Nykop 450L

#1 - 21 januari 2008 14:14
Kopte ett Juwel vision 450L idag. det e inte mitt forsta akvarium, men jag skulle vilja ha lite tips av ni som har det pa klart me ciklider, skulle vilja ha nagra olika ciklider som passar ihop, kottatande, inte vaxtatande.
Inte dvargciklider utan vanliga, med fina farger helst. Vilka skulle passa bra ihop 3-5 olika sorters... ? Sen har jag bestallt 6 pirayor till mitt andra akvarium, tror ni att dom skulle ga att ha ilag med ciklider? pirayorna kommer vara runt 8-10cm nar ja far dom.:D
#2 - 21 januari 2008 16:23
Nja...pirayor ska du inte ha med cikliderna...
Blå ciklider, flaggciklider, nyckelhål.
#3 - 21 januari 2008 16:41
pirayor behöver ett eget akvarium.
#4 - 21 januari 2008 17:07
Håller med ovanstående.
#5 - 21 januari 2008 19:54
Ok far bli sa att ja har pirayorna ensamma da. delfinciklid har jag funderat pa iaf... sen nagra gula ciklider o nagra bla kanske skulle passa :)
#6 - 21 januari 2008 20:03
nagon sa att man maste byta sanden varje ar for att det bildas bakterier som ar skadliga, stammer detta? for jag har redan sand som ar nagra ar gammalt, kan jag anvanda det? lr ska ja kopa nytt?
#7 - 21 januari 2008 20:06
Dada skrev:
nagon sa att man maste byta sanden varje ar for att det bildas bakterier som ar skadliga, stammer detta? for jag har redan sand som ar nagra ar gammalt, kan jag anvanda det? lr ska ja kopa nytt?

Inte behöver du byta sanden heller! Om karet är igång så räcker det med att slammsuga det lite då och då när det blir skitigt. Dom bakterier som bildas är bra bakterier :) Vid nystart så räcker det med att du sköljer igenom den så allt löst skräp försvinner.
#8 - 21 januari 2008 20:54
Koksalt skrev:
Inte behöver du byta sanden heller! Om karet är igång så räcker det med att slammsuga det lite då och då när det blir skitigt. Dom bakterier som bildas är bra bakterier :) Vid nystart så räcker det med att du sköljer igenom den så allt löst skräp försvinner.

jaa, vafan forsaljaren sa att man ska byta varje ar, ok men tack sa mkt da behover ja inte kopa sa mkt sand till da ja kan anvanda min gamla oxa. Tack!
#9 - 21 januari 2008 22:35
Bra att du frågar oss här istället för att lita blint på "proffs" som tjänar pengar på dig:);)
#10 - 22 januari 2008 18:49
Sultanen skrev:
Bra att du frågar oss här istället för att lita blint på "proffs" som tjänar pengar på dig:);)

Japp, och tur det finns arligt folk, som inte tjanar nat pa att ljuga:) Tack.

Annons