Nystart

#1 - 19 december 2006 01:19
Ska starta om akvariet (75 l).
Tanken är att städa ur och ha mig och sen fylla upp det på torsdag, alt den 29e december. Sen får det stå med allting igång utan fisk till andra veckan i januari eller så. Tanken är någon ancistrus, guppy (vanlig eller endlers), neontetror och senare ev något mer. Så är tanken nu i alla fall.
Frågan är, vad är bäst av dessa att börja med och hur många? Hur bör jag sedan gå tillväga med nya fiskar? (dvs hur många (och vilken art?) ska jag skaffa åt gången och med hur långa mellanrum?)
#2 - 19 december 2006 09:40
Hej!
För ca 2 månader sedan så startade jag upp ett 54 liters (har dock bytt upp mig till 165 nu) och de första fiskarna jag satte i var 10 neontetror och 2 malar (pleco). Nästa isättning var en annan sorts mal (långsträckt fläckig pansarmal). Sen var det dags för 10 koppartetror o två metallpansarmalar. Efter det så var det dags för guppys och sen så sent som igår så släppte vi i 2 pakistanbotior + en långsträckt fläckig pansarmal till så den första slapp vara själv..
Tetror verkar vara bra tåliga samma sak med guppys..
Hoppas att du har fått lite tips iallafall..
//Lena
#3 - 19 december 2006 14:12
Hade jag startat ett nytt 75liters hade jag lagt i guppyn först. Får man tag på ett par som inte är så små, så klarar dom sig bra.

Annons