Nystart - ofantliga mängder alger

#1 - 27 augusti 2010 15:42
Har nyss startat ett 275-literskar från scratch och efter en månad ser det ut så här:
http://i35.tinypic.com/b9f321.jpg och http://i35.tinypic.com/14nlfmw.jpg

Har aldrig varit med om liknande tillväxt ...

I karet går två långsträckta pansarmalar och en liten ancistrus. Pansarmalarna kan ha fått lite för mycket att äta den första veckan, de verkade ha svårt att förstå vad tabletter var för något så mkt mat löstes nog bara upp (men jag har å andra sidan inte haft någon nitrit).

vb 10-15 % 1 g/vecka. PMDD har jag haft i efter vb, det kanske inte var en bra idé?

Finns det något man kan göra mer än att vänta? Det är ju fortfarande nystartat, så man vill ju inte göra något alltför drastiskt. Bör jag fortsätta fylla på med fisk, eller vänta med det?
#2 - 27 augusti 2010 16:11
Du ska helst göra ett 50% vattenbyte varje gång du tillsätter PMDD, så att du nollställer vattenvärderna om jag minns rätt
#3 - 27 augusti 2010 17:00
tycker nog att det ser bra ut.....alltså...några alger som svävar med vattnet är ju bara snyggt,,,,

såvida de inte tar överhand....

.
#4 - 27 augusti 2010 19:45
joelvuo skrev:
Du ska helst göra ett 50% vattenbyte varje gång du tillsätter PMDD, så att du nollställer vattenvärderna om jag minns rätt

Jo, det ska man ju, men nu när det är nystartat så går jag försiktigare fram för att inte störa nyttobaktererna för mycket.
#5 - 27 augusti 2010 19:47
Kensa skrev:
tycker nog att det ser bra ut.....alltså...några alger som svävar med vattnet är ju bara snyggt,,,,

.

Du kan v äl itne vara allvarlig? Det ser ju för j-ligt ut! ;) Men framför allt så tyder ju den enorma tillväxten på att något inte är som det ska, tänker jag.
#6 - 27 augusti 2010 20:01
Jag hade nog köpt några, 2-5 stycken, Siameser: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1. Tror de kommer att lösa ditt algproblem på nolltid.:)
#7 - 27 augusti 2010 20:06
Ja, de sägs ju vara effektiva, men de är ju så fruktansvärt tråkiga! Plus att de blir stora, med några siameseser, en ancistrus och liet långsträckta pansarmalar är ju hela karet snart fyllt av bruna fiskar ...
#8 - 27 augusti 2010 20:14
Ja, de sägs ju vara effektiva, men de är ju så fruktansvärt tråkiga! Plus att de blir stora, med några siameseser, en ancistrus och liet långsträckta pansarmalar är ju hela karet snart fyllt av bruna fiskar ...

Tycker faktiskt inte de är tråkiga alls ;), men du har rätt i att de blir stora och det snabbt. Det är verkligen full fart på dem hela tiden och de är effektiva som få. (Har en grupp på 5 stycken själv.)
#9 - 27 augusti 2010 20:51
Kensa skrev:

såvida de inte tar överhand....

.
Ja grönalger ser väldigt trevligt ut och gör karet levande men detta ser ju för j---ligt ut:D
#10 - 28 augusti 2010 07:42
åheim skrev:
Ja grönalger ser väldigt trevligt ut och gör karet levande men detta ser ju för j---ligt ut:D

Tack för ditt stöd :p
#11 - 28 augusti 2010 15:14
Det är nog Staghorn som brukar försvinna nästan lika snabbt som dom blommar upp, ofta i samband med t ex övermatning eller svajjigt biologiskt filter.
#12 - 28 augusti 2010 16:40
Vi hoppas på det och avvaktar helt enkelt ...

Annons