Nyinköpta neontetra utan stjärtfena?

#1 - 10 mars 2007 14:06
Var och köpte 10 neonisar idag och har dem på invänjning i sin påse simmandes i akvariet. Nyss när jag kikade på dem såg jag att några av dem saknade stjärtfena...
Vad gör jag nu???
Kan det vara smittsamt så jag inte ska släppa ihop dem med övriga? Eller kan jag släppa ihop dem och kontakta butiken på måndag? Nu är det ju dessvärre stängt, annars hade jag åkt raka vägen tillbaka...

Har tyvärr inget karantänakvarie...
#2 - 10 mars 2007 15:04
Har tittat mer på dem nu. Inga andra fenor är påverkade, borde de inte vara det om det var fenröta?
Kan det helt enkelt vara så att de är avbitna?
De ser helt ok ut i övrigt, noterade det inte alls i butiken, deras fenor är ju nästan genomskinliga och jag hade liiiite för bråttom... Borde givetvis tittat bättre.
#3 - 10 mars 2007 17:16
Kan du ta en bild på det och lägga ut ? Vore intressant att se.
#4 - 10 mars 2007 18:37
Kan du ta en bild på det och lägga ut ? Vore intressant att se.

Lättare sagt än gjort ;)
Här kommer några halvtaskiga bilder
http://i176.photobucket.com/albums/w200/Brianna-swe/neon4.jpg
http://i176.photobucket.com/albums/w200/Brianna-swe/neon2.jpg
http://i176.photobucket.com/albums/w200/Brianna-swe/neon3.jpg

#5 - 10 mars 2007 20:38
Brianna skrev:
Lättare sagt än gjort ;)

Här kommer några halvtaskiga bilder

* Varning starka bilder. Känsliga akvarister undanbedes titta på bilderna *

:eek: Men USCH [:-99] stackars fiskar [xx(] [:(]
#6 - 10 mars 2007 21:00
Brianna skrev:
såg dem ut så INNAN du släppte ut dem i ditt akvarium? isåfall hade dem neontetrorna tillsammans med någon annan fiskart i butiken? ser inte ut som fenröta utan som dem blivit avbitna!
#7 - 10 mars 2007 21:13
Japp, de såg ut så innan. Kommer inte ihåg om de gick med nåt annat i butiken... Får kontakta dem på måndag, för minst en av dem ser nog ut som det är kört för, det är så mycket avbitet att jag inte kan tänka mig att det kan växa ut...
Låter skönt att fler inte tycker det ser ut som fenröta, för jag var tvungen att släppa i dem för att de inte skulle dö i påsen [:o]
#8 - 10 mars 2007 21:34
Var observant med dem för avbitna fenor kan infekteras.

h. Johan
#9 - 11 mars 2007 13:31
Jag har nyligen sett fiskar med avbitna fenor, såg ut exakt sådär. Kanske du skall köpa hem medicin mot svamp för säkerhets skull, de kan lätt få svamp när det är så stora skador...
#10 - 11 mars 2007 14:18
4 av de sämsta är borta idag, spårlöst borta, troligen uppätna av vår slöjstjärt som brukar städa undan svaga/döda fiskar.
Så de som är kvar är bara naggade i kanten. Hoppas vi slipper infektioner på dem...
Ska åka till affären imorgon och kika hur de andra ser ut och vad de går tillsammans med.
#11 - 11 mars 2007 15:45
minns att en av mina kardinaltetror hade förlorat sin stjärtfena. dock utav fenröta. jag tillsatte salt(rekomenderas) och nu, ca 1 månad senare är den helt utväxt.
#12 - 11 mars 2007 17:53
Vic skrev:
minns att en av mina kardinaltetror hade förlorat sin stjärtfena. dock utav fenröta. jag tillsatte salt(rekomenderas) och nu, ca 1 månad senare är den helt utväxt.

Tyvärr kan jag inte tillsätta salt då jag har två malar i baljan... Jag hoppas att de växer ut ändå, om de nu är bitna så ska det ju ordna sig utan salt.
Bilagor:
#13 - 12 mars 2007 15:13
Var i butiken idag och de går tillsammans med serpatetra. Och de i butiken var oxå ätna :mad:
De sa att jag skulle få nya om några dog, men de 4 som redan är borta kan jag ju inte med säkerhet säga att de inte är levande uppätna av slöjstjärten även om det var de sämsta.
Slöjstjärten är så snabb på att städa döda fiskar att jag bara en enda gång har upptäckt en död fisk i akvariet... Har haft ett gäng guppies som gått bort en efter en och varit spårlöst borta efter att ha sett lite hängiga ut nån dag.

Så jag får försöka ha stenkoll på att de 6 kvarvarande finns kvar vid livet nu, 4 får jag väl bara anse som "spill" även om det känns surt då de inte var så billiga.... (110 kr för 10 st)
De som är kvar ser väldigt pigga ut och är bara nafsade i fenan, de som var på bilderna är borta.
#14 - 12 mars 2007 16:17
hej
Jag har 2 gånger upplevt samma sak när det gäller rödmunstetror! Jag har för mig att fenan växte ut snabbt igen, iaf på de flesta, men om du ser nån av fiskarna som verkar må väldigt dålig av det (och där fenan inte växer ut) kanske du ska tänka på att avliva den (inte spola ner levande i toan!!)
vad är det för malar? ancistrusar tål salt, men pansarmalar inte så bra tror jag. Jag har haft i halv dos salt i akvarier med pansarmalar i.

edit: är det nån bakteriell infektion eller är det helt enkelt avbitna fenor tror ni?
#15 - 12 mars 2007 16:57
lenis3 skrev:
hej

Jag har 2 gånger upplevt samma sak när det gäller rödmunstetror! Jag har för mig att fenan växte ut snabbt igen, iaf på de flesta, men om du ser nån av fiskarna som verkar må väldigt dålig av det (och där fenan inte växer ut) kanske du ska tänka på att avliva den (inte spola ner levande i toan!!)

vad är det för malar? ancistrusar tål salt, men pansarmalar inte så bra tror jag. Jag har haft i halv dos salt i akvarier med pansarmalar i.

edit: är det nån bakteriell infektion eller är det helt enkelt avbitna fenor tror ni?

Det är avbitna fenor, det är jag övertygad om nu när de var likadana i butiken och det är säkert serpatetrorna som bitit av dem, de kan visst vara lite elaka... Om det varit nåt annat borde ryggfenorna vara angripna oxå. Han sa i butiken att de var bitna och inte sjuka.
Jag har en Ancistrus och en Golden Nugget och jag har för mig att Golden inte vill ha salt.
Nåja, nu verkar de ju pigga och krya, om än dyra;) Det blev ju 18 kr/st.
Har för mig att Djurkompaniet sålde 10 st för 29 kr för några veckor sen, men jag avstod för att jag ville köpa i en "riktig" butik:D
#16 - 12 mars 2007 18:33
jag har saltat hos ancistrusar, men vet inte om jag vågar på att salta på en golden nugget (om jag nu hade en!) :) nåja, hoppas du får nya fiskar som mår bättre.

Annons