Nyköpta Sajicacikliderna

#1 - 24 januari 2005 20:19
Köpte ett par igår, första kvällen har det gått bra men efter natten så jagar hannen honan hela tiden så att den i bland ligger och flåsar på ytan. Tog bort honon och la den i ett yngelkar som jag har i samma akvarium. Honan verkar nu må bra igen men hannen vaktar hela tiden utanför yngelkaret.

Skall jag ha kvar den i yngelkaret eller släppa tillbaka den. Har den kanske inte då dö på den?
#2 - 24 januari 2005 20:22
Prova att inreda med många gömställen i karet..
Är du helt 100 på att det är en hane och en hona??
#3 - 24 januari 2005 20:29
Det skulle vara en hona och hanne

Hannen är bra mycket större så jag hoppas det är rätt
#4 - 24 januari 2005 20:31
[QUOTE=angelikaj]Hannen är bra mycket större så jag hoppas det är rätt[/QUOTE]

Kan vara en liten hane...

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=213
#5 - 24 januari 2005 20:40
lite svårt att

se då den ena är bra mycket större och i och mewd det stööre fenor. Den större är också mer färgstark om det kan vara till någon hjälp
#6 - 24 januari 2005 20:49
Hur stora är dom???
#7 - 24 januari 2005 20:53
Den stora är ca 7cm och den lilla ca 4,5cm
#8 - 24 januari 2005 20:56
Då är hanen (den stora) lekmogen, förmodligen inte honan (den lilla) som kan vara en hane
#9 - 24 januari 2005 21:02
Den stora är orange på fenan och den lilla ser ut att vara lite gul vilket skulle betyda att det är en hane och hona.

om det är som du säger,. vad kommer då hända om jag släpper ut den igen.

Tack för dina tips!
#10 - 24 januari 2005 23:02
Enligt egen erfarenhet så skiljer jag Sajicor åt på detta sätt.
Sajica hanar har röda/oranga fenor eller ja ut i spetsarna, sen kan de få en guldaktig färg innan lek på undersidan av huvud och buk. Honorna är mindre och har inte lika stora och utdragna fenor, honornas fenor är gula med nyans av neonblå.
När de lekt klart så avtar färgerna och de blir grådaskiga och mer lika sina släktingar Sebra cikliderna. (Bilden från zoopet.com´s bildarkiv är ett bra exempel på detta.) Hanarna har dock kvar lite av sina röda toner på fenorna. Ögonens neonblå färg försvinner också på både hanne och hona efter lek.
All färgprakt återkommer sedan när det är dax för nästa lektillfälle.

Vad som händer när du släpper ut honan igen de vet jag ej eftersom jag aldrig haft detta problem själv med mina Sajicor men det kan ju vara så att de inte bildat par ännu och behöver komma in i "rollerna" som par. Skulle hannen fortfarande bråka så satsa på en ny hanne i mindre storlek.
Lycka till
#11 - 25 januari 2005 12:39
Har samma problem med mina Sajicor. Har en hane på runt 12 cm och en hona på 7-8 cm och de har lekt flera gånger, men de senaste månaderna har hanen jagat iväg honan så hon ligger och trycker i sin grotta hela tiden. Efter de erfarenheter jag fått från mina Sajicor verkar det som om hanen helt plötsligt kan börja jaga ihjäl sina honor utan någon som helst anledning. Han gjorde samma sak med sin gamla hona.
#12 - 25 januari 2005 16:44
Nja, om honan inte är tillräckligt stark eller inte könsmogen så kan det vara ett problem bland många ciklider.
De kanske håller ihop bättre om det finns konkurrenter i akvariet.
#13 - 25 januari 2005 16:58
Mina Sajicahane jagar emellanåt honan mellan lektillfällena. Sedan kan det vara lugnt ett tag och sedan fattar han tycke (igen!). Färgmässigt blir speciellt honans ögon vita i samband med lek och återgår sedan till blå igen (som på bilden)

Mvh Martin
#14 - 25 januari 2005 17:43
Nu har mina lungnat ner sig igen så det är nog så det kan vara. Igår såg det ut som den skulle ha dö på honan

Annons