Nyinrett akvarie, vad tycks?

#1 - 31 januari 2005 11:54
Akvariet startades upp igår (050130). Detta är vårt första akvarium, och jag måste erkänna att jag känner mig ganska så nöjd... Vattnet är fortfarande lite disigt, blev dock bättre efter ett 10% vattenbyte imorse. Växterna är klena och ser lite ledsna ut, men de kommer förhoppningsvis bli bättre med tiden.

Tack för all hjälp jag hittills fått på forumet, utan er hade det inte varit lika lätt!

Så vad tycker ni?
http://www.djurportalen.nu/minadjur.php?go=visa&id=129&site=1
#2 - 31 januari 2005 11:58
Ni får ursäkta att bilden är aningen mörk, trots justeringar i Photoshop, den togs sent igår kväll.
#3 - 31 januari 2005 12:35
Wow.
Vad är det för en bakgrund? Ser otroligt "3D" ut.
Tiottade lite på era andra bilder också. Den där 900 liters växtbaljan är inte dålig.
#4 - 31 januari 2005 12:41
[QUOTE=mohlin]Wow.
Vad är det för en bakgrund? Ser otroligt "3D" ut.
Tiottade lite på era andra bilder också. Den där 900 liters växtbaljan är inte dålig.[/QUOTE]

Bakgrunden är från Hornbach (inget märke). Valde den framför BTN då den inte är speciellt djup, endast ett par centimeter bred. Priset var riktigt bra också, strax under 500-lappen.

Vi har inga fler bilder... de är nog någon av de andra medlemmarnas akvarie du spanat in! ;)
#5 - 31 januari 2005 14:27
Riktigt snyggt tycker jag, det ska du verkligen vara nöjd med :)
Det mörka som är till vänster i karet är det den stora roten?
#6 - 31 januari 2005 15:52
Tack!

Ja det stämmer. Roten liknar lite en skogssnigel med sina "känselspröt", men det syns inte så bra på bilden.
#7 - 31 januari 2005 15:55
skitsnyggt kar måste jag säga, häftig belysning...

lite konstruktiv kritik bara..=) personligen tycker jag det är för många olika sorters stenar i karet... själv skulle jag satsa på en eller högst två sorters stenar, men det är ju jag..=)

lycka till med karet!
#8 - 31 januari 2005 16:23
Det var svårt att hitta fina, oljefria stenar nu under vinterhalvåret vid havet (väldigt kallt och fastfruset). Plockade en hel del, men det var inte så många som var fina när man väl kom hem och som dessutom passade ihop.

Själv tycker jag det är fint med skillnader i färg och struktur, särskilt som bakgrund, sand samt någon sten har i stort sätt samma lite rödbeiga färg. Men jag har också funderat på om det är för mycket...
#9 - 31 januari 2005 16:32
hmm.. jag är litet tveksam till blästersanden.. visst.. den är billigare än rådasand och så.. men den är också vass och så... fast.. ni har ju inte som jag ffiskar som hela tiden krälar i sanden..
#10 - 31 januari 2005 16:38
Det var stört omöjligt att hitta rådasanden i Göteborg, jag letade i många affärer. Till slut efter att ha läst många och långa trådar angående alla nöjda blästersands ägare köpte jag den istället.

Vad jag kan bedömma är den riktigt bra och inte det allra minsta vass. Har du känt på sanden någon gång, eller vad baserar du ditt uttlåtande på?
#11 - 1 februari 2005 00:29
Fy attans vad råsnyggt ditt kar är!

Måste sticka till Hornbach och kolla in deras bakgrunder.

Jag har också blästersand och den är inte alls vass.
#12 - 1 februari 2005 08:20
Tack så mycket!

De har mycket bra grejer på Hornbach, och personalen är väldigt trevlig. Jag tycker att jag fått bäst bemötande där och på Trop Akvariefisk Import.
#13 - 1 februari 2005 10:57
Mycket snyggt. Bakgrunden är snygg. Just djupet gör den läcker. Blandade stenar inom vissa ramar gör det bara levande.:)
#14 - 1 februari 2005 11:26
Tack, jag håller med om att blandade stenar gör det mer levande. Bara det inte är för mycket, lite matchat vill man ju ha. :)
#15 - 1 februari 2005 12:34
[QUOTE=emilym]Tack, jag håller med om att blandade stenar gör det mer levande. Bara det inte är för mycket, lite matchat vill man ju ha. :)[/QUOTE]

Precis vad jag menade. Det ska vara en fröjd för ögat. Tror inte fiskarna bryr sig så mycket men ögat desto mer.:D
#16 - 1 februari 2005 15:27
För lite växter i mitt tycker men det är väl lite beroende på vilka fiskar du ska ha i, och vad du själv vill ha.
Annars tycker jag det var fint, någon sa att de är bäst att ha 1 eller 2 sorters stenar och det håller jag med om.
#17 - 1 februari 2005 15:39
[QUOTE=emilym]Det var stört omöjligt att hitta rådasanden i Göteborg, jag letade i många affärer. Till slut efter att ha läst många och långa trådar angående alla nöjda blästersands ägare köpte jag den istället.

Vad jag kan bedömma är den riktigt bra och inte det allra minsta vass. Har du känt på sanden någon gång, eller vad baserar du ditt uttlåtande på?[/QUOTE]
Rådasand AB har ett kontor i Gbg, ring dit och fråga vilka återförsäljare dom har.
Rådasand AB, Rullagerg. 9, 415 26 GÖTEBORG, 031-19 52 00
#18 - 1 februari 2005 16:18
[QUOTE=Dagge]För lite växter i mitt tycker men det är väl lite beroende på vilka fiskar du ska ha i, och vad du själv vill ha.
Annars tycker jag det var fint, någon sa att de är bäst att ha 1 eller 2 sorters stenar och det håller jag med om.[/QUOTE]

Jag har bara lite Vallisneria och Anubias eftersom det är ett malawikar. Helt växtlöst ville jag inte ha det, jag får dock se hur länge växterna klarar sig för mina små golden är redan där och nafsar...
#19 - 1 februari 2005 16:19
[QUOTE=heeke]Rådasand AB har ett kontor i Gbg, ring dit och fråga vilka återförsäljare dom har.
Rådasand AB, Rullagerg. 9, 415 26 GÖTEBORG, 031-19 52 00[/QUOTE]

Tack, men nu har jag Biltemas blästersand istället och jag är väldigt nöjd med den.
#20 - 1 februari 2005 16:26
Ja tyckr det va riktit snyggt gjort:)
#21 - 1 februari 2005 18:50
Var ligger Hornbach?!
#22 - 1 februari 2005 19:56
Jag vet inte om Hornbach finns i någon annan stad än Göteborg. Här är deras hemsida:

http://www.hornbach.com/home/se/html/index.html
#23 - 2 februari 2005 05:01
Fint akvarie! Bara en fråga om akvariebänken "sideboard Amiral från IKEA" den verkar inte finnas mer. har du någon annan bild där man ser bänken?

Är på jakt efter en ny bänk till mitt. Någon annan som har tips på bra bänkar som är billiga
#24 - 2 februari 2005 07:58
[QUOTE=Huggew]Fint akvarie! Bara en fråga om akvariebänken "sideboard Amiral från IKEA" den verkar inte finnas mer. har du någon annan bild där man ser bänken?

Är på jakt efter en ny bänk till mitt. Någon annan som har tips på bra bänkar som är billiga[/QUOTE]

Gamla bokhylleunderdelar från secondhand som man målar upp blir stadiga och bra... dom gjorde rejäla möbler förr i tiden!!! Min sista bänk, till ett 160 l, gick loss på 10 kronor + färg!
#25 - 2 februari 2005 08:25
om du vill ha en låg bänk så kan du använda överskåp till en garderob. Bygg en sockel. Med den kan du annpassa höjden lite grann. Lägg sen en skiva som lock.:)
#26 - 2 februari 2005 09:01
[QUOTE=Huggew]Fint akvarie! Bara en fråga om akvariebänken "sideboard Amiral från IKEA" den verkar inte finnas mer. har du någon annan bild där man ser bänken?

Är på jakt efter en ny bänk till mitt. Någon annan som har tips på bra bänkar som är billiga[/QUOTE]

Amiral-serien från IKEA finns fortfarande, i varje fall senast jag var på varuhuset. Men det är inte en speciellt billig möbel. Vi köpte den innan vi köpte akvariet som vardagsrumsmöbel (snygg förvaring, helt enkelt), nu får den dessutom tjäna som akvariemöbel.
#27 - 2 februari 2005 10:40
Second hand låter ju inte fel med tanke på priset plus att dom tåler en del. Värt att tänka på
#28 - 2 februari 2005 12:23
Det här med sand.....

jag tycker det är supersnyggt med just sand, men hur tusan håller man rent?
Följer inte sanden med när man använder vattenhäverten vd rengöring????

Ska just start upp ett 100l och köpt Flisby smågrus. Mest för att jag inte förstår hur det funkar med sand....
#29 - 2 februari 2005 12:37
Jag har ju inte haft det så länge så jag vet inte hur smutsigt det kan bli ännu... Men enligt flera inlägg finns det de som inte fått problem vid rengöring.

Själv byter jag just nu 10% vatten om dagen (med spann), så jag vet inte vad som händer när det är dags att börja med större vattenbyten och slang. Den dagen den sorgen! :)
#30 - 4 februari 2005 09:25
Jätte läckert

Tycker verkligen du har lyckas med detta akvarium.
Skall du vara stolt över :)
#31 - 4 februari 2005 10:11
[QUOTE=Hemma]Följer inte sanden med när man använder vattenhäverten vd rengöring????[/QUOTE]

Var på solnazoo igår. Dom höll precis på att rengöra sina akvarium med sand i.
Passade på att titta då men ingen sand följde med upp. Så det funkar nog med vattenhäverten.:)
#32 - 4 februari 2005 12:06
Kanooon! Då ska jag åka och se om jag kan byta. Ska också åka och köpa lite växter för i helgen drar vi igång vårt nya 100Liter. Det ska bli jättekul!!

Annons