Nystart av 2 kar, vill ha era tips om pumpar osv.

#1 - 23 september 2003 14:28
Precis utäkat med ett kar till så passar på att även flytta mitt gamla.

Min fråga är hur ni skulle gjort med pumpar, värmare osv i mitt fall.
mitt mål är att ha ett kar med mkt växter samt ett stenigt, men det kommer först när det är dax att köpa nya fiskar (har redan så det fyller de båda karen, 6st för karen förstora ciklider)

Karen är på 160l resp. 220l, det på 220 har dessutom en filteravdelning på ca 40l inmonterat även detta i glas.

Utrustningen jag sitter på idag är:
innerfilter/pump Fluval 3
pumphuvud Powerhead 802
doppvärmare 150W (som är lite skum)

Jag är lite skeptisk till att koppla ihop karen dels pga ev sjukdommar samt risken för läckage om någon länk i kedjan skulle fela.
Dock skulle det vara perfekt att kunna använda filter delen för att på så vis få ett väldigt bra filter. (skulle dock behöva fylla det med något bra filtermaterial först ;)

eller ska man skära ur filter boxen till fördel mot 35l större kar?

fast då måste jag ju bygga mig ett/två ytterfilter i framtiden då jag inte tror speciellt mkt på innerfiltren som hänger med pumparna...

hur skulle ni gjort i mitt fall kopplat ihop karen och använda filteranordningen som finns?
hur skulle ni då lösa risken för läckage mellan karen/att ena fortsätter fyllas om pumpen går sönder eller vad man nu kan råka ut för.
#2 - 23 september 2003 16:45
Sätt Fluval 3:an i 160-literskaret och gör ett innerfilter av 802:an.
Lätt som en plätt, skaffa filtermatta 10x10x30 cm stor och 10 ppi grov, tag ett st. elrör, 20 mm grovt och knappt 30 cm långt, förslut ena änden med silicon t.ex. och borra en massa hål från änden och 20 cm upp, kör ner det till 5 cm från nedre änden av filtermattan (gör ett hål först med en vass pinne eller en filékniv) och sätter på den konformade rörstosen som jag hoppas finns kvar. Hux flux har du ett bra innerfilter. Alternativt att du kör med filterkammaren, men själv hade jag nog tagit bort den, filterkammaren alltså.
#3 - 23 september 2003 16:58
Funderat lite mer på detta nu...
då jag tänkte göra bakgrunder till båda karen så kanske man ska gömma filtren bakom dem (sett att det är många som gör så.
och använda motorn från innerfiltret i ena karet o huvudet i det andra.

på så sett kan jag ju även ta bort den avgränsade delen och "flytta"
den bakom bakgrunden istället och tjäna 13cm till i bredd.

Isf gäller det ju bara att hitta någon lämplig lösning av vilket filter material man ska använda samt lite plats för värmare...

iof hade jag inte tänkt göra bakgrunder nu så kör enligt din princip sålänge Karon. Tack för filtertipset.
#4 - 23 september 2003 17:15
liten notis bara... försöker söka mig till svaret men inte lyckats än...

räcker det med 10ppi material i filtren eller ska man kompletera med något annat oxå? så mkt snack om biobollar osv...
och hur mkt material behövs för att kunna få något biofilter överhuvudtaget? ;)

mvh

Annons