Nystart 190 liter

#1 - 24 augusti 2004 07:59
Jag håller på att i lugn och ro starta upp ett 190-liters, och även om det är akvarium nr 2 så har jag några frågor:

- Hur snart ska man börja med delvattenbytena? Redan 14 dagar efter att man fyllt det? Och hur ofta och mycket byter ni med liknande storlek? Är livrädd för de svarta alger, som jag fick i mitt nuvarande efter lite slarv.

- Locket är en heltäckande ramp med två lysrör. Lite väl starkt ljus tycker jag, så jag har tagit bort det innersta, och märker ingen större skillnad, men det blir ju lite, lite mörkare i fonden, vilket väl bara är bra?

- Har förstås läst på, men vad är ERA bästa tips på snabbväxande startväxter?

- Fiskplaneringen är det roligaste. Är lite sugen på en Kuhliål, men måste man då ha riktigt fin sand? Jag har högst ”ordinär” akvariesand (kanske3-6 mm.). Tips på bra städfisk? Har några Ancictrus, men jag tror att det finns några som äter mer ”smuts”?

- Även om pappa Ancistrus ser rätt monstruös ut så äter han väl inte sina egna yngel eller? Han är ju för 17 algätare!?

- Bästa sättet att döda en fisk som verkar sjuk?

Tackar på förhand!

#2 - 24 augusti 2004 10:02
Hoppas fortfarande på några svar, men glöm frågan om avlivning. Har just sett det nyligen avslutade (?) utomordentliga tråden om avlivning.

Förstår att jag säkert kan hitta svar på de andra frågorna på forumet också, men det här kändes som ett enklare sätt...
#3 - 24 augusti 2004 11:46
Efter att karet stabiliserat sig (3-4 veckor) kan man börja med små byten av vattnet (10-20% i veckan). Detta förutsatt att du inte har någon nitrittopp eller så. Jag har startat 2 kar ganska nyligen och mina toppar har kommit på dag 8 på båda karen och det utan fisk i. Dessa har jag stabiliserat med Hobby nitritkiller vilket resulterat i att allt är nu frid och fröjd.

Bra städfiskar är väl pansarmalar, vad jag har förstått. Kompletera med några bra algätare så har du en städpatrull som håller borta det mesta.

Jag började med att stoppa i malarna i mitt lilla kar och det har gått jättebra.
#4 - 24 augusti 2004 11:54
hej.
vattenpest, limnophila och hornsärv är bra växter som växer fort, och det är dem som man brukar ha när man startar upp ett kar.
#5 - 24 augusti 2004 12:39
Jag fördrar att ha någon enstaka fisk i från början och sedan vänta 2-3 veckor innan jag stoppar i fler.

Mitt råd är att sätta tillbaka lysröret om du vill att växterna skall trivas. De flesta växtnördar skulle nog till och med vilja ha ännu fler rör.

Kuhliål går bra att ha med fint grus som du har. Jag har själv sådan i ett kar med 2-3mm sjösten. Se till att den har gömställen bara.
#6 - 24 augusti 2004 13:18
hur i hela friden kan ni rekomendera vattenpest som lätt och bra?!? jag har ALDRIG lyckats med vattenpest, och jag älskar plantan, har säkert köpt för 300kr på ett år och de bara lägger sig och dör på botten! Jag kan få allt utom vattenpest och skruvvallisneria att växa som ogräs. För mig är det bortom allt förstånd hur dessa kan klassas som enkla att ha att gör med!
#7 - 24 augusti 2004 13:27
I mina kar så växte den som sjuttsingen, och bra är den för att den tar upp massa näring så att man inte får en alg exlosion i akvariet. Så det är därför som ja rekomenderar den.
#8 - 24 augusti 2004 13:40
Vattenpesten är bra... Hade en massa problem med diverse tråd & skäggalger, planterade några vattenpest och med hjälp av några siamesiska algätare blev det helt rent i karet..

Vallisneria växer fort som attan oxå, vissa av bladen växer mer än 10 cm / vecka.... Förökar sig fort oxå.. Ibland när man ska gallra lite och drar tag i en planta så har den tre-fyra plantor till som den sitter fast med...
#9 - 24 augusti 2004 13:43
Min vattenpest växer oxå på som sjutton, skickar nya utlöpare hela tiden och den växer nog par cm om dygnet allafall :) Ang kuhli ålarna så tror jag de inte e så känsliga? Jag har 2st och blandat grus/sand från blästersand till engelsk sjösten. Sen har jag läst att dessa är skygga och gräver ner sig dagtid? men mina har aldrig grävt ner sig och man ser de framme i stort sett hela tiden och bökar på :)
#10 - 24 augusti 2004 14:03
min vattenpest och vallisneria bara dör... jag har tom provat att ha dom i ren växtgödning, det hjälper inte alls...
#11 - 24 augusti 2004 14:08
om din vallisineria och vattenpest dör då måste det ju vara något som är fel i ditt kar...

Khuliålar är super skojjsiga=P hade i början en grupp och då såg man dem aldrig eftersom att dem grävde ner sig under mitt innerfilet och nu har ja 2st och dem är framme och simmar runt som galningar hela tiden. Ja har ganska grovkorning rådasand till mina och dem verkar inte tycka att det är något fel med den utan dem simmar glatt fram och tillbaka i akvariet.
#12 - 24 augusti 2004 14:18
Ett växttips som funkar bra i mitt kar.

http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=42

#13 - 24 augusti 2004 14:22
erhm... förklara då, snälla, för mig hur jag kan få andra, "känsligare" saker att frodas?!? Jag har en röd växt (minns ej namnet) som affärsinnehavaren var orolig för, då den krävde vissa vattenförhållanden... Den måste jag snart klippa ner om jag vill ha den under ytan... Jag har äver svärdplantor som växer så det knakar... men vattenpesten blir brun och dör...
#14 - 24 augusti 2004 15:15
För alger. Ancistrus (två-tre st i ditt kar) är ok. Annars är Anamoräkor ännu bättre (ca 10 till ditt kar). Tom bättre än Siamesisk algätare. Siamensisk algätare är suverän på alger, men tyvärr för stor för 190 liter (de SKALL vara i ett litet stim , och blir 15 cm som fullvuxna). Undvik vanliga (kinesiska) algätare. Söta och trevliga som små, "killer machines" som vuxna. Äter hellre fisk än alger.

Finns inga fiskar som lever på skiten på botten, däremot letar många fiskar gärna mat där. Pansarmalar (8-10 st) är trevliga fiskar som letar mat på botten och förargar ingen annan fisk. Speciellt ett litet större stim.

Snabbväxande växter är svårt att rekomendera. Det finns de som fungerar hos de flesta, men inte hos alla. Och några som andra har svårt för kan fungera bra hos dig. Prova. Men sätt tillbaka lysröret. Växter behöver ljus, och i växtakvarium brukar man sikta på MINST 0,5 W/l, i ditt fall ca 96-100 W lysrör. Möjligen att din belysning fungerar i ett Malawi-akvarium, utan växter. Glöm inte bort att man även behöver "mata" växterna för att de skall växa bra. De behöver CO2, växtgödning (märket TMG skall vara bland det bästa) och ljus. Llägg till i den ordningen för att minimera risken för alger. Om du inte har CO2 i bra nivå, så är det svårt att inte överdosera växtgödning.

Vattenbyten skall man börja med DIREKT när första fisken kommer i vattnet. Byt lite men ofta (dvs i ditt fall 15-25 l två ggr i veckan), tills akvariumet kommit i balans (ca 3-5 veckor). Håll koll på Nitritnivån, så att den inte blir för hög, byt isf mer och oftare tills nivån blivit låg. Använd en vätsketest som du köper hos din zoobutik. När akvariumet kommit i balans, så byter du 50-100 liter en gång i veckan. Då får du bra vatten, och få fisksjukdommar (du kan få det ändå, men risken är inte så stor med bra vatten). Använd inte preparat som ändrar vattenvärdet, det bara försårar vattenvärdena. Skaffa istället fiskar som trivs i ditt vatten (mär gH och pH så vet du vilka fiskar som trivs, även här skall du använda vattentester. Ph skall inte vara för stort omfång, det räcker normalt med intervallet ca 6,0-8.0 pH). Gör vattenbyten så enkelt som möjligt för dig, så att du verkligen inte fuskar med dem.

När du släpper i fiskar, var försiktig så att det inte blir för många på en gång. I ditt fall borde ca 30-50 cm fullvuxen (enligt fiskbeskrivningarna) per vecka fungerar nog bra. Totalt rymmer ju ditt akvarium ca 190 cm fullvuxen fisk. Tänk på att fiskarna i zoobutiken normalt är ungfiskar eller tom yngel. Undivk spontanhandla fisk. Köp fisk som du vet något om (maxstorlek, önskat vattenvärde, om går ihop med de fiskar som du har eller vill ha etc).

Mata även fiskarna sparsamt i början. Maten som du ger fiskarna i akvariumet blir ju nitrit, och det vill du vara sparsam med i början så att du inte får nitritspikar (och döda fiskar). Normalt klarar fiskarna mat varannan dag under en-två veckor utan att ta skada.

Lycka till med akvariumet.
#15 - 24 augusti 2004 15:48
erhm... förklara då, snälla, för mig hur jag kan få andra, "känsligare" saker att frodas?!? Jag har en röd växt (minns ej namnet) som affärsinnehavaren var orolig för, då den krävde vissa vattenförhållanden... Den måste jag snart klippa ner om jag vill ha den under ytan... Jag har äver svärdplantor som växer så det knakar... men vattenpesten blir brun och dör...

jag är inte bäst på brister eller så men ställ frågan i växtforumet så kommer du säkert att få svar av dem som verkligen kan det här.
#16 - 25 augusti 2004 06:05
Tack snälla alla för alla svar, långa som korta! Det blir nog bra... Pappa Ancistrus och två av hans småttingar har fått flytta in, men nu tar jag det lite lugnt. Och jag ska genast sätta tillbaka det andra lysröret.

Annons