Nystart Diskuskar

#1 - 30 juni 2004 09:13
Nu har jag lämnat bort mina malawi och efter nogrann rengöring fyllt på med vatten ,grus och rötter.det har nu stått en vecka och jag ska nu skaffa en grupp Discusar. Mitt kar är på 500 liter med en ljusramp med 3st 150cm lysrör.Vilken belysning rekomenderas till Diskus? Jag har fått rådet att skaffa stora fiskar meden artbeskrivningen säger en grupp ungfiskar, vad är lämpligast?

#2 - 30 juni 2004 09:19
Stora Discusar har lättare att klara sig. Köper du mindre discusar så får du se dem växa upp:-) men det finns större chans att du förlorar någon på vägen:-(

Själv har jag nyligen startat med 8 stycken små discusar i mitt 400l. Om man köper små är det bra att ta några fler än vad man tänkt sig. Så får de bilda par och man kan ge bort de fiskar som inte passar i gruppen.

Mina discusar har en stor rot där de kan göma sig, detta verkar de uppskatta och vad jag har märkt så är de inte speciellt skygga förövrigt. Discusar ska tydligen gilla lite dämpat ljus.

MVH

Daniel
#3 - 30 juni 2004 09:20
beror väl lite på vad du är ute efter?

Vill du se dina fiskar växa upp, följa med i deras utveckling lära känna dom olika fiskarna så köp små.

Vill du bara ha stora vackra fiskar å kanske hoppas på en snabb lek och vill du ha fiskar som möjligtvis är lite tåligare, köp vuxna.
#4 - 2 juli 2004 12:29
Om jag hade vart du hade jag köpt discusar i 8-11 storleken.
T.ex. en grupp på 8st.

Eller en grupp av en art på 4st och en annan art på 4st, och då helt olika. Kanske Pigeon blood tillsammans med Royal blue eller nått.

Kan va kul med olika färger, så man inte "tröttnar" :)
#5 - 2 juli 2004 13:10
Jag har också nyligen börjat med diskus och köpte 6st små (6-8cm). Det är kul o se dem växa upp och färga ut. Inga missöden hittills. Jag byter lite vatten ganska ofta (kanske 20-30% 2ggr per vecka) och det funkar bra. Nån gång har det gått 10 dar eller så mellan och då kan man märka att nån diskus blir skyggare och mörknar lite. Byter man, kvicknar han till igen. Det gäller att vara noggrann.

Jag har nog aldrig sett något råd om att man skall köpa vuxna fiskar, (förutom kanske från odlare som vill ha snabba lekar)och då läste jag på en jädra massa innan jag började med diskus...

Det är roligt hur du rekommenderar precis de kombinationer du har läsk ;)
#6 - 3 juli 2004 11:07
Zaphi: jag tycker du me är söt :P

Annons