Nystart i 375:an - tips!

#1 - 21 juli 2009 17:25
Jag tänkte nu göra mig av med mina 6 Channor och nystarta mitt akvarium med ljus sand som bottensubstrat, samt långsmala slingrande växter så det ser ut lite som en havsbotten.

Vill ni vara så vänliga o tipsa mig om fiskar som skulle trivas bra i den miljön utan att ge sig på växterna?

Det måste inte vara rovfisk, men det ska inte vara små Mollys/Platys/Guppys el. liknande fiskar. Inte heller några som lever mestadels på botten.

Jag tänkte mig först någon sorts Ciklider, men de går väl inte så bra ihop med växter, gissar jag?
#2 - 21 juli 2009 18:41
Jag har precis köpt ett 375 liters och i det tänkte jag stoppa i några Multispinosa-ciklider [COLOR=#810081]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217&SOK=1[/COLOR]
Det står att dom inte gräver så mkt så jag antar att man kan ha dom med växter.
Kanske är lite för "mesiga" om du tidagare haft rovfisk?:P
Kanske kan någon med lite mer erfarenhet av dessa fiskar berätta om deras beteende?
Annars är alltid apistogrammor ett alternativ:D
#3 - 21 juli 2009 18:44
Micke_1991 skrev:
Jag har precis köpt ett 375 liters och i det tänkte jag stoppa i några Multispinosa-ciklider [COLOR=#810081]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217&SOK=1[/COLOR]

Det står att dom inte gräver så mkt så jag antar att man kan ha dom med växter.

Kanske är lite för "mesiga" om du tidagare haft rovfisk?:P

Kanske kan någon med lite mer erfarenhet av dessa fiskar berätta om deras beteende?

Annars är alltid apistogrammor ett alternativ:D

- Tack för tipset, men går det verkligen ha "vanliga" växter i ett kar med sådana?

Jag gillar inte tjocka och bastanta växter, utan föredrar långsmala mer slingriga sådana nämligen.
#4 - 21 juli 2009 19:12
Har sett några filmer på Youtube och där verkar dom ha "vanliga" växter:P
Själv vet jag inte hur dom beter sig men om du bestämmer dig för att testa så dela med dig av resultatet:)
Kolla in min tråd så står det vad jag funderar på att ha i mitt kar:D
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=132462
#5 - 21 juli 2009 20:18
ctenopoma acutirostre såklart, halvrovfisk typ som inte äter växter.
Har själv två stycken och dom är grymt coola!
kolla min projekt tråd där finns det lite bilder:)
#6 - 22 juli 2009 06:30
wallström skrev:
ctenopoma acutirostre såklart, halvrovfisk typ som inte äter växter.

Har själv två stycken och dom är grymt coola!

kolla min projekt tråd där finns det lite bilder:)

- Tja den ser iof intressant ut, men du sade själv i en annan tråd:
"haha, jo men dom är så tråkiga den mesta av tiden..." ; )

Jag behöver fler förslag på intressanta fiskar i den storleken...gärna aktiva och lite rovgiriga - någon?
#7 - 22 juli 2009 07:19
Jag försöker speca lite vad jag helst önskar, så får vi se om någon kan tipsa om lämplig fisk för akvariet:

15-25 cm lång, gärna rovig av naturen, låter växterna vara ifred, häckar inte i bottenregionen mesta tiden, kan leka och yngla, inte jätteskygg (åtminstone inte i par eller grupp).

Annons