Nyinreda guppykaret

#1 - 11 april 2011 20:46
Min byrå fixar inte tyngden, så tills vidare får mina guppys flytta in till köksbänken (och micron flytta till byrån i hallen. Hmm, smidigt).
Tänkte byta till sand i samma veva (köpte 25 kilo till mitt lilla kar och behöver bli av med lite :d). Problemet är att jag känner mig så insnöad på hur växter etc är idag att jag kan inte komma på hur jag ska inreda nu.

http://i137.photobucket.com/albums/q240/ezequelita/Picture14-5.png
Som det ser ut idag, fast växterna är betydligt större.

Stenarna i mitten kommer inte få flytta med.

Kan inte i med era snygga kar vara underbara och ge mig ett handtag, eller två?

Edit: det är 60L
#2 - 11 april 2011 20:54
vad är det för bänk som itne fixar 70kg???

menmen. okej. du hade ny sand sa du?

i med långa växter såsom vallinsnera tex. o sen lite rötter ;)
#3 - 11 april 2011 21:05
En byrå. Och det väger nog mer med all sten jag har i är jag rädd. Tog visserligen 1.5 år att börja svanka 3 mm, men ändå.

Förslag på var jag ska plantera? Det blir alltid min "standard" plantering: två buskage i bakre hörnen, lite vallisneria vid bakrutan, och kortare gräsigt i framkant. Behöver nån som kan skaga loss mig ur det tänket!
#4 - 11 april 2011 21:12
den håller nog ska du se.

ne men kanske bygga högt från ena bakre hörnet. tex vid pumpen. bygga med höga växter, o tajt! planter en del olika sorter rätt tajt. o bygga upp med grenar från tex hassel som får liksom komma uppifrån o ner i karet. i med eklöv o sen plantera nån riktigt lååg växt. en bottentäckare.
#5 - 11 april 2011 21:33
Om inte bänken är någon superdyr raritet kanske du kan modifiera den lite? Några vinklar från din lokala bygghandel kostar inte många kronor och kan göra underverk för stabiliteten. Iaf så att bänken klarar 70 L :)
#6 - 11 april 2011 21:38
Nasso skrev:
Om inte bänken är någon superdyr raritet kanske du kan modifiera den lite? Några vinklar från din lokala bygghandel kostar inte många kronor och kan göra underverk för stabiliteten. Iaf så att bänken klarar 70 L :)

Tanken finns! Men tummen-mitt-i-handen-jag tänkte att då lär väl inte översta lådan gå att stänga?

Ingen raritet, men gillar den. Vanlig, enkel, 60/70-tal. Hade den i hallen när jag flyttade hemifrån, så nån form av sentimentalt värde pga det.
#7 - 11 april 2011 21:45
jag tror den håller. jag har ju för fasen 250L kar på en ikea-bänk.
#8 - 11 april 2011 21:47
Den har saggat ett antal mm på mitten senaste månaden. Syns dels för att färgen spruckit, dels för att översta lådan nu inte går att stänga. Jag lovar att jag ite bara ibillar mig ;)
#9 - 11 april 2011 21:50
aja det är klart. beror ju på hur man belastar bänken. har man ett kar där tyngden är koncentrerad direkt över benen så klara den ju mer. så ett större kar går nog bättre än ditt 60L. haha :P
#10 - 11 april 2011 21:54
Precis, det blir ju tryck mitt på, inte i kanterna (hade för övrigt inte funkat med ett som täcker hela heller, toppen är nämligen inte en slät skiva).

Det måste ändå flytta i september när hallen ska göras om, så kan lika gärna flytta det redan nu ;) Det trista är bara att nu hamnar det till viss del under köksskåp så katterna förlorar sitt favvo-sovställe.
#11 - 12 april 2011 06:56
#12 - 12 april 2011 10:40
Hehe blond ibland... Köksbänken går ju inte kom jag på, då blir det för trångt med kåpan.
Men tömmer karet, byter botten mot sand, när det är tomt passar jag på trycka in lådan. Då lär det bli stabilare. Och så får det en ansiktslyftning på samma gång!
#13 - 17 april 2011 23:30
Hittat snygg rot :D

Fick ett infall och har precis tömt ur allt grus, tryckt in översta byrålådan för stadga ;) och haft i sanden.
Har 4 hinkar med vatten sparat som firrar och växter flyter runt i. Tror till och med jag fick upp alla yngel :)

Bilder kommer närmaste dagarna om någon är intresserad. Tror det blir snyggt!
#14 - 18 april 2011 05:42
intresserad!
#15 - 18 april 2011 14:43
Taddaa!
Ja, stenen är där för att roten ännu vill flyta lite.

http://i137.photobucket.com/albums/q240/ezequelita/Picture33-2.png
#16 - 18 april 2011 15:45
najs! nu är det då bara tålamod till det växt till sig o "satt" sig ;)
#17 - 18 april 2011 16:25
Måste erkänna att jag är barsnligt nöjd.

Annons