Nyinköpta hoppiga oscars

#1 - 7 mars 2006 21:09
Hejsan,

Jag igen. Ni kommer nog få ett par pågel-frågor nu ett tag :P

Sålde mina discusar idag och gick på påfflar istället! Köpte tre rejält fina på ca 27 cm.

De håller på att bråka med varandra. Förmodar att de håller på med rangen. Problemet är att de hoppar ganska bra. Slår i täckglaset... Men det värsta är att det svämmar över vatten. Eller det åker ut genom de fyra "matningshålen" som finns... Har täckt dem med cdskivor och handdukar nu. Ingen bra lösning...
Kommer de hålla på så här länge? Måste jag ha hålen täckta för evigheter? Andra tips?
#2 - 8 mars 2006 05:31
"andra tips?"
skaffa nya täckglas av tjockt glas kanske kan va nåt.
läst om påfåglar som hoppat rätt igenom "vanliga" täckglas.

kanske även kan sänka vattennivån 5cm så ger det mer marginaler mot översvämmning.
har ingen erfarenhet av just påfåglar men skulle inte förvåna mej om dom lugnar ner sej efter en vecka och då kan du ju höja vattennivån igen.

tänk på att inte strypa luftcirkulationen ner till vattnet.

oja har du mittstag i akvariet kanske du skulle ta lite liggunderlag å vira runt och dra fast med buntband.
sett bilder där fiskar simmat in i mittstaget ochser inte alltför vackert ut :/
#3 - 8 mars 2006 18:59
Tack för tipsen Raven! Kanon som alltid :P

Jag sänkte vattennivån med 5 cm. Sedan kom jag på en listig ide. Jag roterar alla täcglas 180 grader. Så att alla mathål kommer mot mitten. Förutom det jag matar genom som hamnar i framkant mitten. Vattnet åker ju ut i hörnen. För där blir ju vågskvalpet störst.
Borde funka va? :P
#4 - 8 mars 2006 19:22
hm mina är 2 år o har börjat att leka nu men dom hoppar rätt mycke än :)
de smäller rätt bra i lysrörs amaturena i bland när dom busar runt .

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=216496
#5 - 10 mars 2006 19:22
jag har haft mina oscar i 4 år ca, och det kan skvalpa till rätt bra ibland. men det händer inte så ofta. Jag har inga tips direkt mer än att sänka vattennivån lite.

Annons