Jag har sedan en tid tillbaka ett akvarium på 200 L som varit igång i ett par år men aldrig sett något vidare ut. Nu under jullovet ska jag göra om karet helt och hållet samt köpa nytt av vissa tillbehör och göra så gott jag kan för att få ordentlig balans i akvariet.
Tyvärr måste jag nog avskräcka er med att jag kommer ställa en hel del frågor och troligen behöva hjälp med rätt mycket...:D
Här kommer i alla fall riktlinjer för vad jag vill att det ska bli av det hela när det är "klart".
Min erfarenhet
Jag fick mitt första akvarie på 70 L för 6 år sedan i födelsedagspresent. I det akvariet misskötte jag fiskar och växter och allt annat som kan misskötas i ett akvarium i 4 år. Julen för två år sedan fick jag mitt nuvarande kar på
200 L där jag fortsatte misskötseln på ungefär samma sätt som tidigare i 1½ år. Och i år i september rengjorde jag hela karet och började sköta om det med regelbundna vattenbyten och började göda växterna med PMDD. Så jag har haft akvarium i sex år men först nu senaste tiden har jag verkliget fått upp intresset och nu går jag och tänker på, och babblar om akvarier, fiskar, akvarieväxter, tillbehör o.s.v mest hela tiden...
Kort sagt är jag inte så mycket mer än nybörjare.
Akvariet
Akvariet har måtten 110x40x45 cm (LxBxH) och är noga räknat på 198 L. Det köptes begagnat och pappa fick silikona om en hel del för att få det helt tätt. Det är ett ramakvarium, har flera smårepor och inte världens snyggaste silikonfogar men duger gott och väl åt mig.
Botten
Som bottenmaterial kommer jag att ha sand som jag hämtar från en sjö i närheten. Kornstorleken kommer alltså variera en del vilket jag själv tycker är fint, ser naturligt ut. Kan ju tillägga att sanden ska kokas innan jag använder den så jag inte får med några farliga bakterier eller liknande.
Växter
Tanken är att ha mycket växter men endast lättare arter. Gälört, Hygrophila Difformis, Echinodorus Tenellus & Bacopa är några arter jag troligen ska ha. [COLOR=darkred]Tips på fler växter uppskattas![/COLOR] :p
Rötter & stenar
Från början tänkte jag endast ha rötter (och växter), men har kommit fram till att också ha sten som jag plockar själv. Som det ser ut nu kommer jag ha ett par större rötter av "Vinranka" (tror de hette så) samt stenar, dock inga stora.
Filter
Just nu har jag en innerfilter, Fluval 3 Plus och ett ytterfilter, Fluval 205 vilket är allt annat än nytt. Det är ett bottenfilter men i samband med att jag gör om karet så är det bara att såga till och fixa så blir det ett "normalt" insug istället för genom botten. Som sagt är det filtret väldigt gammalt (följde med karet när det köptes, säljs inte längre) och det dröjer nog inte jättelänge innan det lägger av, så en viss chans finns att jag köper ett helt nytt ytterfilter redan nu.
Gödning
Jag kommer att göda växterna med PMDD normaldos 1 gång/vecka och som det ser ut nu så kommer jag också använda Easycarbo.
Belysning
Rampen jag har nu fungerar inget vidare, 2 av 3 lysrör lyser i den och snart bara ett. Det beror inte på lysrören utan på rampen. Jag ska köpa en ny ramp kanske redan idag. [COLOR=darkred]Jag vill gärna veta hur mycket w/l jag borde ha?[/COLOR] Det är ju inget växtkar, men jag hade tänkt mycket växter som ska växa hyfsat bra
Vattnet
Det allra bästa enligt mig vore om jag kunde ha ett pH kring 6.5-7, eller åtminstone under 7.5. Dessvärre har kranvattnet hos mig pH 8. Hur man sänker pH:t vill jag jättegärna ha hjälp med i denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1065992#post1065992
Invånare
När det gäller fiskarna så är det inte mycket bestämt, men jag ska ha 1-2 par Nyckelhålsciklider och ett stim på 10 Rödmunstetror (som går i karet nu också). Troligt är också att det blir ett par Kuhliålar, ev. ett par Palettcilkider och så ska jag ju ha algätare av något slag.
Funderar på om jag ska ha någon sorts snäcka och i så fall vilken...
[COLOR=darkred]Alla tips på karets befolkning är välkomna[/COLOR]
Jag behöver alla råd jag kan få ;):D