Nyköpt hane

#1 - 19 juli 2006 21:41
Hej, Jag kom precis hem från affären med en ny kampfiskhane. När jag var liten hade jag en, och det var min favoritfisk. Glad som man är när man har köpt något nytt, släppte jag i den aldeles underbara blå kampfisken. Det tog ca 2-3 minuter, sen högg den tag i en guppy och släppte inte. Vågar jag släppa i den igen?
#2 - 19 juli 2006 22:05
Tog du ut kampfisken direkt eller? De kan vara lite aggressiva precis i början men sedan lugna ned sig. Det beror ju lite på vad du har för andra fiskar. Konstigt att han högg tag i en guppy som i regel är en så fredlig fisk. Allt beror ju lite på vad du har för andra fiskar. Om du har många andra fiskar tycker jag inte du ska släppa i honom över huvud taget för då ska han bo själv. Han trivs nog bäst med neontetror eller något liknande. Kampfiskar är helt fantastiskt vackra men de ska helst bo själva med lite sniglar eller kräftor. Prova annars om du inte har alltför dyrbara fiskar. Kampfisken är en lätt fisk att sköta men den är inte lätt att få att fungera med andra fiskar!!!!
#3 - 19 juli 2006 22:25
Jo jag tog faktiskt ut honom efter ca 20 minuter i påsen. Då vart han ilsken som tusan, så jag fick fånga honom. Sen provade jag igen efter en halvtimma. Då undersökte han lite, sen gick han på samma guppy igen. Jag har inte så många fiskar i. 4 neon-tetror, en pansar-mal, 3 guppys. Som sagt, kan det ha med att den guppyn han gick till anfall mot, var lite .. vanskapt? (den simmar helknasigt etc) :)
#4 - 19 juli 2006 22:42
Ja alltså det är svårt att veta vilka som börjar ge sig på vilka. En fisk kan vara jätte fredlig så helt plötsligt dyker någon upp i akvariet som gör den förbannad. Hur ska man veta fiskarnas språk till varandra. Men visst kan guppyn vara vanskapt speciellt om det är samma guppy han ger sig på. Jag skulle ändå testa en gång till tror jag. Egentligen bör han passa med de fiskarna. Kamphanenen kan dock bli störd av guppyns fenor. Men det kan ändå lösa sig med tiden. Testa igen och se vad som händer. Det kan lugna ned sig och fenor växer ut. Det är upp till dig hur starka känslor du har för de fiskar du redan har. Man vet aldrig med en kampfisk hur han beter sig med andra fiskar. Guppys bör inte vara problem men man vet aldrig. Det är guppyns stjärtfenor som kan vara störande kanske. Men troligen är din guppy vanskapt eller sjuk. Om jag var du skulle jag testa att ta ut den guppyn och se hur kamphanen reagerar då. Om allt funkar då är det ju guppyn det är något märkligt med. Guppyn kan var sjuk på något sätt. Men börjar kamphanen ge sig på någon annan så skulle jag garanterat satsa på att ha honom i ett annat kar med några andra småfiskar utan stora fenor. Alternativt inga andra fiskar alls. Men prova att avlägsna guppyn som simmar konstigt. Skulle jag nog göra och sedan kolla läget. Men alltför många omflyttningar hit och dit mår inga fiskar bra av så...
#5 - 19 juli 2006 22:50
Tack så jättemycket för hjälpen! Jag ska prova det imorgon. Om han inte lugnar ner sig får jag helt enkelt gå och handla en skål åt honom som han får va i själv, alternativt ge tillbaka honom till affären. Jag har inte riktigt plats till ett stort akvarie till nämligen. Fast finns det hjärterum finns det stjärterum eller hur är det man säger? Han är så väldans vacker lille Oskar :).
#6 - 19 juli 2006 23:02
Jag vet precis hur du känner, trust me. I've been there. Tyvärr gjorde jag den missen att jag verkligen försökte få min hane att fungera med de andra fiskarna. Nu hade jag Sorgmanteltetror som tydligen är mästare på att bita av fenorna på de vackra Kampfiskarna. Kampfisken är ju för fin för sitt eget bästa och har svårt att vara rädd om sina fenor. Men i början kan han alternatvit vara aggressiv. Finns ju olika personligheter även på fiskar. Min lilla kamphane Ninjo gick tyvärr bort i förrgår för att jag kämpade för länge med honom i mitt akvarium. Jag hade dock mycket fler fiskar än du. Men jag skulle nog försöka sätta din Oskar ensam och låta honom bo med lite neontetror för det funkar i regel bra. Dessutom är neontetror väldigt snygga och jag har aldrig hört talas om att de skulle bita på kamphanens fenor. Så försök skaffa ett eget kar till din Oskar. Det kommer nog bli bäst så för om du ska flytta ut guppyn, sedan tillbaka med kamphanen och sedan testa att få i guppyn igen så blir det lite kaos i de små stackars fiskarnas liv. Kampfiskar tål i regel rätt mycket men ändå. Det finns ju inga helt färdigskrivna regler hur fiskar ska bo utan allt är lite upp till ens eget akvarium och egna erfarenheter. Så testa du men du vet vilka råd jag givit i alla fall. Men jag vill inte kalla mig expert. Är nybörjare i akvarievärlden men läste på en del om kampfisken då jag kämpade med min Ninjo. Tyvärr började jag kämpa för sent och nu finns han i fiskhimlen. Lycka till med Oskar för jag vet hur man vill det bästa för sin fisk. Kamparna är speciella och otroligt fina när de får komma till sin rätt. Sätt honom själv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Till en början men se till att han har platser han kan gömma sig bo för han är en skumbobyggare. Lycka till!
#7 - 20 juli 2006 08:42
Det kan vara problem att ha en kamphane ihop med guppy och andra fiskar med stora fenor då han ser dessa som en konkurenter.
#8 - 20 juli 2006 10:10
Nu har jag provat att släppa i honom, efter att jag tog bort den lilla skadade guppyn. Jag hade guppyn i ett glas sålänge, så jag provade att stoppa ner hela glaset i akvariet, så att kampfisken kunde se honom. Direkt blev kampfisken förbannad på honom. Det konstiga är att det finns guppyhanar med 3ggr så stor slöjfena som den här lilla utsatta krabaten. Nu måste jag ju tvingas välja. Kampfisken eller den lilla knasguppyn som jag tycker jättemycket om :(.
#9 - 20 juli 2006 10:47
Själv har jag inte bra erfarenheter alls med vare sig kamphane/guppy eller kamphane/sorgmanteltetra.. Kamphanen bet guppysarna sönder och samma och sorgisarna bet kamphanen sönder och samman:(

Om du har två akvarium så skulle jag ha kamphanen själv i ett. Om du inte har två så finns det billiga små att köpa! Under 40 liter kostar inte många kronor;)

/Hans
#10 - 20 juli 2006 14:46
Jag håller med senaste talare, dvs Hans alias battalionP. Min kamphane blev sönderbiten innan guppisarna kom in i akvariet. Troligen då av mina Sorgmanteltetror. Men när guppisarna kom blev det än värre. Som sagt kamphanen är ju över huvud taget svår att ha med andra fiskar som har svajande fenor. Skulle också satsa på ett nytt kar till kamphanen, det skulle jag gjort om min överlevt. Tyvärr blev det inte så. Du ska inte behöva välja fisk om det inte är en kostnadsfråga eller att du inte har plats. Som sagt guppy + kampfisk = NO GOOD COMBINATION! Säger en som visserligen inte varit i akvarievärlden så länge men har ändå erfarenhet.

Kamphanen är ju så vacker och har du en favvoguppy ja då ska du inte behöva välja. Ekonomin löser sig och kamphanen behöver inget jättekar. Dessutom är han lättskött.

Hoppas det löser sig! Önskar såååååååå att jag åtgärdat mitt kamphane problem tidigare för nu finns inte Ninjo kvar längre. Snyft!
#11 - 20 juli 2006 16:20
Lite utanför ämnet men samma sak hände mig när jag släppte ner en ny guppyhane i akvariet så blev han biten direkt men av en Dolkstickstetra som tydligen inte gillade honom men nu så bryr den inte och gyppyhanen simmar med ett hål i stjärtfenan......
#12 - 20 juli 2006 18:07
Man kan inte ha 2 kamphanar tillsammans för att dom dödar varandra, och varför? Jo, för att dom är grymt revirhävdande. Kamphanar har långa färgglada fenor, det har även gyppyhanar. Därför ser den ut som en annan hane och dödar denne. Det borde man kunna räkna ut...?! Så dela på dem och gör aldrig om misstaget.
#13 - 20 juli 2006 18:50
Men kan inte guppys fenor läka ihop?
#14 - 20 juli 2006 19:21
Jo det sägs så att deras fenor läker så det hoppas jag verkligen han är så fin annars. Bra att veta att en kamphane kan bita guppy hade lite planer på att skaffa en men avstår.... Skaffar ciklider istället.
#15 - 20 juli 2006 19:32
jo jo

[quote=PlatyYngel]Man kan inte ha 2 kamphanar tillsammans för att dom dödar varandra, och varför? Jo, för att dom är grymt revirhävdande. Kamphanar har långa färgglada fenor, det har även gyppyhanar. Därför ser den ut som en annan hane och dödar denne. Det borde man kunna räkna ut...?! Så dela på dem och gör aldrig om misstaget.[/quote]

Det var ju inte det som var problemet.. det är ju bara EN av guppysarna som den går på. Det finns många fler guppys med större fenor än denna utsatta.
#16 - 21 juli 2006 06:50
Har den utsatta guppyn en annan färg än de andra?
#17 - 21 juli 2006 13:32
Ja, den ser ut som en endler typ.. mer färg på kroppen än på stjärtfenan. Nu när den fått så mycket däng, har den ingen färg på stjärtfenan, men kampfisken ger sig ändå på den ifall jag släpper i honom.
#18 - 21 juli 2006 13:55
[quote=ann21]Jo det sägs så att deras fenor läker så det hoppas jag verkligen han är så fin annars. Bra att veta att en kamphane kan bita guppy hade lite planer på att skaffa en men avstår.... Skaffar ciklider istället.[/quote]

Fenorna kan ju inte läka om dom hela tiden blir avbitna. Det går ju snabbare att bita av än att växa ut...

Du kan inte skaffa vilka ciklider som hellst det vet du va?
#19 - 21 juli 2006 19:34
Jo det vet jag faktiskt så har jag bestämt mig för fjärilar, kakaduor och nyckelhålsciklider inga andra...

Guppyn får vara ifred nu :D han simmar med de andra guppisarna. Tetrorna struntar i honom kanske trodde de han var mat eller inkräktade han på deras revir när jag släppte honom..

Har tagit försiktighetsåtgärder när jag släppte i nya fiskar idag det gick jättebra:D
#20 - 21 juli 2006 23:41
Jag menade inte att du inte kunde/visste när jag frågade om cikliderna, jag ville bara vara på den säkra sidan....
#21 - 23 juli 2006 16:32
&mode=related&search=betta" target="_blank">
&mode=related&search=betta
<<<-- vart hittar man såna jättefina någonstans? =D

Annons