Nystart i gamla lokalen

#1 - 7 december 2012 20:06
Känner att jag nu är tillräckligt nära uppstart av nya lokalen för att starta en egen tråd :)

Trots att jag köpt en lägenhet som är ca 20 m2 större än den förra så får jag inte ha in fler akvarier för sambon.
Har nu letat ett tag efter en lokal i närheten av lägenheten och hittat ett par bra alternativ. Men Blev av med jobbet precis innan jag skulle slå till på någon av dem.

Utan jobb och med en nyköpt lägenhet så kändes de som de extra utgifter en lokal medför inte var på tapeten.

Men som tur var så tog min far sitt förnuft till fånga och lät mig använda mitt gamla akvarierum i källaren på föräldrahemmet. Jag spaklade och målade golv och väggar nytt innan jag flyttade utomlands för 6 årsen just för att ha de som mitt akvarierum.
Och vatten, el och golvbrunn är klart.

Rummet var fullt med allt möjligt mellan himmel och jord men har nu rensat ungefär halva rummet. Skall ställa ut råttgift och fällor imorgon. För det har kommit in möss nu när de blivit kallt ute. Hittade en som redan var död, men för säkerhets skull så sätter jag upp lite extra. Vill ju inte att nån mus lr råtta ska börja gnaga på nån sladd lr slang :)

En ställning i trä finns sedan innan längs ena väggen så blir att förstärka den med lite extra reglar och använda den som akvarieställning.

Får se hur många kar som får plats på den väggen nu först och sen blir de att städa andra halvan av rummet och förbättra ställningen även där.

Så fort jag fått upp några kar så kommer jag även lägga ut bilder på detta projektet :)

De akvarier som står tomma och till förfogande nu är mestadels akvastabil aluminium kar. 375l, 253l, 222l, 180l, 160l och 2 st helglas 60 l som yngelkar. Så blir att mäta lite och se vilka storlekar på kar som passar bäst för att utnytja rummet bäst :)
#2 - 8 december 2012 05:57
Mamma kommer bli så glad när hon får rå om dej så mycket.
Vet jag min mamma skulle bli i alla fall... [:o]
#3 - 8 december 2012 10:35
Ja de tror jag oxå :) hon var faktiskt med och hjälpte till med städningen.
#4 - 17 december 2012 15:23
Jag hittade :D

Du måste naturligtvis få in alla karen för jag säger som jag alltid gör, man kan aldrig ha för många :P
#5 - 17 december 2012 16:10
Jag hittade :D

Du måste naturligtvis få in alla karen för jag säger som jag alltid gör, man kan aldrig ha för många :P

Gött! Och ja helt sant, kan aldrig ha för många :) Men fan va de går seegt frammåt asså. Nu ska jag iväg och hjälpa kusinen att bogsera en bil så blir inget byggande ikväll. Och imorgon åker jag bort på jobb i 3 dagar. Så hoppas att jag kan göra färdigt allt i helgen iaf. Lr rättaresagt hoppas pappa har tid i helgen. Det är ju lite därför de tar tid. Han skall va med och göra allt för annars tror han att det kommer krascha. Har vart där och skulle göra färdigt det och fylla på karen vid 3 tillfällen och alla 3 gångerna så har det blivit ändrade planer och nån uppdatering i hur ställningen skall vara för att hålla. Senaste budet var att bygga om allt i princip.

Men men de blir nog bra när de är klart :)
#6 - 17 december 2012 16:40
Haha, ja man får försöka ha tålamod ibland men det är inte lätt.

Jo man förstår ju om han är lite nojjig när karen ska stå i hans källare och han vill att allt ska bli bra. Min far var tvärt om för nåt år sen när jag bad honom om hjälp med bänken till mitt 660l. Det där går aldrig sönder fick jag höra men nu är jag nojjig istället för akvariet står i min källare :/ Blir en ny bänk så småning om haha.

Lycka till med byggandet och jag ser fram emot bilder :)
#7 - 24 december 2012 00:00
Ja de har ju minst sagt dragit ut på tiden det här bygget. Men nu är de mest tidskrävande pillet med ställningen färdigt.

Golvet var inte riktigt jämt så varje fot/bas regel fick bli i olika längd. Men nu när första hyllplanet är perfekt vågrätt så blir resten enklare. Blir bara familjen hemma på jul iår inga släktingar på besök så kan nog bli att bygga lite mer på självaste julafton :) jul lunch hos farmor, kalle anka och sen resten av kvällen bygga akvarieställning :)

Och ja jag ska börja ta lite bilder som jag kan lägga upp. ;)
#8 - 24 december 2012 16:04
Låter bra det och bygga akvariebänk är pilligt. God Jul på dig :D
#9 - 30 december 2012 20:19
Lite uppdatering!

Nu har de hänt saker i lokalen :) Ställningen är färdigbyggd. Själva konstruktionen skulle nog klara ca 2 ton per hyllplan om hyllorna/bänk skivorna hade hållt för så mkt vill säga.

De är byggt i 45x95 reglar samt 45x70 till översta hyllplanet. 20 mm spånskivor som hyllplan. Vet att spånskivor inte rekomenderas till akvaribänksbygge, men det fanns redan i lokalen och sen så är de enligt mig överdrivet uppreglat både fram och bakkant samt mitt över ca var 60e cm.

Storleken på den blev ca 240 lång 60 bred och 190 hög. 3 hyllplan höjd på dessa är 70 cm på understa och mitten och 50 på översta.

Planerade kar lr rättaresagt kar som jag har ståendes just nu som skall in i hyllan är från botten:
222l + 253l
180l + 325l
60l+60l+160l

Alla dessa kar är aluram kar förutom 60l helglas och 180l juwelrio. Har funderingar på att bygga helglaskar som platsar precis måtten i ställningen för att maximera volymen :) Men det blir ett senare projekt. Först skall ju dessa kar fyllas och sen har jag ett 720 i sletet skick som skall putsas upp och renoveras samt byggas möbel till och flytta in i vardagsrummet. (blir ny tråd om det när de drar igång)

Men som de ser ut nu så skall karen tvättas och sen fyllas med vatten, kolla över alla lysramper, doppvärmare och pumpar så de fungerar.
Endel av grejerna har vilat sedan Oct medans endel av grejerna vilat i ca 6+ ÅR!

Vet att jag lovat lite bilder men glömde såklart kameran i lokalen så har inte kunnat lägga in dem på datorn. Är väl inte så mkt att se just nu ändå.. är ju ingen fisk i karen :P

Men gott nytt år på er iaf!
#10 - 31 december 2012 07:14
Gott nytt år till dig med och till alla andra på forumet.
#11 - 6 januari 2013 16:07
Då var jag nere och fyllde vatten i karen idag. Började bra tills jag kom till Juwel 180 karet. När de va nästan fullt så sa de pang och det började forsa vatten. PANIK!! Fick stoppa allt och slänga i flera slangar och börja suga. Golvbrunnen var tydligen inte den bästa så de klarade inte när de kom så mkt vatten på en ggn så de blev översvämmning på golvet.

När juwel karet är tömt så får jag tömma övrika kar och flytta ut allt ut ställningen torka så gott de går och ställa in värmesläktar så de torkar upp. Perfekt jävla tajming när man har en dag på sig att fixa iordning allt. Åker bort på jobb på tisdag och när jag kommer tillbaka på torsdag så var tanken att jag skulle ha de första fiskarna med mig.

GAAAHHH!!! Varför skall det alltid krånga så jävligt!

Juwel karet är alltså helt jävla krakelerat i botten, så de va inte bara en spricka utan de har spruckit på flera ställen. Vad kan ha hänt? var plant underlag, damsuget så de fanns inget bös som kunde ligga och spöka. Förstår inte riktigt. Har inte blivit guldmedlem ännu så kan inte lägga in bilder. Men många av er har nån sida som ni lägger in bilder på och sen länkar? Någon som har tips på någon bra enkel sådan? För har lite bilder på helvetet nu..
#12 - 7 januari 2013 23:05
Då var lokalen torr. Damsugit och sopat sand ett tag idag :P Men nu är iaf 2 av karen igång. Så det är nice.

På torsdag och fredag flyttar de första fiskarna in.
#13 - 8 januari 2013 06:21
Vad tråkigt det är när det jävlas. Och starkt av dig att köra på och inte låta dig knäckas. Din fråga om sida att lägga in bilder överlåter jag till alla andra på forumet :)
#14 - 8 januari 2013 07:32
Fick själv detta tips för en tid sedan på forumet.
[COLOR=#0033cc]www.photobucket.com[/COLOR] där kan du lätt lägga upp bild och länka till forumet.
#15 - 8 januari 2013 09:11
Tack för svar. Jag startar nog en vanlig blogg ist som jag kan lägga in bilder på å sen länkar den till sidan här. Så får se om de blir några bilder på fredag när jag fått in lite fisk :)
#16 - 12 januari 2013 12:29
Då har de första fiskarna flyttat in. Blev ett par vf fjärils ciklider. Hoppas på ett par iaf. En är säker hane, den andra var lite svårt att se på.
Sen har de även flyttat in 4 st Laetacara dorsigera även där mkt svårt att se skillnad på könen eftersom de tappa färgen så fort man skulle försöka fånga upp dem. Så hoppas även där på att de blir av båda könen. Samt ett par pärlemor gurami som jag fick ta över. De är inte riktigt fullvuxna men ser tydligt att de är en hona och en hane. Rätt fina faktiskt. Som blå lr gul gurami fast vita med pärlemorskimmer. Så är väl bara en färgvariant av Trichogaster trichopterus skulle jag tro.
Kommer även ett gäng med eldbukar och juvel ciklider på torsdag. Vill ha lite lätt lekt fisk såhär i början så de händer något i lokalen :)

Sökt guldmember nu oxå. Så de kan komma in lite bilder.
#17 - 12 januari 2013 18:36
Låter bra det :)
#18 - 14 januari 2013 18:18
Då var goldmember betalt.. så bara att vänta tills de blivit reggat.

Fiskarna mår bra men verkar som jag tyvärr fått bara hanar av både fjärilarna och dorsigorna :/ Dorsigorna har blivit mörkare men inte färgat ut så jätte mkt och vad jag förstått så är enda skillnaden att honorna vid lek blir väldigt röda om buken och hanarna har något längre rygg och stjärtfenor?. Fjärilarna har färgat ut lite bättre och antingen så är de redan lek på ggn lr så är de 2 hanar som slåss. För de åker med varandra hela tiden. Ibland så ställer de sig och "skakar" sådär på hela kroppen mot varandra, ena stunden så biter dom varandra. Så ja hade de inte vart för att de ser så lika ut hade jag nästan trott på lek. Men men. Får väl se vad som händer över några dagar och kanske ta lite experthjälp från Stefan (om du ser detta).

Pärlemor guramina som jag med säkerhet vet är en hane och en hona visar redan tydliga lektendenser. Hanen jagar fortf honan men inte lika ilsket utan nu mer "romantiskt" lr va man ska kalla det :P Och det ser ut som han försökt bygga lite skumbo. Så funderar på att starta upp ett nytt 60l kar som de kan gå i själva. För just nu går de tillsammans med de övriga.
#19 - 16 januari 2013 07:45
VF fjärilsciklider? Kommer de från Stefan månne? :)
#20 - 16 januari 2013 08:19
tommy_g skrev:
VF fjärilsciklider? Kommer de från Stefan månne? :)

Nope, de kommer från Vargön... [:-79]
#21 - 16 januari 2013 08:41
Ok, har du kvar dina?
#22 - 16 januari 2013 09:02
tommy_g skrev:
Ok, har du kvar dina?

Han skall oxå köpa nya vf i vargön ;) (så fint vi kan svara åt varandra) hehe
#23 - 16 januari 2013 14:29
Varför detta? Vad är det ni smuschlar med nu? :) F1-odling? [:-176]
#24 - 16 januari 2013 16:04
tommy_g skrev:
Varför detta? Vad är det ni smuschlar med nu? :) F1-odling? [:-176]

Ja hoppas kan man alltid.... ;)
#25 - 16 januari 2013 19:56
Vem av veteranen och nybörjaren får till det först ;)
#26 - 16 januari 2013 22:06
Så då har man äntligen fått sitt guldmedlemsskap :) Ska vi se om vi kan få in lite bilder i denna tråd.

[ATTACH=CONFIG]59340[/ATTACH] Så här blev ställningen när den äntligen blev färdig.

[ATTACH=CONFIG]59341[/ATTACH] Och som sagt så sprack ju juwel karet när jag fyllde vatten. :(

[ATTACH=CONFIG]59342[/ATTACH] Helt krakilerad.. vad kan ha hänt??

[ATTACH=CONFIG]59343[/ATTACH] Egen moddat filter... får se om de fungerar :)

Ska försöka få några bilder på fiskarna oxå men de jag har tagit nu blir ingen gladare av att se. Ska nog låna sambons systemkamera och se om de blir bättre med den.
#27 - 18 januari 2013 00:48
Fick in ett par med Ap Viejeta idag :) Riiiktigt stora och fina. Hanen är nog nästan 12 cm aldrig sett en så stor viejeta! Bilder kommer :)
#28 - 18 januari 2013 09:37
[COLOR=#333333]Helt krakilerad.. vad kan ha hänt??[/COLOR]

Det verkar som om ditt akvarium sprack. Hur går det med bilderna?
#29 - 18 januari 2013 13:45
tommy_g skrev:
Det verkar som om ditt akvarium sprack. Hur går det med bilderna?
Jo asså att de spruckit vet jag.. men varför?? Var inget skit lr grus under och bänkskivan var jämn och fin. De blir inga fina bilder på fiskarna :( Och sambons systemkamera hade hon tydligen glömt hos hennes mamma långt nere i halvdanmark (skåne) Men jag ska försöka igen.
#30 - 18 januari 2013 13:55
Majkie88 skrev:
Jo asså att de spruckit vet jag.. men varför?? Var inget skit lr grus under och bänkskivan var jämn och fin. De blir inga fina bilder på fiskarna :( Och sambons systemkamera hade hon tydligen glömt hos hennes mamma långt nere i halvdanmark (skåne) Men jag ska försöka igen.

Ganska garanterat spänningar i glaset sedan tidigare som orsakat detta, kanske vid någon flytt eller möjligen vid lagring. Vridningar eller slag mot glaset kan orsaka skador som inte alltid visar sig direkt, utan först när det kommer lite mer tyngd på.
#31 - 18 januari 2013 13:55
Jag skoja bara Majkie. Det var ganska övertydligt att akvariet hade gått sönder... :)

Tråkigt däremot, särskilt när man inte hittar orsaken.
#32 - 25 januari 2013 20:41
tommy_g skrev:
Jag skoja bara Majkie. Det var ganska övertydligt att akvariet hade gått sönder... :)

Tråkigt däremot, särskilt när man inte hittar orsaken.

haha ja jag tänkte nästan det :P Jo bilder kommer NU! har skaffat mig en såndär iphåne och där var de mkt bättre cam än i min ipad. Trodde de skulle va samma cam i ipad och iphone men ikke.
#33 - 25 januari 2013 21:11
Då kommer det lite bilder. Ap Viejeta hanen som jag köpte har legat stilla sedan jag köpte honom för en vecka sedan. Inte rört en fena bokstavligt talat. Och igår så var honan puts väck! Letade och letade men hittade henne inte någonstanns. Men idag så såg jag henne. Hon hade tröttnat på att simma runt ensam och spänna upp sig och flyttat in till hanen så hon ligger längst in i grottan under/bredvid hanen. Och hanen har inte flyttat sig från grottan men har börjar röra lite på sig iaf. Är detta vanligt beteende lr? Honan är pigg och livlig men hanen har som sagt legat stilla i en vecka. Har inte sett honom äta någonting sen han flyttade in.
[ATTACH=CONFIG]59566[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59567[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59568[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59569[/ATTACH]
Skulle inte förvåna om de är lite "semester lek" på gång. Slår ju aldrig fel när man skall åka bort att något man försökt få lek på men inte lyckats skall leka när man inte kan vara där.

[ATTACH=CONFIG]59570[/ATTACH]
2 nya synodontisar, tror de är en Euruptus och Ocellifer. Om den mörkare av dem är en synodontis så är den mkt smalare och inte lika hög som den jag har sen innan så kanske kan bli ett par av dem. (Tack för att han får bo hos dig så länge Stefan). Fick även med en Prickig knorrmal Agamyxis pectinifrons men den ville inte bli fotad.

[ATTACH=CONFIG]59571[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59572[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59573[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59574[/ATTACH]
Lite bilder på de VF Fjärils cikliderna, tyvärr så tror jag det är 2 hanar lr möjligtvis 2 honor, av samma kön iaf. Sen är de några av Dorsigerusarna, de har inte riktigt färgat ut. Och så pärlemor gurami hanen. Funderar på att flytta honom lr honan så de får gå i skilda burkar ett tag. För han piskar henne duktigt. Startade bra med att han byggde skumbo 2a dagen i karet, men nu har de inte blitt nått mer bygge utan nu slår han bara på henne så fort hon kommer fram.
#34 - 26 januari 2013 07:58
Fina fiskar :)
#35 - 26 januari 2013 09:30
Tack tack :) Blir väl inte världens bästa bilder.. Men några blev ju faktiskt rätt skarpa.
#36 - 26 januari 2013 09:44
Om man jämför med bilderna som jag får med min mobil så är dom fantastiska haha :)
#37 - 5 mars 2013 11:39
Dags för en uppdatering tycker jag :)
#38 - 5 mars 2013 14:54
Ja de har du nog rätt i :) har ju blivit helt hooked på akvarister gruppen på fb. Så enkelt att ta bild m nya tlf och bara skicka upp dem där med en ggn :) men ja de har blivit en hel del fisk nu. Ska försöka få in bilder här när jag kommer hem igen.
Men de som finns nu är guldsömsciklider/Green terror riktigt snygga! 4 ungdjur elliotis, guld och pärlemor gurami. Dorsigerus, fått in nya honor så hoppas på att de händer nått. Även hämtat fler vf fjärilar, hoppas på några honor där oxå :) endlers blir de yngel av. Kopparbarberna leker men blir inga yngel av det.

Men ja jag lovar att bli mer aktiv här igen :) trodde inte de va någon som följde tråden längre :)
#39 - 5 mars 2013 14:58
[ATTACH=CONFIG]60471[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60472[/ATTACH]
Om man ansträngde sig lite fick man ju in bilder även här. Men varför kommer de upp och ner?!
#40 - 5 mars 2013 17:19
Intressant tråd, trist med karet som sprack men tur att det hände innan du hade börjat o inreda och fått i fiskar iallafall.

Tänk på att gummibanden kommer att gå sönder tillslut.

Har ingen aning om varför dom kom upp o ned det har inte ens jag lyckats med och jag brukar lyckas med det mesta;)
#41 - 5 mars 2013 17:20
Haha, ingen aning. Har inget svar på varför bilderna blir upp och ner

Då har du lite fisk nu då med andra ord :)
Och facebook gjorde jag mig av med för några månader sen och akvaristergruppen hann jag aldrig hitta. Och livet är såååååå skönt utan fb :p
#42 - 5 mars 2013 17:23
Majkie88 vem är du på akvaristerna?
#43 - 5 mars 2013 22:27
Jag är majkie på akvaristerna. Just nu har jag vit mask med orange och gröna neon färger på :) vem är du själv? Mitt liv hade vart surt utan fb. Jobbat 6 år utomlands hade vart omöjligt att hålla kontakten med alla utan fb :)
#44 - 6 mars 2013 07:09
Ja det förstår jag :)
#45 - 6 mars 2013 11:17
Jag är solveig och jag har långt mörkt hår på bilden med ett kar bakom mig. Mina trådar som är uppe nu är om malmöauktionen och om vad folk är duktig på om fiskar.

Annons