Nu vet jag inte hur erfaren du är inom akvaristik, men lite kort fungerar processen så här:
Du startar upp ett akvarium med ett fåtal fiskar och matar försiktigt. Dessa fiskar lämnar avföring som bakterier "käkar" upp och de bakterierna kallas för goda bakterier. De finns i sanden och pumpen i huvudsak, men även till en del i vattnet.
Men kruxet är att det tar ca en månad för dessa att komma igång på ett bra sätt, och innan dessa bakterier förvandlar det giftiga nitritet till nitrat som växterna tar hand om som gödning, bör de få vara ifred under tiden.
Gör du då om karet så blir det nästan som att starta om från början igen med hela processen, trots att du har ett filter som har gått en tid.
Skulle nitriten under uppstarten hamna i höga skadliga nivåer är min åsikt att göra ett delvattenbyte för att inte fisken ska dö, men där går åsikterna isär då en del förordar att man inte byter vatten vid dessa tillfällen. En salttillsats på ett par msk/100 liter vatten kan hjälpa fisken att klara lite högre nivåer på nitrit, och man bör hålla en koll på nitritnivåerna var dag under denna tiden.
En daglig tillsats av tex Nitrivec under den första tiden är inte fel heller, trots att det kostar några kronor.
Jag ska starta om mitt akvarium helt, ungefär som att jag köper ett nytt akvarium med helt ny inredning, bara filtret som följer med från det gamla akvariet. Fiskarna från det gamla karet har flyttat till ett annat hem i huset och kan bo där så länge som det behövs.
Det gamla akvariet har förhöga värden av nitrit eller nitrat, ska jag rengöra filtret eller inte när jag sätter det i det nya karet?