Nyköpt 240L

#1 - 14 januari 2008 19:25
Nu gör jag ett nytt försök. :P

Jag var iväg och köpte detta akvarium utanför Gävle men jag har ingen aning vad ja ska köra i det.
Flickvännen skulle vilja prova några färggranna fiskar.

Tips på roliga fiskar som passar ihop å så.
Kom gärna med egna ideer på vad ja kan köra.

Nyss fått ancistrusyngel så några sådana kommer gå i karet också.

Nu ska ja bara beställa 2 nya innerfilter också. Vi har ett ytterfilter till detta men ALDRIG mer ett ytterfilter säger jag bara. Det vart lite blött när vi försökte starta upp det. :P
Tips på två sånna?
tror det blir ett fluval 4+ och ett Aquael Unifilter 1000.

Mvh Micke
#2 - 14 januari 2008 19:29
Jag är inte säker men kolla upp och kontrollera om det låter intressant!

Guppysar är små färglada fiskar
Kampfiskar är vakra man kan bara he en hane per akvarie och ska helst ha minst två honor till hanen.
Jag vet inte hurdana fiskar man kan ha med kampfiskar men jag tror att guppysar går bra, men kålla upp det om det låter intresant!
#3 - 14 januari 2008 19:37
malawiciklider? Några av de snällare arterna.
#4 - 14 januari 2008 20:22
Dvärgciklider? Någon apistogramma. Dom blir grymt fina och inte så jätte stora. Samt ett stort stim med färgranna tetror eller rasboror kanske ett stim corydoras på marken? Dom är ju jätte söta och grymt aktiva. Annars är malawi eller tanganykan (kan ej stava till det:P) ciklder väldigt vackra.
#5 - 14 januari 2008 20:23
Blev det ett 240? Och en involverad flickvän? Utan muta? :D

Håller med _Lena_; malawis!

Filtertips: Aquael Turbofilter 1100
#6 - 14 januari 2008 20:23
_Lena_ Tänkte prova nå annat än ciklider. Tjejen tycker dom e lite tråkiga. Man kan inte ha lika många sorter m.m.
#7 - 14 januari 2008 20:24
BriljantTetra : Ja guppy vore kul å se hur de funkar. Vad kan man ha mer för fisk då då?
#8 - 14 januari 2008 20:33
lili76 skrev:

Hon vart väldigt possitivt helt plötsligt. :D Hon tyckte det var skitsnyggt. Svart tillhörande möbel följde med :D Vilket är bäst Aquael Turbofilter 1100 lr fluval 4+?

Overkill med båda?
#9 - 14 januari 2008 20:34
Vilka fiskar passar med guppy? Skalarer? diskus?. Nått av dom vart jag lite sugen på :P
Kom på det för 2 sekunder sen :D hahaha
#10 - 14 januari 2008 20:36
GRIZZLY skrev:
Hon vart väldigt possitivt helt plötsligt. :D Hon tyckte det var skitsnyggt. Svart tillhörande möbel följde med :D Vilket är bäst Aquael Turbofilter 1100 lr fluval 4+?

Overkill med båda?

Kul!!! :D

Det beror ju på vad du ska ha i för fiskar. Det är mer drag i Aquaelfiltret, helt klart. Men har man fiskar som gillar lugn (skalarer, guramis etc) så kan Fluval vara att rekommendera..
Och eftersom malawis inte var aktuellt så är det kanske aktuellt med mindre drag? ;)
Finns ju så många vackra malawis och med vänligare Mbunas så kan man ha ganska många sorter (även om jag tycker det är snyggast med 2-3). :)
#11 - 14 januari 2008 20:38
GRIZZLY skrev:
Vilka fiskar passar med guppy? Skalarer? diskus?. Nått av dom vart jag lite sugen på :P

Kom på det för 2 sekunder sen :D hahaha

Vuxna skalarer lär glufsa i sig en och annan guppy. Däremot brukar de vara vänligt sinnade till dem som de växt upp med. Men det är ju ingen garanti, så vill man hålla dom ihop så får man nog helt enkelt vara beredd på svinn..
#12 - 14 januari 2008 20:47
lili76 skrev:
Kul!!! :D

Det beror ju på vad du ska ha i för fiskar. Det är mer drag i, helt klart. Men har man fiskar som gillar lugn (skalarer, guramis etc) så kan Fluval vara att rekommendera..

Och eftersom malawis inte var aktuellt så är det kanske aktuellt med mindre drag? ;)

Finns ju så många vackra malawis och med vänligare Mbunas så kan man ha ganska många sorter (även om jag tycker det är snyggast med 2-3). :)

Jajamensan :D

Om man skall ha diskus då?
Räcker det med ett filter? typ Fluval 4+?

I malawifronten då har ja funderat på golden. rödzebra å nått blått
#13 - 14 januari 2008 20:49
Rödzebra, socolofi och golden? ;) Den blandningen som sambon "sparar" till (de är bara golden och rödzebra än så länge).

Diskus har jag verkligen ingen koll på alls. Mer än att de är vackra och lite "besvärliga" att hålla.. *L*
#14 - 14 januari 2008 20:55
ja dom var fina :D Dom skulle iof passa ihop men som sagt tjejen ville helst se nått annat än Malawi.
#15 - 17 januari 2008 22:08
Nu har ja fixat lite bilder iaf :D Ska iaf försöka satsa på platy, svärdbärare å KANSKE Discus lr Scalarer. Sen Nån tetra

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1158577
#16 - 17 januari 2008 22:59
GRIZZLY skrev:
Jajamensan :D

Om man skall ha diskus då?

Räcker det med ett filter? typ Fluval 4+?

I malawifronten då har ja funderat på golden. rödzebra å nått blått
nej inte på långa vägar!! det är en stor fisk som grisar ner och det krävs ordentlig filtrering!
#17 - 18 januari 2008 13:32
Tur att ja redan beställt Aquael Turbofilter 1100. Går det att strypa om man nu vill de nån gång?
#18 - 20 januari 2008 11:11
Nu tror ja vi bestämmt vad vi ska köra i det. 10 kardinal, 10 rödmunstetra. 5st platy, 5 Svärdbärare, 5 segelfensmolly. Några ancistrus. Är det för mycket fisk? tips på växter?
#19 - 25 januari 2008 18:59
Är detta för mkt lr kan man ha i 4 svarta scalarer? Vad är bäst att ta bort om man vill ha i 4 scalarer? lr funkar detta med dom?

1st mal (7cm lång)
5st Guldbarber
3st Röda Platy (2honor, en hane)
5st Svärdbärare (3 honor, två hanar)
3st Khuliålar
1st Guppyhona (Tillfällig)
19st Neontetror
#20 - 25 januari 2008 21:47
Grizzly

jag Rekomenderar inte khuliålar eftersom de knappts syns i ett 54L, dem är oftast under sanden och blir därför riktigt svåra att mata då man har annan fisk i karet. Men men, huvudpunkten i det hela är att man tyvärr oftast inte får njuta av dem ty de aldrig syns.

Tycker inte det blir för mycket fisk me 4scalare, räkna 1cm fisk = 1 Liter vatten. Alltså så ska tex en firre på 5 cm ha 5 liter vatten (då räknar vi inte med malen då malar räknas in på andra sätt eftersom de 80% av tiden är på botten)
#21 - 25 januari 2008 21:48
Ps scalare kan vara aggro, finns lite varning för dina tetror.
#22 - 26 januari 2008 10:25
Amaro

Nja khuliålarna hade jag i ett annat kar som ja vart tvungen att ha till en ruvande golden hona. fast ja ser mina ålar typ jämt. dom gömmer sig ibland under rötter

Okej men det var nån som sa att har man i tetrorna först så brukar dom klara sig bättre mot tex scalarer!?
#23 - 26 januari 2008 10:27
Om du köper små skalarer som får växa upp med tetrorna så kan det fungera bra, ja. Men svära på det kan man ju aldrig göra, en glupsk skalar kan äta upp även en kompis.. ;)
#24 - 26 januari 2008 10:56
aha sicka tokar :P tänkte köpa 4 st små helsvarta scalarer :D tokfina
#25 - 26 januari 2008 15:18
Jag har läst...Jag vet alltså inte att helsvarta scalarer ska vara känsligare än de andra för att de blivit så sönderavlade. Fast som sagt jag vet inte. Jag tycker också att de är supersnygga :D
#26 - 26 januari 2008 16:33
De svarta är väldigt vackra, det håller jag med om! :) Fast jag gillar ju guld och koi med.. Såg en helt underbar koi i butiken, men nästa gång var han reserverad. Det var en koi med en svart fläck för ena ögat, som en pirat. :D
#27 - 26 januari 2008 16:37
ja tycker dom e lätt snyggast så ja provar på dom annars får ja väl köpa andra då :D häftig fisk
#28 - 26 januari 2008 16:38
finns det en scalare som heter koi? Är inte de en dammfisk?
#29 - 26 januari 2008 17:26
#30 - 27 januari 2008 14:41
den var fin fast ja tycker svarta var snäppet snyggare :D
#31 - 27 januari 2008 14:59
By the way: Nån som vet hur man ställer strömstyrkan på aquell turbofilter 1100L?
#32 - 27 januari 2008 16:59
Att polackerna lyckats med ett rätt billigt helt ok innerfilter säger jag väl inte emot, men ställbar strömstyrka?? Neee!!!
#33 - 27 januari 2008 20:19
är filtret gjort i polen? Detta filter verkar inge bra. utblåset hamnar som bäst 5 cm under ytan. Rör ju bara om LIITE runt filtret det e max. Inge spec flöde tycker jah. fasen också. Måste nog montera ned de i morgon och undersöka.
#34 - 30 januari 2008 18:46
Nu har ja iaf fixat nya bildder med fisk å växter. Nått man bör ändra på?
#35 - 2 februari 2008 12:25
lili76 skrev:

haha.. min sambo ville köpa akvarium för ett år sen... har idag tre.. och ja fick minsann ingen muta ja heller.. ;)

Annons