Nystart!

#1 - 1 november 2006 13:53
Tjena!

Ska i dagarna starta upp mitt akvarium (180 L) med lite afrikanska ciklider, men har lite frågor jag skulle behöva få besvarade först;
1 Kan man kombinera malawi och tanganyika? Och kan man ha sk snäcklekare tillsammans med de förut nämnda?

2 Hur många olika arter kan man ha i en 180 liters balja?

3 Vill helst ha lite färg på mina arter, så ni får mer än gärna komma med lite förslag, den enda jag mer eller mindre bestämt mig för är Aulonocara baenschi...om det är möjligt...

4 Jag är för tillfället inte så hemma på vilka arter man kan kombinera, så det är lätt att hitta lämpliga arter, men desto svårare att hitta deras agressivitet, för det gäller ju att ha någorlunda "lika" fiskar i ett såpass begränsat utrymme som 180 liter...

Tack på förhand!

Mvh Patrik
#2 - 2 november 2006 14:15
1. Ja, men på många sätt är det roligare att inte blanda eftersom du då får ett rent "sjö-kar" och inte en blandning. Vattenvärdemässigt går det dock bra, men det finns ju många arter som inte passar ihop, även inom samma sjö.

2. Inte mer än två tycker jag inte, men det beror även lite på vilka arter du väljer.

3. Aulonocaran du exemplifierar funkar utmärkt i 180 liter. Att blanda den med en aggressiv snäckskalslekare från tanganyika är dock tveksamt om hur det skulle gå, men det beror som sagt på artvalet.

Jag skulle blandat en Auloncara-art med Golden. Det är snälla fiskar. Men eftersom Golden är gul kanske du vill välja en annan Aulonocara som är åt röd/orange eller blåhållet? Det finns mängder att välja på. Kolla i artlistan...
#3 - 3 november 2006 15:21
Tack så mycket för all info zaphi!

Har kollat runt lite angående val av Aulonocaran, och du har helt rätt som du säger, att jag helst skulle vilja ha någon med lite andra färger...eventuellt då kanske stuartgranti cobwe eller Aulonocara sp. Red Rubin...kanske...för mig som inte är så hemma på just detta område är det lite knivigt att få ihop en bra combo, men det ska nog gå att lösa.

Var inne i min lokala djuraffär och dom sa väl mer eller mindre att det gick att kombinera dessa med en snäcklekare eftersom de mest håller till i de nedre regionerna av akvariet...men som sagt, man vet ju inte, och sen är det som du säger helt och hållet upp till vilken art man väljer, min plan var ju att jag ville ha Lamprologus stappersi, tror du det är genomförbart?

Tack på förhand!

Mvh Patrik

Annons