nystart av akvarium??

#1 - 22 december 2006 18:47
[FONT=Comic Sans MS]Hejsan!![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]har lite frågor om när man ska starta ett akvarium.. har fått ett 31L(?) akvarium idag... [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]hur länge ska man låta vattnet vara i akvariet innan man köpe de första fiskarna?? när man låter vattnet stå ska man ha grus och växter i dåå? eller ska man lägga in de senare ??? ska man ha pumpen på eller? berätta vad man ska göra:D[/FONT]
#2 - 22 december 2006 18:50
Svarade dig precis på forumet för levandefödare - din tråd om platy ;)
#3 - 22 december 2006 19:11
japp såg det:P
#4 - 22 december 2006 19:24
ha i lite vatten sen i med gruset sen kan du suga upp vattnet med allt grums och sen i med lite vatten igen och plantera växter fyll sedan upp karet och starta pumpen! dagen därpå tycker jag du kan ha i första fisken kanske 2st sedan mata försiktigt 1.a månaden sen komplettera med mera fisk... tillsätt även nitrivec eller annan bakteriekultur 24tim innan första fisken åker i!
#5 - 22 december 2006 19:29
ok!! får åka och köpa nån bakteriekultur eller vad det heter:P imorn och lägga i första fisken i övermorron ,, vilken bakteriegrejj är bäst? är bäst??
#6 - 22 december 2006 19:30
:D alla är nog lika bra men jag har använt seras nitrivec
#7 - 22 december 2006 20:26
ok då får jag väll gå och köpa sera nitrivic imorn:D någon som har tips på hur man lättast kan lägga i växter? har köpt vattenpest och det är itne så lätt att lägga fast de..:/
#8 - 22 december 2006 21:16
Så nu är allt klart:D pumpen och växterna och allt är klart:D nu är det ara att vänta på fiskarna:D ;) kommer bli spännande :P jag har en sånn filterpump eller vad det heter som blåser ut luft tyyp:P och sen har jag en som grejj som ger syre . dert är typ en kula som sätts fast på en slang sen när man sätter i kontakten så kommer det typ ut syre/luft/bubblor:D men vill fortfarande ha tips på hur man kan sätta fast växterna:D
#9 - 22 december 2006 23:17
vart vill du sätta fast växterna ??

//kim
#10 - 23 december 2006 08:37
vart vill du sätta fast växterna ??

//kim

/
i gruset :P...i ett hörn tyyp
#11 - 23 december 2006 08:50
Sno ihop vattenpest - stänglarna med en vanlig gummisnodd (inte för hårt så de går av) och gräv ner ordentligt i gruset.
#12 - 23 december 2006 12:53
ok tackar:P ska prova det.. har köpt sånn bakteriedödargrejj nuu:P den heter nutrafien water conditioner nuu... köpte en sånn liten.. hur mkt ska jag lägga i? mit kar är 31L stort... typ:P.... behöver snabba svar!! det står typ lägg 2 capfuls per 35L vad är capfuls?? det står 10 ML va menar de??
#13 - 24 december 2006 11:55
Det har gått en dag sen jag la i bakteriedödargrejjen:P kan jag köpa nån fisk nu eller? tror inte zooaffärerna är öppna idag men ändåå??
#14 - 24 december 2006 12:29
Det skulle jag också vilja veta. Har ett akvarium som står färdigladdat med sand men inget vatten än. Ska ha grodor och räkar i från början. Vilka växter och annant dekoration ska man ha. Kanske vill jag ha slöjguppi senare.

Annons