, 5 st rostciklider, 2 st västafrikaner, men det kommer nog in nåt mer snart :D
#8 - 28 oktober 2007 09:28
[COLOR=blue]Malawi är heltklart snyggare än Tanganyika men det är något, framför allt i snäcklekare och prinsessor, som charmar mig jättemycket. Jag satt och tittade på mina Lamprologus stappersi nyss och att se dom mäta sina krafter är en syn för gudarna, tycker jag. De små, små cikliderna spännerupp alla sina fenor, vidgar på gällocken och simmar runt, runt helatiden tills motståndaren ger sig. [/COLOR][COLOR=blue]Att också se MaxBs prinsessor med de små ynglen som vaktar varandra osv. [/COLOR]
[COLOR=blue]Jag blir helt fascinerad av dessa beteenden, visst snäcklekarnas är det säkert fler arter som använder sig av men att de är så starka trots deras storlek...[/COLOR]
#9 - 28 oktober 2007 17:11
Här måste jag faktiskt protestera lite. Enligt mig finns det inget i Malawisjön som är snyggare än en Kilesa, utfärgad Callochromis Pleurospilus eller Xenotilapia Papilio.
Men smaken är som baken. Hade varit trist om alla hade likadana akvarier med likadana fiskar...:)

Annons