Nystart!!

#1 - 18 april 2007 18:17
hej!:p:D :D

har nu flyttat över mina fiskar från mitt 48 liters, till mitt nya på 135 liter

något särskilt att tänka på nu?:confused: :confused:

jag har 1 silvermollyhanne, 5 st Zebrafiskar, 2 st Marmorgurami, samt en Ancistrusmal

jag har en grotta, som består av två stenar och ett skiffer

jag har tillsatt biotopol, och planterat växterna
men jag har än så länge lite tunt med växter

har bara javaormbunke, samt Hygrophila, och inte så många
så det ser onekligen lite "tunnt" ut

tips??

Kristoffer
#2 - 18 april 2007 21:05
Håll koll på nitriten och köp mera växter - det gillar dina guramis.
#3 - 18 april 2007 22:00
Hej!

ok, jo de verkar gillar dem!!
onekligen är det så

men äter de på växterna, eller är det algerna de slukar?

du, gällande matningen, skall jag inte mata dem på ett par dagar nu i början, eller??

nu är alla fiskar i det nya akvariet nämligen

Kristoffer
#4 - 18 april 2007 22:01
nitriten ja

hur "håller jag koll på den då"

Kristoffer
#5 - 19 april 2007 07:01
köp ett sånt där set med dropptester i djuraffären. det finns set där dom har lagt i tester för både nitrit, ammoniak och pH och KH. fråga så har dom säkert dessa.

nitrit och ammonium ska alltid ligga på noll. kommer det upp i högre värden måste du byta runt 30% av vattnet varje dag och tillsätta nitrivec tills värdena är bättre.

sen är det bra att testa för nitrit så fort man ser att någon fisk ser lite hängig ut. men efter 1-3 månader borde du ha en bra balans i akvariet och slippa nitriten helt (om du inte gör rent filtret eller sanden under denna tid).
#6 - 19 april 2007 08:48
hej!!

ok

det skall jag,
vet du vad de kostar?

ok, så jag skall inte göra rent filtret menar du?
om man gör det, så får man nitrit alltså??

är det så?

Kristoffer
#7 - 19 april 2007 10:49
Det beror på hur du gör rent filtret. Filtret innehåller bakterier som ovandlar ammonium till nitrit och se'n till nitrat, och dom ska man vara rädd om. Överdrivet filtertvättande kan leda till obalans i bakteriekulturen och därför till nitrit.

Man ska därör inte rengöra filtret annat än om man ser att det börjar bli dåligt flås i det pga igensättning.

Allra bästa sättet att rengöra ett filter på är att använda gammalt akvarievatten som man sparar till detta vid ett vattenbyte.

För mej har det dock funkat bra att skölja ur filtren under vattenkranen också, men använd inte varmvatten! Vattnet ska ha ungeför samma temp som i akvariet.
Och absolut inget rengöringsmedel!
#8 - 19 april 2007 11:02
ta med dig en hundring till zoo butiken så har du nog råd med nitrit test. Mitt kostade runt 80kr om jag inte minns fel.
#9 - 19 april 2007 11:08
Vad billigt, om jag skulle köpt dropptest så skulle jag ha fått betala 400 kr... Så det blev stickor istället trots att de tydligen inte är lika tillförlitliga.
#10 - 19 april 2007 11:17
ok
inte varmvatten alltså!!

sköljde ur mitt i går

då behöver jag inte göra det på länge nu alltså??

Kristoffer
#11 - 19 april 2007 11:17
ok

tack för tipset
ja, 100 kr är det värt
alla gånger!!
#12 - 19 april 2007 18:36
jag köpte ett lite större test, det är ett set då man får med nitrit, ammoniak, ph, KH och något mer. det kostade 298 och räcker till många gånger.
#13 - 20 april 2007 03:42
ok

låter som en bra "grej" att ha hemma
hade inga stålar i dag

så jag fick nöja mig med zooaffärens analys

Kristoffer

Annons