nystart och yngel

#1 - 17 december 2003 12:16
jag har precis startat mitt första akvarium, och allt verkar funka bra. men jag kom bara att tänka på vad man gör när dom får yngel.
kan va bra och veta....
akvariumet är 180L
fiskar: 4 scalarer. 4 slöjstjärtar och 10 neontetror
ska skaffa fler men är nog bäst att börja lite lugnt....
#2 - 17 december 2003 12:34
Det är lugna puckar på yngelfronten än, de fiskar du har förökar sig sällan i akvarier om man inte skapar väldigt bra förutsättningar.
Att skaffa flera fiskar är nog ingen bra idé, möjligt vis någon algätare då... du har redan ganska mycket fisk om dom ska klara sig när dom blir vuxna... har för mig att slöjstjärtar vill ha 50 l vatten var när de blir stora. Sedan får du nog räkna med att neontetrorna blir fiskmat när dina andra fiskar blir större, men det kanske du redan visste????
#3 - 17 december 2003 12:42
jo, men han på djuraffären sa att det skulle gå bra. får väl hoppas....
sen en annan sak, behöver man aldrig rengöra gruset annat än att suga på "ytan" jag lade på ca 8cm med grus det kanske är för mycket så det blir väldigt smutsigt djupare ner??
#4 - 17 december 2003 12:48
Någonting har jag lärt mig trots att jag är nybörjare, lita ALDRIG på vad de säger i affären.. Många har inte en susning om vad de säljer, hajmalar tex, standardsvaret oberoende på vilka fiskar de säljer brukar vara "de blir inte större än så här" eller "jo, de fiskarna funkar ihop.." Tråkigt nog
#5 - 17 december 2003 13:18
Du måste mata försiktigt och byta en tredjedel av vattnet en gång i veckan, pumpen ska du städa när den pumpar sämre och aldrig vid ett vattenbyte... På så sätt kan du klara dig utan att rengöra botten, mycket grus är bara bra om du ska lyckas med detta. Jag tror ändå att med så stora fiskar så kommer du att behöva suga vid botten, men du kanske inte behöver "köra runt" i gruset....
#6 - 17 december 2003 13:38
Ursprungligen skickat av Norpan

Någonting har jag lärt mig trots att jag är nybörjare, lita ALDRIG på vad de säger i affären.. Många har inte en susning om vad de säljer, hajmalar tex, standardsvaret oberoende på vilka fiskar de säljer brukar vara "de blir inte större än så här" eller "jo, de fiskarna funkar ihop.." Tråkigt nog

Vad jag känner mig lyckligt lottad som har en mor som har arbetat i zoo-affär!

Annons