nystart 200L

Gäst
#1 - 6 maj 2010 14:34
Tjenare tänkte starta ett kar på ca 200L o ha malawi i.

Nu till mina funderingar är ju om jag satsa på ett innerfiler har några sycken hemma på ca 1000L/h.

Eller ha ett innerfilter samt ett ytterfiler?

Vad tycker ni behöver rådfråga vad ni tycker är bäst?
Hur det ser ut är ej av intresse det är funktionen.

#2 - 6 maj 2010 15:52
1000L/h är lite klent till Malawi 200Liters. Ju starkare - desto bättre. Malawi kan nog inte få för stark ström.

Ett innerfilter samt ett ytterfiler är lite overkill. Antingen eller räcker. Men vill man vara omständig och inte bryr sig om elkostnad så visst - skadar ju inte.
#3 - 6 maj 2010 17:43
jag kör faktiskt både inner o ytter. körde innnerförst..sen skulle jag byta till ytterfilter...men det var ju klenare flås i den så nu kör jag båda samtidigt :D
Gäst
#4 - 6 maj 2010 22:32
Det va lite min tanke o ha en 1000l pump skalle för o få runt lite granna sedan ha ett ytterfilter på kanske 4-800l/h. För om man ska ha tryck i burken med bara ett ytter filter måste det ju pumpa över 1000l/h och då knallar priset iväg rätt duktigt?? Men jag vet inte redigt va som är bäst. Har varit insöad mycket på inner filter tidigare i en av min andra burkar ca 300L där har jag 2 stycken 1500L/h pumpar men visst det fungerar. Men detta på ca 200 tänkte jag satsa på någon mer udda art eller något har mycket ider i skallen. Man hör ju olika här o var. vissa säger fy fasen för ytter filter andra säger fy fasen för inner filter. Där av denna tråd. Elen är ju det minsta problemet skippar jag datan någon timma/ dag så har jag tjänat in va ett extra filter drar i el:P
#5 - 7 maj 2010 06:03
beror ju lite på vad man tittar på. skall man ha stor filterkapacitet (vi bortser från at man har en BTN med filtermatta bakom) så är ju ytterfilter alltid att föredra. men som sagt är det ofta lite sämre flås än kanske ett kraftigt innnerfilter. så i malawikar tycker jag en combo är bra. ytterfilter för att få storfilterkapacitet o kanske ett innerfilter alternativt powerhead för att att få lite fart på vattnet :)
Gäst
#6 - 7 maj 2010 10:01
Då värkar jag inte vara helt ute och cukla iaf i min tanke gång:P Det lutar nog emot en kombo.
Gäst
#7 - 8 maj 2010 16:48
Det vart en kombo. Ett powerhead på 1100L/h sedan ett ytterfiler Eheim 2215 600l/h

Nu till en fråga hur skall man få detta sluta låta som en ångvält jag har försökt o vicka på det för o få ut luft osv. Men det låter likförbaskat som impelern är i obalans vilket den ej borde vara då den ser helt ny ut ny axel nya lager. Har ju haft just denna modell är det så att dem är lite högljudda?

Det är classik 2215 eller låter dem ett tag innan det stabbar sig? Det är mycket bra flås i pumpen.
#8 - 8 maj 2010 23:59
Har ingen 2215 men dock en 13 och två 17 och dom är helt tysta, plocka ur gummibussningarna, känn efter gropar eller spårbildning med nageln över den keramiska axeln(den bryts VÄLDIGT lätt!) kolla även så inte axeln glappar i rotorn.

Själv kör jag bara med ett tunt lager keramiska makaroner på bottengallret ock nerklippt ppi10 i kanistern vilket kan fånga lite luft, fyller därför filtret med vatten innan jag kopplar in det och kramar ur så mycket luft som möjligt innan jag sätter på locket, du kan även prova att lite lätt choka filtret ett par ggr.
Gäst
#9 - 9 maj 2010 09:03
Jo axeln är ju ny lika så lagerna. Men rotorn glappar nog ytterst lite. Jag kör med ganska mycket makaroner nästan hälften sedan en filterpad sedan Eheims stenliknande filtermatrial filterpad. Så det det nog ut ja. Jag såg nu att jag kunde se en lite luftficka värkar vara mycket jobbig o få bort.

Annons