Nyligen gravid platy beter sig fortfarande "gravidt"

#1 - 1 november 2005 21:16
För två dygn sedan födde min platy hona sina första yngel, innan förlossningen höll hon sig undan och var still för det mästa. Någon som jag sätt hos andra gravida fiskar. Konstigt nog, så håller sig hon fortfarande undan vakom växterna, rör sig knappt förutom när det är käk på gång. Hon är fortfarande tjock trots att ynglen hittades för snart 2 dygn sedan.

Frågeställning; är detta ett svaghets tecken? är det inte dags för henne att smalna av?

Fiskarna är krya för övrigt, även om de hyffsat nyligen klivigt till synes oskadda ur en period med bakteriesjukdomar i akvariet (ca 2 veckor sedan).

Någon unge som satt sig på tvären?

/
#2 - 1 november 2005 21:18
Hon kanske har fler yngel på gång.
#3 - 1 november 2005 21:19
vad jag läst mig till på forumet så skall förlossnigen vara i max ett par timmar?
#4 - 1 november 2005 21:25
Honorna kan faktiskt ha en liten "depå" av yngel i kroppen. Olika kullar, kanske t o m med olika pappor. Så även om den första "förlossningen" har ägt rum så är det mycket möjligt att hon bär på fler småttingar...
#5 - 1 november 2005 21:32
Borde jag vänta mig den andra eventuella förlossningen inom ett par dagar?

tack för svaren
#6 - 1 november 2005 21:36
Svårt att säga. Det kan ta betydligt längre tid också. Har varit med om båda delarna, dvs att en hona fött med några dagars mellanrum men också att det dröjt flera veckor till nästa kull.
#7 - 1 november 2005 21:37
ok. Kämpigt för dem att vara "konstant" gravida ;)
#8 - 2 november 2005 12:14
Ja, det är synd om dem ibland. Särskilt eftersom hanarna är redo för parning konstant. Det är ju därför man ska ha ett överskott av honor, så att de ska få chans till en stunds "vila" då och då iaf....
#9 - 3 november 2005 07:13
Undra hur det är med mina mollysar mina hona står kvar när dom para sig . dom gör inte det så ofta kanske nångång per månad :/. :D

Annons