Nu ska jag göra en nystart av mitt akvarium som är på 110l+... Det har inte varit något i på länge, men när morsan köpte nya fiskar och en krabba så bestämde jag mig för att NUUU vill jag ha akvarium =D...
Men jag har några frågor:
1)
Har en sådan där bakgrundstapet... En kompis sade att den ska vara fuktig när man sätter på den annars så syns den inte från sidorna... Men det är ju helt omöjligt att fukta den utan att få "fläckar" som ser uselt ut från sidorna... SKA man kanske sätta den på insidan iom att den är laminerad??? Fäster den själv om man bara trycker till den???
2)
Kan man köra med biltemas blästersand??? Det blir ju helt klart billigast... eller!? Sedan så är min mor och jag oeniga ifall denna sand är svart eller sandfärgad... Hon tror att blästersand är svart, medan jag tror att det är sandfärgat... Men visst hade det blivit mycket snyggare med svart ändå!!!
3) Ska nu köpa alla tillbehör och lyckades hitta till mamut.com (zoozaker), men jag behöver lite hjälp med pump och doppvärmare osv...
Där hittade jag bla innerpumpar, men jag vet inte hur stor "kraft" den ska ha... En relativt billig (näst billigast) var Amtop 1000 (prod.nr. 99988898) som pumpar 1000l/h, men det räcker inte långt till ett akvarium på ca 110l eller!? Den kostade bara 195kr... Sedan Amtop2000 (prod.nr. 99988899) som pumpar 2000l/h var ju inte heller dyr (235kr), speciellt då närmaste zoobutik i Södra Sandby rådde mig att köpa en pump som kostade 450-500kr...
Men dessa på Zoosaker är väl MED filter???
Sedan var det doppvärmare... Här på zoosaker kostar ju 100, 125 och 150 watt lika mycket, men det är väl ändå inte att bara köpa 150w för att den är starkast eller =P??? Det var ju inte heller dyrt, endast 165kr...
HÄÄR ska jag nog shoppa!!!