Nystart 200 L

#1 - 29 december 2007 00:54
Jag har sedan en tid tillbaka ett akvarium på 200 L som varit igång i ett par år men aldrig sett något vidare ut. Nu under jullovet ska jag göra om karet helt och hållet samt köpa nytt av vissa tillbehör och göra så gott jag kan för att få ordentlig balans i akvariet.

Tyvärr måste jag nog avskräcka er med att jag kommer ställa en hel del frågor och troligen behöva hjälp med rätt mycket...:D

Här kommer i alla fall riktlinjer för vad jag vill att det ska bli av det hela när det är "klart".

Min erfarenhet
Jag fick mitt första akvarie på 70 L för 6 år sedan i födelsedagspresent. I det akvariet misskötte jag fiskar och växter och allt annat som kan misskötas i ett akvarium i 4 år. Julen för två år sedan fick jag mitt nuvarande kar på
200 L där jag fortsatte misskötseln på ungefär samma sätt som tidigare i 1½ år. Och i år i september rengjorde jag hela karet och började sköta om det med regelbundna vattenbyten och började göda växterna med PMDD. Så jag har haft akvarium i sex år men först nu senaste tiden har jag verkliget fått upp intresset och nu går jag och tänker på, och babblar om akvarier, fiskar, akvarieväxter, tillbehör o.s.v mest hela tiden...
Kort sagt är jag inte så mycket mer än nybörjare.

Akvariet
Akvariet har måtten 110x40x45 cm (LxBxH) och är noga räknat på 198 L. Det köptes begagnat och pappa fick silikona om en hel del för att få det helt tätt. Det är ett ramakvarium, har flera smårepor och inte världens snyggaste silikonfogar men duger gott och väl åt mig.

Botten
Som bottenmaterial kommer jag att ha sand som jag hämtar från en sjö i närheten. Kornstorleken kommer alltså variera en del vilket jag själv tycker är fint, ser naturligt ut. Kan ju tillägga att sanden ska kokas innan jag använder den så jag inte får med några farliga bakterier eller liknande.

Växter
Tanken är att ha mycket växter men endast lättare arter. Gälört, Hygrophila Difformis, Echinodorus Tenellus & Bacopa är några arter jag troligen ska ha. [COLOR=darkred]Tips på fler växter uppskattas![/COLOR] :p

Rötter & stenar
Från början tänkte jag endast ha rötter (och växter), men har kommit fram till att också ha sten som jag plockar själv. Som det ser ut nu kommer jag ha ett par större rötter av "Vinranka" (tror de hette så) samt stenar, dock inga stora.

Filter
Just nu har jag en innerfilter, Fluval 3 Plus och ett ytterfilter, Fluval 205 vilket är allt annat än nytt. Det är ett bottenfilter men i samband med att jag gör om karet så är det bara att såga till och fixa så blir det ett "normalt" insug istället för genom botten. Som sagt är det filtret väldigt gammalt (följde med karet när det köptes, säljs inte längre) och det dröjer nog inte jättelänge innan det lägger av, så en viss chans finns att jag köper ett helt nytt ytterfilter redan nu.

Gödning
Jag kommer att göda växterna med PMDD normaldos 1 gång/vecka och som det ser ut nu så kommer jag också använda Easycarbo.

Belysning
Rampen jag har nu fungerar inget vidare, 2 av 3 lysrör lyser i den och snart bara ett. Det beror inte på lysrören utan på rampen. Jag ska köpa en ny ramp kanske redan idag. [COLOR=darkred]Jag vill gärna veta hur mycket w/l jag borde ha?[/COLOR] Det är ju inget växtkar, men jag hade tänkt mycket växter som ska växa hyfsat bra

Vattnet
Det allra bästa enligt mig vore om jag kunde ha ett pH kring 6.5-7, eller åtminstone under 7.5. Dessvärre har kranvattnet hos mig pH 8. Hur man sänker pH:t vill jag jättegärna ha hjälp med i denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1065992#post1065992

Invånare
När det gäller fiskarna så är det inte mycket bestämt, men jag ska ha 1-2 par Nyckelhålsciklider och ett stim på 10 Rödmunstetror (som går i karet nu också). Troligt är också att det blir ett par Kuhliålar, ev. ett par Palettcilkider och så ska jag ju ha algätare av något slag.
Funderar på om jag ska ha någon sorts snäcka och i så fall vilken...
[COLOR=darkred]Alla tips på karets befolkning är välkomna[/COLOR]

Jag behöver alla råd jag kan få ;):D
#2 - 29 december 2007 08:33
Jag skulle vilja veta hur mycket w/l som är lagom i karet och
gärna få tips på bra lysrör så snart som möjligt!

Kommer kanske köpa ramp & lysrör redan idag..
#3 - 29 december 2007 08:37
Man brukar säga 0.5W/L
Sena kna du också ha reflektorer som stärker ....
Vilka lysrör beror på om du skall ha växter och vilka .... krävande eller inte ... tänk på det och sen fråga i djuraffär vilken kombination är lämpligast ....
Vilka fiskar skall du ha ?
#4 - 29 december 2007 08:51
Man brukar säga 0.5W/L

Sena kna du också ha reflektorer som stärker ....

Vilka lysrör beror på om du skall ha växter och vilka .... krävande eller inte ... tänk på det och sen fråga i djuraffär vilken kombination är lämpligast ....

Vilka fiskar skall du ha ?

Okej, jag hade tänkt hålla mig till växter som vill ha hyfsat med ljus men inte några extrema ljusälskare om man kan uttrycka sig så. Har redan skrivit vad det troligen blir för fiskar, Nyckelhålsciklid/annan mindre ciklid, Rödmunstetra, Kuhliålar + Ancistrus eller annan bra mal/algätare. Sen kan det nog bli ett par sorter till...

Själv hade jag tänkt mig att ett av lysrören ska vara ett som är bra för växterna, och det andra ska kompensera det andra färgmässigt för att få snyggare ljus.

När det gäller lysrören vill jag i första hand veta om du eller någon annan vet någon speciell sorts lysrör eller tillverkare som är bra?
#5 - 29 december 2007 09:46
hmmm svårt .....för jag håller mig till juwel

man kan komplletera blue med warmlight och det blir snyggt och bra för växter
det är bara exempel
T5 rör eller T 8
#6 - 29 december 2007 09:48
Jag har sökt en del på forumet och hittat en del tips nu,
jag får se vad de har för ramper och lysrör och om jag köper idag...
#7 - 29 december 2007 10:14
Solid skrev:
Jag har sökt en del på forumet och hittat en del tips nu,

jag får se vad de har för ramper och lysrör och om jag köper idag...

Lycka till !!!
#8 - 29 december 2007 13:14
Ingen ny ramp blev det, min tekninska pappa försäkrade att han utan större problem kunde laga det som behövdes för att kunna ha tre fungerande lysrör på strax över 30 w. Dessutom sa han att han kunde tejpa "alumminiumtejp" på insidan av rampen vilket fungerar som reflektor (självklart inte det bästa, men bättre än inget!).

Det som inhandlades var en reservdel till rampen som behövde bytas ut för att få det tredje lysröret att fungera, vet inte vad det var för del då jag inte är det minsta teknisk...

Sen köpte jag två nya lysrör som hette "Sun-glo", 30 watt. Enligt en artikel på zoopet så skulle lysrör som lyser så likt solen som möjligt är det bästa för växterna. Fanns en bild på hur solens färgspektrum ser ut, så jag valde det lysrör med färgspektrum som var så likt som möjligt.

Jag hoppas att dessa lysrör kommer duga, sammanlagt blir det 3 st på 30 w vardera, sammanlagt 90 watt dvs 0.45 w/l.
#9 - 29 december 2007 14:30
Första fiskarna - Hur många?

P.g.a mina föräldrar (orkar inte förklara exakt vad, ingen orkar lyssna;)) så kommer Nyckelhålsciklider få gå i karet första tiden, minst tre veckor.

Det jag undrar är hur många Nyckelhål jag kan ha i början utan att belasta akvariet för mycket första veckorna. Helt skulle jag vilja börja med fyra eller fem stycken (dock små, ca 5 cm vardera med undantag för en lite större). Skulle det gå?
#10 - 29 december 2007 15:15
Hur många Nyckelhål ska köra igång?

P.g.a mina föräldrar (orkar inte förklara exakt vad, ingen orkar lyssna;)) så kommer Nyckelhålsciklider få gå i karet första tiden, minst tre veckor.

Det jag undrar är hur många Nyckelhål jag kan ha i början utan att belasta akvariet för mycket första veckorna. Helt skulle jag vilja börja med fyra eller fem stycken (dock små, ca 5 cm vardera med undantag för en lite större). Skulle det gå?
#11 - 29 december 2007 17:25
Om det finns något intresse för det, så skulle jag ju kunna ladda upp ett par bilder på karet som det ser ut just nu?

Svårt att veta vad ni tycker när ingen skriver, men så länge någon läser så kommer jag uppdatera :p

Imorron ska jag hämta sanden, sedan lär det inte dröja många dagar innan jag kan sätta planen i verket och byta ut all inredning [:-88]
#12 - 29 december 2007 17:33
Klart att vi vill se bilder! :)
Ibland har det en tendens till att vara klent med skrivandet. Men det är ju så dumt med kommentarer som "jag vet inte svaret, men vill säga att jag har läst"... :p
#13 - 29 december 2007 17:49
lili76 skrev:
Klart att vi vill se bilder! :)

Ibland har det en tendens till att vara klent med skrivandet. Men det är ju så dumt med kommentarer som "jag vet inte svaret, men vill säga att jag har läst"... :p

Då får jag väl ta och ladda upp lite bilder på någon bra gratissida,
ska bara hitta en sådan först :p

Men det är roligare med dumma kommentarer ibland än inga alls :D
#14 - 29 december 2007 18:03
Jo, sant! En fin avvägning det där... :D
De flesta kör väl på zoonen eller flickr. Smaksak.. :)
#15 - 29 december 2007 18:29
Jag är ju inte medlem på zoonen, men jag kan ju alltid bli det...
#16 - 29 december 2007 21:44
hmmm svårt .....för jag håller mig till juwel

man kan komplletera blue med warmlight och det blir snyggt och bra för växter

det är bara exempel

T5 rör eller T 8

Kanske är en korkad fråga, men man lär sig inget om man inte frågar^^
Vad innebär T5 respektive T8?`

Kan samtidigt nämna att det stod T8
på förpackningen till mina lysrör jag köpte ;)
#17 - 6 januari 2008 20:42
Karet är nu omstartat!

Ja, nu har det hunnit hända massor med burken!

Förra helgen hämtade jag en himla massa sand, i tisdags köpte jag växter & rötter till karet, samt en halvliter Easycarbo.

Och därefter har jag då stått och sköljt och kokat sand, tömt akvariet, lassat ut grus, lassat in sand, skrubbat rötter, letat stenar, skrubbat/kokat stenar, lagt in rötter, planterat växter o.s.v...

Och nu så är alltsammans på plats!
Karet är numera inrett med att par rötter kallade "Vinranka", ojämna stenar, samt en del växter. I burken går ett gäng på 5 Nyckelhålsciklider och en liten Ancistrus som ska få gå in akvariet.

Hittills häller jag i Nitrivec och halvdos Easycarbo varje dag, samt halvdos PMDD (inte varje dag!).

Jag har skaffat mig en egen zoon på zoonen där jag ska ladda upp både före- och efter-bilder, samt bilder på växterna så någon med bättre koll än mig kan hjälpa till med namnen... det blev inte riktigt de växter jag tänkt mig från början ;)

Jag hoppas verkligen att någon varnar mig om
jag verkar göra något korkat med karet :D
#18 - 11 januari 2008 14:17
Nu finns en helbild på karet för allmän beskådan på zoonen :D
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1737963

Bilden är tagen tre dagar efter uppstart och det är ingen vidare bildkvalite (råkade spara bilden i fel format). Efter att bilden tagits har jag hunnit flytta undan termometern från framrutan, plockat bort stenarna som tynger ner rötterna samt ryckt upp en del växter (plantorna, "Ciklidgräs" visade sig inte vara lämpade för akvarier) som ska ersättas av en annan lågväxande akvarieväxt ;)

Det som trivs bäst i karet hittills är fiskarna, nyckelhålen verkar vara väldigt nöjda hittills och är riktigt roliga att kolla på när de simmar (oftast) i en grupp, samt bråkar inbördes...
#19 - 11 januari 2008 15:48
Jag tycker det vore finare om du grupperade ihop växterna lite mer. Men kanske har du placerat dem sådär för att du vill ge dem växtutrymme? Generellt för lite växter, enligt min smak, men det är ju bara min egen smak det :)

I övrigt jättefint :)
#20 - 11 januari 2008 16:36
toccata skrev:
Jag tycker det vore finare om du grupperade ihop växterna lite mer. Men kanske har du placerat dem sådär för att du vill ge dem växtutrymme? Generellt för lite växter, enligt min smak, men det är ju bara min egen smak det :)

I övrigt jättefint :)

Jag håller helt med, jag vill ha betydligt tätare med växter än vad det är nu, men jag måste betala precis allting själv till akvariet nu vid omstarten...
Och som fjortonåring är jag inte rik precis [:o]
(Tack och lov att jag har filter och den viktigaste tekniken sen tidigare:D)

Tanken är att nya skott/sticklingar från växterna ska klippas av (allt eftersom växterna växer) och planteras in i växtgrupperna.

Att växterna står så glest nu är delvis för att de ska täcka ett lite större område så det inte ser alldeless för tomt ut (enligt min smak ;)) och för att de ska få mer ljus och växtutrymme nu i början. Ju snabbare de växer desto snabbare kan jag ju plantera fler sticklingar så det ser bättre ut...

Tack så mycket :):p
#21 - 14 januari 2008 22:01
Ny uppdatering

När det gäller karet så växer så gott som alla växter på riktigt bra, samtidigt har det tyvärr också dykt upp någon sorts alg på flera av växterna
- Men jag hoppas att det bara beror på att karet inte är i balans än och att de försvinner av sig själv med tiden.

Och så till (går)dagens stora händelse;
Den näst minsta och den största Nyckelhålscikliden har parat ihop sig och igår fann jag att de lagt rom i bakre, högra hörnet på en sten nästan direkt under pumpen!!! Jag uppskattar äggen till 70-100 stycken och dessa försvaras än så länge ihärdigt av paret, de turas om om att passa äggen och hålla koll på övriga akvarieinvånare.

Hade aldrig vågat drömma om att det skulle gå så bra, jag har ju aldrig fått yngel/lek överhuvudtaget av annat än Guppy, Molly, Platy & Svärdbärare,
och så går Nyckelhålen och lägger ägg efter tio dagar i mitt kar :D:):p

Nu har jag ju helt fel pH för Nyckelhål, 8, och i vilket fall som helst är det ju deras första lek, så att hoppas på att äggen ens ska kläckas är nog att hoppas för mycket. Men att de leker alls måste ju tyda på att de inte lider i mitt kar i alla fall ;)

Jag känner mig helt vimsig just nu,
måste vara mitt bästa akvarie-ögonblick hittills [:D]

Annons