Nystart med malawi

#1 - 5 september 2007 11:59
Jag håller på att starta ett malawi-kar på 200L och har lite funderingar.

Kan 8st Golden och 6 Demasoni passa bra om två i varje art är hanar?
Jag har en hel del sten men kanske bara 4-5 små grottor, måste jag ha fler grottor än så för att fisken skall trivas?

Är vit hålsten en kalksten som hjälper värdena i karet?
Om jag lägger kalksten/krossade snäckskal eller något liknande i filtret, räcker det tilsammans med bikarbonat för att värdena skall hållas på en bra nivå om jag har PH runt 6,5-7 i kranen?
#2 - 5 september 2007 12:09
tror det blir en bra kombo.
försök göra så att det blir så mycket grottor som möjligt, 4-5 låter helt okej.

Det låter som en bra ide att köra med kalksten och snäckskal, sen kan du även testa med bikarbonat, det är många som använder det.
#3 - 5 september 2007 13:20
6 demasonis, är väl kanske i minsta laget vad jag har läst (ej erfarat) eftersom att de är elaka mot varandra och det då fördelas på fler. men det funkar säkert! jag har 7 utan problem!

jag erfar att hålsten och kalksten inte gör någon margienll skillnad för värdena i karet. jag bor då i Umeå som har det minst kalkrika vattnet i Sverige, och jag har en hålsten och en kalksten i mitt kar, och har inte sett någon förändring av dessa 2, utan de som har gjort förändring är bikarbonat och att lägga i flitret. jag har också tagit kalk i en nätstrumpa och rört om i karet för att få ut mer kalk i vattnet, osäker på om metoden är effektiv eller ej, men de blev vitt som fan :)
#4 - 5 september 2007 18:06
nike83 skrev:
jag bor då i Umeå som har det minst kalkrika vattnet i Sverige

En lite dum fråga kanske....

Men har inte Umeå ett ganska högt PH? Eller skiljer det så pass mellan oss? (Jag har 8 i PH ur kranen)

En till dum fråga... :)

Betyder ett högt PH att det finns mycket kalk i vattnet?
Jag trodde bara att man använde kalk för att höja PH´t, inte att det fanns i "mängder" i vattnet redan? :confused:

Hoppas att nån vill förklara hur det ligger till :)
#5 - 6 september 2007 07:58
Då kör jag på att lägga snäckskal/kalksten i filtret och komplettera med bikarbonat!

Läste på "allmän info" om malawiciklider att man inte bör ha mer än kanske 15st i ett 200L. Men om jag skaffar 8 golden och 8 demasoni så kanske det funkar.
Fast det blir så jäklans dyrt.

Är det någon som har koll på om det är riskfritt att skaffa golden först och sedan demasoni om kanske en månad?
#6 - 6 september 2007 12:29

Är det någon som har koll på om det är riskfritt att skaffa golden först och sedan demasoni om kanske en månad?

Absolut! Goldens är väldigt fredliga. Själv började jag med 6 st Hongi red i mitt 250L. Efter en månad skaffade jag 8 golden och 8 maingano. Var lite orolig eftersom Hongin var lite bråkig. Men det blev snällare i burken och mycket mer liv. De flesta sorter verkar mest bråka med varandra, och med mycket fisk så sprids aggressionerna bättre.

Annons